Skeptik: Já zase neříkal že to turbodmychadlovým motorem nejde

. Jen je potřeba zajistit několik věcí:
-Musí mít relativně nižší obtokový poměr; dnešní turbodmychadlové motory které let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování umožňují jej mají okolo 0,2:1 (to je případ například toho F119), srovnej s Viggenem, který má tento poměr 1:1 (stíhací verze jen mírně menší) a jehož strop je bez alespoň prvního stupně forsáže někde na M0,9-0,95.
-Celkové stlačení v dmychadle musí být větší než bývá pro turbodmychadlové motory běžné. I tady poslouží Viggen jako příklad - při vývoji motoru stíhací verze byla právě zde provedena markantní změna (viz. monografie), pak už se dostal se suchým tahem blíž rychlosti zvuku, ale stejně jí nebyl schopen překročit (ve vodorovném letu).
-Je nutné mít k dispozici motor s dostatečným statickým tahem v poměru k velikosti a hmotnosti daného letadla; tento nutný statický tah bude mnohem větší než pokud bychom uvažovali turbokompresorový motor. To nám nakonec docela pěkně dokládá příklad T-38 nebo F-104.
Problémem těchto úvah je, že těžko někde seženeme konkrétní hodnoty odporu při překonání rychlosti zvuku a dynamický tah motorů pro danou rychlost. Přestože vím že občas se někdo pokusí s konkrétními čísly přijít, já to proto raději neudělám.
Důvody proč se o S/C mluví byly už popsány - způsobil to Raptor, který je řekl bych dnes jediným letadlem na světě, u něhož má o tom vůbec smysl se bavit. Proč? Letoun má ohromný dolet, může si tedy dovolit 140% spotřebu (ve vztahu k vzdálenosti kterou uletí) oproti cestovnímu režimu v podzvukové rychlosti. Bonusem pro něj bude 60% zkrácení přeletové doby a snížení nebezpečí zachycení letouny protivníka - ty zkrátka budou mít jen velmi málo času aby se k němu přiblížily. Kdyby ovšem bylo použito přídavného spalování, tak mnohé letouny bez problému dosáhnou M2 i s výzbrojí vně, ale spotřeba dosáhne i víc než 700% hodnoty při nominálním cestovním režimu. O S/C v transsonických hodnotách, tedy do cca. M1,2 se nemá věru moc smyslu bavit, nárůst spotřeby na 120% kvůli o 20% snížení přeletového času totiž příliš nestojí a přepad takto rychle letícího letounu obrannými stíhačkami nepřítele není o mnoho těžší než kdyby letěly podzvukovou rychlostí. U jiných letounů než u F-22 to tedy není nic jiného než pouhý mediální humbuk.