Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Křižáku:
1/ Důležité není, KDY byl letoun zaveden do výzbroje, ale KDY byl postaven jeho aerodynamický koncept. A v tomto ohledu se oba stroje řadí ke stejné generaci. Rok sem, rok tam, to na situaci nic nemění.
2/ Přiznám se, že by pro mne bylo dost nepochopitelné, kdyby Lockheed při vývoji následujících verzí (první let F-16C se uskutečnil v roce 1984 tj. 2 roky po zahájení sériové výroby MiG-29) nevyužil nejnovější poznatky, pokud nějaké byly, a konstrukci F-16 neupgradoval.
Mimochodem, to že první sériová F-16 Block 1 vzlétla až v srpnu 1978 znamená, že do té doby měl Lockheed čas na úpravy.
3/ F-16 je první sériové letadlo, které pro zvýšení manévrovatelnosti využívá aerodynamickou nestabilitu a systém řízení FBW. MiG-29 byl navržen jako aerodynamicky stabilní, s klasickým hydraulickým řízením. Řízení FBW obdržel až Mig-29M Izdělenie 9-15 (MiG-33) koncem roku 1996.
Zde je tedy technologická převaha USA naprosto patrná.
4/ Sám Lockheed uváděl, že F-16 je optimalizovaná pro dogfight při rychlostech 0,6 - 1,2 Macha :o)
Mimochodem, ve výšce 6.000 m je M 0,6 necelých 700 km/h.
Fakticky věříš, že by v této výšce někdo "bojoval" na rychlostech kolem 400 km/h, jak za II. světové války?
1/ Důležité není, KDY byl letoun zaveden do výzbroje, ale KDY byl postaven jeho aerodynamický koncept. A v tomto ohledu se oba stroje řadí ke stejné generaci. Rok sem, rok tam, to na situaci nic nemění.
2/ Přiznám se, že by pro mne bylo dost nepochopitelné, kdyby Lockheed při vývoji následujících verzí (první let F-16C se uskutečnil v roce 1984 tj. 2 roky po zahájení sériové výroby MiG-29) nevyužil nejnovější poznatky, pokud nějaké byly, a konstrukci F-16 neupgradoval.
Mimochodem, to že první sériová F-16 Block 1 vzlétla až v srpnu 1978 znamená, že do té doby měl Lockheed čas na úpravy.
3/ F-16 je první sériové letadlo, které pro zvýšení manévrovatelnosti využívá aerodynamickou nestabilitu a systém řízení FBW. MiG-29 byl navržen jako aerodynamicky stabilní, s klasickým hydraulickým řízením. Řízení FBW obdržel až Mig-29M Izdělenie 9-15 (MiG-33) koncem roku 1996.
Zde je tedy technologická převaha USA naprosto patrná.
4/ Sám Lockheed uváděl, že F-16 je optimalizovaná pro dogfight při rychlostech 0,6 - 1,2 Macha :o)
Mimochodem, ve výšce 6.000 m je M 0,6 necelých 700 km/h.
Fakticky věříš, že by v této výšce někdo "bojoval" na rychlostech kolem 400 km/h, jak za II. světové války?
mám za to, že Su-27 má fly-by-wire již od prvního okamžiku. Navíc Mi-29M vzlétl v roce 1985, respektive 1989. A to opomíjím prototyp Suchoje T-4 (1972)F-16 je první sériové letadlo, které pro zvýšení manévrovatelnosti využívá aerodynamickou nestabilitu a systém řízení FBW. MiG-29 byl navržen jako aerodynamicky stabilní, s klasickým hydraulickým řízením. Řízení FBW obdržel až Mig-29M Izdělenie 9-15 (MiG-33) koncem roku 1996.
Zde je tedy technologická převaha USA naprosto patrná.



- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Ne, naopak. Je na fbw (a hlavně na systému umělé stability) závislejší než F-16 protože má pokud vím ještě zápornější zásobu stability.
Nicméně úvaha o rychlostech při vedení bojové činnosti je také zajímavá. Pokud jde o primárně obrannou stíhačku, což jsou prakticky všechny stíhací Saaby, pak je předpokládaná rychlost ve střetu velmi vysoká. U Viggena se uvažovala rychlost při prvním přepadu 1500 km/h nízko nad zemí. Pak se měly letouny otočit a dorazit ty co ještě přežili. Zhruba v transsonické rychlosti. Oproti tomu není tajemstvím že právě F-16 i F-18 mají v transsonické a vyšší rychlosti relativně značný vlnový odpor a jejich křídla s malou šípovitostí náběžné hrany činí pilotáž při těchto rychlostech (trans +) ve větších géčkách vyloženě nepříjemnou. Jejich síla tkví spíše v rychlostech tak do M0,6, ovšem lze předpokládat že do přímé konfrontace v tak malé rychlosti by se obranný stíhač nenechal zatáhnout.
Nicméně úvaha o rychlostech při vedení bojové činnosti je také zajímavá. Pokud jde o primárně obrannou stíhačku, což jsou prakticky všechny stíhací Saaby, pak je předpokládaná rychlost ve střetu velmi vysoká. U Viggena se uvažovala rychlost při prvním přepadu 1500 km/h nízko nad zemí. Pak se měly letouny otočit a dorazit ty co ještě přežili. Zhruba v transsonické rychlosti. Oproti tomu není tajemstvím že právě F-16 i F-18 mají v transsonické a vyšší rychlosti relativně značný vlnový odpor a jejich křídla s malou šípovitostí náběžné hrany činí pilotáž při těchto rychlostech (trans +) ve větších géčkách vyloženě nepříjemnou. Jejich síla tkví spíše v rychlostech tak do M0,6, ovšem lze předpokládat že do přímé konfrontace v tak malé rychlosti by se obranný stíhač nenechal zatáhnout.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Ano, byl. Prototyp T-10 vzlétl 20.5. 1977. Bohužel se záhy ukázalo, že výkonově nesplňuje požadavky (někde se uvádí, že byl porovnávám s počítačovým modelem F-15, jinde, a to považuji za pravděpodobnější, s F-14 Tomcat získaným v Iránu). Nicméně to vedlo k přepracování prototypu na verzi T-10S, která poprvé vzlétla 20.4. 1981.mám za to, že Su-27 má fly-by-wire již od prvního okamžiku. Navíc Mi-29M vzlétl v roce 1985, respektive 1989. A to opomíjím prototyp Suchoje T-4 (1972)
Poz. Označení tohoto letounu jako verze T-10S bylo hodně "politické" protože se de-facto jednalo o úplně nový letoun.
První sériové stroje přišli k 6O. IAP v červnu 1985 ... což lze nazvat datem zavedení prvního seriového letounu s FBW v SSSR.
Co se týká MiGu-29M a FBW, tak tam celkem tápu. MiG-29M skutečně vzlétl již v v roce 1985, ale není mi jasné, zda už měl FBW. Některé prameny zmiňují, že měl tříkanálový FBW a záložní hydraulický systém řízení = musel být aerodynamicky stabilní. Jiné prameny uvádí, že systém FBW dostala až jeho verze z roku 1996, někdy nazývaná MiG-33 :o(
Jersey, sice obdivuji, co ve vojenském letectví dokázala malá socialistická země na severu Evropy :o) ale co prosím Tě přepadávaly Viggeny při rychlosti 1.500 km/h v přízemním letu :o)
Docela zajímavá statistika zřícených stíhaček F-16 v USAF
http://www.f-16.net/fleet-reports_article6.html

http://www.f-16.net/fleet-reports_article6.html
Lockheed spouští vývoj nové verze, která bude levnou alternativou k F-35
http://www.altair.com.pl/start-7468
http://www.altair.com.pl/start-7468



Jak to tak sleduju, tak by měla konstrukční kancelář MiG znovu začít pracovat na letounu Mig-23 nebo aby byli ještě levnější, tak na MiG-21 jako levná náhrada za PAK-FA. Tady se pořád někdo snaží protěžovat letoun, který je už několik let za zenitem a nikdy prakticky ani nebyl špičkou.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Ona F-16 Block 60 není až takové ořezávátko, zvlášť, pokud už nějaký stát starší F-16 používá - logistika je jasné plus a Block 60 co se elektroniky týká IMHO za F-35 moc nezaostává (zvlášť ve vztahu k ceně). Než (Jestli) F-35 dosáhne takového rozšíření tak poptávka po F-16 určitě bude.Tady se pořád někdo snaží protěžovat letoun, který je už několik let za zenitem a nikdy prakticky ani nebyl špičkou.
Dobre tomu rozumiem, že USAF stratilo cca 500 F-16 pri havariach? Nie je to nejako vela?křižák píše:Docela zajímavá statistika zřícených stíhaček F-16 v USAF
http://www.f-16.net/fleet-reports_article6.html
Kolko ich celkovo mali, 4000?
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Manévrový boj F-16 verzus MIG-29 a neb jak na MIGINU
http://scilib.narod.ru/Avia/Bonanni/index.html
teď nějaké video:
http://www.youtube.com/watch?v=dTJ-qJFs ... ure=relmfu
Teď bych přidal , jaké výkony mají hlavní konkurenti F-16

To byli Mirage -2000 , F/A-18 Hornet, no jak by to vypadalo F-16 verzus SU-27

Naposledy upravil(a) krizak dne 7/8/2012, 15:46, celkem upraveno 1 x.

Re:
Ahoj chlapi.Haness píše:Jak píšeš tu souvislost s miGem-21 tak to máš pravdu, pže je známo že americké letectvo používá ve své elitní škole pro stíhače (Top Gun) stíhačky F-16 jako letoun který má simulovat právě sovětský MiG-21.
dle mého mdlého úsudku imitovali v Top Gunu MiG 21 letouny A 4 Skyhawk --- letouny F 16 imitují svou protiváhu to jest Mig 29

Osobně jsem zažil cvičení kdy 4 letouny Mig 21MF -N měli za úkol proniknout do prostoru hlídaného čtyřmi letouny F 16 belgického letectva. Souboj probíhal na rychlosti M 1 - M 1,2 výšce 6 000m. Nebudete mi věřit ale konečný výsledek zněl jeden Mig dole, čtyři F 16 dole.

Spojil a citaci upravil kopapaka

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
To moc nevěřím. A něco podrobnějšího k soubojům a cvičení?
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Tak věř a když ne me tak se zeptej kohokoliv z 41stíhací letky nebo technické z roku 2001. velitel letky mjr.Borůvka Michal. On byl ten jediný sestřelený Mig. Je pravda, že belgičani to nezvládli takticky a celá čtyřka se vrhla na osamocený Mig 21 , zbylé čekali trochu výš a malinko jjinde. Mimochodem při těchto rychlostech okolo 1,2M se chovají všechny nadzvukvé letouny takřka stejně aerodynamika je jen jedna. Navíc kdo dělal navedení nevím - ale pokud si dobře vzpomínám tak souboj se odehrával kdesi nad Německem a navedení dle mého zajišťovalo velení sektoru pro NATO v Menstetnu. 

