Tank Schneider CA-1 (FRA)
Moderátor: Rase
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Tank Schneider CA-1 (FRA)
Schneider CA-1 – první francouzský tank
Jak již nadpis napovídá, podíváme se opět do „pravěku“ vývoje a nasazení obrněné techniky. Na Palbě lze najít články o prvních britských tancích (díky za ně, Yamato), někde se tu potuluje i můj krátký příspěvek o asi nejznámějším tanku WW1, Renaultu FT-18. Ten ale nebyl prvním francouzským tankem, tím se stal tank Schneider CA-1.
U zrodu tohoto tanku stál otec francouzských tanků, plukovník Jean Baptiste Estienne. Ten na počátku prosince 1915 zaslal dopis maršálu Joffremu, v němž ho upozorňuje na možnost využití pásových traktorů Holt jako mobilních obrněných nosičů dělostřelectva. Ještě v prosinci se Estienne setkává s konstruktérem firmy Schneider-Le Creussot, inženýrem Briliém a společně během několika dnů vypracují projekt prvního francouzského tanku. Ještě před koncem roku 1915 zasílá plukovník dopis maršálu Joffremu a žádá jej o schválení výroby 300 až 400 tanků Schneider. 31.1.1916 je rozhodnuto o výrobě 400 strojů s označením Schneider CA-1 .
Konstrukce tanku Schneider CA1 (char d´assault) je založena na využití podvozku typu Holt (stejný nápad nají němci u svého tanku A7V). Podvozek je tvořen sedmi malými pojezdovými koly, namontovanými na společné liště. Nahoře byl pás veden za pomoci pěti kladek na společném závěsu, odpruženým pomocí vinutých pružin. Přední kolo bylo napínací, zadní poháněl motor Schneider o výkonu 55 HP umístěný vpředu vlevo. Ten přenášel výkon přes mechanickou třístupňovou převodovku. S tvarem korby se konstruktéři příliš nepárali, vozidlo dostalo krabicovou nástavbu. Přední část byla zahrocena kvůli snadnějšímu překonávání překážek, zároveň však zešikmená příď zvětšovala pasivní ochranu tanku. Pancéřování nepatřilo zrovna k přednostem tanku, ploché pláty měly sílu 11,4 mm, podlaha jen 5mm. Na zadní stěně se nacházela dvojdílná dvířka pro nastupování osádky. Osádku tvořilo šest mužů. Řidič tanku (důstojník, byl zároveň velitelem) seděl napravo od pohonu, po jeho pravé ruce seděl dělostřelec (poddůstojník, zástupce velitele). Čtyři vojíni obsluhovali kulomety – dva střelci a dva nabíječi.
Hlavní výzbroj tvořil speciálně upravený kanón ráže 75 mm s délkou hlavně pouhých 13 ráží. Byl umístěn na levé straně v barvěte, palebný průměr činil 90 střel. Maximální dostřel byl cca 600 metrů, účinná střelba se dala ale vést asi jen do 200 metrů. Stranový odměr činil 40°, náměr od -10 do + 30°. Proti pěchotě byl tank vybaven dvojicí kulometů Hotchkiss 1914 ráže 8 mm. Ty byly umístěny v kulových závěsech po obou bocích korby a jejich závěs umožňoval postřelovat větší prostor než kanón. Odměr kulometů činil 106°, náměr -45° až 20°.
První sériový tank byl dokončen v září 1916, do konce května 1917 bylo vyrobeno 322 vozů. Poslední tanky odebrala armáda až po ukončení bojů. Bojový křest si tank CA-1 odbyl 16.4.1917 v rámci operace u Chemin des Dames. Nasazení 132 tanků nedopadlo zrovna ideálně, jednalo se vlastně o katastrofu. 57 tanků bylo zcela zničeno ohněm a dalších 12 bylo na odpis. Německá pěchota byla totiž vybavena puškovými protipancéřovými náboji s wolframovým jádrem a i německá dělostřelecká palba se ukázala jako velmi přesná.
Proto byl CA-1 urychleně vybaven přídavný pancéřem, jednalo se o pancéřové plechy síly 5,5 mm umístěné 40 mm před původním pancířem. Palivové nádrže se přemístili vně vozidla do dvou opancéřovaných 100 l nádrží. I přes tyto úpravy nadále docházelo při bojovém nasazení ke značným ztrátám. Část tanků sloužila po sejmutí výzbroje coby zásobovací vozidla.
V roce 1917 projevila o tank CA-1 zájem italská armáda, chtěla zakoupit 20 tanků. Nakonec byl dodán jen jeden stroj. Po skončení války bylo šest strojů dodáno Španělsku. Ty se zúčastnili ještě občanské války na straně republikánů při bojích u Toleda a Madridu.
technická data CA-1
délka – 6,32 m
šířka – 2,05 m
výška – 2,3 m
hmotnost – 14,6 kg
výkon motoru – 55 HP
max. rychlost – 8 km/h
dojezd – 48 km
osádka – 6
Použité zdroje:
časopisy HPM a ATM
http://www.chars-francais.net/
Jak již nadpis napovídá, podíváme se opět do „pravěku“ vývoje a nasazení obrněné techniky. Na Palbě lze najít články o prvních britských tancích (díky za ně, Yamato), někde se tu potuluje i můj krátký příspěvek o asi nejznámějším tanku WW1, Renaultu FT-18. Ten ale nebyl prvním francouzským tankem, tím se stal tank Schneider CA-1.
U zrodu tohoto tanku stál otec francouzských tanků, plukovník Jean Baptiste Estienne. Ten na počátku prosince 1915 zaslal dopis maršálu Joffremu, v němž ho upozorňuje na možnost využití pásových traktorů Holt jako mobilních obrněných nosičů dělostřelectva. Ještě v prosinci se Estienne setkává s konstruktérem firmy Schneider-Le Creussot, inženýrem Briliém a společně během několika dnů vypracují projekt prvního francouzského tanku. Ještě před koncem roku 1915 zasílá plukovník dopis maršálu Joffremu a žádá jej o schválení výroby 300 až 400 tanků Schneider. 31.1.1916 je rozhodnuto o výrobě 400 strojů s označením Schneider CA-1 .
Konstrukce tanku Schneider CA1 (char d´assault) je založena na využití podvozku typu Holt (stejný nápad nají němci u svého tanku A7V). Podvozek je tvořen sedmi malými pojezdovými koly, namontovanými na společné liště. Nahoře byl pás veden za pomoci pěti kladek na společném závěsu, odpruženým pomocí vinutých pružin. Přední kolo bylo napínací, zadní poháněl motor Schneider o výkonu 55 HP umístěný vpředu vlevo. Ten přenášel výkon přes mechanickou třístupňovou převodovku. S tvarem korby se konstruktéři příliš nepárali, vozidlo dostalo krabicovou nástavbu. Přední část byla zahrocena kvůli snadnějšímu překonávání překážek, zároveň však zešikmená příď zvětšovala pasivní ochranu tanku. Pancéřování nepatřilo zrovna k přednostem tanku, ploché pláty měly sílu 11,4 mm, podlaha jen 5mm. Na zadní stěně se nacházela dvojdílná dvířka pro nastupování osádky. Osádku tvořilo šest mužů. Řidič tanku (důstojník, byl zároveň velitelem) seděl napravo od pohonu, po jeho pravé ruce seděl dělostřelec (poddůstojník, zástupce velitele). Čtyři vojíni obsluhovali kulomety – dva střelci a dva nabíječi.
Hlavní výzbroj tvořil speciálně upravený kanón ráže 75 mm s délkou hlavně pouhých 13 ráží. Byl umístěn na levé straně v barvěte, palebný průměr činil 90 střel. Maximální dostřel byl cca 600 metrů, účinná střelba se dala ale vést asi jen do 200 metrů. Stranový odměr činil 40°, náměr od -10 do + 30°. Proti pěchotě byl tank vybaven dvojicí kulometů Hotchkiss 1914 ráže 8 mm. Ty byly umístěny v kulových závěsech po obou bocích korby a jejich závěs umožňoval postřelovat větší prostor než kanón. Odměr kulometů činil 106°, náměr -45° až 20°.
První sériový tank byl dokončen v září 1916, do konce května 1917 bylo vyrobeno 322 vozů. Poslední tanky odebrala armáda až po ukončení bojů. Bojový křest si tank CA-1 odbyl 16.4.1917 v rámci operace u Chemin des Dames. Nasazení 132 tanků nedopadlo zrovna ideálně, jednalo se vlastně o katastrofu. 57 tanků bylo zcela zničeno ohněm a dalších 12 bylo na odpis. Německá pěchota byla totiž vybavena puškovými protipancéřovými náboji s wolframovým jádrem a i německá dělostřelecká palba se ukázala jako velmi přesná.
Proto byl CA-1 urychleně vybaven přídavný pancéřem, jednalo se o pancéřové plechy síly 5,5 mm umístěné 40 mm před původním pancířem. Palivové nádrže se přemístili vně vozidla do dvou opancéřovaných 100 l nádrží. I přes tyto úpravy nadále docházelo při bojovém nasazení ke značným ztrátám. Část tanků sloužila po sejmutí výzbroje coby zásobovací vozidla.
V roce 1917 projevila o tank CA-1 zájem italská armáda, chtěla zakoupit 20 tanků. Nakonec byl dodán jen jeden stroj. Po skončení války bylo šest strojů dodáno Španělsku. Ty se zúčastnili ještě občanské války na straně republikánů při bojích u Toleda a Madridu.
technická data CA-1
délka – 6,32 m
šířka – 2,05 m
výška – 2,3 m
hmotnost – 14,6 kg
výkon motoru – 55 HP
max. rychlost – 8 km/h
dojezd – 48 km
osádka – 6
Použité zdroje:
časopisy HPM a ATM
http://www.chars-francais.net/
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Tak já bych zase k těm vnitřním prostorám tak kritický nebyl:-) když se na to podívám a srovnám to s pozdějšími tanky, kde se nedalo skoro hnout, tak taky je prostě otevřený vnitřní prostor jak v nějkém bojovém srubu, kde sedí všichni, včetně řidiče pohromadě. Teoreticky si tak můžou střelci pomáhat, podávat munici, zastoupit jeden druhého atd. Samozřejmě luxus volného prostoru tu není, ale těch pár centimetrů železa často rozhodovalo o šancích k přežití. A těch zrovna v zákopech WW1 moc nebylo:-(
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
Pravda je ta, že vnitřek byl opravdu celkem prostorný a osádka nebyla od sebe skoro vůbec oddělena.To zcela jistě řešilo potíže s komunikací mezi jejími členy.Když si člověk odmyslí ten hluk, kterej musel být opravdu značný a také to šílené teplo, tak oproti zákopu zde bylo opravdu čistoučko a také útulno Na druhou stranu byla ale osádka tanku vystavena, řekl bych možná ještě většímu nebezpečí, než-li obyčejný pěšák.Přeci jen tak pomalu se pohybující stroj na bojišti je velice lákavým cílem, který zaručuje dostatek času se na něj řádně zastřílet...
Myslíte jako obyčejný pěšák, kterého ženou v rojnici proti kulometům?Tuchačevskij píše: Na druhou stranu byla ale osádka tanku vystavena, řekl bych možná ještě většímu nebezpečí, než-li obyčejný pěšák.Přeci jen tak pomalu se pohybující stroj na bojišti je velice lákavým cílem, který zaručuje dostatek času se na něj řádně zastřílet...
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Já myslím, že v průběhu WW1 tanky dokázaly poměrně snadno procházet přes území nikoho, takže toho dělostřelectva, které bylo v zákopech k dispozici (například zákopové kanónky ráže 37mm atd. ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2774) bych se zase tak moc neobával. Hlavní slabinou tanků této éry byla jejich technická nevyspělost a nespolehlivost. Takže velká část z nich musela pro technické problémy zastavit, aniž by dosáhla nepřátelských zákopů. Pokud se nepletu, tak až v průběhu občanské války a zahraniční intervence v Rusku, se Rusům dařilo tanky ničit ve velkém, když na ně vzali větší děla v křížové palbě.
PS: V případě Schneideru CA-1 nesmíme zapomínat, že sám byl vyzbrojen 75mm kanónem, i když jen o krátké ráži (13).
PS: V případě Schneideru CA-1 nesmíme zapomínat, že sám byl vyzbrojen 75mm kanónem, i když jen o krátké ráži (13).
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
No, tahle situace samozřejmě nestojí také vůbec za nic... Myslel jsem to tak, že jednotlivec se na bojišti snáze ztratí a také ukryje.Nebudí zase tak velkou pozornost a není ani tak nápadný, jako obrovské plazící se ocelové monstrum...Vladimír píše:Myslíte jako obyčejný pěšák, kterého ženou v rojnici proti kulometům?Tuchačevskij píše: Na druhou stranu byla ale osádka tanku vystavena, řekl bych možná ještě většímu nebezpečí, než-li obyčejný pěšák.Přeci jen tak pomalu se pohybující stroj na bojišti je velice lákavým cílem, který zaručuje dostatek času se na něj řádně zastřílet...
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
Co se týče průchodivosti terénem, tak „Britské tanky“ byli na tom zcela určitě lépe.Přeci jen měli vhodnější tvar pro překonávání terénních nerovností.Jinak ve článku je zmínka, že ploché pláty měly sílu 11,4 mm...To je opravdu dost málo a zákopový kanónek i když jen malé ráže 37 mm si s ním dokázal určitě velice hravě poradit.Jinak s tou slabinou technické nevyspělosti máš samozřejmě pravdu.Tank byl teprve u svého zrodu a je vůbec zázrak, že za tak krátkou dobu a na rychlo něco takového mohlo vzniknou.Něco, co přeci jen i přes značné potíže fungovalo a plnilo i svou úlohu.Ve své podstatě to byl obrovský krok vpřed.Jinak co se týče konkrétně tanku Schneideru CA-1, tak jeho i když krátké dělo zcela jistě pro svou primární potřebu postačovalo.
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ten R-U zákopový kanonek samozřejmě nebyl jedinou zbraní, která by byla k dispozici, ale pokud se ptáš na jeho schopnost ohrozit tank, tak k tom docela pochybuju a to i přes cca relativně slabé 11mm pancéřování. Ten kanónek měl palou úsťovou rychlost střely (175m/s) na to, aby něco probil, nebyl tím pádem ani moc přesný na větší vzdálenost a navíc používal pouze tříštivou a kartáčovou munici. Nic průbojného.
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
No, pokud by se na tank nepoužila průbojná munice, tak by byla zcela jistě potíž jeho pancíř prorazit.U tanku MARK-IV z přední části určitě.Ta je pod úhlem.Krom tedy míst s průzorem řidiče.Co se týče bočních partií, tak tam už stěna pod žádným úhlem nebyla a šlo by to myslím celkem snadno...Samozřejmě na co nejkratší vzdálenost.Z důvodu malé přesnosti způsobené tak malou ústovou rychlostí.Horší asi bylo, když se na skupinu pomalu pohybujících tanků zastřílelo težší dělostřelectvo.To už muselo mít na jejich postup opravdu zdrcující účinek.Zde na PALBĚ jsem celkem nováček a nevím, jak se sem vkládají fotky :-/ Krapet se v tom neorientuji :-/ Jednu takovou fotku, kde britský tank MARK-IV dostal přímý zásah od těžkého dělostřelectva totiž mám...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1366
- Registrován: 9/10/2011, 19:03
Zde najdeš návod jak na to.Tuchačevskij píše:Zde na PALBĚ jsem celkem nováček a nevím, jak se sem vkládají fotky :-/ Krapet se v tom neorientuji :-/ Jednu takovou fotku, kde britský tank MARK-IV dostal přímý zásah od těžkého dělostřelectva totiž mám...
Až sem Tuchačevskij dodá tu fotografii, prosím o smazání mého OT. Díky
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
Na obrázku je vidět zcela zničený tank Mark-IV těžkou dělostřeleckou palbou...Je zajímavé, že boční barbeta (sponson)je odmontována.Proto nelze určit, zda-li se jednalo o mužskou verzi (vyzbrojenou kanonama) a nebo ženskou verzi (vyzbrojenou pouze kulomety)
Naposledy upravil(a) Tuchačevskij dne 16/7/2012, 17:55, celkem upraveno 1 x.
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Jestli ji spíš nedemontoval výbuch...
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- Tuchačevskij
- nadpraporčík
- Příspěvky: 413
- Registrován: 15/11/2009, 02:02
- Bydliště: Slaný
Myslím si, že i ta barbeta (sponson)by byla značně poškozená, když vidím v jakém stavu je zbytek stroje... Ale možné to také samozřejmě je :-)
Naposledy upravil(a) Tuchačevskij dne 16/7/2012, 17:55, celkem upraveno 1 x.