Tank T-62 (Objekt 166) bol vyvíjaný konštrukčným tímom okolo L.N. Karsteva v KB №183 (Vagónka v Nižnom Tagile) od roku 1957, výroba začala roku 1961 (prvých 25 predsériových kusov), zaradenie do výzbroje prebiehalo od roku 1962, kedy začala aj sériová výroba -presne 1. júla. Zaujímavosťou je, že T-62 sa k exportným účelom vyrábal aj v bývalom Československu v rokoch 1973-1978, bolo vyrobených vraj okolo 1500 ks, no o tejto informácii hovoria len zahraničné zdroje.

Tank bol vyvíjaný ako nástupca T-55, vývoj bol zameraný na zvýšenie sily hlavnej výzbroje, no po zaradení k jednotkám sa preukázali mnohé nevýhody, ktoré viedli k ukončeniu sériovej výroby v ZSSR ešte v roku 1975 (skoršie než tanky T-55) po vyprodukovaní 20 000 kusov. Bojová hmotnosť T-62 je 40t, prázdna 37,5-38 ton.
Pre inštaláciu 115mm kanóna musel byť zväčšený objem bojového priestoru veže, a preto bol počet konštrukčných zmien v samotnej veži a systému riadenia streľby značný. Veža bola na rozdiel od T-54 a T-55 celoliata, jej základ bol rozšírený na 2245 mm, korba tanku bola predĺžená o 386 mm. Veža má lepšiu balistickú ochranu danú lepším tvarom a silnejším pancierovaním čelnej časti. Na bokoch veže sa nachádzajú držadlá pre pechotu a uchytenie ďalšieho vybavenia.
Vo veži z ľavej strany sú umiestnené sedadlá strelca, ktorý sedí viac vpredu a veliteľa, ktorý sedí viac v zadnej časti veže. V pravej časti bojového oddelenia nachádza sa miesto nabíjača.

Objekt 166
Hlavnú výzbroj tvorí kanón U-5TS Molot (2A20 “Rapira“) ráže 115mm s hladkým vývrtom a ejektorom. Hladký vývrt prekvapil mnoho odborníkov NATO, pretože o tejto koncepcii mali inú predstavu. Kanón nemá tepelnú ochranu hlavne. Účinný dostrel podkalibernou muníciou je len 1700m na obrnené ciele, pričom úsťová rýchlosť strely je 1615m/s. Maximálny mierený dostrel podkalibernou muníciou je udávaný 4000m. Schopnosť podkaliberného streliva preraziť pancier je vo vzdialenosti 2000m 270mm na kolmú dosku panciera a 115mm na dosku v uhle 60 stupňov. Vezená zásoba streliva je 40 kusov munície týchto druhov: 3UBM3, 3UBM4, 3UBM5, 3UBM9 s podkalibernými priebojnými strelami 3BM3, 3BM4, 3BM6, 3BM21, 3BM28 -12 nábojov; 3UBK3 a 3UBK7 s kumulatívnymi strelami 3BK4, 3BK4M a 3BK15M -6 nábojov; 3UOF 1, 3UOF6 a 3UOF37 s trieštivo-trhavými strelami 3OF11, 3OF18 a 3OF27 -22 nábojov. Max. udávané dostrely pre kumulatívnu muníciu -3700m a pre trieštivo-trhavé strely 4800m. Namierenie zbraní na cieľ sa uskutočňuje pomocou elektrohydraulických pohonných mechanizmov. Zmenu námeru zbrane môže ovládať len strelec, zatiaľ čo odmer môže ovládať aj veliteľ tanku. Max. hodnoty námeru sú -6 až +16 stupňov. V prípade potreby môže námer a odmer ovládať strelec manuálne. Nabíjanie prebiehalo ručne, prázdna nábojnica bola automaticky vyhodená z nábojovej komory a po kĺzačke sa dostala k malému otvoru na konci veže, odkiaľ bola vyhodená von. Priemerná rýchlosť streľby bola štyri rany za minútu. Hlavná výzbroj bola vybavená stabilizátorom Meteor vo dvoch rovinách. Streľba za jazdy je možná do rýchlosti pohybu 15-20km/h. Strelec-operátor mal k dispozícii denný zameriavač TŠ2B-41 (zväčšenie 3,5 a 7x) so vstavaným diaľkomerom, pre streľbu v noci mal k dispozícii zameriavač TPN1-41-11 s 5,5 násobným zväčšením a uhlom pohľadu 6 stupňov. IR osvetlenie je dosiahnuté pomocou reflektoru L-2G umiestneným v prednej časti veže vedľa kanóna. Pre pozorovanie okolia má veliteľ dostupný kombinovaný denno-nočný prístroj TKN-E (iné zdroje TKN-3) zo zväčšením cez deň 5x a v noci 4,5x, s IR-reflektorom inštalovaným pred vstupným otvorom. Dosah IR-reflektora OU-EGK je 400m.Veliteľ môže pozorovať okolie aj štyrmi periskopmi vo svojej veliteľskej vežičke.
V roku 1975 začal byť inštalovaný laserový diaľkomer KDT-1.
Nabíjač má k dispozícii jeden periskop typu TNP-165
S kanónom je spriahnutý 7,62mm guľomet PKT (2500 kusov munície), na poklope nabíjača je umiestnený ďalší 12,7mm guľomet DŠKM (500 kusov munície) určený predovšetkým na obranu proti nepriateľským vrtuľníkom a lietadlám, tento bol inštalovaný až od roku 1972 novo vyrábaným tankom v rámci modernizácie.

Schéma kanóna U-5TS

Munícia tanku T-62
Pancier čela veže má premenlivú hrúbku do 242mm ( iné zdroje uvádzajú 211mm )a čelo korby do 102mm pri sklone 68 stupňov. Korba tanku je zvarovaná z homogénnych oceľových plátov. Hrúbka ostatných častí korby je podstatne menšia (boky vrch:79mm; boky spodok:15mm;dno 20mm;).
Usporiadanie vnútorného priestoru je podobné ako u T-55, v prednej časti korby je miesto vodiča, v strednej časti pod vežou bojový priestor a vzadu pohonné ústrojenstvo. Sprava od vodiča sa nachádzajú palivové nádrže, vodič má k dispozícii dva periskopy inštalované pred vstupným poklopom vybavené ohrevom. V noci vodič používa prístroj pre nočné videnie TVN-2, ktorým je nahradený ľavý periskop, prístroj umožňuje pozerať na okolie len v 30 stupňovom uhle a do diaľky max. 60m.
Pohon zaisťuje 12-valcový, štvor-taktný, vodou chladený, dieselový (vznetový) motor V-55V (niektoré zdroje uvádzajú V-55; V-55-5) s výkonom 433kW pri 2000ot/min. Mechanická prevodovka má päť prevodových stupňov pre jazdu vpred a jeden pre jazdu vzad. Pásový podvozok má na každej strane päť pojazdových kolies a po jednom napínaciom a hnaciom kolese. Toto pojazdové ústrojenstvo je odpružené torznými tyčami. Medzi uložením tretieho a štvrtého a štvrtého a piateho kolesa je väčšia medzera, podvozok nie je vybavený ochrannými krytmi pojazdového ústrojenstva. Pás pozostáva z 96 článkov a je široký 580mm. Tank je schopný prekročiť priekopu o šírke 2,85m a prekonať kolmú stenu o výške 0,8m. Priemerná spotreba pri jazde terénom bola 3,3 l/km, pri zapnutom generátore dymovej clony 10 l/min.
Dojazd po pevnej komunikácii je 320km (iné zdroje 450km), pričom objem palivových nádrží je 675 litrov (+285l v externých nádržiach). Je tu ešte možnosť inštalovať ďalšie 2x200l nádrže niekam na zadnú časť korby(?) alebo za vežu.
Maximálna rýchlosť pohybu tanku na pevnej komunikácii je 50km/h. V tanku sa nachádzajú 4 akumulátory-batérie po 12V 450Ah, elektrický systém je 24V.

Motor V-55V
Tank T-62 má ochranu proti ZHN typu PAZ, tvorenú pretlakovým filtračným a ventilačným zariadením a detektorom zamorenia RBZ-1 umiestneným na pravej časti veže. Tento systém vraj poskytuje len ochranu proti rádioaktívnemu spadu. Vnútornú komunikáciu zabezpečuje hovorové zariadenie R-124, vonkajšiu komunikáciu zabezpečuje VKV rádiová stanica R-123 (iné zdroje R-123M). Tank je tiež vybavený zadymovacím generátorom TDA. So súpravou pre hlboké brodenie tvorenú komínom inštalovaným na poklop nabíjača je možné prekonávať hĺbku vody 5,5m, bez prípravy 1,4m. Komíny sú dvoch druhov, širší cvičný a užší bojový. Stalo sa, že osádky odmietli prejsť hlboký brod, pretože komín je príliš úzky a v prípade poruchy nie je cez neho možné tank opustiť. Po prekonaní brodenej rieky je tank uvedený do bojového stavu za max. 2 min. Automatické hasiace zariadenie chráni bojový priestor tak i motorovú časť. Ako hasiaca látka je použitý etilénbromid.
Hlavnými nedostatkami tanku T-62 boli údajne nespoľahlivá prevodovka, tendencia k zvlečeniu pásu, slabé pancierovanie a problematické nabíjania dela počas jazdy.
T-62 slúžil mimo ZSSR len v jednej krajine Varšavskej zmluvy, v Bulharsku. Ďalej bol tank dodaný týmto krajinám: Alžírsko (300ks. k roku 1995), Angola, Afganistan, Vietnam, Egypt (580 ks r. 1995), Irák (1500ks. do začiatku Iránsko-iráckej vojny), Jemen, Kuba (400ks v 1995), Lýbia, Mongolsko, Severná Kórea, Sýria (1000ks k 1995), Somálsko, Sudán, Tanzánia a Etiópia. Ďalej niekoľko kusov používal aj Izrael, boli to ukoristené tanky Sýrie a Egypta a počas Iránsko-iráckej vojny Irán ukoristil niekoľko iráckych T-62.
Prvé bojové nasadenie prebehlo podľa dostupných zdrojov 2. až 17. marca 1969 pri rusko-čínskom pohraničnom konflikte o Damanskiy. Počas ruského protiútoku zostal jeden poškodený ruský tank T-62 cez noc v bojovej zóne na ľade rieky Ussuri. Ráno ľad metrovej hrúbky okolo poškodeného tanku bol rozbitý paľbou ruského delostrelectva a tank sa potopil. V máji číňania vyzdvihli tank a do rúk sa im dostali vtedy utajované agregáty: zameriavač, stabilizátor a niekoľko kusov podkalibernej munície. Evidentne po tom začali mohutné dodávky “prezradeného” tanku do krajín Blízkeho východu.
T-62 -ky boli intenzívne používané počas arabsko-izraelských vojen v rokoch 1973 a 1982, tak aj počas iránsko-iráckej vojny. Irák T-62 použil aj pri invázii do Kuvajtu roku 1990. Analýzou bojových akcií sa zistilo, že T-62 bol bez šance hlavne pri boji s tankami tretej generácie.
Podľa údajov vyhlásených sovietmi počas Viedenských jednaní o obmedzení konvenčných síl v Európe, sa v sovietskej časti Európy, a tiež v častiach východnej Európy nachádzalo k roku 1990 2144 tankov T-62, T-62M, T-62K a T-62MK.

T-62 počas cvičenia
Prehľad verzií:
Objekt 166 -prototyp tanku T-62
T-62 -základný model, popisovaná vyššie.
T-62 Model 1967 -tank T-62 s krytmi motorového priestoru podobnými ako na tanku T-55. Od tohoto modelu bol pri výrobe inštalovaný na vežičku guľomet DŠKM.
T-62A (Objekt 165) -prijatý do výzbroje roku 1962. Nová liata veža prispôsobená 100mm kanónu U8-TS (D-54), pre ktorý bol vyvinutý stabilizátor vo dvoch rovinách “Kometa”. Tento typ nebol sériovo vyrábaný, pretože nebolo včas vyvinuté podkaliberné strelivo pre 100mm kanón a stabilizátor výzbroje nebol pripravený k výrobe.
T-62K (Objekt 166K;KN) -veliteľský, bol prijatý do výzbroje roku 1964. Medzi nové zariadenie patril navigačný komplet TNA-2, krátkovlnná rádiová stanica R-112 a nabíjacie zariadenie AB-1, kvôli čomu bol palebný priemer znížený na 36 nábojov pre kanón a 1750 ks streliva pre spriahnutý guľomet. Tank bol v sériovej výrobe až do roku 1973.
T-62D (Objekt 166D) -bol prijatý do výzbroje v roku 1983. Bolo zosilnené pancierovanie korby, veže a dna a boli inštalované gumenné zástery. Najdôležitejší prvok zdokonalenia je systém aktívnej ochrany 1030M “Drozd”.
T-62D-1 -to isté čo T-62D, naviac však motor V-46-5M.
T-62M -prijatý do výzbroje roku 1983. Horné čelo korby je zosilnené o 150mm privarenou pancierovou doskou s kompozitných materiálov, čelo a boky veže sú zosilnené dvoma prišróbovanými kompozitnými segmentmi o hrúbke 290mm, dno korby bolo zosilnené homogénnym pancierom. V noci používa vodič elektrooptický prístroj TVN-2/3. Vonkajšie spojenie zabezpečuje systém ABZAC a rádiová stanica R-173.
Osem zadymovacích granátometov 902B “Tuča” ráže 81mm boli pridané na obe strany veže. T-62M je vybavený systémom riadenia streľby VOLNA, systém zahrnuje balistický počítač BV-62, zameriavač TŠSM-41U, stabilizátor Meteor M1, laserový diaľkomer KDT-2 a blok navedenia 1K13-1, menič 9S831 a ďalšie moduly. Do výzbroje tanku je zaradený aj protitankový raketový komplet 9K116-1 ŠEKSNA s tankovými protitankovými riadenými raketami 9M117 Bastion s laserovou navádzacou sústavou. Účinný dosah rakiet je 100 až 4000m a priebojnosť 550mm. PTRS je vystreľovaná v náboji 3UBK10-2. V palebnom priemere je 6 PTRS. Kanón je opatrený tepelnou ochranou hlavne. Pohon tanku zabezpečuje motor V-55U o výkone 456kW pri 2000 ot/min.
T-62M-1 -verzia T-62M s motorom V-46-5M
T-62M1 -verzia T-62M bez systému PTRS
T-62M1-1 -bez systému PTRS, s motorom V-46-5M
T-62M1-2 -bez systému PTRS a bez prídavného pancierovania korby
T-62M1-2-1 -to isté ako T-62M1-2 ale s motorom V-46-5M
T-62MD -verzia tanku T-62M s aktívnym systémom ochrany 1030M “Drozd”
T-62MK -veliteľský variant tanku T-62M, inštalovaný systém navigácie TNA-2, nabíjací systém AB-1. Úmerne novej výbave znížená zásoba streliva.
T-62MV -variant tanku T-62M s návesnou prídavnou dynamickou ochranou, prijatý do výzbroje roku 1985.
T-62MV-1 -to isté čo T-62MV, ale s motorom V-46-5M
TO-62 -plameňometná varianta T-62, plameňomet spriahnutý s kanónom, existencia nepotvrdená
T-62 Upgrade Morozov -modernizácia z ukrajinských dielní KMDB (The Kharkiv Morozov Machine-building Design Bureau). Nový dieselový motor 5DTF o výkone 515kW, inštalácia prídavného pancierovania (aj reaktívneho) na vežu a čelo korby a modernizácia výzbroje a streleckého systému. Nový 125mm kanón KBA-101 bez automatického nabíjania, hmotnosť 39,5t.
T-62 AAM -verzia T-62 s protilietadlovými strelami umiestnenými vzadu na veži
T-62T -vyprošťovací tank odvodený od IT-130
T-62/122 -ženijný tank vybavený húfnicou ráže 122mm
T-62/160 -ženijný tank vybavený mínometom ráže 160mm
Objekt 167 -tank T-62 s novým odpružením, motorom o výkone cca. 522kW a PTRS
Objekt 167GTD -Objekt 167 s plynovou turbínou GTD-800
IT-130 -stíhač tankov vybavený kanónom 130mm

Tiran-6 -izraelská úprava ukoristených tankov T-62
BMR -odmiňovací stroj založený na podvozku IT-130
BTS-4V -úplná prestavba IT-1T na opravárenské vozidlo
IT-1 -raketový stíhač tankov na šasi T-62
TV-62(M) -bulharská prestavba na opravárenské vozidlo
T-67 -modifikovaný T-62 s 125mm kanónom a hnacím mechanizmom z T-72. Krajina pôvodu neznáma.