No ja jsem se tu nejak zvlast nechte prit, a uz vubec ne o jednom / dvou letadel. Myslel jsem ze jsou znamy nejake jednoznacne historicke technicke parametry, a ze Sturmovik je vedome porusuje v ramci rozumne hratelnosti (ne kvuli nejakym sympatim k jednomu typu letadel nebo nejake strane).
Jinak Co se tyce meho osobniho pocitu ze hry (ktery je dan taky tim ze nejsem zas nejak fantaticky hrac simulatoru):
- Pripada mi ze tady hrozne kadete duraz na maximalni rychlost. Vidim to v diskuzich o letadlech, i tady v diskuzi o simulatoru. Muj osobni dojem ze simulatoru je ze maximalni rychlosti dosahuju jen velice zridka, a tedy na ni az tolik nezalezi. Na cem mi zalezelo mnohem vice je stoupavost a manevrovatelnost, a zachovani rychlosti v manevrech.
- Dale mi pripada naprosto zasabni palubni vyzbroj.
Ke konkretnim typum
- Pripada mi ze ve hre je silene dobry kanon Hispano, a nehorazne slabe kanony Berezin a ShVAK. Teda nevim cim to je, vychazi to jen ciste z moji zkusenosti ze kdyz letim v spitfire nebo tempestu tak dost casto zasadim fatalni zasah jen tak odboku (oppurtinity shot) zatimco kdyz letim v Lavocce tak nesestrelim ani hovno, prez to jak maji Lacka uzasne vykony a manevrovatelnost. Ve vysledku La-cka naprosto nemam rad. Nevim jestli je to neco objektivniho, nebo je to jen tim ze La-cko ktere mi dovoluje vice kroutit, vice kroutim a hure mirim? Nechce se mi verit ze ten drobny rozdil v ustove rychlosti zpusobuje to ze sem s ruskyma kanonama tak levej?
- Dale mi nejak pripada ze Bf-ka jsou strasne slabe. Mozna je to jen tim ze jsou tak nejak vyvazene, a tedy v nicem nevynikaji (od vseho trochu ale nic poradne), spitfire a ruske stroje je pretoci, a americke stroje jim uleti, do vetsi vyzky se nevyskrabou ... na zacatku valky maji slabou vyzbroj, a na konci s Mk 108 dokazu trefit stihacku leda nahodou kdyz leti uplne rovne.
Obecne mam nejak averzi vuci nemeckym strojum. Z casti je to psychologicke - jejich motory vydavaji zvyk jak traktor, zatimco treba takovy spitfire nebo mustang jak Formule 1

(to by me taky zajimalo jestli tohle je realisticke - ze by nemecke motory byly nejak pomalobezne s malym poctem velkych valcu?). Nemecke stroje maji taky obecne priserny vyhled z kabiny kvuli tlustym ramum (nepritel se mi za ne porad schovava). Tohle podle me se lisi od reality v tom, ze v realite mohl pilot naklonit hlavu tak aby za ten ram videl.
Prekvapuje me ze Fw 190 za tu cenu jakou za to plati zhorsenou manevrovatelnosti nedosahuje vetsich vykonu (rychlosti, stoupavosti). V obou parametrech mi prijde prumerny (na urovni zapadnich letadel), ale jeho manevrovatelnosti je naprosto hrozna. Nakonec jediny duvod proc ho mam rad (kdyz nemam rad Bf-ka a chci byt nemec co mi zbyva) je jeho palubni vyzbroj, ktera mi umizni v tech vzacnych pripadech kdy se dokazu za nepritele dostat ho skutecne sestrelit snadnejsi nez s jakymkoli jinym letadlem.
Dokonce mi prislo ze za modre je v urcitem historickem obdobi nejlepsi italske Macchi C.205, ktere ve srovnani s Bf-kem podava srovnatelne vykony ale je vybavene kanonem kterym obcas neco i sestrelim.
Naopak co mi prijde skvele jsou spitfire (pozdnejsi, kterym nevypina motor pri zapornem pretizeni), maji doboru vyzbroj, prakticky neprekonatelnou manevrovatelnost a stoupavost a akceleraci. To ze jsou ponekud podprumerne rychle dohani prave jejich stoupavost, diky ktere se snimi da mnohem casteji utocit s vyhodou vyzky (teda pokud jde o prizemni boje). Teda z historickeho hlediska je ale asi pravda ze takto se snimi asi hostoricky na zapadni fronte moc nebojovalo.
Mozna je velka cast meho dojmu dana tim ze to hraju nejak blbe. Ale pripada mi ze modri jsou na tom vyrazne hure nez cerveni. Kdyz neberu v potaz tryskove letadla a Ki-84 (ktere je rychle, manevrovatelne a ma skvele kanony) tak osa zaostava jak ve vysce a rychlosti ( proti americkym P-51, P-47) tak v manevrovych bojich v male vysce ( spitfire, jaky, La-cka).
Pritom ale neci uspesne bojovali ve vzduchu skoro po celou valku proti pocetni presile nepratelskych letadel. Nechce se mi verit ze je to cele zase jen o kvalite pilotu nebo taktice nasazeni. Cekal bych ze nemecka letadla budou skutecne rovnocena nebo i mirne nadrazena tem spojeneckym nebo ruskym. Ve sturmoviku mam presne opacny pocit, ale myslim ze z velke casti je to dano tim ze bojuju trochu arkadovejsim zpusobem takze sou pro me dulezite jine parametry nez byly v realu.
Jinak - co se tyce doletu, to je myslim dobry postreh. Letadla s dlouhym doletem za to plati slabinami v jinych parametrech. Ale pochopitelne dolet hrac sturmoviku neoceni

To je myslim trochu i vysvetleni proc v realu tak opjevovane zero je ve sturmoviku takova sracka.