Do soutěže o nový těžký tank se dostal i jeden model který nesplňoval kritéria zadání. Měl pouze jednu věž, i když v ní měl mít umístěnou stejnou výzbroj jako tanky SMK a T-100. Do soutěže se dostal díky Stalinovi a měl i další mocné obhájce, jmenovitě maršála Klimenta Vorošilova. Díky Stalinově souhlasu s jednověžovou variantou se tak začal projektovat tank označovaný zajímavým názvem, „KV“. Nehledejme v tom žádný jinotaj, jde o iniciály maršála Vorošilova. Významnou osobou v tomto projektu byl Ž.J. Kotin, konstruktér a také zeť Klimenta Vorošilova.... Byl jmenován vedoucím projektu.
Projekt tanku KV byl realizován v závodě č. 185 (S. M. Kirova) a práce na projektu začala 1.2.1939. Tank byl zkompletován už 1.9.1939 a byl odeslán na tankodrom u Moskvy společně s prototypy SMK a T-100. Po vypuknutí Zimní války byly prototypy vypraveny na frontu a zařazeny do 20. těžké tankové brigády. Tank se dostal do boje 18.12.1939 a jeho nasazení dopadlo poměrně úspěšně. Finské protitankové děla ráže 37 a 47 mm nebyly schopny prostřelit silný pancíř tanku a tak jediným limitujícím kantorem pro další nasazení bylo prostřelení hlavně děla! Již 19.12.1939 přišel z Kremlu rozkaz o zavedení těžkého tanku KV do výzbroje! To byla začátek dlouhé vývojové větve moderních sovětských těžkých tanků řady KV.
Nebudu se dále věnovat bojovému nasazení tanků KV, zaměřím se na technické parametry jednotlivých verzí.
KV-1
První a nejrozšířenější verze tanku KV. Tank vycházel z prototypu nasazeného během Zimní války, největší změnou bylo odstranění druhého kanonu ráže 45 mm z věže.
Podvozek KV-1 tvořilo šest zdvojených kol, vpředu umístěné napínací a vzadu hnací kolo a tři napínací zdvojené kola. Pás měl šířku 700 mm. Jako pohon byl využit dieselový vodou chlazený dvanáctiválec V-2 s navýšeným výkonem na 600 HP při 2000 ot/min. Problémem u tanku byla převodovka, konstruktéři ji okopírovali z příručky amerického traktoru Cletrac Cleveland! Pro tank o hmotnosti 47 tun byla nevyhovující, zůstala však ve vozidle po celou dobu produkce...
Pancéřování mělo na svou dobu skvělé parametry. První série KV-1 měly čelní pancíř silný 75 mm jak na trupu tak na věži, pozdější verze s odlévanou věží měly sílu pancíře až 90 mm. Boční pancíř měl sílu 75 mm, zadní až 70 mm. První verze měly věž svařovanou, později se začala používat technologicky jednodušší věž odlévaná. Síla pancíře poté dosahovala až 120 mm. Pancíř byl však zesilován i u původních svařovaných verzí, na věže se montoval 35 mm přídavný pancíř. Tank šel jednoduše rozpoznat podle matek přidržujících přídavný pancíř. V literatuře lze narazit na označení tohoto tanku jako KV-1E.
Výzbroj původně tvořil kanon ráže 76,2 mm a vedle něj i 45 mm kanon. Ten však byl odstraněn už u prototypu, sériové tanky měly ve věži pouze jeden kanon. Do prvních sérií se montoval kanon L-11 ráže 76,2 mm, později se montoval kanon F-32 stejné ráže. Pro nedostatek kanonu F-32 byly tímto kanonem vyzbrojovány velitelské tanky. Docházelo taky k zabudování kanonu F-34 stejné ráže. Palebný průměr pro kanon činil 114-116 nábojů ráže 76,2 mm. KV-1 měl ve výzbroji celkem tři kulomety DT ráže 7,62 mm – jeden spražený s kanonem, další byl umístěn ve věži směrem dozadu a poslední obsluhoval radista v korbě tanku. Pro kulomety se nakládalo až 3000 nábojů.
Posádku tvořilo pět mužů – v trupu seděl řidič-mechanik a radista-střelec z kulomety. Ve věži měl stanoviště velitel-nabíječ, střelec z kanonu a mladší řidič-mechanik/střelec z kulometu. Ten však ve věži při střelbě z kanonu překážel a tak se vlastně jen vozil v trupu. Oproti tomu velitel byl velmi vytížen.
Tank byl vybaven radiostanicí 71-TK-3, později nahrazovanou typem 9 R nebo 10 R, pro vnitřní komunikaci se používal telefonní systém TPU-3 (TPU-4).
technická data KV-1 (1941/42):
hmotnost – 47,5 t
délka s kanonem (F-32) – 6,9 m
šířka – 3,35 m
výška – 2,71 m
výkon motoru – 600 HP
max. rychlost silnice – 35 km/h
dojezd silnice – 220-250 km
osádka – 5
KV-1S
Písmeno S v názvu tanku znamená ruské označení „skorostnyj“ což znamená rychlostní. Po prvních bojích konstruktéři tanku vyhodnotily zasažené tanky KV a podle toho změnili na exponovaných místech sílu pancíře. Na některých místech došlo k radikálnímu navýšení pancéřování (viz náčrty pancéřováni). Tím se snížila hmotnost tanku na 42,5 tun a rychlost stoupla až na 43 km/h.
Rovněž výzbroj byla modernizována, ve věži byl usazen kanon ZIS-5 ráže 76,2 mm se spraženým kulometem. Velitel měl k dispozici velitelskou věžičku a mohl obsluhovat kulomet v zádi věže.. Palebný průměr pro kanon a kulomety zůstal zachován
technická data KV-1S:
hmotnost – 42,5 t
délka s kanonem (ZIS-5) – 6,9 m
šířka – 3,35 m
výška – 2,64 m
výkon motoru – 600 HP
max. rychlost silnice – 43 km/h
dojezd silnice – 330 km
osádka – 5
Pokračování příště....
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 4
http://armor.kiev.ua
http://www.battlefield.ru

KV-1

KV-1S

KV-1 vzor 1941