Britové měli po celé Británii asi jen 400 tanků a děl, a to znáte ještě mizernou kvalitu britských tanků, asi jen 160 tančíků bylo novějšího typu. Po evakuaci z Dunkerque zanechali v Evropě téměř veškerou výzbroj, morálka zachráněných Britů nebyla zrovna nejlepší, mořské pobřeží mohlo chránit jen několik těžkých děl, ale i tak do nich bylo jen pár nábojů.
Britové však měli nadále silné lodstvo, ale i letectvo, i když ve Francii ztratili hodně letadel. Nejít o výsadkovou operaci, ale čistě podzemní boj byla by Británie do dvou týdnů vyřízena. Pro Němce tedy představoval největší problém přeprava vojska a poté jeho zásobování na pevnině, k tomu ovšem potřebovali mít zajištěné námořní linky z Francie do Británie a dostatek zásobovacích lodí.
Královské loďstvo začalo ihned po vypuknutí války s námořní blokádou Německa, která však byla omezená tím jak Německo získávalo další území a bylo zásobováno jinými cestami uvnitř evropského kontinentu. Německé námořnictvo začalo na oplátku napadat britskou přepravu pomocí ponorek.
Ačkoli královské loďstvo mělo převahu na moři, jeho válečné lodě nebyly schopné přiblížit se dost blízko k plážím a nalodit vojska u Dunkirku. Na žádost vlády proto tisíce malých civilních lodí od pobřeží Británie pluly k Dunkirku, často pod leteckým útokem nebo střelbou. Celkem bylo na plážích 330 tisíc vojáků, z toho 230 tisíc Britů. Nicméně téměř všechna těžká výzbroj byla zanechána ve Francii, mnoho vojáků nebylo dokonce schopno přenášet svoje pušky.
Na základě výpočtů velení Wehrmachtu tvrdilo, že podaří-li se mu přes kanál převést tankové divize a následovně je vylodit na britském území, může zaručit dobytí Anglie.
Uvažovalo se též o výsadku parašutistických jednotek kolem Doveru nebo Brightonu. S pokládkou min a tím uzavření kanálu La Manche a jiné.
Námořní síly Německa, hlavně ponorky se též zapojili do bitvy o Británii na podporu celé akce. Avšak v té době měli Němci k dispozici asi pouze 60 ponorek místo 300, které by podle Doenitze postačovaly ve vítězství na moři.
Osud celé operace tak ležel hlavně na bedrech říšského maršála, vrchního velitele Luftwaffe Hermanna Göringa.
V každé bitvě závisí její výsledek nejen na uvážlivém vojenském vedení, na počtu zbraní, ale také na technických možnostech zbraní. V bitvě o Británii bojovala hlavně letadla, uvádím zde proto nejdůležitější parametry stíhacích letadel, která se bitvy účastnila.
Německá stíhací letadla:
Bf 109 E-3 – stěžejní stíhačka Luftwaffe, nevýhoda kratší dolet. Mezek musel překonat cestu do Anglie a zpět, k tomu připočítejte dobu boje (větší spotřeba paliva), plus rezerva pro opožděné přistání a vyjde Vám bojový rádius jen okolo 220 km. To znamená, že například mezci startující z Le Havru mohly dosáhnout jen okraje Londýna a poté se obracet zpět.
Rychlost: 560 km/h
Dostup: 10 500 m
Dolet: 660 km
Bf 110 C-4 – dvoumotorový stíhací letoun, velká palebná síla, i větší dolet než Bf 109 E, ale menší obratnost, výhodou měl být delší dolet, ale v leteckých soubojích kvůli horší obratnosti oproti britským strojům neuspěl.
Rychlost: 560 km/h
Dostup: 10 000 km
Dolet: 1 120 km
Štuka - Ju 87B-2 – střemhlavý bombardér, mohl vést i těžkopádné letecké souboje, ale prakticky malá obratnost a rychlost letounu. Po velkých ztrátách v průběhu bitvy nebyl už později masově nasazován.
Rychlost: 383 km/h
Dostup: 8 000 m
Dolet: 790 km
Britská stíhací letadla:
Spitfire Mk. IA – vynikající stíhací letoun, náročnější na servis.
Rychlost: 571 km/h
Dostup: 10 360 m
Dolet: 805 km
Hurricane Mk. I – horší než Spitfire, ale výrobně levnější, hodil se proti útokům na německé bombardéry, šikovný pilot dovedl vést i vyrovnané souboje s „mezkem“.
Rychlost: 520 km/h
Dostup: 10 900 m
Dolet: 965 km
V bojích ve Francii a při zajišťování evakuace z Dunquerku ztratila RAF 959 strojů, k nímž lze připočíst 66 strojů ztracených v Norsku, polovinu všech ztrát činily stíhačky. Dále RAF ztratilo na 300 zkušených pilotů. Ihned po skončení bitvy o Francii mohlo RAF nasadit do obrany ostrovů kolem 300 bojeschopných letounů. Ovšem na počátku srpna 1940 to už bylo 600 bojeschopných strojů. Luftwaffe mohla v té době nasadit téměř tisícovku letadel, měla tedy na počátku bitvy (v červenci) početní převahu.
Ovšem v průběhu bitvy se tyto počty začaly měnit a to nejen kvůli ztrátám, ale také protože Britové dokázali v období od června do října vyrobit přes 2300 nových letadel, zatímco Němci necelou tisícovku.
Na britských ostrovech bylo do začátku bitvy o Británii postaveno 29 radarových stanic
. Němci i když o radarovém systému věděli neprovedli vážnější útoky proti těmto stanicím, což můžeme z dnešního pohledu považovat za chybu. Dnes se většinou používá v prvních fázích letecké kampaně taktika spočívající v rozrušení radarového systému.

Operace Lvoun

Němci cvičí na Lvouna.

Letecká bitva o Británii, rozmístění jednotek, dosah radaru ...