M1A2 Abrams píše:Dobre, s rýchlosťou ťa nikto neohrozí ale ani ty nikoho neohrozíš ak okolo neho preletíš 700 km/hod a on sa ti tesne pred strelbou uhne a ty si môžeš leda pískať a točiť a znovu zaútočiť. S rýchlosťou súhlasím,to je zákon stíhača,že kto má rýchlosť má výšku a kto má výšku mý rýchlosť a kdejaké podobné výhody. Rýchlosť je zásadná vec ale nie ak je rozdiel medzi lovcom a obeťou príliš velký,lebo obeť začne prudko točiť a útočník so svojou obrovskou rýchlosťou síce stíha zareagovať ale vážnejšie ho nemôže ohroziť. Ako príklad by mohli slúžiť také I-16tky na začiatku Ruského ťaženia proti Me-109 trebárs F. Fko bolo rýchlejšie,modernejšie ale ked prišlo na prudké manévrovanie nemalo proti mrštným Išakom šancu. Je to síce nie rovnaký príklad ale nemci mali s I-16tkami problém ak tam sedeli trochu skúsenejší piloti,ktorý vedeli vytočiť ostrejšiu zatáčku a vedeli kedy ju spraviť.A to rýchlostný rozdiel medzi nimi nebol taký hrozne velký.
Ohladne súbojov medzi nimi-tu je dobrým príkladom kniha 357.stíhací peruť,kde bol opísaný boj ked niekde nad Holandskom alebo niekde nad severným nemeckom boli 4 Mustangy napadnuté Me262. Mustangi vyšli bez ujmy. Presne si to nepamätám ale možno boli nejaké 262ky zostrelené,možno nie. Takže by sa dalo povedať,že ak Me 262 nepriatelskú stíhačku neprekvapilo tak jeho šanca na jej zostrel bola taká istá ako aj každej inej piestovej stíhačky-možno aj menšia.
A práve pristátia a vzlety boli odrazom tej relatívnej rýchlosti Me 262,ktoré síce rýchlosť dokázali nabrať ale nie prudko,musel iju naberať postupne,žiadne prudké posunutie plynu až na maximum sa tu nekonalo. A keby bola hrozba pre spojencov až taká vážna,iste by Meteroy posúrili tak aby boli v dostatočných množstvách na fronte,ale v období ked sa začali objavovať to už nebolo treba.
Rychlost je dobra na to, ze si te nepritel nestihne vsimnout, kdyz o tobe nepritel vi, malokdy dojde k sestrelu na ty, ci ony strane, proste ten co ma rychlejsi letadlo jednoduse uleti a neriskuje zataceni s obratnejsim protivnikem, ve ww2 byla imho drtiva vetsina sestrelu na pilotech, kteri o nebezpeci nevedeli a ne na tech, kteri byli porazeni leteckym umenim v klasickym dogfigtu, dobrym prikladem toho jsou zabery z guncamer, naprosta vetsina je na rovne letici letadla. Navic cela taktika nemcu byla zalozena na nahlem uderu a odpoutani se, tzv. Boom And Zoom a na to byly me262 senzacni stroje, viz jenom jeho baterie 4x30mm, kdy jeden zasah stacil udelat ze stihacky teplo a svetlo a na 4motorovyho buffa byly 3-4 zasahy dost...
Proste bud byl nepritel prekvapen a tim padem i sestrelen, nebo o utocnikovi dopredu vedel a tim padem se utoku lehce vyhnul, to ale neplati jenom na me262, to plati na jakekoliv letadlo, ktere praktikuje taktiku BnZ.
Pilotum P51 stacilo mirne uhnout, pred napadajici 262, dokonce ani neodhazovali pridavne nadrze, museli ho ovsem vcas videt...
To same, jako v Evrope, se delo v Pacifiku, ovsem obracene, Americani meli rychlejsi letadla, Japonci obratnejsi, takze Americani pouzivali taktiku BnZ...