asija píše: ... Jestli tomu spravne rozumim tak letadla jsou modelovana dostatecne realisticky na to aby ochylky od reality byly pod rozlisovaci schopnost nekoho kdo neni vylozene fanaticky fanousek, a tedy dojem/pocit ktery nabyvam kdyz si s tema letadlama litam neni zkresleny (?)
Jak se to vezme. Není tam namodelovaná spousta systémů, spousta věcí tam je hrubě zjednodušená. Takže z pohledu druhoválečného pilota je ovládání (možná lépe řečeno obsluha) letadla ve šturmoviku mnohem jednodušší. Neplatí to u všech letadel, ale u velké části. Současně používáme ty letadla zcela běžně za hranicí letových omezení, dovolíme si to, co by žádný pilot za WWII neudělal. Klasický příklad je nadměrné používání různých forsáží, WEPů atd. (poznámka - to by se mohlo s čerstvým patchem 4.11 změnit, doufám).
Z hlediska vzdušného boje je to slušné. Všechny taktické poučky, geometrie vzdušného boje a doporučení z reálného života tam fungují (bavím se tedy o boji A - A, A - G už tak úplně nefunguje). Ne jen ty všeobecné věci fungují (manévr - rychlost - palba ...), ale i poučky na konkrétní typy letadel. Mezi sebou jsou ty letadla provázaná velmi dobře, to co má líp stoupat líp stoupe, to co má líp točit líp točí atd.
Pokud se ptáš, jestli to jak se bojuje ve šturmovikovi odpovídá tomu jak se bojovalo za WWII, pak musím říct že ne. A je jedno jestli se bavíme o lítání online nebo offline. Důvod je jediný, zkušenost průměrného hráče šturmovika je ve srovnání s průměrným reálným pilotem nesrovnatelná. Stříleli jsme za ty roky na desetisíce cílů, tisíce jich zničili. A tisíckrát jsme "zemřeli". Z každého úspěchu a především neúspěchu jsme se mohli poučit, chlapy co lítali za války často nedostali druhou šanci na reparát pokud byli sestřeleni. Pro hraní šturma to znamená, že tam existuje obrovské množství veteránů. Což je v rozporu se situací za WWII, v jakémkoliv období u jakéholiv letectva.
Sice je tak jako ve skutečnosti ve šturmovi jen velmi omezená skupinka pilotů co vyčnívají nad ostatní (můžeme je třeba nazvat esa) a zbytek by se dal označit za průměr až lehký nadprůměr. Jenže ten průměrný či lehce nadprůměrný pilot by svými schopnostmi "létat" strčil do kapsy většinu es WWII. Hodně znát je to na naší přesnosti střelby. I když je tu opět jen hodně málo "pilotů" které bych nazval skvělým střelcem, i průměrný hráč šturmovika dokáže střílet tak, že by se mu vyrovnala jen ty největší střelecká esa za WWII.
Ještě taktika podruhé - používáme i taktiky typické spíš pro roky po WWII a navíc máme možnost nastudovat si tu taktiku mnohem líp než normální pilot za WWII. My nic nemusíme tvořit a zkoušet, jen aplikujeme to co už někdo v reálu zkusil a vymyslel za nás.
A nakonec, malé doplnění k tomu co psal Hans S. - problém často je i to, že se potkávají letadla co se prostě nepotkávaly. Má tím na mysli především online hraní. Autoři těch misí na online serverech jsou komunitou nuceni dávat tam typy letadel tak, aby to bylo vyvážené. Jinak řečeno, realitě neodpovídají nasazené stroje, případně se létají mise s reálným planesetem té doby, ale jen z období kdy to bylo plus mínus vyvážené. Pokud má jedna strana nevýhodu, byť by plně odpovídala reálu, cítí se ukřivděná, podvedená atd. Zkrátka Reds vs. Blues.
