PŮVOD MORAVANŮ, MOJMÍROVCŮ
Stejně jako v případě české kotliny a jejich kmenových knížectví, se předpokládá, že i Moravané jsou jedním z četných slovanských kmenů, kteří se vlivem stěhování národů dostali až na své cílové místo, tedy Moravu. Abychom se dostali k původu Moravanů, tak si nejdříve něco řekneme o českých kmenech.
Podle Rudolfa Turka (1982) byla česká kotlina osídlena asi 14 mini kmeny, které každý měl svého knížete. Turek přitom vycházel z údajů z Kosmovy Kroniky Čechů, kde tento autor píšící své dílo až do své smrti v roce 1125 například uvádí:
Hranice pak její na západ jsou tyto: Tuhošť s krajem, jenž dosahuje řeky Kouby, Sedlec a Lučané a Děčané, Lutoměřici, Lemuzi až na hřbet hvozdu, jímž jsou Čechy ohraničeny. Potom na půlnoc jsou tyto hranice: Pšované, Chorvati a druzí Chorvati, Slezané, Třebované, Bobřané, Dědošané až ke hřbetu hvozdu, kde přicházejí hranice Milčanů.
(Zdroje: Kosmas - Kronika Čechů)
Uvedena citace je použita v souvislosti s vymezením hranice pražského biskupství založeného roku 973 (tzv. první biskupská osada). Pokud tedy budeme věřit panu Turkovi a jeho následovníkovi Petru Randusovi (2007), tak v 9. a 10.století existovala v Čechách řada menších slovanských kmenů, což by podporoval zápis z Fuldských análů k roku 845, kdy v Řezně přijalo křest čtrnáct českých knížat.
rok 845
Ludvík [pozn.: král východofranské říše Ludvík II. Němec] čtrnácti z [celkového počtu] knížat Čechů, kteří žádali o přijetí křesťanského náboženství, vyhověl a v oktávě Epifanie je přikázal pokřtít.
(Zdroje: Fuldské anály)
Problém je ale v tom, že nevíme, jestli se jednalo o knížata z území celých Čech (Bohemie), nebo jen o Čechy jako kmen žijící ve středočeské oblasti. Stejně tak ale nevíme, jestli se skutečně jednalo o samostatné slovanské kmeny usazené na území dnešních Čech. Vše co bylo zatím výše napsáno, by tomu na první pohled nasvědčovalo. Pokud ale použijeme stejný zdroj, tedy Kosmovu Kroniku Čechů, tak v případě líčení tzv. Lucké války (bitva na Turském poli) středověký autor píše doslova toto:
Nepokládali jsme však za zbytečné do našeho díla na tomto místě vložiti stručné vylíčení toho, čeho jsme se z pověsti doslechli o bitvě, svedené dávno předtím za času knížete Neklana na poli zvaném Tursko mezi Čechy a Lučany, jimž v dnešní době podle hradu Žatec říkáme Žatčané. Od čeho však je ten lid nazýván od starodávna Lučané, nechceme pominouti mlčením.
(Zdroje: Kosmas - Kronika Čechů)
Stejně jako nám Kosmas podal vysvětlení vzniku názvu Žatčané (podle hradu Žatec), tak nelze vyloučit, že při stejné logice věci, mohl „kmen“ Lučanů z dřívějších dob nést název podle jiného správního hradu/hradiště, nebo podle místního označení území, řeky, hory atd. Tento postup pak můžeme aplikovat i na další české „mini kmeny“. Ostatně název Čechy (Bohemia) je odvozen od keltského kmene Bójů, který žil na tomto území před příchodem Slovanů. Západní letopisci pak znalí keltského označení této země, ji spojili s novým slovanským etnikem, tedy Čechy.
Pokud bych si tedy měl vybrat mezi verzí o slovanských minikmenech v české kotlině v počtu circa 14 – 15 a nebo dodatečné pojmenování určité skupiny obyvatelstva podle místopisného názvu nebo správního centra, tak se kloním k té druhé verzi. Tím ale nechci vylučovat tu možnost, že Slované při svém stěhování v průběhu 5-6.století museli být jedním kmenem. Při dnešním stavu poznání víme, že vln slovanského příchodu do Evropy bylo více a tak zřejmě bylo i více kmenů, které se před více jak patnácti staletími dali na pochod na západ. Českou kotlinu, Moravu a zřejmě Slovensko pak ale mohl osídlit jeden velký kmen, který se do těchto krajin vydal na pochod z Panonie, která již nestačila vstřebat nově příchozí. Těch se odhaduje mezi 900.000 až 1.300.000.
A jaká situace tedy panovala na Moravě? Byli Moravané samostatným slovanským kmenem, nebo je jejich název pouze od někoho nebo něčeho odvozen? Pokud se podíváme do latinsky psaných západních kronik jako např. Fuldské anály, Letopisy alamanské, Letopisy xantenské atd., tak se téměř vždy setkáváme s dvěma základními pojmy, Moravané (1) a moravští Slované (2). Pár příkladů za všechny:
(1)
Kronika Reginona z Prümu k roku 860: … Ludowicus senior... Marahensium regna ingressus... („... Ludvík starší... vtrhl do království Moravanů...“)
Letopisy xantenské k roku 871: Rasticius rex Margorum a Karlomanno captus et in Franciam patri directus... („Rostislav, král Moravanů, byl Karlomanem zajat a odvezen k otci do Francie...“)
Řezenské pokračování letopisů fuldských k roku 882: Rex... ibi multiformis nuntiis Maravorum aliarumque gentium receptis... („Král … když tam přijal různé posly Moravanů a jiných národů...“)
Letopisy fuldské k roku 872: Mense autem Maio misit Thuringos et Saxones contra Sclavos Marahenses... („V měsíci květnu pak poslal Durynky a Sasy proti moravským Slovanům...“) Sed dum Karlmannus caedes et incendia in Marahensibus exercuisset... („Ale zatímco Karloman zabíjel a pálil u Moravanů...“)
Letopisy fuldské k roku 884: … Willihalmus et Engilscalchus, terminum regni Baiowariorum in oriente a rege, id est seniore Hludowico, concessum contra Maravanos tenuerunt... („... Vilém a Englišalk drželi pohraničí bavorského království na východě, svěřené králem, tedy Ludvíkem starším, proti Moravanům...“) … Arbo... amiciciam iniit cum Zuentibaldo duce Maravorum gentis... („... Aribo... uzavřel přátelství se Svatoplukem, vévodou národa Moravanů...)
(2)
Letopisy fuldské k roku 846: … cum exercitu ad Sclavos Margenses defectionem molientes profectus est. („... táhl proti moravským Slovanům zamýšlejícím odpadnout.“)
Letopisy fuldské k roku 855: Rex quoque Hludowicus in Sclavos Margenses contra Rastizen ducem eorum sibi rebellantem parum prospere ducto exercitu... („Také král Ludvík když proti moravským Slovanům proti jejich vévodovi Rostislavovi nepříliš úspěšně vedl vojsko...“)
Letopisy fuldské k roku 858: … tres exercitus... unum quidem per Karlmannum filium suum seniorem in Sclavos Margenses... („... tři vojska... totiž jedno prostřednictvím svého staršího syna Karlomana proti moravským Slovanům...“)
Letopisy fuldské k roku 863: Interea rex collecto exercitu specie quidem quasi Rastizen Margensium Sclavorum ducem... domaturus... („Mezitím král shromáždil vojsko jakoby chtěl podmanit Rostislava, vévodu moravských Slovanů...“)
Letopisy fuldské k roku 871: Sclavi autem Marahenses ducem suum perisse putantes... („Moravští Slované se však domnívali, že jejich vévoda zahynul...“)
Pokud shrneme latinsky psané prameny, tak se dostáváme k závěru, že letopisci připouštějí obě možnosti, tedy že o svých východních sousedech mluví jako o národu (kmenu) Moravanů, tedy o možnosti, že tento kmen si své jméno s sebou přinesl. Druhá varianta pak připouští název Moravanů od nějakého místopisného názvu (například řeka Morava, germánský kmen Markomanů atd.). A proč tedy tyto latinské zdroje jasně nedefinují Slovany na Moravě jako Moravany a připouštějí obě možnosti? Pro odpověď si sáhneme opět jinam. Tak například Letopisy království Franků k roku 806 píší: Et inde post non multos dies Aquisgranni veniens Karlum filium suum in terram Sclavorum, qui dicuntur Sorabi, qui sedent super Albim fluvium... („A odtud po nemnoha dnech přišel do Cách a poslal svého syna Karla do země Slovanů, kteří se nazývají Srbové, kteří sídlí na řece Labi...“). Fuldské letopisy zase píší k roku 805: Carlus iunior in Boemanos Sclavos cum exercitu a patre missus... („Mladší Karel byl poslán otcem s vojskem proti českým Slovanům...“), podobně k roku 869: Sclavi, qui vocantur Behemi... („Slované, kteří se nazývají Češi...“).
Na otázku proč franští (a ostatní západní) letopisci používali jméno Slované a nejmenovali vždy každý slovanský kmen jeho jménem (pokud jej původně měl) lze odpovědět takto. Pro západní svět byli Slované zcela odlišné etnikum, které od sebe navzájem nerozlišovali, stejně jako my většinou nerozlišujeme černochy, asiaty nebo indiáni od sebe, přestože že víme, že například Vinetou pocházel z kmene Apačů atd. Pro franské a další západní mnichy (ti většinou psali kroniky a letopisy) byly slovanské kmeny prostě v první řadě Slované a až pak poté jednotlivé kmeny. Citace z listu bavorských biskupů papeži Janovi IX. z roku 900 … in terram Sclauorum, qui Muraui dicuntur... („... do země Slovanů, kteří se nazývají Moravané...“) to výmluvně dokládá.
A jak se k této otázce stavějí staroslovanské texty? Kromě řady různých textů je pro nás asi nejzajímavější jedna pasáž z „Pověstí dávných let“ kyjevského mnicha Nestora (nejstarší dochovaná kronika o událostech ve východní Evropě, která zřejmě vznikla ve stejné době jako Kosmova Kronika Čechů. Většinou se předpokládá, že jí popsaní událostí končí rokem 1113).
Po mnohých časech se pak Slované usadili u Dunaje, kde je nyní země uherská a bulharská. A od těch Slovanů se rozešli po zemi a nazvali se svými jmény (podle toho), kde se usadili, na kterém místě. Jako přišli a usadili se na řece Moravě a nazvali se Morava(né), a jiní se pojmenovali Češi. A stejně i Bílí Chorvati i Srbové a Korutanci jsou titíž Slované. Když pak na dunajské Slovany vpadli Vlaši a usadili se mezi nimi a činili jim násilí, pak oni Slované přišedše, usadili se na Visle a nazvali se Lachové; a (někteří) z těch Lachů se nazvali Polané, Lachové, další Lutici, jiní Mazované, Pomořané. A rovněž stejní Slované přišli a usadili se u Dněpru a nazvali se Polané, a další Drevané, neboť se usadili v lesích; a další se usadili mezi Pripětí a Dvinou a nazvali se Dregoviči; jiní se usadili na Dvině a nazvali se Poločané kvůli říčce jménem Polota, která se vlévá do Dviny – od ní se pojmenovali Poločané. Slované se dále usadili okolo jezera Ilmen a nazvali se svým jménem a vybudovali město a nazvali ho Novgorod. A druzí se usadili u Desny, a u Semi a u Suly a nazvali se Sever(ané). A tak se slovanský národ rozešel a proto i písmo se nazývá slovanské. Když žil, jak jsme už řekli, slovanský národ na Dunaji...
(Zdroje: Nestor – Pověsti dávných let)
Převedeno do obecné řeči, Nestor napsal, že původně všichni Slované sídlili u Dunaje (myšleno až po ukončení fáze stěhování, kdy z Ukrajiny přešli do Panonie). Teprve poté se rozešli do nových sídel a podle nich se pojmenovali. Jedni Slované se usadili u řeky Moravy, další Slované se usadili na Visle, jiní Slované se usadili u Dněpru a další Slované se usadili u Ilmenu. Tito si také dali jméno jako všichni ostatní, ale to jméno Nestor nenapsal; podle logiky původu ostatních jmen bychom čekali, že se nazvali Ilmeni (Ilmeři), ale to jsou jen nepodložené domněnky.
Názor, že Moravané získali své jméno až po příchodu na Moravu a tudíž se asi nejednalo o samostatný kmen, ale jen skupinu, která před odchodem z Panonie podléhala nějakým kmenovým vůdcům, do určité míry podporují i spisy ze Života Metodějova kde je psáno:
Stalo se v ty dny, že Rostislav, kníže slovanský, se Svatoplukem vypravili poselství z Moravy k císaři Michaelovi a pravili takto: „Jsme Bohu díky, zdrávi. Přišlo k nám mnoho křesťanských učitelů z Vlach, z Řecka a z Němec, a ti nás rozličně učili. My Slované však jsme lid prostý a nemáme, kdo by nás vedl k pravdě a její smysl vyložil. Nuže, vznešený pane, pošli takového muže, který nám pořídí »všecku spravedlnost«“.Tehdy císař Michael řekl filozofu Konstantinovi: „Slyšíš, filozofe, co praví? Jiný to nemůže vykonat, leda ty. Hle tu máš hojné dary, vezmi si svého bratra Metoděje a běž. Vy oba jste Soluňané a Soluňané všichni mluví čistě slovansky“. Tu neodvážili se odříci ani Bohu, ani císaři podle slov svatého apoštola Petra, jenž dí: Boha se bojte, krále mějte v úctě, – ale když vyslechli tu velikou věc, jali se modliti i s jinými, kteří byli s nimi téhož ducha. A tehdy zjevil Bůh filozofovi slovanské knihy. A on ihned sestrojil písmena a zhotovil překlad a vydal se na cestu na Moravu.Metoděje si vzal s sebou, a ten opět s pokorou se mu podroboval a jemu sloužil a s ním učil. A po uplynutí tří let, když vyučili žáky, vrátili se z Moravy.
(Zdroje: Život Metodějův, kap.V.)
Tady je potřeba trošku odbočit od původního záměru této kapitoly, tj. pokusit se vysvětlit původ Moravanů. Výše uvedený text ze Života Metoděje je totiž často na Slovensku používán jako důkaz toho, že poselstvo o sobě mluví jako o Slovácích. Dle originálního přepisu by se ze slovního základu takto dalo skutečně dedukovat, tedy Slovani = Slováci. Tyto argumenty, ale stojí na hliněných nohou. Zcela totiž ignorují dobu, kdy toto dílo vzniklo (více jak dvě desetiletí po přijetí poselstva v Kosntantinopoli), a také že si autor vzhledem k časovému odstupu mohl text upravit. Citace vkládané do úst poselstva tak nemusejí být zcela věrohodné.
Vznik díla „Život Metodějův“ (dále jen ŽM) spadá na Moravu do doby brzy po úmrtí arcibiskupa Metoděje, snad ještě do r. 885 nebo nejpozději do počátku r. 886, kdy hlavou moravské církve byl Metodějem designovaný nástupce Gorazd a kdy Velká Morava v čele se Svatoplukem byla na vrcholu svého mocensko-politického vývoje a územního panství. Autor ŽM, učedník Metodějův, měl k dispozici nejen latinská a řecká díla své doby, spisy Konstantina Filosofa a dílo Metodějovo, ale i korespondenci moravského dvora, hlavně s kurií a Byzancí, a měl zřejmě mnoho příležitostí těžit z živých politicko-kulturních styků Velké Moravy s okolním evropským světem. Pokud bychom měli uvažovat se stejnou logikou a brát toto dílo za 100% plně věrohodné, tak protiváhou musí být ve stejném úryvku text, který uvádí, poselstvo vyšlo z Moravy. A Morava je pak u západních letopisců již od roku 822 ztotožňována s Moravany. Pokud se podíváme do latinsky psaných západních kronik jako např. Fuldské anály, Letopisy alamanské, Letopisy xantenské atd., tak se téměř vždy setkáváme s dvěma základními pojmy, Moravané a moravští Slované (viz. výše je uvedana celá řada příkladů z těchto dobových záznamů včetně originálního textu). Ani v jednom případě není nikde zmínka o Slovácích.
Obdobné dílo jako je ŽM je i „Život sv. Konstantina-Cyrila“. V kapitole o příchodu poselstva do Konstantinopole již není zmínka o Slovanech (Slovácích?) jako je takto uvedeno v ŽM: „Jsme Bohu díky, zdrávi. Přišlo k nám mnoho křesťanských učitelů z Vlach, z Řecka a z Němec, a ti nás rozličně učili. My Slované (pozn: Slováci ???) však jsme lid prostý a nemáme, kdo by nás vedl k pravdě a její smysl vyložil. Nuže, vznešený pane, pošli takového muže, který nám pořídí »všecku spravedlnost«“. V díle „Život sv. Konstantina-Cyrila“ je však uvedeno že Rostislav je kníže-(král) moravský a že se poradil se svými knížaty a Moravany.
Zatímco se filozof veselil v Bohu, naskytla se opět jiná věc a úkol ne menší prvních. Neboť Rostislav, kníže-(král) moravský, z vnuknutí Božího a po úradě se svými knížaty a s Moravany vypravil [poselství] k císaři [Michaelovi], v němž pravil: „Náš lid se odřekl pohanství a drží se křesťanského zákona, ale nemáme takového učitele, který by nám vyložil [v našem jazyku] pravou křesťanskou víru, aby i j i n é z e m ě , pozorujíce to, nás n a p o d o b i l y . Tak nám, vladaři, takového biskupa a učitele pošli, neboť od vás se vždy dobrý zákon šíří do všech krajů“.
(Zdroje: Život sv. Konstantina-Cyrila, kap. XIV).
Doba vzniku tohoto pramene je kladena nejčastěji do 9. – 10.století. Zřejmě je tedy o něco mladší než ŽM. V každém případě ani jeden z autorů nebyl osobně přítomen poselstvu v Konstantinopoli (asi rok 862) a oba své texty napsali až několik desítek let po této dějinné události. Můžeme tedy hodnověrnost těchto pramenů ve smyslu výkladu „slova od slova“ zpochybit. Pokud se tedy někdo snaží na těchto zdrojích stavět teorie „My Slované = My Slováci“, tak se pouští na hodně tenký led a celá teorie má dosti chabé základy.
Za předpokladu, že text ŽM jako zdroj přijmeme, musíme se pokusit vysvětlit, proč je v textu uváděné „My Slované“ a nikoliv očekávané „My Moravané“. V této dějinné události Moravané výslovně popírají svůj „kmen“ a sami se před zrakem byzantského císaře nazývají Slované místo očekávaného Moravané. Podle českého historika Dušana Třeštíka je to důkaz pro dvojí identitu Moravanů, jednak pro kmenově moravskou, jednak pro společnou slovanskou. Je možné že v tom měl D.Třeštík pravdu, ale proč by poslové měli dokazovat že se slovanské kmeny považují za Slovany. K tomuto bodu pak musíme poznamenat, že skutečnou řeč pronesenou v Konstantinopoli slovo od slova s jistotou neznáme. Autor Metodějova životopisu tvořil své dílo přibližně dvacet let poté, co vstoupili Rostislavovi vyslanci na dvůr byzantského císaře v Konstantinopoli a tak je možné, že si text trochu upravil podle svého. Lépe řečeno, aby to odpovídalo jeho době, kdy byla cyrilometodějská mise již ukončena, kdy náboženská díla Konstantina (Cyrila) i Metoděje se šířila i do okolních slovanských zemí, a kdy Metoděj se svým bratrem byl vnímám jako zakladatel nové kultury, která se neomezuje jen na hranice Moravy, ale je široce slovanská.
rok 811
„Císař uzavřel tedy mír s Hemingem (pozn.: dánský král). Když podle zvyku uspořádal obecný sněm v Cáchách, poslal do tří částí svého království stejné vojsko: jedno za Labe proti Liňanům…, druhé do Panonií k ukončení sporů mezi Avary a Slovany, třetí proti Bretagni… Vojska splnila se zdarem všechny úkoly a nedotčena se vrátila… Císař přišel do Cách okolo poloviny měsíce listopadu… V Cáchách očekávali jeho příchod (ti), již přišli z Panonie: kanizauci, vládce Avarů i tudun a jiní velmoži a vévodové Slovanů přebývajících kolem Dunaje, kterí se dostavili k audienci vládce na příkaz vojevůdců sborů, jež byly poslány do Panonie.“
(Zdroje: Letopisy království Franků)
Před konáním sněmu v Cáchách (Aachen) se císaři Karlu Velikému podařilo uzavřít mír s dánským králem Hemingem, čímž si zajistil bezpečnost severní hranice Franské říše (Jutský poloostrov). Mohl se tak věnovat jiným částem své říše, které se neustále potýkali s nepokoji. O nepokojích na hranicích říše nám pak podávají zprávy Letopisy království Franků k roku 811. Jak se dozvídáme, jedno vojsko bylo vysláno proti Bretagni (dnešní severozápadní Francie). To nás ale tolik nezájímá jako další dvě vojska, která směřovala za východní hranice říše proti Slovanům. První bylo namířené proti Liňanům za Labe, další pak pochodovalo do nárazníkové zóny mezi Avary a Slovany, kteří mezi sebou měli spory již od 6.století. V roce 811 však situace mezi těmito dvěmi etniky (Avaři a Slovani) již byla zcelá jiná, než v době Sámovy říše (cca 823/826 – 858/862) a před ní. Karta se obrátila a z původně utlačovaného se stal utlačovatel. Avaři si u císaře Karla Velikého opakovaně stěžovali na příkoří, která jim Slované za Dunajem způsobovali. Proto toto franské vojsko směřovalo někam do nárazníkové zóny, která je nejčastěji hledána kolem Dunaje na styku hranicích dnešní Moravy, Slovenska, Rakouska a Maďarska. Dá se tedy předpokládat, že toto franské vojsko směřovalo proti Slovanům, kteří se etalizovali v Moravském a Nitranském knížectví na jižní Moravě, potažmo na jihozápadním Slovensku.
rok 815
„Císař Ludvík (pozn.: Ludvík I. Pobožný)…konal toho času obecný sněm svého lidu v místě zvaném Paderborn. Tam k němu přišli velmožové a vyslanci všech východních Slovanů.“
(Zdroje: Letopisy království Franků)
Bohužel z tohoto zápisu v Letopisech království Franků k roku 815 se nedozvídáme o jaké východní Slovany se konkrétně jednalo. Vzhledem k místu kde byl sněm konán (Paderborn, severní Porýnsko-Vestfálsko), se počítá s účastí Slovanů na východ od Labe, teoreticky pak i Čechů, kteří byly císařem Karlem Velikým donuceni k placení tributu kolem roku 807. Jestli se sněmu zúčastnili i Moravané je pak pouze spekulace. Nevíme totiž k jakému roku by byli Moravané donuceni k placení tributu Franské říši a vlastně ani nevíme, jestli k tomuto poplatku byly někdy vůbec donuceni, i když se to dá vzhledem k jejich účasti na říšském sněmu v roce 822 předpokládat. Nicméně při prvním dělění Franské říše v roce 817 (viz. níže) vyplývá, že Morava v době císaře Ludvíka I. Pobožného stála mimo jeho impérium.
rok 817
„V roce DCCCXVII od vtělení Páně, v indikaci desáté a ve čtvrtém roce naší vlády jsme uspořádali ve jménu božím v měsíci červenci v našem paláci v Cáchách jako obvykle posvátný a všeobecný sněm našeho lidu, aby se na něm projednaly zájmy církve a celé říše… Řízením božím bylo rozhodnuto a námi vyhlášeno (i schváleno) veškerým naším lidem, aby (prvorozený syn Lotar) byl podle slavnostního zvyku korunován císařským diadémem a aby se podle společné vůle stal naším spoluvládcem a nástupcem v císařství…, bude-li to vůle Páně (…). II. Podobně, chceme, aby Ludvík obdržel Bavory, Karantánce, Čechy, Avary a Slovany, kteří jsou z východní části Bavor; nadto dáváme do jeho poddanství dvě dominikánské osady v župě Nortgau… „
(Zdroje: Rozdělení impéria císařem Ludvíkem I.)
Po úmrtí císaře Karla Velikého (+ 814) začal odstředivý proces ve Franské říši a boj mezi nástupci, který nakonec vedl v roce 843 k rozdělení říše na tři samostatné celky (Verdunská mírová smlouva). Z textu výše vyplývá, že nástupcem Karla Velikého (+ 814) v hodnosti císaře se měl stát a stal Lothar I. (+ 855). Další syn císaře Karla Velikého, Pipin I. (+ 838) se stal králem akvitánským a kromě samotné Akvitánie obdržel Gaskoňsko, Tolouse a další čtyři hrabství. Nejmladší Karlův syn Ludvík II. Němec (+ 876) se stal králem bavorským (817 – 840/843) a po Verdunské mírové smouvě (843) se stal vládcem Východofranské říše. Podle usnesení sněmu obdrželi Pipin a Ludvík královské tituly a měli vládnout jako podřízení svému nejstaršímu bratru Lotharovi.
rok 822
Císař Ludvík (Ludvík I. Pobožný) … se tedy po skončení podzimního lovu vydal přes Rýn, aby přezimoval v místě, které se nazývá Frankfurt. A tam shromáždil obecný sněm a postaral se, aby s velmoži, které k tomu rozkázal povolat, důstojně projednal vše nutné, co se týká prospěchu východních částí svého království. Na tom sněmů vyslech vyslance všech východních Slovanů, tj. Obodritů, Srbů, Veletů, Čechů, Moravanů, Praedenecentů a v Panonii sídlících Avarů, kteří byli k němu posláni s dary…(“In quo conventu omnium orientalium Sclavorum, id est Abodritorum, Soraborum, Wilzorum, Beheimorum, Marvanorum, Praedenecentorum, et in Pannonia residentium Abarum legationes cum muneribus ad se directas audivit“).
(Zdroje: Letopisy království Franků)
K roku 822 se konečně dostáváme k první písemné zmínce o Moravanech (Marvani). Toto datum je tak pro nás prvním historickým záchytným bodem/pramenem na cestě k Velké Moravě. Mezi východní Slovany pak podle franského letopisce patří celá řada kmenů sousedích s franskou říší. Obodrité ovládali území mezi dolním Labem a Baltickým mořem. Veleti žili na území na východ a jihovýchod od Obodritů, Srbové (Lužičtí Srbové) na řece Sále a středním Labi. Čechové pak žili v české kotlině, Moravané na Moravě. Praedenecenti pak bylo lidové označené Obodritů žijících v Potisí. Poslední zmínka pak patří Avarům, kteří žili v té době v Horní Panonii.
Bohužel nevíme, v jakém vztahu k Franské říši všechny tyto výše uvedené kmeny byly. U většiny z nich se dá předpokládat jejich uznání svrchovanosti vůči říši. Na některé z nich si však Frankové zatím jen nároky činili. Franská svrchovanost Moravy tak není jednoznančně doložena. Možná i proto, že většinou donucení uznání svrchovanosti většinou předcházela vojenská tažení říše, která si tuto svrchovanost vynutila. Alespoň tak tomu například bylo v případě Čechů, kteří byli opakované franským vojskem napadeni v roce 805 a 806. Dva roky po sobě jdoucí vojenské tažení natolik zatížilo dobývané území (vypálená zem, opakovaně bez úrody, hladomor), že její obyvatelstvo zlomilo a donutilo uznat nadvládu dobyvatelů.
Nicméně roku 822 Moravané vyslali své vyslance ke dvoru císaře Ludvíka I. Pobožného, čímž pokud neuznávali franskou svrchovanost, alespoň uznávali císaře jako světskou hlavu římského křesťanstva. Moravané tak byli na jednu stranu mimo vlastní hranice impéria a sféry jeho světské moci, na druhou stranu ale patřili do zóny západního římského univerza.
Další zdroj (Bavorský geograf) pak kromě dalších zmiňuje rovněž Moravany a vyjmenovává počet měst (žup) na jejich území. Marhani (Moravané) tak měli v první třetině 9.století mít 11 měst a ovládali území od Českomoravské vrchoviny na východ po Váh. Ještě roku 1030 bylo území Moravy stále uváděno, že sahá až po řeku Váh. Severní hranice moravského území jsou pak až do 12.století nazývané hvozdy Moravanů (saltus Marahorum), tj. Jeseníky. Jižní hranici pak představoval tok Dunaje, nebo též Moravský les (silva Moraviae), tj. Leiser Berge.
Tak jako tak, nejpozději k roku 822 se Moravané objevují v písemných pramenech a od té doby se s nimi musí ve středoevropském prostoru, jakožto s národem (kmenem), počítat.
Zdroje:
• Academia – Ilustrovaný encyklopedický slovník I. – Praha 1980
• Academia – Ilustrovaný encyklopedický slovník II. – Praha 1981
• Academia – Ilustrovaný encyklopedický slovník III. – Praha 1982
• Ajšman J. – Dějiny evropských zemí – Plzeň 1995
• Bauerová A. – Zlatý věk Keltů v Čechách – Praha 2004
• Bláhová M., Frolík J., Profanová N. - Velké dějiny zemí Koruny české – Praha a Litomyšl 1999
• Brownstone D., Franck I. – Historie válek – Praha 1999
• Čapek V., Pátek J. – Světové dějiny I. – Praha 1994
• Čornej P., Čornejová I., Charvát P., Charvátová K., Kepartová J., Kostlán A. - Dějiny evropské civilizace I. – Praha 1997
• Čornej P., Kučera J., Vaníček V. a kolektiv – Evropa císařů a králů - Praha 1997
• Dekan J. – Velká Morava – Praha 1985
• Dorazil O. – Světové dějiny v kostce – Rudná u Prahy 1997
• Dostálová R. – Byzantská vzdělanost – Praha 1990
• Havlík Lubomír E. – Kronika o Velké Moravě – Brno 1992
• Havlík Lubomír E. – Svatopluk Veliký král Moravanů a Slovanů – Brno 1994
• Honzák, Pečenka, Stellner, Vlčková – Evropa v proměnách staletí – Praha 1997
• Horák A. – O Slovanech úplně jinak – Vizovice 1991
• Husa V. – Dějiny Československa – 1961
• Chropovský B. – Slované, Historický, politický a kulturní vývoj a význam – Praha 1989
• Jarošová J. – Svatí kacíři – Praha 2000
• Kolektiv – Československé dějiny v datech – Praha 1987
• Koletiv – Minulost našeho státu v datech – Praha 1971
• Kolektiv – Ottova obrazová encyklopedie – Česká republika – Praha 2006
• Kolektiv – Velká Morava – Tisíciletá tradice státu a kultury – Praha 1963
• Kolektiv – Velká rodinná encyklopedie Dějiny světa – Praha 2005
• Kosminský J.A. – Dějiny středověku I. – Praha 1957
• Kvirec J. – Evropa do roku 1914 Historie v dokumentech – Liberec 2007
• Kvirec J., Kunstová E. – České dějiny do roku 1914 Historie v dokumentech – Liberec 2006
• Lutovský M. – Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku – Praha 2001
• Lutovský M. – Po stopách prvních Přemyslovců I. – Praha 2008
• Macoun J. – Významné bitvy v Čechách a na Moravě – Brno 2007
• Maxwell-Stuart P.G. – Papežové život a vláda – Praha 1998
• Měřínský Z. – České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I. – Praha 2009
• Měřínský Z. – České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu II. – Praha 2009
• MNO a Československá akademie věd - Československý vojenský atlas – Praha 1965
• Navýchod, časopis - 2003/3, 4
• Poulík J., Chropovský B., kolektiv – Velká Morava a počátky české státnosti – Praha – Bratislava 1985
• Třeštík D. – Počátky Přemyslovců – Praha 2003
• Turek R. - Čechy v raném středověku – Praha 1982
• Reader´s Digest Výběr – Encyklopedie českých dějin – Praha 2008
• Váňa Z. – Objevy ve světě dávných Slovanů – Praha 1977
•
http://www.slovane.ic.cz/forum/index.php
•
http://www.edejiny.cz/samova-rise/
•
http://www.cea.livinghistory.cz/
•
http://www.moraviamagna.cz
•
http://www.bratislava-hrad.sk
•
http://www.e-stredovek.cz
•
http://www.dygon.cz
•
http://www.slovane.cz
•
http://www.hrnko.sk
•
http://www.palba.cz