Saab JAS-39 Gripen
Moc pěkné a reálné vyjádření slovenského pilota k porovnání Gripen vs. Mig-29
autor arrow :
hmm.. mal som možnosť letieť Gripena a už som to tu napísal, je to dobré lietadlo, aj čo sa výkonov týka (tým nemyslím že je brutálne výkonné, lebo to fakt nie je, skôr je to o tom ako sa ho naučíš používať a využiť plusy či potlačiť mínusy a v tom sú chalani z Čiech fakt dobrí, to vravím s plnou vážnosťou!!! ) Čo sa týka MVB ktoré sa odohrali na NTM, alebo aj nad SR či ČR ..hm.. my aj oni vieme svoje a lessons learned funguje. Pravda je asi v 43654. Každopádne pre mňa a ďalších 29-tkárov ktorí tiež leteli dobrá skúsenosť, hlavne situation awareness je v 39...hm.. pre pilota 29AS úžasná a to im ešte chýba jedna kľúčová hračka :-). No a ešte všeliaké vymoženosti ktoré odľahčujú pilota a on sa môže sústrediť na to čo treba v bojovej mašine ... jasné niektoré máme ich aj my ale tu sú samozrejme na úrovni doby vzniku a hlavne presnejšie. Teda záverom, chcelo by to druhý motor, hoci tento je vyzerá spoľahlivý, predsa len, jeden správne veľký, správne nasr..ý suicidal operenec a je to v háji (či na poli?? ).. na drahú mašinu pre krajinu kde sa ráta že väčšinu (celú) prevádzku odlieta v mierových podmienkach, možno vyššia miera rizika ako náklady na živenie dvoch motorov... ale to je otázka...
zdroj : http://lietadla.com/index.php?str=tema&id=20
autor arrow :
hmm.. mal som možnosť letieť Gripena a už som to tu napísal, je to dobré lietadlo, aj čo sa výkonov týka (tým nemyslím že je brutálne výkonné, lebo to fakt nie je, skôr je to o tom ako sa ho naučíš používať a využiť plusy či potlačiť mínusy a v tom sú chalani z Čiech fakt dobrí, to vravím s plnou vážnosťou!!! ) Čo sa týka MVB ktoré sa odohrali na NTM, alebo aj nad SR či ČR ..hm.. my aj oni vieme svoje a lessons learned funguje. Pravda je asi v 43654. Každopádne pre mňa a ďalších 29-tkárov ktorí tiež leteli dobrá skúsenosť, hlavne situation awareness je v 39...hm.. pre pilota 29AS úžasná a to im ešte chýba jedna kľúčová hračka :-). No a ešte všeliaké vymoženosti ktoré odľahčujú pilota a on sa môže sústrediť na to čo treba v bojovej mašine ... jasné niektoré máme ich aj my ale tu sú samozrejme na úrovni doby vzniku a hlavne presnejšie. Teda záverom, chcelo by to druhý motor, hoci tento je vyzerá spoľahlivý, predsa len, jeden správne veľký, správne nasr..ý suicidal operenec a je to v háji (či na poli?? ).. na drahú mašinu pre krajinu kde sa ráta že väčšinu (celú) prevádzku odlieta v mierových podmienkach, možno vyššia miera rizika ako náklady na živenie dvoch motorov... ale to je otázka...
zdroj : http://lietadla.com/index.php?str=tema&id=20
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Ale jo, diplomatické vyjádření (ve smyslu že je smířlivé k oběma stranám - obě letadla mají totiž své nedostatky), v podobném duchu se vyjádřil i Václav Vašek (jeho reportáž snad doma najdu) po návštěvě ve Švédsku, i když ten byl z Gripena trochu nadšenější, možná proto že už na 29 v té době nelétal a navíc - v duchu upřímnosti - Švédové ho zcela evidentně celkem dobře marketingově využili
. O počtu motorů budou samozřejmě probíhat diskuse věčně, ale dvoumotorový stroj bude vždycky větší a těžší s větší RCS. Já bych se přikláněl k tomu, že pro letoun kategorie Gripena nebo F-16 je jeden motor dostatečný. Je nakonec docela dobře chráněný a v případě těžšího zásahu to i u dvoumotorového stroje stejně obvykle odnesou oba. Pravda samozřejmě je, že několik Viggenů (vz. seznam ztracených strojů) nemuselo být ztraceno, kdyby měl dva motory, ale je asi na úvaze stratégů, zda za to stojí úspora paliva i celkových nákladů na pořízení a provoz.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
No, jersey.se, pěkně jsem si početl cizí řečí, ale téměř ničemu nerozuměl. Šlo by sem hodit alespoň hrubý obsah v ČJ? Švédsky mi to opravdu nejde.
Pan V. Vašek určitě ocenil na JAS-39 zbraňový a avionický systém, který představoval oproti základní verzi Mig-29 osmi až desetiletý posun.
Četl jsem jeho vyjádření v časopise "Zbraně a náboje". Především tam hodnotil způsob kontraktu se Saabem (kladně) a konstatoval nepotřebnost strojů kategorie EF Typhoone pro zemičku naší velikosti. Několika větami se vyjádřil k nabídnutým olétaným F-16.
Otázka počtu motorů je jasná. Ekonom upřednostní levněší jednomotorák, pilot bojového letounu se cítí bezpečněji v letadle s více motory.
Pan V. Vašek určitě ocenil na JAS-39 zbraňový a avionický systém, který představoval oproti základní verzi Mig-29 osmi až desetiletý posun.
Četl jsem jeho vyjádření v časopise "Zbraně a náboje". Především tam hodnotil způsob kontraktu se Saabem (kladně) a konstatoval nepotřebnost strojů kategorie EF Typhoone pro zemičku naší velikosti. Několika větami se vyjádřil k nabídnutým olétaným F-16.
Otázka počtu motorů je jasná. Ekonom upřednostní levněší jednomotorák, pilot bojového letounu se cítí bezpečněji v letadle s více motory.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Pop: Vašek si na Gripenu zalétal ve Švédsku a v tom článku byla jeho reportáž. Oceňoval nejen avionický a zbraňový systém, který se nedá s tím z 29 ani srovnávat, ale právě velmi i letové vlastnosti letounu. Článek snad najdu, někde ho mám a oskenuhu ho sem.
¨
Co se týče dva vs. jeden, není pravda že každý pilot by chtěl dva. Dvoumotorový stroj je vždy těžší a hlavně má hůře rozloženou hmotu - více hmoty dál od těžiště, což snižuje jak rychlost klonění, tak okamžitou rychost otáčení. Vždy je potřeba vědět co od daného letadla budu chtít nejvíc.
Kenavf: Trochu chybně položená otázka. Vlivem závady nebo poškození motoru bylo ztraceno 11 Viggenů a některé z nich by se patrně nezřítily, kdyby měly dva motory. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4377
Dlužno podotknout, že někdy (spíše často) je snažší i účelnější nahradit letoun který byl postižen destrukcí a požárem motoru novým, než se jej snažit opravit.
Gripenů bylo ztraceno doposavad myslím celkově pět (beze ztrát na životech) a z důvodu selhání motoru to snad nebylo ani jednou (nepočítáme-li jeden ztracený letoun který byl poškozen během zkoušky motoru na zemi - viz. poznámka pod parou).
---------------------
Uvedený letoun nevzplál u výrobce, jak jsem původně chybně uvedl, ale byl dle dostupných informací omylem natočen s plynovou pákou v moloze "maximál" a tak vzápětí vystřelil vpřed a než se rozsekal, ujel docela dlouhou vdálenost. Technik v kabině utrpě pouze nějaké boule, modřiny a oděrky... No, ale protože se to nestalo ve vzduchu, není incident veden jako nehoda.
¨
Co se týče dva vs. jeden, není pravda že každý pilot by chtěl dva. Dvoumotorový stroj je vždy těžší a hlavně má hůře rozloženou hmotu - více hmoty dál od těžiště, což snižuje jak rychlost klonění, tak okamžitou rychost otáčení. Vždy je potřeba vědět co od daného letadla budu chtít nejvíc.
Kenavf: Trochu chybně položená otázka. Vlivem závady nebo poškození motoru bylo ztraceno 11 Viggenů a některé z nich by se patrně nezřítily, kdyby měly dva motory. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4377
Dlužno podotknout, že někdy (spíše často) je snažší i účelnější nahradit letoun který byl postižen destrukcí a požárem motoru novým, než se jej snažit opravit.
Gripenů bylo ztraceno doposavad myslím celkově pět (beze ztrát na životech) a z důvodu selhání motoru to snad nebylo ani jednou (nepočítáme-li jeden ztracený letoun který byl poškozen během zkoušky motoru na zemi - viz. poznámka pod parou).
---------------------
Uvedený letoun nevzplál u výrobce, jak jsem původně chybně uvedl, ale byl dle dostupných informací omylem natočen s plynovou pákou v moloze "maximál" a tak vzápětí vystřelil vpřed a než se rozsekal, ujel docela dlouhou vdálenost. Technik v kabině utrpě pouze nějaké boule, modřiny a oděrky... No, ale protože se to nestalo ve vzduchu, není incident veden jako nehoda.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Otázka bola položená dobre.Z tých 11 Viggenov mohlo byť možno 60% zachránených, keby mali dva motory.Samozrejme je otázne či by odlomená lopatka turbíny nezlikvidovala aj druhý motor a pod.Ale samozrejme je otázne o koľko by bol drahší nákup a prevádzkovanie takého lietadla a ako by to zmenilo jeho vlastnosti.jersey.se píše:Kenavf: Trochu chybně položená otázka. Vlivem závady nebo poškození motoru bylo ztraceno 11 Viggenů a některé z nich by se patrně nezřítily, kdyby měly dva motory. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4377
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Možná to dávám k blbýmu tématu, trochu se tu v tom teď ztrácím.
Dotaz - nevíte někdo, proč se v ČR pořád uvažuje pouze o pronájmu Gripenů? Proč se konečně neodkoupí? Jakej je rozdíl v cenách? Vím, že v prvním případě byl jako důvod pronájmu stav financí po povodních, ale proč se i v současný době uvažuje zase o pronájmu? A vlastně mi nejde do hlavy, proč se už tenkrát platba jenom nerozvrhla do delšího časovýho úseku. Přece každej blb ví, že je ve výsledku mnohem výhodnější si cokoliv koupit svýho, než si to donekonečna pronajímat, ne? Nebo Švédi chtějí platbu hned? Pořád nechápu, kde je v tom celým zakopanej pes a díky tomu se mi akorát dere na mysl, že je to výhodný kvůli korupci (více výběrových řízení, atd.). Můžete mi to někdo vysvětlit?
Dotaz - nevíte někdo, proč se v ČR pořád uvažuje pouze o pronájmu Gripenů? Proč se konečně neodkoupí? Jakej je rozdíl v cenách? Vím, že v prvním případě byl jako důvod pronájmu stav financí po povodních, ale proč se i v současný době uvažuje zase o pronájmu? A vlastně mi nejde do hlavy, proč se už tenkrát platba jenom nerozvrhla do delšího časovýho úseku. Přece každej blb ví, že je ve výsledku mnohem výhodnější si cokoliv koupit svýho, než si to donekonečna pronajímat, ne? Nebo Švédi chtějí platbu hned? Pořád nechápu, kde je v tom celým zakopanej pes a díky tomu se mi akorát dere na mysl, že je to výhodný kvůli korupci (více výběrových řízení, atd.). Můžete mi to někdo vysvětlit?
Don't worry, pee happy.
- Montgomery
- nadrotmistr
- Příspěvky: 152
- Registrován: 6/4/2010, 19:00
- Bydliště: Lukavice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Jestli jsem dobře slyšel, tak Švédové nechtějí slevit, proto to nechceme koupit. Pronájem by měl trvat do té doby, než se sežene jiný letoun.
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
# - Tak přesně na tohle odpovídal jersey.se na předchozí stránce. Každý kdo má oči vidí, že to (nejen) současná vláda po*rala. Vyjednávat o prodloužení pronájmu chtělo začít dřív a s jasnou představou kolik letadel a na co přesně potřebujeme. Ze strany ministerstva obrany jde o čirý amatérismus a já si začínám myslet, že jde o amatérismus úmyslný. Z prodloužení pronájmu současných JAS-39 prostě nikomu žádný vejvar nepokyne.
Viz třeba různá vyjádření některých "odborníků": Jakákoli americká stíhačka je lepší než Gripen, tvrdí expert... (Fakt jakákoli? A F-5tka taky?
)
Článek je starší, ale já ho sem nedal, poněvadž informační hodnota je 0-0-nic. Zato jde o ideální matroš pro flejm, takže třeba jersey by ho radši ani neměl číst...
Viz třeba různá vyjádření některých "odborníků": Jakákoli americká stíhačka je lepší než Gripen, tvrdí expert... (Fakt jakákoli? A F-5tka taky?

Článek je starší, ale já ho sem nedal, poněvadž informační hodnota je 0-0-nic. Zato jde o ideální matroš pro flejm, takže třeba jersey by ho radši ani neměl číst...


Star Trek
* 1965
+ 2009
- Montgomery
- nadrotmistr
- Příspěvky: 152
- Registrován: 6/4/2010, 19:00
- Bydliště: Lukavice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Nevím proč bychom měli kupovat F-16 a ještě k tomu použité, když na Gripeny jsou naši piloti vyškolení, Gripen by měl mít i nižší náklasy na provoz a údržbu. Myslím si, že i kdyby Švédové neslevili, tak nás to vyjde stejně levněji, než kupovat jiný letoun.
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Protože finanční tlaky na použ. Gripenů už asi nebudou, z různých příčin, zatímco politické tlaky na použ. čehokoli amerického (třeba i těch F-5) budou, a to nemalé...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
- Montgomery
- nadrotmistr
- Příspěvky: 152
- Registrován: 6/4/2010, 19:00
- Bydliště: Lukavice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Aneb s Americkým svazem na věčné časy
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Zdravim,
tak jsem se snazil hledat novinky o upgrade Gripenu a zatim jsem nic noveho nenasel. Snad jen, ze nektere clanky se zminuji o motoru F414-EPE, ktery ma maximalni tah 120 kN. To uz by T/W ratio vylezlo docela vysoko v AA konfiguraci.
tak jsem se snazil hledat novinky o upgrade Gripenu a zatim jsem nic noveho nenasel. Snad jen, ze nektere clanky se zminuji o motoru F414-EPE, ktery ma maximalni tah 120 kN. To uz by T/W ratio vylezlo docela vysoko v AA konfiguraci.
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
EPE je, pokud je mi známo, "wishfull thinking": Gripen E/F má používat toliko F414 namísto derivátu F404, čímž se de facto z Gripenu stává Supergripen asi stejně, jako z Hornetu Superhornet. EPE není nasazené ani na Superhornetech, pro které byly vyvinuty - jen létají na SH demonstrátorech, které si Boeing postavil za vlastní.
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Podle TOHOTO clanku je EPE stale predmetem diskuze.
June 18/12: JAS-39E/F: Aviation Week’s Bill Sweetman reports from an aerospace conference at Sweden’s Malmen AB, where they’ve discussed details of the JAS-39E/F. They’re hoping that the first 2 development aircraft can fly in late 2013.
The plane’s new sensor set, avionics, and mission computer will be designed so that they can also serve as JAS-39A-D upgrades. The airframe is another matter. Sweetman describes the airframe as “largely new” compared to the JAS-39C/D, with new mid and aft fuselage sections, and widened blended wing-body sections, based on the design and lessons from Gripen Demo. The overall description involves a longer and slightly wider fighter that maintains the same wing loading, despite a gross weight increase over the JAS-39C/D that has reached 5,000 pounds. It’s also supposed to supercruise with weapons, using divertless inlets. Even with a new engine for those inlets to feed, however, the extra weight will make armed supercruise a challenge. The F414 EPE, which adds more thrust, is reportedly under discussion, but configuring the EPE for more thrust will penalize range.