brano píše:Program "E"-čiek je trochu staršieho dáta. Započal už v roku 1942, resp.1943 a návrh Jagd 38(t) bol neskoršieho dáta. E-10 bol nový projekt, ktorý nemal v napätej situácii v priemysle veľký nádej na úspech. Detto celý program "E". Jagd 38 je improvizácia, ktorá nadviazala na prebiehajúcu výrobu.
Tak svým způsobem byl celý program "E" produktem doby, tj. přechodu německého průmyslu na plně válečný. Vzhledem k tomu, že se do výroby mělo zapojit mnohem více dodavatelů a subdodavatelů, kteří neměli zkušenost v vojenskou výrobou a technikou, tak bylo potřeba vyvinout novou řadu bojových prostředků, která byla výrobně jednoduchá a to nejen co se výrobních kapacit týče, ale také schopnosti a technologiemi dodavatelů. Dílenská kvalita tak neměla hrát prim, ale vše bylo podřízené unifikaci a max, zjednodušení. Výsledné vozidlo by tak asi trpělo celou řadou dětských nemocí a poruchovostí, ale na druhou stranu by se dalo vyrábět v obrovských sériích. Podle mě to byla ta správná cesta (ostatně stejně jako v Rusku) oproti strojům jako MAUS atd. To byla ztráta času, peněz a lidských zdrojů na vývoji.
Pokud to již nebylo někde zmíněno, tak se myslím původně počítalo se zahájením dodávek k bojovým jednotkám na podzim roku 1945. Samozřejmě vlivem rozbombardovaného průmyslu a infrastruktury by se to tak jako tak zpozdilo. Zase na druhou stranu, kdyby byla dala priorita E10 a nikoliv E100, tak by se výroba mohla relativně rychle rozběhnout. Dobrým příkladem je HETZER, který od projektu na rýsovacích prknech přes prototyp urazil k sériově výrobě cca jen půl roku. Výrazně složitější E-100 vyžadoval úměrně více práce a řešení technických a výrobních problémů.