Lavočkin La-7
Moderátor: Hans S.
Manual k La 7, rusky neumim, třeba z toho někdo něco vyčte.
http://www.edisk.cz/stahni/29867/La-7_m ... .16MB.html
http://www.edisk.cz/stahni/29867/La-7_m ... .16MB.html

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -
Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
no bavíme se o rychlostech u země, resp o výkonu motoru ne?jersey.se píše:Jestli je to ten co mám já, tak tam výkony nebudou. A i kdyby byly, tak tam budou hodnoty indikované, jak už to v manuálech bývá.
edit:
Jináč zkoušet u maximální výkon bez forsáže u prototypu je přinejmenším podivné - k čemu by to bylo? A pak chceš tvrdit, že pokud vzali náhodně stroj z produkce tak ho nevytlačili ho na maximum? Proč proboha? K čemu by to teda bylo?
Naposledy upravil(a) Bleu dne 9/11/2011, 19:04, celkem upraveno 2 x.

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -
Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Znova opakuju, jakej by mělo význam zkoušet prototypy nebo i jednu konkretní seriovou mašinu bez forsáže? A tedy ne na maximální výkon?

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -
Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
A ještě jedna věc - La-5 "206" - modifikace CAGI. Ta procházela testy od 14 prosince 1943 do 10. února 1944 v LII (letecký výzkumný ústav) v Žukovském. Testy potvrdily předpoklady zjištěné v tunelu CAGI maximální rychlost u země 630 a ve výšce 6150 pak 684 km/h. Tyto výsledky zkoušek potvrdil A. V. Česalov 11. 2. 1944. V podstatě ihned se rozhodlo o stavbě dalšího prototypu.
Úplně mi není jasné jak je to tu myšleno, že si v tunelu naměřili cosi k čemuž se pak přiblížili v reálu, skoro to na základě této formulace tak vypadá:/
Úplně mi není jasné jak je to tu myšleno, že si v tunelu naměřili cosi k čemuž se pak přiblížili v reálu, skoro to na základě této formulace tak vypadá:/

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -
Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Jak ne na maximální výkon? Forsáž není podle tamnějších tehdejších zvyklostí maximální výkon, ale jde nad něj. V publikaci MBI uvádějí maximálku při maximálním režimu motoru, rychlost kterou výrobce garantoval. Pokud já jsem našel (a odkaz jsem napsal), tak výrobce pouze udával že forsáží se dá rychlost zvýšit o 20-35 km/h. S forsáží byly pak měřeny konkrétní stroje, aspoň já to tak chápu.Bleu píše:Znova opakuju, jakej by mělo význam zkoušet prototypy nebo i jednu konkretní seriovou mašinu bez forsáže? A tedy ne na maximální výkon?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Takže jestli tomu mám rozumět tak podle Tebe je rozdíl mezi rychlostí prototypu a seriovky způsobem tím, že prototyp byl měřen s forsáží a serie nebyla?
edit: a nebo že jak prototyp tak serie oněch rychlostí dosahovala bez forsáže?
edit: a nebo že jak prototyp tak serie oněch rychlostí dosahovala bez forsáže?

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -
Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Pávové (případně dámy) vy jste se pěkně rozjeli. To nechodíte do práce?
Ale teď k věci.
Nedalo mi to a trochu jsem zapátral a ... "Internetůůůů Akbbar"
Na webu, kam běžně chodím, v zastrčeném koutku jsem našel ... světe div se, scany originálního protokolu o testech toho seriového La-7 výrobní číslo 45210139, z roku 1944, konkrétně z 27.10. 1944
Je tam neuvěřitelné množství podrobností. Například:
Letoun byl vybaven motorem AŠ-82FN, vyrobený v závodě č.19 dne 6.června 1944 pod výrobním číslem 8213374. Při zahájení zkoušek měl naběháno 5 hodin a po dobu zkoušek pracoval 14 hodin.
Motoru naměřili nominální výkon na první rychlosti kompresoru (u země) 1.545 ks při 2.400 otáčkách a plnění 1.002 mm.
Nominální výkon na druhé rychlosti kompresoru 1.210 ks při 2.400 otáčkách a plnicím tlaku 1.000 mm
A konečně na forsážním režimu 1.855 ks při 2.560 otáčkách a plnicím tlaku 1.200 mm
No a právě při tomto výkonu letěl na úrovni země těch 597 km/h.
Důvod, proč tak "málo" je uveden dále, na 5-ti stranách zjištěných nedostatků
Tady jsou naměřené rychlosti

A tady porovnání s výsledky Etalonu 1944

Celý protokol pak naleznete zde.
http://www.airwar.ru/other/bibl/la7isp.html
Úžasný objev, jdu otevřít lahev argentinského Merlotu
Jo, a ještě odpověď na to, proč při zkouškách Etalonu 1944 nezjišťovali maximální rychlost na forsážním režimu a úrovni země.
Nevím, nebyl jsem u toho
Ale teď k věci.
Nedalo mi to a trochu jsem zapátral a ... "Internetůůůů Akbbar"



Na webu, kam běžně chodím, v zastrčeném koutku jsem našel ... světe div se, scany originálního protokolu o testech toho seriového La-7 výrobní číslo 45210139, z roku 1944, konkrétně z 27.10. 1944
Je tam neuvěřitelné množství podrobností. Například:
Letoun byl vybaven motorem AŠ-82FN, vyrobený v závodě č.19 dne 6.června 1944 pod výrobním číslem 8213374. Při zahájení zkoušek měl naběháno 5 hodin a po dobu zkoušek pracoval 14 hodin.
Motoru naměřili nominální výkon na první rychlosti kompresoru (u země) 1.545 ks při 2.400 otáčkách a plnění 1.002 mm.
Nominální výkon na druhé rychlosti kompresoru 1.210 ks při 2.400 otáčkách a plnicím tlaku 1.000 mm
A konečně na forsážním režimu 1.855 ks při 2.560 otáčkách a plnicím tlaku 1.200 mm
No a právě při tomto výkonu letěl na úrovni země těch 597 km/h.
Důvod, proč tak "málo" je uveden dále, na 5-ti stranách zjištěných nedostatků

Tady jsou naměřené rychlosti

A tady porovnání s výsledky Etalonu 1944

Celý protokol pak naleznete zde.
http://www.airwar.ru/other/bibl/la7isp.html
Úžasný objev, jdu otevřít lahev argentinského Merlotu

Jo, a ještě odpověď na to, proč při zkouškách Etalonu 1944 nezjišťovali maximální rychlost na forsážním režimu a úrovni země.
Nevím, nebyl jsem u toho

Super objev Skeptiku. Takže tu máme sériovou mašinu, která na "nominální" výkon létala u země 556 km/h a na forsáži 596. Pak v druhém sloupci nějakou "nepovedenou", nebo jinou (rusky nevládnu), která má 541 na nominále a 580 na forsáži.
Udaj 646 s forsáží, který byl někde pravděpodobně mylně interpretován a poté převzat na různé internetové debaty (nejen tu) jako rychlost u země nám poskočila na 2000 metrů a to už jsme někd jinde.
Merlot si nedám, ale osobně si myslím, že je tohle tajemství minimálně pro mne odkryto.
La-7 bez forsáže létala v rozmezí cca 540 - 560 a s forsáží cca 590 - 610, dle kvality výroby. Nepředpokládám, že se mnou budou všichni souhlasit, ale mě osobně se tohle jeví jako nejvíce pravděpodobné.
Udaj 646 s forsáží, který byl někde pravděpodobně mylně interpretován a poté převzat na různé internetové debaty (nejen tu) jako rychlost u země nám poskočila na 2000 metrů a to už jsme někd jinde.
Merlot si nedám, ale osobně si myslím, že je tohle tajemství minimálně pro mne odkryto.
La-7 bez forsáže létala v rozmezí cca 540 - 560 a s forsáží cca 590 - 610, dle kvality výroby. Nepředpokládám, že se mnou budou všichni souhlasit, ale mě osobně se tohle jeví jako nejvíce pravděpodobné.
Přesně tak, vlevo je TAS, vpravo IAS.
Tady je část těch údajů v angličtině + další údaje ze dvou dalších testů La-7 - http://www.desertstar.co.uk/warbirds/ht ... La5La7.pdf
Tady je část těch údajů v angličtině + další údaje ze dvou dalších testů La-7 - http://www.desertstar.co.uk/warbirds/ht ... La5La7.pdf
Hansi, díky. Já pil to víno
Je to přesně tak. Jedná se o údaje jednoho stroje - TAS, IAS a plnicí tlak.
Pánové, Váš handicap v ruštině mne mrzí, a tak mi budete muset věřit - já jí bouchal až na vejšku
Tempíku, dle těch testů seriové mašiny byla dosažená rychlost na nominálním výkonu 556 km/h, což bylo o 41 km/h méně než u Etalonu 1944. Maximální rychlost seriové mašiny byla 597 km/h, ale u Etalonu měřena nebyla.
Protože Etalon dosáhl rychlosti 597 km/h na nominále, lze usuzovat, že jeho maximálka na forsáži byla někde okolo 630 km/h.
Jak jsem již psal, a jak je uvedeno i v tom protokolu, zkoušený seriový typ, vyrobený v červnu 1944 v závodě č. 21 v Gorkém trpěl spoustou nedostatků a nedodělků. Mezi nejvážnější patřilo:
1. Neprovedená hermetizace zadní části trupu za 11 přepážkou
2. Nedostatečná hermetizace trupu za kabinou pilota (u 5 přepážky)
3. Velká mezera mezi pevnými a posuvnou částí krytu kabiny
4. Nedostatečná hermetizace protipožární přepážky za motorem
5. Špatná hermetizace podvozkových šachet, krytů podvozku a sacích kanálů vzduchu k motoru
6. Špatná hermetizace krytu motoru a výstřelných kanálů výzbroje
7. Není dodržen profil křídla, potah se za prvním nosníkem láme, povrh křídla je drsný (15-20 mikronů)
8. Sloty špatně zapadají do výřezů a špatná je i kvalita výroby samotných slotů
9. Velké mezery mezi drakem letadla a pohyblivými částmi kormidel – až 10 mm
10. Nedostatečně tuhý potah kormidel (plátno poz. Překladatele)
Atd, atd. atd.
Kvalita výroby v závodě č. 21 se měla po této zdrcující kritice významně zlepšit (aby taky ne - komu by se chtělo do Gulagu)
Současně s tím také platí, že výrova lavočkinů v moskevském závodě 381 byla mnohem kvalitnější - v některých memoárech se dokonce uvádí, že byly jen pro nejlepší piloty pluku.
Vývoj La-7 však neustrnul a u Etalonu 1945 se uvádějí výkony ještě o něco lepčí než u Etalonu 1944 - mimochodem i těch 646 km/h v nulové výšce.
Je to přesně tak. Jedná se o údaje jednoho stroje - TAS, IAS a plnicí tlak.
Pánové, Váš handicap v ruštině mne mrzí, a tak mi budete muset věřit - já jí bouchal až na vejšku
Tempíku, dle těch testů seriové mašiny byla dosažená rychlost na nominálním výkonu 556 km/h, což bylo o 41 km/h méně než u Etalonu 1944. Maximální rychlost seriové mašiny byla 597 km/h, ale u Etalonu měřena nebyla.
Protože Etalon dosáhl rychlosti 597 km/h na nominále, lze usuzovat, že jeho maximálka na forsáži byla někde okolo 630 km/h.
Jak jsem již psal, a jak je uvedeno i v tom protokolu, zkoušený seriový typ, vyrobený v červnu 1944 v závodě č. 21 v Gorkém trpěl spoustou nedostatků a nedodělků. Mezi nejvážnější patřilo:
1. Neprovedená hermetizace zadní části trupu za 11 přepážkou
2. Nedostatečná hermetizace trupu za kabinou pilota (u 5 přepážky)
3. Velká mezera mezi pevnými a posuvnou částí krytu kabiny
4. Nedostatečná hermetizace protipožární přepážky za motorem
5. Špatná hermetizace podvozkových šachet, krytů podvozku a sacích kanálů vzduchu k motoru
6. Špatná hermetizace krytu motoru a výstřelných kanálů výzbroje
7. Není dodržen profil křídla, potah se za prvním nosníkem láme, povrh křídla je drsný (15-20 mikronů)
8. Sloty špatně zapadají do výřezů a špatná je i kvalita výroby samotných slotů
9. Velké mezery mezi drakem letadla a pohyblivými částmi kormidel – až 10 mm
10. Nedostatečně tuhý potah kormidel (plátno poz. Překladatele)
Atd, atd. atd.
Kvalita výroby v závodě č. 21 se měla po této zdrcující kritice významně zlepšit (aby taky ne - komu by se chtělo do Gulagu)
Současně s tím také platí, že výrova lavočkinů v moskevském závodě 381 byla mnohem kvalitnější - v některých memoárech se dokonce uvádí, že byly jen pro nejlepší piloty pluku.
Vývoj La-7 však neustrnul a u Etalonu 1945 se uvádějí výkony ještě o něco lepčí než u Etalonu 1944 - mimochodem i těch 646 km/h v nulové výšce.
Farky, díky. Některé z těch údajů jsou pro mne novinkou.
Nicméně vyplývá z toho, že výsledky různých testů jsou poměrně konzistentní - i s přiuznáním toho, že sériové stroje nedosahovaly kvalit těch tzv. Etalonů - tedy vzorových kusů pro seriovou výrobu.
Nicméně, to není nic nepochopitelného. Letadlo je složitý stroj a drobné odchylky mají celkem výrazné dopady a to i při dnešní moderní výrobě - vy co létáte či jste létali to určitě dosvědčíte
Nicméně vyplývá z toho, že výsledky různých testů jsou poměrně konzistentní - i s přiuznáním toho, že sériové stroje nedosahovaly kvalit těch tzv. Etalonů - tedy vzorových kusů pro seriovou výrobu.
Nicméně, to není nic nepochopitelného. Letadlo je složitý stroj a drobné odchylky mají celkem výrazné dopady a to i při dnešní moderní výrobě - vy co létáte či jste létali to určitě dosvědčíte

Já zase usuzuji, že 150-200 ks navíc nepomůže ke skoku o 30+ km/h. Viz onen odpor a vzorec poměru nárůstu odporu s rychlostí. (usuzuji na základě toho, že na takový skok nad 600 km/h ostatní letouny doby potřebovali koníků cca 2x a víc tolik)Skeptik píše: Protože Etalon dosáhl rychlosti 597 km/h na nominále, lze usuzovat, že jeho maximálka na forsáži byla někde okolo 630 km/h.
Farkyho další testy to potvrzují.