Rusko je jediným státem, který se múže pochlubit flotilou atomových ledoborcú a tudíž i tím největším, který nese název "50 let vítězství".
Prvním atomovým ledoborcem byl "Lenin", který zahájil svou službu v Severním ledovém oceánu v r. 1959. Mezitím už ovšem dosloužil a dnes je v muzeu. "50 let vítězství"(púvodně nesl název "Ural") nebyl kvúli nedostatku peněz dostavěn k výročí 50 let od skončení WW2, ale práce na něm byly zastaveny v r. 1994. Nedokončený ledoborec zahálel v loděnicích až do r.2003, kdy se zablýskalo na lepší časy, že by snad mohl být dokončen, avšak v dalším roce na něm vypukl požár. Naštěstí nezasáhl jaderné reaktory a včas byl zahašen. Loď byla dokončena až začátkem roku 2007.
Loď patří do třídy atomových ledoborcú Arktida a měří 159,6 metrú, šířka 30 metrú, výška 17,2 metrú. Je nejsilnějším a nejodolnějším ledoborcem na světě. Je schopen prolomit skoro 3 metry tlustý led, protože má speciální tvar trupu, tloušťku pláště 100 mm a váhu 26 000 tun. Má dva reaktory o výkonu 171 MW, které dodávají energii pro pohonné parní turbíny o celkovém výkonu 75 tisíc koní. Díky tomu se "50 let vítězství" může ledem prodírat rychlostí skoro 20 km/h, na volném moři pak až 40 km/h. Posádku tvoří 138 mužú a protože loď slouží nejen pracovně na uvolnění obchodních cest ale i jako turistická atrakce, múže pojmout ještě i 128 turistú, kterým nabízí dostatečný komfort.


Video:
http://www.youtube.com/watch?v=Q6OHHGrV ... re=related
(Na videu je vidět úžasná síla lodě, je to prostě nádhera)
Takový výlet musí být ohromný zážitek. Ovšem není zrovna levný - vyjde asi na púl milionu korun.
"50 let vítězství" je nositelem i rekordu - nejrychlejší dosažení severního pólu (z Murmanska za necelé 4 dni).
O něco menší atomový ledoborec Jamal slouží jenom na arktickou turistiku. Má žraločí tlamu.

