P-38 Lightning
Moderátor: Hans S.
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
Fw 190 x P 38
video je pryč, tak alespoň jedna rána z dvacítky http://www.youtube.com/watch?v=-p8h43TRXwk
video je pryč, tak alespoň jedna rána z dvacítky http://www.youtube.com/watch?v=-p8h43TRXwk
Naposledy upravil(a) spitfire.v dne 8/12/2011, 16:02, celkem upraveno 1 x.
P38 u Italského letectva
http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=6852Zemakt píše:Někde jsem zaznamenal bojové působení kořistních P 38 u italského letectva v roce 43, snad i prý sundali jednu B 17. Ví o tom někdo více? Děkuji
Dne 12.června 1943 přistál osamocený P-38 na základně Capoterra na jihu Sardinie. Italové nemohli uvěřit svým očím. Jeden z vojáku rychle postavil auto před letoun, aby mu zabránil v případném pokusu o únik. Pilot P-38 zrovna otevíral kabinu, když zjistil, že se ocitl na nesprávném místě. Pokusil se opět vzlétnout, ale bylo už pozdě a upadl do zajetí. Pilot, jehož identita není známá, letěl z Malty do Gibraltaru (Podle jiných zdrojů z Tunisu na ostrov Pantelleria), a jeho úkolem bylo doručit pytel s dokumenty a poštou. Na základně Capoterra přistál po dlouhém letu nad Středozemním mořem takřka bez paliva. Později byla zjištěna závada kompasu, kvůli níž měl tento přístroj za letu odchylku 30 stupňů. Zajatá P-38 byla pravděpodobně vyrobená jako verze E a později přestavěná na standard G, podle neověřených informací byly poslední čtyři číslice sériového čísla letounu 2278. Italové přetřeli americké znaky svou tmavě zelenou kamuflážní barvou, o něco tmavší, než standardní americká Olive Drab. Na ocasní nosníky byly naneseny bílé rozlišovací pásy, ocasní plochy a vrtulové kužely označily bílé italské kříže. Lightning prošel testováním ve zkušebním středisku na letišti Guidonia u Říma a později byl nasazen proti americkým bombardérům. Col. Angelo Tondi, zkušený italský pilot, se svým P-38 sestřelil americký B-24 Liberator nad mořem nedaleko pobřeží u Anzia. Stalo se tak 11. srpna 1943 v 11 hodin dopoledne, šest můžů z osádky B-24 se zachránilo na padácích. Kariéra italského Lightningu netrvala dlouho, nekvalitní německé syntetické palivo, tehdy Italy používané, způsobilo rychlou korozi nádrží P-38 a stroj byl od září 1943 trvale uzeměn. Při jiné příležitosti se poškozený americký P-38 pokusil přiblížit k bombardérům, aby u nich našel ochranu. Střelci bombardérů, kteří stroj považovali za „nepřátelskou“ P-38, jej okamžitě poslali k zemi.
Editoval s mím svolením Jester-díky.
Naposledy upravil(a) Firefly dne 8/12/2011, 17:35, celkem upraveno 3 x.
Re: P38 u Italského letectva
Já zase nemohu uvěřit, že sem někdo dá tak tragický překlad...Firefly píše:Překladač Google:
"12 z června 1943 Lonely P-38 přistálo v Capoterra letiště na jihu Sardinie. Italové na letišti nemůže uvěřit tomu, co se děje...
Nebát se a nekrást!
Re: P38 u Italského letectva
Já také ne Ovšem byl jsem prvníDancer píše:Já zase nemohu uvěřit, že sem někdo dá tak tragický překlad...Firefly píše:Překladač Google:
"12 z června 1943 Lonely P-38 přistálo v Capoterra letiště na jihu Sardinie. Italové na letišti nemůže uvěřit tomu, co se děje...
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
No jistě má, ale to neznamená že je relevantnější než některé naše závěry. Například Hans tu někde pěkně popsal, proč se nedá Mosquito, a to při opuštění všech emocí naprosto objektivně, příliš považovat za onen "dřevěný zázrak", za který ho považovali mnozí Britové. P-38 by na tom byl podobně - při kontaktu s jednomotorovými stíhačkami protivníka, se kterými by i mohl držet krok co do rychlosti, ale rozhodně ne v obratnosti, by se stal sedící kachnou.
ps. Pokud létal u fotoprůzkumu, tak tam nepochybuji, že mohl být P-38 vhodnější než Mustang. Ale to z něj nedělá lepší stíhačku.
ps. Pokud létal u fotoprůzkumu, tak tam nepochybuji, že mohl být P-38 vhodnější než Mustang. Ale to z něj nedělá lepší stíhačku.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Mě tyhle "memoáry" vždycky připomenou jak sem se někdy před třema rokama bavil s Gunnery sergeantem od USMC (měl i přímo na starosti sklady zbraní v jednom výcvikovém centru USMC), člověk, kterej si prošel Astanem, Irákem... A on se se mnou do krve hádal, že standardní zbraní USMC v té době je M16A2 (já tvrdil M16A4), byl úplně zoufalej "sakra vždyŤ sem ten kvér za posledních pár let skoro nedal z ruky" mi řikal, pak už byl dost nasranej a skoro mi nadával... No a pak druhej den přišel, přinesl flašku, že se mi omlouvá, že sem měl pravdu... A to já sem M16A4 ani nedržel v ruce (s M16A2 jsem střílel)...
Stejně tak jsem prakticky "vyrůstal" v Bechyni na letišti a pamatuju si co řikali někteří piloti o letadlech a pamatuju si jak se pilot hádal s leteckym modelářem - nadšenym amatérem o čemsi na Migu 21 a také neměl pravdu...
Zkušenosti řikají, že se těmhle vzpomínkám moc věřit nedá...
Stejně tak jsem prakticky "vyrůstal" v Bechyni na letišti a pamatuju si co řikali někteří piloti o letadlech a pamatuju si jak se pilot hádal s leteckym modelářem - nadšenym amatérem o čemsi na Migu 21 a také neměl pravdu...
Zkušenosti řikají, že se těmhle vzpomínkám moc věřit nedá...
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
No ještě aby Hans něco neněmeckého pochválil
Prostě mne ta bezprostřední věta od skoro 95 letého pána dostala. Po těch letech vlastních skromných pokusů o pohyb vzduchem ty chlapi obdivuji a myslím, že bylo úspěch už jen dočkat se ve zdraví míru. Pro P-38 platí to, co asi pro všechny ostatní stroje. Záleželo na umění pilota, taktické situaci a taky štěstí.
F5 Capt. Golda http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/23783_413347133688_667068688_5049370_892329_n.jpg
Prostě mne ta bezprostřední věta od skoro 95 letého pána dostala. Po těch letech vlastních skromných pokusů o pohyb vzduchem ty chlapi obdivuji a myslím, že bylo úspěch už jen dočkat se ve zdraví míru. Pro P-38 platí to, co asi pro všechny ostatní stroje. Záleželo na umění pilota, taktické situaci a taky štěstí.
F5 Capt. Golda http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/23783_413347133688_667068688_5049370_892329_n.jpg
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Pokud se bavíme čistě na technické úrovni, pak je sice pěkné že si děda zavzpomínal, ale to je tak všechno. Lítat se nás tu pokouší asi víc a jestli jsem se něco naučil já, pak že musím dát sentiment i úctu k starším stranou nebo narazím, vybouchnu a shořím.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
Porovnávat kvalitu letounů dle často nostalgických vzpomínek pilotů je tak trošku ožehavá záležitost. Protože téměř každý pilot bude tvrdit, že to jeho éro bylo to nej a že by to v něm natřel komukoli...
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Poměrně zajímavá diskuze, která mne přivedla k tomu, abych si přečetl celé vlákno (tj. včetně toho co bylo napsáno v době, kdy jsem o Palbě neměl tucha)
Doporučuji všem, protože částečně se vracíte k otázkám, které již byly objasněny dříve. Nicméně z celého mi okolo Lightningu vyplývá jeden rozpor. Týká se obratnosti.
1) Několikráte je zmíněno, že P38 je v horizontu velmi obratné letadlo, obratnější než P51 i FW190D.
2) Totéž potvrzuje ruský report o boji, který proběhl 7.11.1944 mezi 12-ti P38 (USAF - 82nd FG) a 8-mi Jak-9 (VVS - 866 IAP) s výsledkem 5:2 pro VVS - viz vlákno o Kožedubovi. Dle tohoto reportu se P38 v manévrovém boji ukázali jako obratnější než Jaky, a bylo doporučeno s nimi do horizontálních manévrů nevstupovat a striktně se držet vertikály, kde P38 jasně zaostává.
To je s podivem, protože jinak jsou Jaky pověstné právě svojí horizontální obratností - což byl i důvod, proč jimi vyzbrojené IAP byly primárně určovány k blízkému doprovodu bombardérů a hlavně Il-2.
3) Obratnost P38 je vysvětlována Fowlerovým křídlem (klapkou)
4) Dle údajů Hanse, ale P38 co do obratnosti exceluje při vysokých resp. velmi vysokých rychlostech, zatímco při nižších ztrácí.
Dogfight se ale neprovádí na velmi vysokých rychlostech. ???
Vysunout Fowlera při 500 a více km/h?
Fakt jsem, co se obratnosti P38 týče, zmatený
HILFEEEE !!!!
Doporučuji všem, protože částečně se vracíte k otázkám, které již byly objasněny dříve. Nicméně z celého mi okolo Lightningu vyplývá jeden rozpor. Týká se obratnosti.
1) Několikráte je zmíněno, že P38 je v horizontu velmi obratné letadlo, obratnější než P51 i FW190D.
2) Totéž potvrzuje ruský report o boji, který proběhl 7.11.1944 mezi 12-ti P38 (USAF - 82nd FG) a 8-mi Jak-9 (VVS - 866 IAP) s výsledkem 5:2 pro VVS - viz vlákno o Kožedubovi. Dle tohoto reportu se P38 v manévrovém boji ukázali jako obratnější než Jaky, a bylo doporučeno s nimi do horizontálních manévrů nevstupovat a striktně se držet vertikály, kde P38 jasně zaostává.
To je s podivem, protože jinak jsou Jaky pověstné právě svojí horizontální obratností - což byl i důvod, proč jimi vyzbrojené IAP byly primárně určovány k blízkému doprovodu bombardérů a hlavně Il-2.
3) Obratnost P38 je vysvětlována Fowlerovým křídlem (klapkou)
4) Dle údajů Hanse, ale P38 co do obratnosti exceluje při vysokých resp. velmi vysokých rychlostech, zatímco při nižších ztrácí.
Dogfight se ale neprovádí na velmi vysokých rychlostech. ???
Vysunout Fowlera při 500 a více km/h?
Fakt jsem, co se obratnosti P38 týče, zmatený
HILFEEEE !!!!
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
No pokud jsem rozuměl, tak jim říkali "bojové klapky" - směly se použít do 400 km/h (250mph), ale bylo nutné je zavřít ihned po provedení konkrétního manévru (to je logické, pokud jste v boji, pokud je zapomenete vysunuté, asi vás překvapí, že ani s plným výkonem vým to moc nezrychluje). Lightning byl skutečně moc obratný na horizontále, na křidélkách se ovšem těžko mohl s jednomotorovými stíhačkami měřit.
Jako další problém bych viděl primitivní ovládání turbokompresorů Lightningu. Protože se turbínami (byť v automobilových motorech) tak trochu zabývám, trochu mě dostala hláška, že si pilot má hlídat přípustný boost pro každou výšku. Vzhledem k tomu že moc dobře vím, co dokáže turbo s celým motorem během krátké chvilky udělat, mě docela konsternovala představa co to mohlo v důsledku způsobovat...
Jako další problém bych viděl primitivní ovládání turbokompresorů Lightningu. Protože se turbínami (byť v automobilových motorech) tak trochu zabývám, trochu mě dostala hláška, že si pilot má hlídat přípustný boost pro každou výšku. Vzhledem k tomu že moc dobře vím, co dokáže turbo s celým motorem během krátké chvilky udělat, mě docela konsternovala představa co to mohlo v důsledku způsobovat...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Podle toho co jsem četl šlo tak trošku o nedorozumění a trošku o pilotní um. Totiž: Piloti P-38 totiž moc dobře věděli, že díky protiběžným vrtulím nemají rozdílné vlastnosti podle směru zatáčky. A uměli to využívat. Proti ledadlům zásadně točili ze směru ze kterého nemohli kvůli gyroefektu a reakčnímu efektu točit tak jako oni.
Druhá věc souvisí a) s ovládáním motorů. Pokud pilot využil rozdílného tahu, mohl skutečně překvapit i obratnější letadlo. b) díky velikosti (a hmotnosti) se právě u těchto letadel začalo používat "energetické převahy". Prostě své obraty dělali na větším poloměru, a tím na vyšší rychlosti. Nakonec mohli mít vyšší úhlovou rychost než "obratnější" letadla. Tento trik velmi dobře znali také piloti Spitfirů a od války dodnes se učí jako standart.
Druhá věc souvisí a) s ovládáním motorů. Pokud pilot využil rozdílného tahu, mohl skutečně překvapit i obratnější letadlo. b) díky velikosti (a hmotnosti) se právě u těchto letadel začalo používat "energetické převahy". Prostě své obraty dělali na větším poloměru, a tím na vyšší rychlosti. Nakonec mohli mít vyšší úhlovou rychost než "obratnější" letadla. Tento trik velmi dobře znali také piloti Spitfirů a od války dodnes se učí jako standart.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus