
Německý tank Leopard 2
Vývoj Leopardu 2 vychází z projektu počatého v 1960's. V této době Německo a Spojené státy ještě pracovaly na programu MBT – 70. Tento program začal mít v r 1967 „trhliny ve spolupráci“ a Německo se vydalo vlastní cestou vývoje. Mnichovská firma Krauss-Maffei byla vybrána jako hlavní dodavatel, fa Porsche pracovala na vývoji podvozku a fa Wegmann na střelecké věži. V roce 1969 a 1970 byla postaveny dva modely (ET 01 a ET 02), oba poháněný 10 válcovým motorem MB 872. Ty položily základ typu Leopard 1. Když se pak objevili první analýzy Jomkippurské války(1973), ukázalo se, jak důležitou roli bude hrát kvalita pancéřování do budoucna. To vedlo k vývoji zesíleného pancíře a modifikaci věže s novým typem vícevrstevného pancíře. Byl to průlom ve vývoji programu Leopard a první kroky k tanku Leopard 2. Vrstvený pancíř byl na obdobném principu jako britský Chrombach – vrstvy oceli a keramiky. V roce 1976 pak byly ke zkouškám připraveny 2 podvozky a 3 věže. Testovány byli i kanóny L7A3 105 mm a Rheinmetall L44- 120 mm s hladkou hlavní. V září 1977 pak bylo rozhodnuto o sériové výrobě 1,800 Leopardů 2 s 120 mm kanónem. Celkem 380 Leopardů 2 bylo postaveno v první vlně do roce 1979, dalších 100 v r 1980 a 229 v roce 1981. Byly jimi nahrazovány zastaralé tanky M48A2G. Od roku 1982 pak běžela sériová výroba tempem 300 tanků ročně. Bojová váha Leopardu 2 je 55 t, prázdného 52t a korba je z vrstveného pancíře. Podvozek se sestává ze sedmi pojezdových kaučukem potažených kol , čtyřech vodících kladek, předního napínacího kola a zadního hnacího řetězového kola. Odpružení je torzního typu. Motor MTU MB 873 Ka - 501 s kapalinovým chlazením 47.6 litru V – 12 je oddělený od bojového prostoru ohnivzdornou přepážkou. Spotřeba paliva je odhadovaná na 300 l/ 100 km na silnici a 500 l/ 100 km v terénu. Čtyři palivové nádrže mají celkovou kapacitu přibližně 1,160 litrů, a umožňují tak dojezd po silnici asi 500 km. Řidič sedí vpředu vpravo a pod jeho sedadlem je umístěn spodní únikový poklop. Je vybaven pozorovacími periskopy a přístrojem nočního vidění. Věž z vrstveného pancíře je namontovaná v těžišti tanku. Velitel a střelec jsou umístěni v pravé části věže, nabíječ v levé.Velitel a nabíječ mají na průlezech montážní body pro umístění kulometů MG3 - 7.62 mm , umisťuje se však pouze k poklopu nabíječe. Kanón Rheinmetall L44 ráže 120 mm je stabilizován v obou rovinách elektro-hydraulickým systémem WNA - H22. Kanón využívá 2 základní typy střeliva: APFSDS- T (DM - 33 K) a HEAT-MP-T (DM - 12 MZ) MZ-Mehrzweck = víceúčelové. 27 střel je uloženo ve speciální schránce v přední části korby vlevo od řidiče. Dalších 15 je pak umístěno v levé části věže a odděleno od boj.prostoru spec. elektronicky ovládanými dvířky.Vezeno je celkem 42 ks. Pokud je pak tento prostor pro střelivo v boji zasažen, systém ochrany střeliva pak směruje explozi nahoru nad tank. Vlevo vedle hlavně je spřažený 7,62 mm kulomet MG3 se zásobou 4750 nábojů. Součástí vybavení jsou i 76mm zadýmovaní granátomety umístěné po obou stranách věže. Palebný elektronický systém je na velmi vysoké úrovni a zahrnuje mimo jiné televizní sledovací okruh, laserové ozařovače a scannery,přístroje nočního vidění a to vše koordinované palubním počítačem.Samozřejmostí je i protipožární systém a komunikační soustava. Tank byl několikrát modernizován ve variantách Leopard 2A1 -5 a poslední modernizace z r.2003 je značena Leopard 2A6. Hlavní úpravou je kanónu L55 s prodlouženou hlavní,vylepšení motoru,ochrany a klimatizace vzduchu. Kromě Německa je Leopard 2 zaveden v několika evropských armádách,jako například v Řecké,Španělské,Švýcarské,Rakouské či Holandské a vyráběn je i licenčně. Na bázi podvozku tanku Leopard 2 byly vyvinuty i varianty mostní,vyprošťovací,ženijní a výukové.
Technické údaje:
Posádka: 4
Rozměry:
Délka korby (mm) 7 722
Délka (mm) 9 670
Šířka (mm) 3 700
Výška (mm) 2 807
Světlost (mm) 487 - 538
Hmotnost:
prázdná (kg) 52 000
bojová (kg) 55 150
Výzbroj:
Kanón - Typ/Ráže/Délka Rh 120 hl/120/44
- Hmotnost (kg) 1 905
- Počet nábojů 42
- Účinný dostřel (m) až 3500.
- Náměr (stupně) -19 až 20
Kulomety - Spřažený - Typ-MG3A Ráže-7,62
- Protiletadlový - Typ-MG3A Ráže -7,62
Zadýmovací granátomety 2x8 (DM35 ráže 76 mm)
Pohon a výkony:
Motor - Typ MTU MB873-Ka-501 chlazený kapalinou
- Výkon 1119kW
Převodovka (stupně vpřed a vzad) Renk HSWL-354 (4 a 2)
Zásoba Nafty 1200L
Rychlost - maximální 72km/h
Dojezd - na komunikaci 550 km
Výrobce
Německo: Krauss-Maffei, Mnichov; Krupp-MaK, Kiel.
Švýcarsko: Federal Construction Works, Thun (licenční výroba).
Španělsko: Empresa Nacional Santa Barbara, Sevilla (licenční výroba)

LEOPARD 2A6

LEOPARD 2A6