Námořní síly (lodě a historické pozadí)
Když jsem hledal podklady pro tento článek, všimnul jsem si dvou věcí. Ta první se dala očekávat, neboť to, že pramenů je opravdu pomálu, mi bylo jasné ještě než jsem začal bádat. Druhou je to, že osudy haitských lodí se naprosto kryjí s chaotickou naturelou celého státu. Ani to nebylo nic nečekaného, ale stejně bylo zajímavé sledovat, jak se každý vzácný střípek informací váže na nějaký finanční fraud, neštěstí či svrženého prezidenta beroucího do zaječích směr zahraniční exil.
Samotný časový horizont 1804-1915 byl zvolen z jednoho prostého důvodu - v roce 1915 zemi obsadily Spojené státy americké, haitské námořnictvo zaniklo a valná většina lodí byla vyřazena či rozprodána (zůstaly pouze dva neozbrojené škunery pro účely pobřežního hlídkování). K další obnově došlo až po 2. světové válce.

veškerý personál haitského námořnictva v roce 1920
V popisovaném období Haiti provozovalo řadu lodí, povětšinou směsku škunerů, ozbrojených parníků i klasických dělových člunů, často i o výtlaku dosahujícím skoro 1000 tun a slušně vyzbrojených. Sem tam se ve stavu zablýskla i nákladnější jednotka, ale to opravdu pouze zablýskla (obrněnec z občanské války zakoupený v USA na Haiti nikdy nedoplul a křižník Ferrier tam sice dorazil, ale příliš si karibského slunce na hladině neužil). Na své velmi skromné finanční poměry si Haiti vždy drželo obstojně silné loďstvo. Určitě zde zapracovala obava z možného restaurování dřívějšího koloniálního područí ze strany nějaké evropské mocnosti a co si budeme povídat, historie státu jinak také nebyla příliš klidná.
Níže naleznete pár skromných informací o těchto exotických lodičkách. Z toho mála informací co mám jsem se zatím neodvažoval vytvořit nějaký chronologický vývoj, takže budou řazeny formou výpisu (ačkoli ten se budu snažit držet alespoň trochu chronologicky). Nejedná se o údaje, které by se daly stoprocentně zaručit, berte je tedy prosím s rezervou. Ale i tak věřím, že jako podklad pro další bádání mohou následující řádky dát mnoho podnětů.
Jednotlivé lodě haitského námořnictva v letech 1804-1915
Arthémise (?) (??)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Škuner, do služby pravděpodobně roku 1820. Vyřazen ?.
Constitution (?) (??)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby pravděpodobně roku 1808. Vyřazen ?.
Le Jason (?) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby pravděpodobně roku 1810. Vyřazen ?.
Le Vengeur de Derenoncour (?) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby pravděpodobně roku 1810. Vyřazen ?.
La Constitution (?) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Korveta. Do služby pravděpodobně roku 1847. Vyřazen ?.
Republique (dělový člun-ozbrojený parník) (1850)
výtlak: 1261 tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Původně americký parník Florida. Haiti předán 1869. Vyřazen 1875.
Triumph (pancéřová loď) (1861)
výtlak: 1006 tun rychlost: 10 uzlů výzbroj: ?
Bonbónkem ve výzbroji Haiti je (nebo by spíše bývala byla při lepší přízni osudu) bývalá pancéřová loď Atlanta, původně patřící konfederačnímu námořnictvu a v roce 1863 zajatá Unií. Po skončené občanské válce byla určena k odprodeji a novým hrdým majitelem se za kulatou sumičku 160 000 amerických dolarů ve zlatě stalo právě Haiti. Leč obrněnec do svého nového působiště nedoplul a potopil se v prosinci 1869 u mysu Hatteras.

CSS Atlanta
Le Geffrad (?) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Původně americký parník Galatea. Haiti předán 1865. Vyřazen ?.
Union (dělový člun) (1861)
výtlak: 786 tun rychlost: 10 uzlů výzbroj: 10 děl
Původně americký kolesový dělový člun. Haiti předán ?. Vyřazen ?.
Terreur (dělový člun) (1863)
výtlak: 800 tun rychlost: 11 uzlů výzbroj: ?
Původně americký dřevěný dělový člun Pequot zakoupený v roce 1869. Vyřazen 1875.
Alexander Petion (dělový člun-ozbrojený parník) (1863)
výtlak: 1244 tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Původně americký parník Galatea. Haiti předán 1865. Vyřazen ?.
22 Décembre 1804 (dělový člun) (1860)
výtlak: 900 tun rychlost: 9 uzlů výzbroj: 4×120 (Armstrong - z předu nabíjené)
Jednokomínový dělový člun se železným trupem. Vyřazen někdy po roce 1912.
Salnave (korveta) (1868)
výtlak: 786 tun rychlost: 10 uzlů výzbroj: 10 děl
Původně obchodní loď Maratanza. Haiti předána 1868 a sloužila zde jako korveta. Počátkem června 1872 obsazena válečnými loděmi Vineta a Gazelle (spolu s Mont Organisé, když kotvily v přístavu hlavního města Port au Prince) a zabavena jako kompenzace finančních pohledávek vůči německému obchodníkovi. Navrácena po vyplacení dluhu (3 000 liber).

USS Maratanza
Mont Organisé (korveta) (1854)
výtlak: 1428 tun rychlost: 13 uzlů výzbroj: 11 děl
Dvoukomínový kolesový dřevěný parník. Postaven ve Filadelfii, původní jméno Quaker City, aktivně se zúčastnil občanské války v USA (jedna z nejaktivnějších lodí při zajišťování blokády lodí Konfederace, zúčastnil se v roce 1863 i boje s konfederačními pancéřovými obrněnci). Po válce využíván ke komerčním účelům, v roce 1869 prodán Haiti, o dva roky později (v únoru 1871) opět prodán (přejmenován na Republique) a potopil se 25.2.1871 poblíž Bermud a to po výbuchu kotlů. Druhá loď tohoto jména je udávána jako též obsazená válečnými loděmi Vineta a Gazelle a zabavena jako kompenzace finančních pohledávek vůči německému obchodníkovi (tudíž stejně jako Salnave).

USS Quaker City v Itálii
Mont Organisé (?) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ? děl
Další loď tohoto jména je udávána jako též obsazená válečnými loděmi Vineta a Gazelle a zabavena jako kompenzace finančních pohledávek vůči německému obchodníkovi (tudíž stejně jako Salnave). Protože předchozí Mont Organisé se potopila o rok dříve, jedná se nejspíše o jinou loď.
Artibonite (??) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Původně plachetní(?) Carondolet. Haiti předán 1871. Vyřazen 1889.
1804 (dělový člun) (1875)
výtlak: 600 tun rychlost: 12 (ale možná pouze 6) uzlů výzbroj: 6×102 (Armstrong) (plus původně ještě 1×254 nabíjený z předu)
Jednokomínový dělový člun se železným trupem (šalupa), pojmenovaný na počest roku, kdy byla vyhlášena nezávislost. Vyřazen někdy po roce 1912.
Saint Michael (dělový člun) (1875)
výtlak: 850 tun rychlost: 12 uzlů výzbroj: 1×280 (nabíjený zepředu), 8×102 (Armstrong)
Jednokomínový dělový člun se železným trupem, původně šalupa Jacmel (ex Mercedes). Vyřazen někdy po roce 1912.
Dessalines (korveta) (1883)
výtlak: 900 (možná až 1200) tun rychlost: 9 (16?) uzlů výzbroj: 1×100 (Canet), 2×100 (Krupp), 2×120 (Parrot), 2×MG (Gatling)
Jednokomínová korveta se železným trupem a oplachtěním brigy. Původně loď na přepravu ovoce se jménem Ethel, zakoupena ve Filadelfii v roce 1884. Je možné že začátkem 20. století byla přezbrojena na 3×100 a 4 rychlopalná děla menší ráže. Vyřazena 1915.
Toussaint-Louverture (dělový člun) (1886)
výtlak: 500 tun rychlost: 13 uzlů výzbroj: 1×160 (Canet), 2×120 (Canet), ?×MG
Jednokomínový dělový člun se železným trupem a oplachtěním brigy. Postaven ve Francii - Forges et Chantiers de la Medit. Vyřazen 1915.

Toussaint-Louverture
Capois la Mort, Alexander Petion (dělový člun) (1893)
výtlak: 256 tun rychlost: 14 uzlů výzbroj: 1×100 (Canet), 4×37
Jednokomínové dělové čluny s ocelovým trupem (2 stěžně, klounovcová příď), postaveny ve Francii (loděnicí Graville). Vyřazeny 1915.

Capois la Mort či Alexander Petion
Crete a Pierrot (dělový člun) (1895)
výtlak: 950 tun rychlost: 16 uzlů výzbroj: 1×160 (Canet), 1×120 (Canet), 4×100 (Canet), 2×MG (Maxim), 4×MG (Nordenfelt) (160mm dělo na přídi, 120mm na zádi, 100mm děla pak ve sponsonech na bocích)
Jednokomínový dělový člun s ocelovým trupem, postavený britskou loděnicí Earle. Nejmodernější a nejsilnější jednotka haitské floty. Ve své době vlajková loď haitských námořních sil. Potopen 5.9.1902.

Crete a Pierrot
La Liberte (dělový člun) (?)
výtlak: 500 tun rychlost: 12 uzlů výzbroj: 2×57 (po jednom na přídi a zádi), 2×47, 2×37, 2×kulomet (typ Colt, ve středu lodi) pancéřování: 25mm boční pás ve středu lodi
Zakoupen v roce 1910, spíše dříve. Původně jachta Erl King. Potopil se v říjnu 1910, příčinou zániku byla exploze, která byla později haitským vojenským tribunálem zhodnocena jako následek vzpoury. Loď se plavila s posádkou 90ti mužů z Port au Princ do Severních teritorií, kde mělo 10 vysokých důstojníků převzít velení svých jednotek(udává se 10 generálů, což mi přijde opět mírně přehnané, ale na druhou stranu bych se tomu u tohoto státu ani nedivil, takže by mohl být i reálný jeden admirál na palubě, který je též udáván

). Zachránilo se pouze 23 mužů, zbylých 70 zahynulo buď při explozi nebo se utopilo. Přeživší byli postaveni před soud, který je obvinil z toho, že zmasakrovali vysoké důstojníky cestující lodí (zmínění generálové a admirál) a plavidlo poté zapálili. Všichni byli vojenským tribunálem odsouzeni k trestu smrti.

La Liberte
Ferrier (křižník) (1894)
výtlak: 2245 tun rychlost: 18,5 uzlu výzbroj: 8×120, 16 děl malé ráže, 2×450TT pancéřování: paluba 50 mm, velitelská věž 50 mm
Bývalý italský chráněný křižník Umbria zakoupený v roce 1911. Ať už to bylo díky "umění" haitských námořníků či nešťastné náhodě (většinou bývá udávána nezkušenost haitské posádky), tak si ho Haiťané neužívali příliš dlouho, neboť již ten samý rok se potopil.
Le Nord Alexis (dělový člun) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: 2×120, 6×47
Do služby někdy mezi 1902-1910. Ozbrojená prezidentská jachta, později pravděpodobně přejmenována (na ??). Vyřazena ??.

Le Nord Alexis
Croyant (dělový člun) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby pravděpodobně v roce 1903. Ztracen v roce 1908.
Centenaire (dělový člun) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby pravděpodobně v roce 1904. Původně remorkér na vlekání terčů spojený s pikantní aférkou. V roce 1910 byl za vlády prezidenta Simona spolu s dvěma dalšími loďmi odeslán na opravy do Kingstonu na Jamajce. V době svržení prezidenta Simona nebyly opravy ještě dokončeny a od té doby haitská vláda neprojevila žádný zájem o dokončení oprav a zařazení do služby. Stejně tak nejevila zájem o muže z posádky plavidla, kteří zde spolu s ním zůstali takzvaně "kejsnout", bez pěněz a jídla (po řadě měsíců pobytu v přístavu s minimálním přísunem potravin již prakticky hladověli). Vyšetřování z konce roku 1911 za vlády dalšího prezidenta, Leconteho, ukázalo, že bývalí vysocí představitelé námořnictva vyčlenili 20 000 dolarů na opravu, přičemž loď samotná měla hodnotu stěží 4 000 dolarů

. Nastalo vyšetřování a milý téměř bezcenný Centenaire už uvíznul v přístavu nastálo. Vzhledem k tomu, že jedna z nádherných jamajských pláží později dostala poetické jméno Gunboat beach a to dle rozpadajícího se haitského dělového člunu, nemám téměř pochyb o tom, že to byl právě Centenaire. Zda-li jsou jeho zbytky k vidění dodnes, to již netuším.
Vertieres (dělový člun) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Do služby okolo roku 1908 (spíš dříve). Vyřazen 1915.
Pacifique (dělový člun) (?)
výtlak: ? tun rychlost: 13 uzlů výzbroj: ?
Do služby okolo roku 1908. Vyřazen 1915.
17 Decembre (dělový člun??) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Bývalá jachta American. Jediné, co je mi o této lodi známo, je to, že na ní utekl 2.8.1911 prezident Simon (spolu se svojí ženou, dětmi a několika prominenty). V novinách označena za křižník, což je zcela jistě velmi přehnané

.
?? (dělový člun??) (?)
výtlak: ? tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Jedna loď neznámého jména je udávána jako potopená v roce 1900. V únoru 1900 se vydala do USA, kde měla prodělat opravy, ale severně od Kuby, u ostrova Fortunate najela na útes. Náklad který vezla byl vyložen na malých člunech a přeložen na nákladní loď Antillia, loď samotná byla nejspíše odepsána.
?? (dělový člun??) (1885)
výtlak: 302 tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
Bývalá jachta Scythian postavená v Glasgow, později využívána americkou firmou pro přepravu ovoce. Zakoupena ke konci roku 1903, vyzbrojena měla být v Port au Prince. Je dost dobře možné, že se jedná o výše uvedenou Croyant, ale je to jen dohad založený na podobném roce zařazení plavidla do služby v haitském námořnictvu.
Le Haitien (dělový člun??) (?)
výtlak: 288 tun rychlost: ? uzlů výzbroj: ?
A na závěr malý parníček Le Haitien..absolutně netuším ani století ve kterém sloužil

.