A on má někdo, s výjimkou američanů - F-35 a vyřazovaného veterána Harriera letadlo s možností VTOL? Ruské Jaky 38 jsou už ve šrotu tak dvacet let. Navíc myslíte si, že se Harrier nebo Jak 38 mohou postavit normální stihačce? Třeba i jenom veteránovi jako Mig 21 nebo F-4?Eliminacia drahych a zlozitych katapultov - ale zaroven umoznuje pouzit plnohodnotne (a tazke) SU-33/ J-15.
Toto je cesta a Cina nou ide. /klasicky start lietadiel pomocou skokanskeho mostika a ich pristatie pomocou brzdnych lan prevadzkujú len USA a Francuzko. Ostatne krajiny vyuzivaju technologie na baze lietadiel s moznostou kolmeho pristatia.
Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Když po tom tak toužíš, proč to neuděláš sám?arten píše:téma má názov „Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti“ - nebolo by od veci keby tu niekto skúsil načrtnúť komplexný pohľad na túto problematiku, lebo sa to stráca v takmer osobných výpadoch a tliachaní o parciálnych veciach (bez urážky)

さようなら。
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
To si děláš srandu? Kdybys to srovnával se Su-7 nebo 22. To letadlo je přeci jenom trochu jinde. Pokud už bys to chtěl srovnávat s Albíkem, tak spíš s verzí ZA ( s kanónem )...Vladimír píše:Super Ethendard by odpovídal tak L-39 ZO.
A nejen Falklandy, pozdější Sea Hariery toho mají odsloužené docela dost.Harrier to pokud vím dokázal (Falklandy)
Pokud můžu soudit, tak minimálně ty se mohly stíhačce postavit docela dobře...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Máš pravdu, nehledej v tom ale nějakou Potěmkinovu vesnici. Čína je země plná paradoxů, při pohledu z vnějšku pro cizince dost těžko pochopitelná. Viděl jsem tam obrovskou halu doslova nacpanou ultramoderními stroji za milióny, jenže je nikdo zatím neuměl obsluhovat. No a u té samé haly něco bourali a celý den tam chlapík seděl v podřepu a řezal armaturu rezavým plátkem z pilky, který měl omotaný zamaštěným hadrem. V jednom okamžiku jdeš po moderním bulváru plném světových značek, o pět minut později míjíš obydlí z vlnitého plechu a člověka s buvolem jak pracuje na svém rýžovém políčku. Tak to tam prostě chodí. Je to kapitalismus v nejtvdším slova smyslu - pokud nemáš peníze, je tam hodně (ale opravdu HODNĚ) těžké živobytí. Ono povídání o Číně by bylo na dlouho.Polarfox píše: Na jednu stranu vidíme ta moderní města, kravaťáky a na druhou pak venkovana, co tam někde drtí zrnko rýže a dřou ho v nějaké továrně z kůže. Na jednu stranu ekonomický gigant bez některých vad našich systémů, na druhou stranu to mohou mít po čínsku jen fikaně schované. Těžko si vybrat.
Z vlastní zkušenosti (konkrétně z leteckého průmyslu) můžu napsat jen tohle - Číňané mají zatím obrovský nedostatek kvalifikovaných lidí. Až příliš rychle se rozvíjejí a nestíhají produkovat dostatek specialistů aby ten rozvoj pokryli. Ještě jim bude chvíly trvat, než nasbírají dostatek zkušeností. Jak velká ta chvíle bude? Kdo ví.
Harrier je v manévrovém boji pro konvenčně řešenou stíhačku velice nebezpečný protivník. On totiž umí manévry, o kterých se většině ostatních letadel ani nesní.Vladimír píše:Navíc myslíte si, že se Harrier nebo Jak 38 mohou postavit normální stihačce? Třeba i jenom veteránovi jako Mig 21 nebo F-4?
Už tu jsou uvedené Falklandy, kde Sea Harriery daly dost ošklivě přes držku Miražím. Když říkáme A, měli bychom přidat i B - veledůležitou roli v tom hrály rakety. Osobně si myslím, že kdyby neměli Argentinci Sidewindery první generace, mohlo to vypadat možná jinak. Ale to už je úplně OT.
Práveže nie. Varjag dostali kompletne vykuchaný, prakticky ako škrupinku. Ukrainci dokonca vybrali aj pohon (teraz sa nepamatam ci komplet, ci len podstatne casti). V kazdom pripade ho Cinania museli komletne prerobit.Polarfox píše: Teď se přiznám, že rozsah přestavby neznám, ale myslel jsem, že Varjag víceméně jen opravili a dosadili chybějící elektroniku a pár CIWS atd., tedy žádné zvláštní překopání, jen uvedení do provozuschopného stavu?
Tym „prekopanim“ som vsak myslel nieco ine – okopirovanie technologie. Predtym ako urobili z Minska kasíno ho kompletne preliezli. Varjag už zrekonštruovali. Postavili dokonca budovu - kópiu Variaga na vyskúšanie si prevádzky na palube. Majú derivát Su-33.
Proste - dlhodobo a systematicky sa pripravuju na stavbu lietadlovych lodi a zvladnutie technologie ich stavby a prevádzky. Som ochotný sa staviť, že v relatívne blízkej budúcnosti začnú Číňania súkať lietadlovky na báze Varjgu až sa budeme všetci čudovať.
Ešte k technológiam – ja netvrdím že sú nich nejako veľmi silní. Ale kombináciou okopírovania, kradnutia, licencií dosahujú pozoruhodné úspechy. Približujú sa závratnou rýchlosťou. Pred pár rokmi čínske námorníctvo vzbudzovalo úsmev. Dnes súkajú torpédoborce jeden za druhým – skúšajú technológie, svoje- cudzie, kombinujú a hľadajú optimálne riešenia.
Ako som spomínal – Rusi museli technológiu Mistral kúpiť. Číňania v tichosti produkujú Type 071.
Je čína tretím štátom na svete vyvíjajúcimi lietadlo 5 generácie? Je.
Je ZBD-05 pravdepodobne najlepšie vyloďovacie vozidlo na svete? Je.
Proste Čínu síce netreba preceňovať, ale rozhodne ju treba ostražito sledovať.
To čo by „oni rádi“ som písal vyššie. Z ich dlhodobej stratégie je jasné, že nejdú cestou konkurovať USA v globálnej projekcii sily (a ani nemajú na to), ale potrebujú letecké krytie v „blízkych moriach.“ Na to im stačia stredné lietadlovky s konvenčným pohonom.Polarfox píše: Jenže u těch ostatních je to tak trošku z nouze ctnost. A skokanské můstky spíš letecký park omezují než že by to přinášelo zvláštní výhody (kromě finančních a technologických). A na základě toho, že Čína má Varjag, opírat teorii o dalším vývoji a co si přeje, mi přijde trochu vachrlaté. Ostatně co se jim jiného mohlo dostat do pracek? Pracují s tím co mají. Co ty víš, co by oni rádi![]()
Varjag je podľa mňa najlepší vzor na svete. Alebo existuje lepšia konštrukcia umožňujúca prevádzku dostatočne veľkého počtu ťažkých lietadiel bez drahých a komplikovaných katapultov?
Veď práve - všetci majú Harriera... Ukazuje sa však, že cesta STOBAR je lepšia. Vyzerá že touto cestou pôjdu z finančných dôvodov aj Briti pri Queen Elizabeth.Vladimír píše: A on má někdo, s výjimkou američanů - F-35 a vyřazovaného veterána Harriera letadlo s možností VTOL?
Chápem výčitku, ale je to jednoduché – je to veľká téma a ja na to nemám čas. Ale možno by stačilo aby fachmani ako ty prípadne diskusiu posúvali smerom k názvu topic, lebo ako sám vidíš, trošku sa to zvrhávaDestroyman píše: Když po tom tak toužíš, proč to neuděláš sám?

- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Jo, tak to není nic pro mě. Já umím (možná) trochu pracovat s fakty, s dojmy ne.arten píše:Chápem výčitku, ale je to jednoduché – je to veľká téma a ja na to nemám čas. Ale možno by stačilo aby fachmani ako ty prípadne diskusiu posúvali smerom k názvu topic, lebo ako sám vidíš, trošku sa to zvrháva

さようなら。
A já mám dojem že si po Jugoslávii odskočím do Číny...ale trošku jinak 




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
V čem je tedy STOBAR lepší než CATOBAR??arten píše:.... Alebo existuje lepšia konštrukcia umožňujúca prevádzku dostatočne veľkého počtu ťažkých lietadiel bez drahých a komplikovaných katapultov?....
....Ukazuje sa však, že cesta STOBAR je lepšia. Vyzerá že touto cestou pôjdu z finančných dôvodov aj Briti pri Queen Elizabeth.....
Není to spíš tak že nejsem schopen vyvinout/okopírovat parní nebo elektromagnetický katapult a tak raději tvrdím že to mé řešení je lepší? Proč se tedy Rusové snažili léta vyvinout svou verzi katapultu a když se jim to začalo dařit tak šlo ruské námořnictvo jako celek málem do šrotu? A proč Američané pracují na EMALSu když je můstek lepší a levnější?
Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Winston Leonard Spencer-Churchill
Myslím že jednoznačne lepší je katapult,ktorý umožní štart lietadlu s väčším nákladom(paliva,zbraní),ktoré má potom dlhší dolet alebo dopraví väčší náklad zbraní na ciel,takže je v boji efektívnejšie a je flexibilnejšie v použití.Mostík je kompromis.Ale keď nieje požiadavka na dlhý dolet,tak sa ten kompromis lahšie robí,no v tom prípade musí byť LL bližšie k cielu.
Ale no. Lepší ako V/STOVL a o tom som písal.Scrat píše: V čem je tedy STOBAR lepší než CATOBAR??
Není to spíš tak že nejsem schopen vyvinout/okopírovat parní nebo elektromagnetický katapult a tak raději tvrdím že to mé řešení je lepší? Proč se tedy Rusové snažili léta vyvinout svou verzi katapultu a když se jim to začalo dařit tak šlo ruské námořnictvo jako celek málem do šrotu? A proč Američané pracují na EMALSu když je můstek lepší a levnější?
Scrat
Ako CATOBAR nijak, ak máš zvládnutú technológiu katapultov a peniaze.
Briti ak zvolia STOBAR namiesto CATOBAR, tak to bude samozrejme z fin. dôvodov. Ide o to, že V/STOVL koncept def. opustili...
Polarfox - teším sa.
Ktovie či sa Briti zase nevrátia k STOBAR,pre koho by bol potom vyvíjaný F-35B http://en.wikipedia.org/wiki/F-35B#F-35B .Ale zároveň je na tomto lietadle presne vidieť zvýšenie úžitnej hodnoty u varianty F-35C(CATOBAR)-Max.vzletová hmotnosť vyššia o 4800kg,dolet 1670 proti 2520km.arten píše:
Briti ak zvolia STOBAR namiesto CATOBAR, tak to bude samozrejme z fin. dôvodov. Ide o to, že V/STOVL koncept def. opustili...
Zároveň je u F-35B pekne vidieť,že kopírujú všetci(nie len Rusi a Čína) ale aj Američania,pretože na základe konštrukcie výstupnej trisky a tvaru zadnej časti by sme ho mohli nazývať "Jakovlevski"(JAK-141).Američania si nechali doviesť dokumentáciu aj s ruskými konštruktérmi,potom ich síce poslali domov, ale podoba zostala.
Re: Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti
Len doplním:
K Číne: Na základe bývalej lietadlovej lode "Varjag" z Ukrajiny sa Čína chystá postaviť 2 lietadlové lode - píše South China Morning Post. Obe budú postavené na báze čínskej lietadlovej lode Liao-ning (b.č. 16) čo je inak čínou dokončená ukrajinská liet. loď "Varjag" triedy Uljanovsk.
Prvá loď bude mať konvenčný pohon parnými turbínami a parné katapulty, rozmerovo má byť väčšia o 5 % voči Uljanovsku a majú ju postaviť lodenice v Daliane, spol. CSIC. Bokové č. bude 18, druhá loď, b.č. 20 bude väčšia o ďalších 5 % (asi 110 % voči Uljanovsku) a má mať pohon jadrovými reaktormi. Má sa stavať v lodeniciach Jiangnan(SPGO) v Šanghaji.
Celkovo chce Čína k "Liao-ning" postaviť 4 lietadlové lode čo by predstavovalo asi 40 % lietadl. lodí USA.
http://vpk.name/news/106124_dva_novyih_ ... ovska.html
Nejde o nijakú falš kópiu, USA slušne zaplatili a licencie dali zapísať na ich patentový úrad (písal som o tom asi vo vlákne F-35).Takže technické riešenie majú legálne, pričom zaplatili za technológiu ako takú, teda nikoho nebude zaujímať na koľkých strojoch technológiu využijú.Zároveň je u F-35B pekne vidieť,že kopírujú všetci(nie len Rusi a Čína) ale aj Američania,pretože na základe konštrukcie výstupnej trysky a tvaru zadnej časti by sme ho mohli nazývať "Yakovljewski"(JAK-141).Američania si nechali doviesť dokumentáciu aj s ruskými konštruktérmi,potom ich síce poslali domov, ale podoba zostala.
K Číne: Na základe bývalej lietadlovej lode "Varjag" z Ukrajiny sa Čína chystá postaviť 2 lietadlové lode - píše South China Morning Post. Obe budú postavené na báze čínskej lietadlovej lode Liao-ning (b.č. 16) čo je inak čínou dokončená ukrajinská liet. loď "Varjag" triedy Uljanovsk.
Prvá loď bude mať konvenčný pohon parnými turbínami a parné katapulty, rozmerovo má byť väčšia o 5 % voči Uljanovsku a majú ju postaviť lodenice v Daliane, spol. CSIC. Bokové č. bude 18, druhá loď, b.č. 20 bude väčšia o ďalších 5 % (asi 110 % voči Uljanovsku) a má mať pohon jadrovými reaktormi. Má sa stavať v lodeniciach Jiangnan(SPGO) v Šanghaji.
Celkovo chce Čína k "Liao-ning" postaviť 4 lietadlové lode čo by predstavovalo asi 40 % lietadl. lodí USA.
http://vpk.name/news/106124_dva_novyih_ ... ovska.html
Re: Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti
Varjag není třída Uljanovsk. Varjag je bratříček Adm. Kuzněcova, pokročilejší a větší Uljanovsk nebyl nikdy dokončen a byl po rozpadu SSSR sešrotován. Ale Číňané tuším mají k dispozici plány Uljanovsku, takže ty nové lodě asi budou nějaká směska.absik píše:K Číne: Na základe bývalej lietadlovej lode "Varjag" z Ukrajiny sa Čína chystá postaviť 2 lietadlové lode - píše South China Morning Post. Obe budú postavené na báze čínskej lietadlovej lode Liao-ning (b.č. 16) čo je inak čínou dokončená ukrajinská liet. loď "Varjag" triedy Uljanovsk.
Prvá loď bude mať konvenčný pohon parnými turbínami a parné katapulty, rozmerovo má byť väčšia o 5 % voči Uljanovsku a majú ju postaviť lodenice v Daliane, spol. CSIC. Bokové č. bude 18, druhá loď, b.č. 20 bude väčšia o ďalších 5 % (asi 110 % voči Uljanovsku) a má mať pohon jadrovými reaktormi. Má sa stavať v lodeniciach Jiangnan(SPGO) v Šanghaji.
Celkovo chce Čína k "Liao-ning" postaviť 4 lietadlové lode čo by predstavovalo asi 40 % lietadl. lodí USA.
K těm 40%...samozřejmě není radno nic podceňovat, ale je letadlová loď a letadlová loď. Liaoning a Nimitz/Gerald R. Ford jsou stále "kapku" rozdílné lodě...ani ten Uljanovsk by se asi nedal počítat jako 1:1. Ale mluvíme tu samozřejmě o technických a taktických parametrech, nehodlám tu zavádět flame o rostoucích ambicích Číny




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti
Že by sa Rusi nevyznali vo svojich lodiach?! Ten Uljanovsk je v originále článku VPK a pokiaľ sa pamätám, tak ten"šrot" trupu kúpili číňania a aj z toho boli nejaké ťahanice že to nie je trup ale šrot, tak im Rusi povedali však ste aj platili ako za šrot. Tak sa mohli min. konštrukčné plány dostať do čínskych rúk. Lebo aj keby tvrdili že to bude na šrot, musia dostať nejaké plány aby vedeli kde rezať (inak to môže dopadnúť ako u nás, tuším v Štúrove keď ukrajinský palič si odrezal/odpálil 2000 tonový kotol vedľa hlavy a skončilo to "len" amputáciou nôh od kolien).
Re: Čínské námořnictvo - diskuze o současnosti a budoucnosti
V originále článku není Uljanovsk v souvislosti jakou uvádíš (tedy Varjag = třída Uljanovsk) vůbec uveden. Jediné části zabývající se Uljanovskem jsou dva obrázky a odstaveček na konci, kde se říká, že nové čínské letadlové lodi budou nejspíše projektovány na bázi předaných plánů Uljanovsku.
PS: A vzhledem k malé rozestavěnosti trupu Uljanovsk Číňané koupit nemohli...leda že by si ho šrotovali na Ukrajině přímo v loděnici.
PS: A vzhledem k malé rozestavěnosti trupu Uljanovsk Číňané koupit nemohli...leda že by si ho šrotovali na Ukrajině přímo v loděnici.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- Karsa Orlong
- Příspěvky: 9
- Registrován: 21/6/2014, 17:05