Počátky vývoje bojového vozidla pěchoty v SSSR v poválečné době
Úvodem : prototypy před začátkem vývoje BMP-1
---Na podvozku tanku s názvem K-75 a K-78, nemá někdo alespoň obrázek ?
---BTR-112 byl zkonstruován na podvozku samohybného děla SU-100P ( Objekt 105 ), vyroben jeden prototyp v roce 1949.
http://www.army-guide.com/museum_im/BTR ... 070127.jpg
Vývoj na konci 50. let : BMP-1
Základní specifikace nově požadovaného bojového vozidla byly předány konstrukčním kancelářím případných výrobců k řešení asi v roce 1958. Аlexandr Ivanovič Blagonravov, který byl v letech 1958 - 1962 náčelníkem Hlavní tankové správy ( ta byla v té době součástí Velitelství tankových vojsk ), se také zapojil.
Když se formulovaly požadavky na bojová vozidla pěchoty, jeho syn A. A. Blagonravov, který byl mladším vědeckým pracovníkem na katedře tanků v Akademii obrněných vojsk, projevil rovněž velkou aktivitu. Zejména věřil, že hlavní výzbroj takového vozidla by měl být 20 ( 23 ? ) mm automatický kanón a ne 73-mm zbraň. Ale jeho otec mu řekl, že použití jedné věže se zbraní 73 mm a PTŘS je nejvhodnější kombinace pro schopnost ničení požadovaného spektra cílů. Nyní již víme, kdo vyhrál a kdo měl nakonec pravdu.
.
Rychlost a průchodivost v terénu, obratnost a akční radius, tyto parametry musely být srovnatelné s tanky, které byly ve výzbroji anebo ve vývoji : tj. T-54, T-55, T-62 a T-64, neboť se počítalo s jejich bezprostředním doprovodem a podporou. Tedy již žádný „taxík“ s kulometem.
---rychlost v terénu
Byl zkoušen i nově vyvíjený motor UTD-20, který byl později použit v BMP-1. Ověřeně byl použit u Objektů 1200, 19 a 764.
---průchodivost v terénu :
Srovnatelná s tanky, které byly ve výzbroji anebo ve vývoji : tj. T-54, T-55, T-62 a T-64, zde se projevily hlavní rozdíly mezi čistě pásovými a ostatními řešeními podvozku
---výzbroj :
Měla poskytovat přímou podporu pěchoty v útoku a obraně a měl být schopen snadno ničit nepřátelskou obrněnou techniku včetně tehdejších typů západních tanků. Původní specifikace, která požadovala vozidla vyzbrojená 23 mm kanónem, byla z tohoto důvodu změněna na věž s výzbrojí 73 mm nízkotlakového kanónu s maximálním účinným dostřelem kumulativní municí proti obrněné technice 1300 m a metné dálce 850 m, umožňujícímu od roku 1974 i střelbu tříštivotrhavými náboji k ničení měkkých cílů, spřaženého kulometu 7,62 mm a PTŘS Maljutka určené k použití proti tankům od vzdálenosti 500 m až do 3000 m. Tato byla později skutečně nainstalována do BMP-1. U všech prototypů BMP-1 byla tedy použita stejná věž s výzbrojí, která byla stanovena v podmínkách soutěže. Vytvořením zbraňového systému, v souladu s požadavky armády, byla pověřena konstrukční kancelář v Tule KBP Pribostrojenia. Další analýzu uvedu v pokračování.
---hmotnost umožňující splnění ostatních parametrů ( hlavně rychlost a obojživelné schopnosti ) při dosažení požadované balistické ochrany pancéřování ( odolnost 2A )
---obojživelné schopnosti
Plavba bez dlouhé přípravy, tzv. „z chodu“.
---ochranu vojáků : pancířem a NBC systémy
---pancéřování : Čelní pancéřování vozidla mělo odolat palbě kanónů do ráže 23 mm. Boční pancéřování mělo odolat průbojným střelám ráže 7,62 mm ( náboj NATO - 7,62 x 51 ?? ). Dalo by se říci, že odolnost byla podle současných norem na stupni 2A. Další analýzu uvedu v pokračování
---možnosti střelby pro všechny členy výsadku zevnitř vozidla.
Do soutěže se přihlásily továrny v :
---Briansku - Objekt 1200,
---Volgogradu - Objekt 911 a 914,
---Rubcovsku - Objekt 19,
---Kurganu – Objekt 609 ( 659 ? )
---Čeljabinsku - Objekt 764.
V roce 1961 byly postaveny prototypy jednotlivých vozidel a podrobeny srovnávacím testům na zkušebních polygonech. Byla řešena i otázka, zda by BVP měly být pásové nebo kolové, byly vyprojektovány i experimentální konfigurace včetně hybridních kolovo - pásových řešení.
Vzhledem k tomu, palebná síla byla shodná a ochrana všech vozů srovnatelná, pak se hlavními kritérii hodnocení se staly neméně důležité vlastnosti jako je mobilita a celková bojová efektivita. Byl vyvinut výpočetní model, který bral v úvahu vliv mobility na bojovou účinnost. ( např. Objekt 911 ).
V roce 1964 na setkání STC UNTV informoval A. A. Blagonravov již jako kandidát věd a starší vědecký pracovník o jednomyslném stanovisku Akademie obrněných vojsk zavést do výzbroje BMP na základě Objektu 911. Předseda generálporučík Radus-Zenkovich poděkoval za zprávu, ale sdělil, že jako vítězné byly vyhodnoceny Objekt 914 Volgogradského traktorového závodu a Objekt 764 Čeljabinského traktorového závodu. Obě vozidla těchto výrobců byla pouze pásová, na rozdíl od Objektů 911 a 1200. V případě volgogradského vozidla se jednalo o stroj postavený na základě plovoucího tanku PT-76 ( Objekt 740 ). Vozidlo z Čeljabinska vycházelo konstrukčně z polárního tahače a jako jediné mělo koncepci s motorem v přední části a prostorem výsadku v zádi. Bylo navrženo, aby Objekty byly zbaveny "exotických" prvků, ale se zachováním výkonů na vysoké technické úrovni. Pokud jde o podvozek, zajištění ochrany a mobility, ukázalo se, že v technickém smyslu toto rozhodnutí bylo správné.
Pro stanovení konečného vítěze obě vozidla pokračovala v intenzivních porovnávacích testech. Každé mělo své výhody a nevýhody, ale rozhodující roli hrály dvoje velké zadní dveře výsadku Objektu 764. Objekt 764 byl pro další fázi zkoušek upraven inženýry Čeljabinského závodu ( jedná se o Objekt 765 ? : předsériový prototyp, který dostal toto označení. Více o něm níže v článku, neboť jsou okolo něj jisté nejasnosti ). Provedená úprava na vozidle dále zvyšovala výhodu zadních dveří tím, že byl odstraněn vodomet pro pohon vozidla ve vodě a tím se prostor výsadku stal prostornějším. K pohonu vozidla ve vodě byly použity pásy. Tento Objekt se nakonec stal vítězem náročnch porovnávacích zkoušek. Konečné vojskové zkoušky vozidla probíhaly v roce 1965 a v roce následujícím byl typ přijat do výzbroje pod označením BMP-1.
Srovnání Objektu 765 a BMP-1 : zaujal mne počet a umístění střílen, ale nemohu to více rozlišit, pomůže někdo ?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... g_arcs.png
Ve výše uvedeném textu byly použity části článku o BMP-1, za laskavý souhlas s převzetím tímto děkuji panu Z. Novotnému - webmaster Militarybox. Odkaz zde :
http://www.militarybox.cz/rusko-sssr3/bmp-1/
Ukázky ze zkoušek - video
http://www.youtube.com/watch?v=OMR4Pxrlvd0
Další obrázky, a to nejen prototypů BMP :
http://translate.google.cz/translate?hl ... md%3Dimvns
Popis jednotlivých prototypů BMP-1
Objekt 609 ( 659 ? ) Kurganský strojírenský závod
O tomto jsem získal nejméně informací, ani obrázek se mi nepodařilo najít. Pro porovnání : výkon uváděného benzínového motoru ZIL-375 činí 180 koní, tj. 130 kW, zatímco dieselový UTD-20 má 300 koní / 220 kW.
zážehový motor ZIL-375 umožňuje pohyb na kolech rychlostí 85 km / h, a na pásech do 40 km / h.
Dojezd činil 600 km
Je plovoucí pomocí pásů do rychlosti 7 km / h.
Posádka se skládala z řidiče a velitele-operátora zbraní a 8 vojáků výsadku.
Objekt 1200 : BAZ Briansk
Vycházel ze zkušeností s jejich BAZ-543. Byl kolový s uspořádáním 8 x 8, podobně jako BTR-60PB. Stejně jako on měl motor v zadní části, toto se při výběru obrátilo proti němu. Také jeho jízdní vlastnosti, zejména na sněhu a blátě byly sice srovnatelné s BTR-60, vyšší hmotnost byla kompenzována výkonem motoru 300 koní ( BTR-60 měl 2 x 90 koní ), přesto právě použitím podvozku 8 x 8 nedosahovalo požadovaných parametrů ( zdolat terén o stejné obtížnosti jako tanky ). Také je to vidět na videu, které je dále v článku.
Bojová hmotnost: 13,67 tun
Délka: 6860 mm
Šířka: 2830 mm
Výška: 2020 mm
Posádka: 3
Výsadek: 7, počet střílen - 4
Motor: UTD-20
Maximální rychlost: 90 km / h
Rychlost při plavbě: 10 km / h
Dojezd na silnici: 500 km
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-1.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-2.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-3.jpg
Objekt 911 : Volgogradský traktorový závod
Hlavním konstruktérem byl Gavalov. Mělo hybridní pojezdové ústrojí s hydropneumatickým odpružením a mimo klasických pásů mělo čtyři další zatahovací kola pro vysokou rychlost na komunikaci. Konstrukce byla složitá a nenabízela žádné výhody.
Studiie a provedené výpočty prokázaly zvýšení bojové účinnosti ve srovnání s pásovým vozidlem. Ukázalo se, že vzhledem k rychlému pohybu na kolech po zpevněných komunikacích (Vmax = 107 km / h), na suché polní cestě ( VSR> 70 km / h) v některých oblastech umožňoval vytvoření dočasné převahy tak, aby se úspěšně postupovalo s malými ztrátami. Počítalo se tenkrát s využitím husté a kvalitní siniční síti v Evropě. Tím se zvýšila vojenská a vojensko-ekonomická efektivita stroje, a to i přes dodatečné náklady spojené s kombinovaným typem podvozku. V praxi ovšem s přechodem na hromadné použitíjaderných zbraní a tím i rozsáhlým zdevastovaným prostorům by nemohla tato výhoda být využita.
Bojová hmotnost: 12.070 kg
Délka: 6735 mm
Šířka: 2940 mm
Výška: 2068 mm
Rychlost na kolech: 108 km / h
Maximální rychlost na pásech: 57 km / h
Rychlost plavby: 10 km / h
Dojezd na silnici: 300 km
Objekt 914 : Volgogradský traktorový závod
Hlavním konstruktérem byl také Gavalov a byl podobný Objektu 911. Byl postaven na základě lehkého tanku PT-76. Na rozdíl od ostatních prototypů byl také vyzbrojen navíc dvěma kulomety 7,62 mm PKT namontovanými v korbě po stranách. Vážil 14,4 tuny, Umístění motoru v zadní části omezuje výstup a nástup výsadku přes jedny dveře v zadní části na pravé straně vozidla a střešní poklopy. Práci na experimentálním Objektu 914 pomohl i vývoj BMD-1 ( Objekt 915 ).
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 914_01.jpg
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... /ob914.jpg
Osádka: 2 + 2 ( obsluha kulometů 7,62 mm PKT v korbě vepředu vpravo a vlevo od řidiče)
Výsadek: 6, počet střílen - 6
Hmotnost: 14,4 tuny
Dojezd : 700 km
Maximální rychlost: 65 km / h
Rychlost plavby: 10 km / h
Délka : 7140 mm
Šířka : 2880 mm
Výška : 2660 mm
Světlost : 370 mm
Objekt 19 : KGBM
Tento návrh byl opravdový „hybrid“ a velmi neobvyklý. Podvozek vozu je kombinace kolového 4x4 a pásového mezi nimi.
Přechod pohonu z kol na pásy a naopak mohl být proveden nejen na místě, ale i na na cestách za 15-20 sekund. Než jakékoliv dlouhé vysvětlování je nejlepší ukázka – viz následující video.
Řidič byl umístěn v přední levé straně a na pravé straně od řidiče byl velitel, každý měl svůj poklop na střeše. Ve středu se nachází bojový prostor. Výsadek byl umístěn kolem osádky a vystupoval přes přes poklopy na střeše korby. Motor a převodovka byly umístěny v zadní části trupu. Při plavbě používal dva vodomety.
Osádka : 3 + 7 výsadek
Hmotnost : 13100 kg
Délka : 6830 mm
Šířka : 2870 mm
Výška : 2100 mm
Motor: UTD-20
Rychlost maximální ( na silnici a na kolech ) : 80 km / h
Rychlost na vodě : 10 km / h
Dojezd : 500 km
Objekt 764 : Čeljabinský traktorový závod
S vývojem se začalo v roce 1959 a prototyp byl vyroben v roce 1964. Šéfkonstruktérem vozidla byl P. P. Isakov. Konstruktéři chtěli použít podle původní specifikace 23 mm kanón, ale v důsledku změny závazných specifikací nakonec vozidlo vyzbrojili věží se 73 mm kanónem a PTŘS. Toto uspořádání Objektu 764, s motorem vpředu a možností rychle a bezpečně nastupovat a vystupovat dvěma dveřmi v zadní stěně korby, byla vyhodnocená jako nejlepší řešení a po menších úpravách byl vybrán pro další výrobu.
Původně navrhovaný motor TD-6 byl nahrazen UTD-20.
Ve srovnání s Objektem 765Sp1, měl nižší počet střílen pro osobní zbraně výsadku : osm stejných „samopalového“ typu : 2 x 4 ( viz obrázek v původním článku ), v zadních levých dveřích nebyla instalována. Na vojenské vysoké škole nám říkali, že ta zadní střílna byla doplněna na základě neblahých zkušeností z konfliktu s Čínou ???. Obj. 765Sp1 by měl mít tu střílnu navíc tedy právě v těch levých zadních dveřích. Bohužel se mi nepodařilo najít vyobrazení Objektu 764 zezadu tak, abych toto mohl potvrdit. Další změny tu již byly popsány.
Objekt 765 je vylepšený Objekt 764.
Existují dvě verze ?
---Jedna s věží posunutou dozadu – viz obrázky níže ( vyrobený v roce 1968 )
Byl určen také pro osm členů výsadku. Jeho věž byla přesunuta do zadní části trupu. Byl také vybaven třemi dalšími 7,62 mm kulomety PKT v kulových úchytech ve středu trupu. Byly postaveny tři prototypy.
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 65a_02.jpg
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 65a_01.jpg
---Druhá : vylepšený Objekt 764 s věží v původní pozici, výchozí pro prvosériové BMP-1 ( Objekt 765Sp1 )
http://www.otvaga2004.narod.ru/publ_w5/bmp06-.jpg
Mimo článek, ale tématicky související : Sháním tuto knihu, kdo poradí ?
Источник: А.В.Карпенко « Обозрение отечественной бронетанковой техники (1905-1995) » Zdroj: AV Karpenko, "Přehled sovětských obrněných vozidel (1905-1995)"