
Avro 683 Lancaster
Tak a jako posledního "přináším" toho nejznámějšího a myslím že i nejlepšího z těžkých bombardérů RAF - Avro Lancaster
Na začátku války stál před velitelstvím bombardovacího letectva RAF plán Expansion programme.Ten mimo jiné ukládal modernizaci i bombardovacího letectva, nákupem nových strojů.Bombardéry a složky bom. Letectva RAF byly rozděleny do několika skupin, ty hlavní byly těžké a střední bombardéry. Obě tyhle „skupiny“ měly být vybaveny novými stroji, těžké bombardéry měli být nakoupeny z projektů které vytvářely letecké firmy,těžké bombardéry nebyla na začátku války zase tak známé. Hlavní stroje letectva RAF byly střední bombardéry které měly spíše omezený dolet a menší nosnost pum.
Jakoby novými středními bombardovacími stroji,byly do RAF dodávány letadla jako Vickers Wellington, dalším jeho novým kolegou měl být Avro Manchester.
Avro Manchester byl projektován bombardér pro klasické nasazení,na zakázku Ministerstva letectví bylo zakoupeno 200 strojů,mělo být zakoupeno strojů 400,ale velice brzy z toho sešlo a to vzhledem k tomu že motory Rolls-Royce Vulture byly velice nespolehlivé a byly příčinou asi nejčastějších závad tohoto stroje. Když se k tomu přidaly další závady jako draku bylo hotovo a Avro Manchester byl velice rychle uvržen do pozadí. Byl bojově nasazen pouze párkrát a to s velice vysokými ztrátami.Z celkového počtu 202 nasazených strojů jich bylo 81 ztracených v boji ( 40%) a 51 (25%) při nehodách – tak tohle byla celá bilance tohohle stroje. S Manchesterem bylo velice často manipulováno a byl mnohokrát přestavován, třeba směrovka byla několikrát měněna,nebo rozpětí křídel.
Ono to vypadá že tohle letadlo bylo úplně na nic,ale tak to není, ve skutečnosti byly kamenem úrazu motory. Konstrukce byla jinak celkem zdařilá.
Proto konstruktéři Avra usedli znovu ke stolu a začali pracovat na novém bombardovacím stroji který by měl vlastnosti jako Manchester, spolupracovali přitom s piloty RAF kteří popisovali vady stroje. Po skoro roce byl k dispozici úplně nový stroj který už zapadal do kategorie těžkých bombardérů,nový prototyp poprvé vzlétl 9.1.1941 – Avro Lancaster byl na světe

Nene teď už vážně, Lancaster byl velice zdařilý stroj, měl nové motory a měl jich jednou tolik co Manchester,a hlavně to byly jiné typy – Rolls-Royce Merlin, motory které se výborně osvědčily u stíhaček Spitfire,Mosquito a jiných.
Lancaster byl skoro stejně dlouhý jako Manchester.Jeho výraznými přednostmi byla pumovnice, která mohla a taky byla u některých strojů modifikována aby tyto stroje mohly nést největší pumu používanou v RAF – „Grand Slam“ které vážila bezmála 10 tun (9 979 kg). Pumovnice byla dlouhá skoro jako polovina letadla, jeho další předností byl dolet který činil 4 000 km.
Lancaster měl také výbornou obrannou výzbroj, i když s jednou mezerou – obrana spodku.Páteř obranné výzbroje tvořila hřbetní střelecká ve které byly 2 kulomety 7,7 mm Browning, stejný počet stejných zbraní byl i v přední střelecké věži.Zadní sféru bránila střelecká věž se čtyřmi Browningy 7,7mm.
Další předností Lancasteru byla jeho manévrovatelnost která byla velice dobrá díky zdvojené směrovce.
Ihned po tom co byl Lancaster uveden do služby se stal u posádek oblíbeným strojem díky své spolehlivost a „schopnosti“ přestát i velká poškození v boji.Jeho kvalita byla opravdu na vysoké úrovni a zanedlouho se stal nejpoužívanějším a nejzaváděnějším těžkým bombardérem v RAF.
Lancaster také podnikl velké procento ze všech bombardovacích útoků RAF podílel se na slavném tažení RAF proti Poruří, útočil na Německá města, stal se páteřním bombardérem RAF. Byl sice v malém počtu zaváděn i do Coastal Command – Pobřežního velitelství RAF,kde byly používány spíše Wellingtony ,nebo později americké B-24 Liberator.Dostal přezdívku Dam Buster – za svůj útok proti přehrady v Poruří – jedno z nejznámějších nasazení.
O jejich počtu v RAF svědčí také výpověď jednoho pilota noční stíhačky LW : „skoro vždycky to byl Lancaster“
Posádku tvořilo 7 mužů – pilot,radista (střelec hřbetní věže),navigátor,palubní inženýr,bombometčík a střelci v přední a zadní věži.
Technické údaje: Avro 683 Lancaster B.Mk.I
Motory: 4x Rolls-Royce Merlin XX; výkon 955 kW
Maximální rychlost: 462 km/h
Dostup: 7 467 m
Dolet: 4 000 km
Výzbroj: 2 kulomety Browning v přední věži
2 Browningy v hřbetní věži
4 Browningy v zadní věži
Nosnost: až 7 tun pum, ale tím se omezil dolet na 2 700 km; mohl
také 10-ti tunovou pumu Grand Slam
Rozměry:
Rozpětí: 31,09 m
Délka: 21,18 m
Výška: 6,25 m
Diskutujte na téma téhle trojice těžkých bombardérů RAF, prostě o všem co se týče bombardérů RAF.



lancaster
