- DEUTSCHLAND / LÜTZOW (1929 – 1931 - 1933)
- ADMIRAL SCHEER (1931 – 1933 – 1934)
- ADMIRAL GRAF SPEE (1932 – 1934 – 1936)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
VÝVOJ
Dvacátý první červen roku 1919 se stal černým dnem pro císařské německé válečné námořnictvo. Toho dne se na britské základně ve Scapa Flow zavřely vody nad deseti nejmodernějšími bitevními loděmi, pěti bitevními křižníky a celou řadou menších jednotek. Německá „Reichsmarine“ tak přestala prakticky ze dne na den existovat, a to k velké úlevě vítězných mocností, které se přetahovaly o tyto skvělé lodě jako psi o kost, a nemohli se od uzavření příměří v listopadu 1918 dohodnout. Německu bylo nakonec vítěznými mocnostmi povoleno podržet si pouze takové námořní jednotky, které se daly využít jen k ochraně pobřežních vod. Konkrétně se jednalo o šest starých bitevních lodí, které byly beznadějně zastaralé již v roce 1914, šest křižníků a tři flotily torpédoborců. Opět se většinou jednalo o staré a pomalé lodě. Donedávna druhá největší námořní velmoc na světě se tak vrátila mezi země druhého, či třetího řádu. Obnova lodí byla povolená až poté, co dosloužily stávající jednotky, nebo jejich stáří přesáhne dvacet let od jejich spuštění na vodu. Ale ani pak nebylo povoleno stavět jakákoliv plavidla. Jejich konstrukce byla omezená maximálním výtlakem 10.000 tun (standard), což podle odborníků znemožňovalo stavět lodi, které by mohly někoho ohrozit. Jen pro představu, standardem té doby bylo stavět bitevní lodě s výtlakem v rozmezí 30.000 – 40.00 tun. Konstruktéři tak nepředpokládali, že by byl někdo schopen postavit konkurenceschopnou loď s výtlakem přibližně třetinovým. Stavba ponorek pak byla zakázána bez výjimek.

Admirál Graf Spee
V letech 1919 až 1928 stál v čele toho, co z německého námořnictva zůstalo, admirál Behncke, později admirál Zenker. Oba se snažili dělat vše, co bylo v jejich silách, aby přeměnili ubohé námořní zbytky v regulérní námořní sílu. Behncke sázel vše na ponorkové síly, jejichž úspěšnost byla prověřená neomezenou ponorkovou válkou (vedená od roku 1917), a která Velkou Británii málem srazila na kolena. Jelikož nemohl stavět ponorky v Německu, vyslal konstrukční experty do sousedního Holandska, aby neztratili kontakt s novými technologiemi atd. (Holandsko tak nějak bylo přátelsky naladěno s Německem již dříve. Ostatně letadla z První světové války Fokker stavěl právě holandský konstruktér A.Fokker ve službách císařského Německa). Po roce 1928, kdy byl Zenker vystřídán admirálem Raederem, byly již ve Španělsku a Finsku stavěné první prototypy ponorek, vyprodukovaných touto „holandskou“ konstrukční kanceláři, která byla samozřejmě financována z Německa. Raedar se ukázal jako schopný organizátor, který kromě jiného dokázal přesvědčit Říšský sněm a jeho omezené finanční prostředky, aby zahájil stavbu nových pancéřových lodí tzv. „Panzershiffe.“
Takto ideový vznik třídy DEUTSCHLAND popisuje německý admirál Friedrich Ruhe.
„Když v druhé polovině dvacátých let byly zjištěny prostředky k výměně nejstarších předpotopních lodí, válečné námořnictvo stálo před volbou: pohodlnou cestu pobřežního loďstva nebo složitou cestu loďstva pro širé moře. Bylo docela možné stavět v povolených dimenzích (10.000 tun, ráže 28 cm) monitor nikoli rychlý, ale s mohutnou pancéřovou obranou, mající velkou životnost a vhodný pro obranné operace v Severním moři a pro útočné operace v Dánském zálivu. Vrchní velitel admirál Zenker však dával přednost zcela novému druhu lodí – s lehkým opancéřováním a dieslovým motorem, jehož rychlost (25 uzlů) byla vyšší než u kterékoli dosud existující lodi v té době (s výjimkou tří britských křižníků) a výzbroj (šest 28 centimetrových děl) v mnoha směrech převyšoval vybavení všech rychlejších lodí; navíc Dieselův motor umožňoval mnohem větší rádius plavby – přes dvacet tisíc mil, tzn. Třikrát víc než u lodí s parním pohonem, a rovněž i možnost ve velice krátkém časovém úseku dosáhnout maximální rychlosti. Tato poslední vlastnost byla zvláště důležitá pro loď, která v případě, že se měla spoléhat sama na sebe, musela být vždy připravena rychle se přiblížit ke zjištěné lodi nebo se vzdálit od silnějšího protivníka.“
(Zdroj: I.V.Možejko – Pod pirátskou vlajkou – str. 272/273 – Praha 1983)
Německo sice uzavřelo Versaillskou smlouvu (1919), která omezovala počet a standardní výtlak nových lodí, ale na druhou stranu nebylo signatářem Washingtonské dohody (1922), která omezovala ráži děl jednotlivých typů lodí. Plány německých konstruktérů na stavbu nových lodí, tak nebyly limitovány ráží hlavních děl. Bylo tedy možné buď stavět rychlé křižníky s maximálním povoleným výtlakem a děly malé ráže, nebo stavět pomalé lodě s těžkými děly. Podle mírové smlouvy mohlo Německo začít stavět nové lodě až dvacet let po spuštění těch jednotek, které jim zůstaly ve výzbroji. Jako první měla být tedy nahrazena stará bitevní loď PREUSSEN (třída BRAUNSCHWEIG, výzbroj 4x280mm), která byla na vodu spuštěna v roce 1902 a stavba její náhrady tak mohla oficiálně začít v roce 1922. Již dva roky předtím se začalo pracovat na prvních studiích ve dvou základních provedeních. V prvním případě se počítalo s pomalou, ale silně vyzbrojenou lodí typu monitoru. Tedy s lodí vhodnou spíše k ochraně pobřežních vod. V druhém případě se uvažovalo o slabě pancéřovaném, ale rychlém křižníku. V roce 1923 měla být připravená studie, která by krátce poté mohla být zhmotněna v podobě realizace, ale ekonomický kolaps silně zadluženého Německa v roce 1924 další práce odsunul na neurčito. Nicméně admirál Zenker stále tlačil na Admiralitu a nechal vypracovat celou řadu dalších studií, které by různě kombinovaly výzbroj, pancéřování a rychlost. Nakonec bylo možno vybírat z pěti studií vypracovaných v letech 1923 a 1925. První dva projekty z roku 1923 počítaly s lodí „I/10“ o rychlosti 32 uzlů (59 km/h) a výzbrojí 8 děl ráže 205mm (8,1“), nebo pomalým bitevníkem „II/10“ se čtveřicí 380mm děl (15“), rychlostí 22 uzlů (41 km/h) a hlavním bočním pancéřovým pásem o síle až 250mm. Další tři studie z roku 1925 (II/30, IV/30 a V/30) počítaly se šesti 305mm (12“) děly, V případě bočního pancéřování o síle 250mm se počítalo se skromnou 18 uzlovou rychlostí. Pokud by bylo pancéřování zeslabeno na 200mm, tak již bylo možno dosáhnout 21 uzlové rychlosti. Ve všech těchto třech studiích z roku 1925 se počítalo s dvoudělovými věžemi a kromě 305mm děl se uvažovalo i o instalaci menších 280mm zbraní. Námořní velení počítalo, že v květnu 1925 padne rozhodnutí o konečné podobě nové lodi, v té době byla ale připravená další studie „VIII/30“, která počítala s ostrouháním hlavní pancíře na pouhých 100mm v kombinaci se šesti 280mm instalovanými do dvou třídělových věží. S rychlostí kolem 26 uzlů to bylo to nejlepší, v co Admiralita mohla doufat. Poslední verze tak byla přesně podle představ admirála Zenkera. Loď měla být tak rychlá, aby unikla všemu, co by mohlo být silnější než ona, ale zároveň její výzbroj měla poskytovat dostatečnou palebnou převahu nad vším, co by jí mohlo dostihnout (ve skutečnosti se tak mohla cítit ohrožená jen třemi britskými bitevními křižníky tříd HOOD a RENOWN). V kombinaci s děly velké ráže, které nemusely respektovat Washingtonskou dohodu, tak byl položen základ k „Panzerschiffe“ známější v literatuře jako „kapesní bitevní lodě“ (toto pojmenování si dovolím rovněž používat). Podoba nové lodi tak vznikala od roku 1926 do roku 1928 s tím, že rozhodnutí o konstrukci má padnout 11. června 1927. Autorizace projektu ze strany politiků proběhla v Reichstagu v listopadu 1928, přestože řada demokratických poslanců byla proti (slogan „jídlo nikoliv pancéřové lodě“).
KONSTRUKCE a VÝSTROJ
Aby se konstruktéři vešli do 10.000 tunového limitu a zároveň splnili to, co se od lodí očekávalo, bylo potřeba sáhnout po nových technologiích, jako elektrické svařování, dieslův pohon atd. Právě ve velké míře použitá technologie svařování uspořila značnou část hmotnosti. Umístění hlavní výzbroje do třídělových věží (jedna na přídi, jedna na zádi) uspořilo ještě více, ale samotné věže i barbety byly pancéřované jen natolik, aby chránily před zásahy z děl střední ráže (do 155mm, tedy projektil do maximální hmotnosti nějakých 50 kg). Přestože Německo muselo akceptovat podmínky plynoucí z versailleské mírové smlouvy a stavět lodě s maximálním výtlakem do 10.000 tun standard, tak třída DEUTSCHLAND tento povolený limit značně překročila. Při délce 186m (později po úpravě přídě 187,9m), šířce 20,6m a ponoru 6,5 m (konstrukční ponor) měla německá plavidla standardní výtlak 13.600 tun, plný 15.200 tun (Admirál Graf Spee měl výtlak 15.900 – 16.200 t). I když byl výtlak značně překročen, přesto 20% výtlaku určeného na pancéřování bylo strašně málo, a pro změnu 19% na výzbroj zase moc. Trup se tak vyznačoval velkou křehkostí, především ve svém nejširším místě. Daleký průzkum byl zajištěn dvojicí hydroplánů, které startovaly z katapultu umístěného za komínem. Pouze DEUTSCHLAD se od sesterských lodí lišil umístěním katapultu mezi můstkem a komínem, který navíc dostal až v roce 1936. Původně všechny lodě používaly hydroplány Heinkel He-60, až později Arado Ar-196.

Katapult na Graf Spee
Pohonná jednotka byla vybrána nová a netradiční. Byla tvořena osmi dvoutaktními dieslovými motory MAN (typ M9Z 42/58) o celkovém výkonu 54.000 koňských sil (41.748 kW) s tím, že tehdejší technologie neumožňovala jinou možnost, než je zapojit tak, že každá hřídel byla poháněná zvlášť čtyřmi devítiválcovými jednotkami (na každé hřídelové vedení byly přes převodovou skříň, výrobek firmy Vulcan, připojeny čtyři motory). Jednalo se o středně rychloběžné řadové stojaté motory MAN, dvoudobé dvojčinné devítiválcové se symetricky časovaným rozvodem, řízeným hranou pístu. Každý motor měl zdvihový objem 723,2 litrů. Jmenovitý výkon 6.750 koňských sil (4.965 kW) při 450 ot/min. Vysoké otáčky motorů si vynutilo použití reduktorů s převodovým poměrem 1,80÷1. Tím se snížil počet otáček lodní vrtule na 250, přestože motor měl 450 ot.
Volba dieslových motorů padla mimo jiné i s ohledem na ekonomičnost, snadnou údržbu a velký akční rádius, což bylo přesně to, co se později od lodí, určených pro korzárskou činnost, očekávalo. Další výhodou bylo snadné odpojení a odstavení nepotřebného motoru. Ovšem dieslové motory nesplnily do puntíku očekávání do nich vkládané. Zabraly příliš mnoho místa, byly hlučné a vibrace z jejich provozu dokázaly rušit i zaměřování hlavních děl, což byl asi jejich největší handicap. Nicméně výkon pohonné jednotky, který byl přenášen na dva lodní šrouby každý o průměru 4,4 m (DEUTSCHLAND měl šrouby o průměru 3,7m), dokázal malou a lehkou loď hnát rychlostí v rozmezí 28-29,5 uzlů (51,9 – 53,7 km/h). Maximální rychlost až 29,5 uzlů byla hodně i na lehké křižníky té doby. Motory byly připojeny ke hřídelím lodních šroubů prostřednictvím převodovky Vulcan. Vezená zásoby nafty v podobě 3.300 tun umožňovala silně nadprůměrný dojezd 17.400 námořních mil (32.200 km) při 13 uzlové rychlosti, což předznamenávalo korzárskou roli v době války. Při zvýšení rychlosti na 20 uzlů, klesl dojezd na 10.000 námořních mil (cca 19.000 km). ADMIRAL SCHEER vezl menší zásobu nafty (2.660 tun) a logicky tak byl i jeho menší dojezd (9.100 námořních mil = 16.900 km) při 20 uzlové rychlosti. ADMIRAL GRAF SPEE pak měl 2.800 tun nafty a dojezd 8.900 námořních mil (16.500 km). Také dva hydroplány Arado Ar 196, startující ze stejného katapultu, jako letadla dalekého průzkumu, se hodila pro loď plnící korzárské úkoly. Pro kontrolu blízkého okolí sloužil radar FMG 39 G(gO), po roce 1941 FMG 40 G(gO), FuMO 26. Elektrika byla dodávaná dvojicí dieslových generátorů, které dávali výkon 2.160 kW (Admirál Scheer, 2.800 kW – Admirál Graf Spee, 3.360 kW), vše na 220 voltů. Složení a počet posádky se loď od lodi trochu lišil, stejně tak v době před válkou a během války. Tak například v době dokončení měla loď třídy DEUTSCHLAND 33 důstojníků a 586 členů posádky. Po roce 1935 byla posádka tvořená 30 důstojníky a 921 až 1.040 námořníky. GRAF SPEE pak měl posádku složenou z 30 důstojníků a 970 námořníků.



Deutschland ve výstavbě
Maximální rychlosti a výkony pohonné jednotky
DEUTSCHLAND / LÜTZOW - 28 uzlů (52 km/h), 48.390 k (36.080 kW)
ADMIRAL SCHEER - 28,3 uzlů (52,4 km/h), 52.050 k (38.810 kW)
ADMIRAL GRAF SPEE - 29,5 uzlů (54,6 km/h)
Trup byl rozdělen na každé straně na dvacet dva vodotěsných oddílů s dvaceti osmi přepážkami. Téměř celá délka trupu (92%) pak byla chráněná dvojitým dnem, které na bocích stoupalo směrem vzhůru až na úroveň hlavního bočního pancéřového pásu. Tvořilo tak protitorpédové oddíly. Podélně byl trup rozdělen pancéřovými přepážkami, které zvyšovaly tuhost jinak křehkého trupu. Mezi ně pak byly umístěny jednotlivé hnací systémy. Ve velkém rozsahu poprvé použité svařování výrazně snížilo hmotnost konstrukce. Svařování pak bylo použito všude, kde se jen dalo, především pak na spojích obšívky a palubních nástavbách.
Pořizovací náklady
DEUTSCHLAND / LÜTZOW - 80 miliónů říšských Marek
ADMIRAL SCHEER - 90 miliónů říšských Marek
ADMIRAL GRAF SPEE - 82 miliónů říšských Marek
PANCÉŘOVÁNÍ
Rozložení pancéřové ochrany se u každého ze tří plavidel poněkud lišilo. Všechna měla ale společný zevní (boční) pás, který byl umístěn na vypouklé části trupu. Volný vnitřní prostor tak měl zaručit větší odolnost proti průniku torpéd i dělostřeleckých projektilů. Vnitřní stěna dutiny byla tvořená podélnou protitorpédovou přepážkou. Pro zvýšení pasivní ochrany byla protitorpédová přepážka i boční pancéřový pás skloněny. Poslední jednotka třídy ADMIRAL GRAF SPEE kromě toho že měl větší výtlak, měl zesílené pancéřování bočního pásu, přepážek a také paluba byla chráněna na větší ploše. Hlavní boční pancéřový pás o síle 80mm + 45mm ve vnitřním prostoru (protitorpédová přepážka), chránil prostor kotelny, strojovny a většinu muničních skladišť. V případě lodi DEUTSCHLAND byl boční pancéřový pás silný pouhých 50mm. Tento boční pás se směrem dolů skláněl k ose lodi pod úhlem 13,5 stupňů a zasahoval až za protitorpédové oddíly. Na přídi byl pás zeslaben na 60-30mm, na zádi 60-18mm. Za bočním pásem byla umístěná poměrně silná 45mm protitorpédová přepážka, která sahala až k pancéřové palubě. Hlavní pancéřová paluba o síle 40-30mm kryla především kritická místa, jako strojovnu, kotelnu a muniční sklady. Na nejslabším místě měla sílu 18mm. Vrchní pancéřová paluby byla silná 18mm, což stačilo k tomu, aby byly iniciovány projektily či bomby dříve, než pronikly do nitra lodi. Věže hlavního dělostřelectva krylo pancéřování silné 85 až 125mm (na čele), doplněné o 150mm silnou barbetu (140mm u Deutschlandu). DEUTSCHLAND měl čelo hlavního dělostřelectva silné jen 100mm. Pancéřování hlavní velitelské věže bylo silné rovněž 140mm na vertikálních částech a 50mm na horizontálních. Zadní velitelské stanoviště pak chránilo pancéřování o síle 20 až 50mm. Střední dělostřelectvo bylo chráněno čelním a bočním štítem o síle 10mm, které tak obsluhu chránilo alespoň před střepinami. Mars krylo 14mm pancéřování.


VÝZBROJ
Ačkoliv bychom měli třídu DEUTSCHLAND řadit spíše mezi těžké křižníky, kam jí sami Němci v roce 1940 poslali, tak výzbroj v podobě těžkých děl ráže 280mm byla jednoznačně zbraní bitevních lodí či křižníků. Lodě měly dvě třídělové dělové věže, každá o hmotnosti 590 tun, umístěných v ose o jedné na přídi a zádi. Při vývoji vycházela firma Krupp ze svých prvoválečných konstrukcí, kde se tato 280mm děla a v hojném počtu používala jak u bitevních lodí, tak i bitevních křižníků. Koncem dvacátých let tak světlo světa spatřila nová verze děla v podobě 28cm/52 (11“) SK C/28. Při délce hlavně 14,815m (vrtání 13,905m) vážila jedna hlaveň 48,2 tun. Ta měla celkem 80 drážek (délka drážkování v hlavní 11,411m) o rozměrech 3,25 x 6,72mm. Objem komory 160dm3. S kadencí 2,5 ran za minutu patřila tato děla mezi ty rychleji střílející těžká děla, což samozřejmě při handicapu hmotnosti projektilu 300 kg (APC L/3,7, HE L/4,2 a HE) byla určitá výhoda. Prostě laicky, během jedné minuty dokázala tato děla vyslat na cíl větší počet střel, než většina protivníků, přestože 300 kg projektil neměl takový ničivý účinek v cíli, jako projektily děl větší ráže. Šance něco zasáhnout tak byla matematicky vyšší. Z vlastní hmotnosti projektilu měla výbušná část „jen“ 6,6 kg (APC L/3,7) a u HE projektilu stoupla na 16 až 21, 8 kg (podle typu). Rozměry: APC L/3,7 – 104,7 cm; HE L/4,2 – 118,8 cm. Výmetná složka vážila 189,5 kg a počáteční rychlost střely dosahovala hodnoty 910 m/s. Pracovní tlak v komoře činil 3.200 kg/cm2. Konstrukce hlavně počítala s životností 340 výstřelů, standardně pak loď vezla zásobu 120 střel. Třídělová věž typu Drh L C/28 měla stranový odměr -145/+145 stupňů (rychlost otáčení 6 až 7,2° za sekundu) a elevaci -10/+40° (rychlost 8° za sekundu). Nabíjení se provádělo při elevaci do +2 stupňů. Při maximální elevaci činil dostřel APC projektilem 36.475 metrů. Jen pro představu, při elevaci 36,4° byl dostřel 35.000 metrů, přičemž projektil měl v místě dopadu rychlost 380m/s a dopadl na cíl pod úhlem 56° (0 rovná se horizont).


Děla na Deutschlandu a Graf Spee v polovině roku 1939
Střední dělostřelectvo bylo zastoupeno osmi děly ráže 150mm 15cm/55 (5,9“) SK C/28 umístěných, pro úsporu váhy, na otevřených lafetách MPL/28 o hmotnosti 24,830 tun (tento typ děl se použil i u lodí tříd SCHARNHORST a BISMARCK a počítalo se s ním i u bitevních lodí třídy „H“, křižníků třídy „M“ či letadlové lodi Graf Zeppelin). Obsluha byla jen z části ochráněna čelním, horním a bočním štítem. Ze zadní strany byla vystavena palbě nepřátelských projektilů a střepin. Děla byla umístěna ve středu lodi po čtyřech na každé straně s tím, že první dvojice byla od té druhé (na boku) oddělena palubními nástavbami. Při délce hlavně 8,2 m byla její hmotnost v rozmezí 9,026 do 9,080 tun. Vrtání 7,816 m, délka drážkování 6,588m, 44 drážek o rozměrech 1,75 x 6,14mm. Objem komory 21,7 dm3. Kadence střelby se různila podle sehranosti obsluhy od 6 do 8 ran za minutu. Proč v závislosti na obsluze? Ruční manipulace s projektily o hmotnosti 45,3 kg (APC, HE, Illum 41 kg) není zrovna žádné peříčko. Výbušná složka se lišila podle typu. U APC projektilu vážila jen 0,885 kg, u HE již 3,06 až 3,89 kg. Výmetná složka o hmotnosti 14,15 kg dokázala projektilu udělit počáteční rychlost 875 m/s. Pracovní tlak v komoře činil 3.000 kg /cm2. Životnost hlavně byla počítána na přibližně 1.100 výstřelů plnou bojovou municí. Vezeno bylo mezi 100 až 150 náboji na hlaveň. Při maximální 35° elevaci činil dostřel 22.000 metrů s HE projektilem. Elevace se měnila rychlostí 8 stupňů za sekundu, stranový odměr 9 stupňů / s. Nabíjení bylo možno provádět při elevaci 3°. Zákluz hlavně 37 cm.


Vedle hlavní a sekundární výzbroje byla loď ještě vybavena šesti 88mm děly umístěnými na lafetách v párech tak, že ve středu lodi, na palubní nástavbě mezi 150mm děly stála jedna dvojice na každém boku. Poslední dvojice 88mm děl stála nad zadní dělovou věží. Boční palba tak mohla být vedena z celkem čtyř hlavní. Tato univerzální děla, která se dala použít i proti vzdušným cílům (AA), byla krátce po zařazení do služby sejmuta a nahrazena 105mm děly, která se dala rovněž použít jako AA zbraň. U lodi ADMIRAL GRAF SPEE byla již od počátku instalována 105mm děla. Vzhledem k jepičí existenci 88mm děl se dále rozepíšu jen o pozdější instalaci 105mm zbraní. Jak již bylo řečeno, každá loď po většinu doby své existence nesla celkem šest univerzálních 105mm (10,5cm / 65 SK C/33) děl instalovaných ve dvojici ve věžích typu Dopp L/31 stabilizovaných ve všech třech osách (to znamená kromě elevace a rotace bylo věžím rovněž možno udělovat náklon, který eliminoval pohyb plavidla a tím byl udržen cíl v zaměřovači). Jejich nevýhodou bylo to, že se jednalo o z části otevřené věže a tudíž ne zcela vodotěsné, což se neblaze projevovalo na elektro-hydraulickém pohonu, který tak trpěl častými poruchami. Jejich dálkový dostřel byl 17.700 m, výškový 12.500 m při elevaci 80 stupňů. Kadence palby se podle sehranosti obsluhy, která ručně tahala 23,5 až 27,35 kg těžké projektily (jednalo se o nedělenou munici. Samotný projektil vážil od 14,7 do 15,8 kg podle typu), pohybovala mezi 15 až 18 ranami za minutu při optimálních podmínkách. Při bojových poněkud poklesla. Věž typu Dopp C/31 vážila 27.805 kg, pohon jí zajišťoval stranový odměr rychlostí 8° / sec a elevaci rychlostí 10° / sec. Na hlaveň se nakládalo 400 – 500 střel.


Protiletadlová výzbroj byla doplněná o děla menší ráže. Osm 3,7 cm/L83 (1,5“) SK C/30 děl mělo praktickou kadenci kolem 30 ran za minutu a teoretickou údajně až 80 ran. Dálkový dostřel s HE projektilem o hmotnosti 0,742 kg činil 8.500 m při 45° elevaci, výškový (-10°/+85°) 6.800 m, praktický 4.800 m. Původně se nakládalo kolem 2.000 střel na hlaveň, později až šest tisíc kusů. AA výzbroj byla dále doplněná o deset (později až třicet, u DEUTSCLANDU snad jen původně šest) 20 mm děl 2 cm/65 (0,79“) C/30 s kadencí 280 ran za minutu (teoretická), 120 ran / min praktická. Dálkový dostřel 4.900m, výškový 3.700 m (85°). Životnost hlavně byla počítaná na 20.000 až 22.000 výstřelů, nakládáno bylo kolem 2.000 nábojů na hlaveň. Komplet L/30 se zbraní C/30 měl hmotnost 420 kg, přičemž samotná hlaveň vážila 64 kg.
Počet malorážních protiletadlových děl se v průběhu existence u jednotlivých lodí lišil. Například ADMIRAL SCHEER v roce 1940 nesl osm 37mm děl (4xII) a dvacet osm 20mm děl. Ke konci války v roce 1945 nesl šest 40 mm rychlopalných děl, osm ráže 37mm a třicet tři 20mm.
Poměrně zajímavě byla řešená torpédová výzbroj. Ta totiž byla umístěná na snížené zádi, kde tak nevadila palbě ze zadní dělové věže, a tvořili jí dva čtyřhlavňové (nadhladinové) torpédomety ráže 533mm (původně DEUTSCHLAND nesl osm torpédometů ráže 500mm), které chránily pancéřové štíty proti účinkům rázové vlny při palbě zadní věže hlavního dělostřelectva.
Hmotnost boční salvy:
6 x 280 mm = 1.800,0 kg
4 x 150 mm = 181,2 kg
4 x 105 mm = 63,2 kg
Celkem: 2.044,4 kg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - pancéřové lodě třídy DEUTSCHLAND
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Délka: 186m (později 187,9m)
* Šířka: 21,7m (Graf Spee 20,6m)
* Ponor: 5,87m (Graf Spee 6,5m)
* Výtlak standardní: 11.700 t (Graf Spee 13.600 t)
* Výtlak plný: 15.200 t (Graf Spee 15.900 t)
* Výzbroj: 6x280mm (2xIII), 8x150mm (8xI), 6x105mm (3xII), 8x37mm, dva letouny Arado Ar-196, 8x torpédomet ráže 533mm
* Pancéř paluba: 40mm + 18mm
* Pancéř dělostřelecká věž: 85-140mm
* Pancéř barbety: 140mm
* Pancéř velitelská věž: 50-140mm
* Pancéř boky: 50-80mm
* Torpédové přepážky: 45mm
* Pohonná jednotka: 8 dieslových motorů MAN
* Výkon strojů: 54.000 koňských sil (41.748 kW)
* Vezená zásoba paliva: 3.300 tun nafty
* Rychlost: 28-29,5 uzlů (51,9 – 54,6 km/h)
* Dojezd: 19.000 námořních mil při 19 uzlové rychlosti
* Posádka: 950 mužů (619 v míru až 1.150 v bojové službě)

Zdroje:
Ireland Bernard, Gibbons Tony – Jane´s Bitevní lodě 20. století – Praha 2004
Hewson Robert – Válečné lodě – druhá světová válka – Praha 2000
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (3) – Praha 1988
Hynek, Klučina, Škňouřil – Válečné lodě (4) – Praha
http://deltasimstudio.com/admiral_graf_spee.htm
http://deltasimstudio.com/admiral_graf_spee.htm
http://bismarck.webz.cz/sv/grafsp.html
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navweaps.com
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz