Čínská bojová technika - pokračování - 2. část
Část třetí : Služba a bojové použití tanku Typ 59

Služba tanku Typ 59
Provozovatelé tanku Typ 59
(v uvedených armádách se samozřejmě nachází různé verze, jelikož nebyly uvedeny jejich počty, je to shrnuto pod toto jednotné označení Typ 59, uvedené počty v současnosti už nemusí platit)
Albánie : V neuvedeném čase objednáno a z Číny dovezeno 721 tanků Typ 59. Spolu se 75 kusy sovětských tanků T-54 a 300 stroji T-55 tvořily základ albánské armády. V současné době většina sešrotována, zbytek pravděpodobně uložen.
Bangladéš : V roce 1980 objednáno 36 tanků Typ 59 v Číně, armáda stroje převzala v letech 1980 a 1981. V počtech armády se k začátku roku 2001 uvádí 240 tanků v typech T-54, T-55, Typ 59 a Typ 62, v roce 2003 to bylo 180 uvedených vozidel. V letech 2004 a 2006 je zjištěn stav 80 strojů verze Typ 59 a Typ 69. Do tohoto počtu je zahrnuto 30 tanků T-54A (asi dar z Egypta, jiný zdroj uvádí z bývalé Jugoslávie), s čínskou pomocí následně upraveny na Typ 59. V roce 2010 vykazuje armáda 264 tanků verze Typ 59 a Typ 59II, starší stroje typu T-54 v počtu 30 vozidel, bylo přestavěno na těžký transportér pěchoty.
Kambodža : Na začátku roku 2001 měla kambodžská armáda v provozu 150 tanků ve verzích T-55, Typ 59 a PT-76. O dva roky později (2003) to bylo 170 jmenovaných strojů, v letech 2004 a 2006 se uvádí 50 vozidel Typ 59 (jiný zdroj uvádí 200 neupřesněných vozidel ke konci roku 2006).
Čína : V průběhu let 1985 až 2000 se stav vozidel Typ 59 pohyboval okolo počtu 6-ti tisíc. Do roku 2010 stav strojů různých verzí Typ 59 ustálil na čísle 5000. Nynější počet tanků verzí Typ 59 odhaduje mezi 5500-6000 stroji.
Írán : Čína po objednávce z roku 1981 vyvezla do Íránu v letech 1982 a 1984 na 300 tanků Typ 59. S tanky T-54 a T-55 byla vozidla Typ 59 v počtu 200 kusů předělána na standard Safir-74 (označován jako T-72Z- nezaměnit s iráckou verzí), v počtu je začleněno 20 strojů pro súdánskou armádu. Íránská armáda přiznává k roku 2000 stav 220 tanků, v období let 2004 až 2008 vykazuje stav 540 tanků ve verzích T-54, T-55 a Typ 59.
Severní Korea : Objednávka z Číny v roce 1972 zněla na 50 tanků Typ 59, pravděpodobně zvýšena na 175 strojů. Tanky byly dovezeny v následném roce 1973. V roce 1967 severokorejská vláda objednala v Sovětském svazu 250 věžiček ZSU-57-2, dovoz proběhl následném roce 1968 a v roce 1977 byly věžičky montovány na podvozky Typ 59. V roce 1973 byl pravděpodobně v SSSR uzavřen kontrakt na 500 tanků T-55, jiný zdroj uvádí, že tuto objednávku nakonec získala Čína, která dodala tanky Typ 59. Další údaje také nejsou přesné, počty tanků Typ 59 v roce 1985 (asi 175), v období let 1990 až 2000 asi 500 vozidel jmenované verze, v roce 2001 asi 3500 strojů ve verzích T-34, T-54, T-55, T-62 a Typ 59, v roce 2006 je počet jmenovaných vozidel odhadován na víc jak 3500 strojů.
Pákistán : Čína po objednávce v roce 1964 dodala v letech 1965 a 1966 místní armádě 80 vozidel Typ 59. Následovala objednávka v roce 1968, dodávka 210 tanků Typ 59 vyřízena v letech 1970 a 1972. Dalších 159 shodných tanků dodáno v roce 1974, objednáno u čínského dodavatele přechozí rok. Další kontrakt uzavřen v roce 1975, tanky Typ 59 dorazily ve dvou vlnách, tedy v roce 1978 a 1988. Neupřesněný počet (odhaduje se 80 až 400 vozidel) byl upraven na standard tanku Al-Zarar. Počty (odhad), Typ 59 asi 1300 kusů (1990), o 100 vozidel méně v letech 1990 až 2000, 1100 strojů (2002), 1000 Typ 59 a 80 Al-Zarars (v roce 2005), 600 Typ 59 a 300 Al-Zarars (v roce 2008). Poslední údaj v roce 2100 uvádí asi 400 tanků Typ 59 a 400 tanků Al-Zarars v roce 2010. Nyní asi 1200 tanků verzí vycházejících z Typ 59.
Zkráceně státy a počty
Afghánistán : 100 tanků Typ 59, Demokratická republika Kongo (20), Republika Kongo (15), Srí Lanka (80), Súdán (10), Tanzanie (30), Thajsko (158), Vietnam (350), Zambie (20), Zimbabwe (30), Myanmar (Barma) (160t anků Typ 59D/D1).
Bývalý vlastníci
Albánie : 721 tanků Typ 59 (všechny pravděpodobně vyřazeny)
Irák : 1500 tanků Typ 59 a Typ 69 (v roce 1990). Všechny zničeny nebo vyřazeny.

Pákistánské tanky Typ 59 na polygonu.
Bojové použití tanku Typ 59
Tank Typ 59 za dobu své existence byl plně využíván a prošel mnoha konflikty. Pravděpodobně první nasazení si tank odbyl v řadách severovientnamské armády ve vietnamské válce, kdy Vietnam měl podporu komunistické Číny. Paradoxem bylo, že se také účastnil čínsko-vietnamského konfliktu v roce 1979. Byl nasazen také v irácko-íránské válce, v indicko-pákistánském konfliktu, proti koaličním vojskům v Perském zálivu v roce 1991 a nechvalně proslavil na incidentu na náměstí Tien Men v červenci 1989.
Konflikt v roce 1979 (Severní Vietnam – Čína)
Hlavní směr útoku čínské armády směřoval na Hanoj, přes města Lang Son a Dong Dang, Čínské velení se rozhodlo pro standardní útok s nasazením velkého počtu tanků a dělostřelectva. Tanky Typ 59 sloužily převážně jako likvidátoři vietnamských bunkrů a dovozci materiálu pro pěchotu, i když jim hornatý terén dělal velké problémy. Naopak vietnamští obránci jej využívali a s pomocí sovětských protitankových raketových systémů je a úspěchem ničili. Jen při začátku útoku na Muong Khoung bylo za krátkou dobu ztraceno na 18 tanků Typ 59. Největší překvapení ale způsobilo předávání signálů mezi čínskými tankovými jednotkami, ty byly předávány pomocí praporků (pravděpodobné důvody tohoto řešení bylo elektronické rušení od sovětských lodí z Tonkinského zálivu. Později bylo vyhlášeno příměří.

Ve směru na Lang Son se musely čínské jednotky s tanky Typ 59 dostat přes řeku Khi Khong.
Konflikt v roce 1971 (Indie – Pákistán)
> v roce 1971 : To už Indie nasadila nově nakoupené tanky T-54 a T-55 v počtu 500 strojů, pákistánské jednotky nasadily do boje až 700 čínských vozidel Typ 59. Jelikož si tyto tanky jsou dost podobné, pákistánští tankisté svoje vozidla pomalovali bílými pásy, indické tankové jednotky nasazovaly na kanony svých strojů velké makety ejektorů.
Konflikt v roce 1988 (Irák – Írán)
> 1988 : zahájen protiútok iráckých tankových jednotek, na jihovýchodě úspěšně zakončen, poté uzavřeno příměří. Na počátku války měl Irák velké množství tanků T-54, T-55 a T-62, Írán disponoval 400 tanky typu M60A1, a 300 tanky Chieftain. Oba státy pak v průběhu konfliktu dokupovaly další vozidla. Írán : 750 tanků Typ 59. Irák : 600 tanků Typ 69 (do roku 1988), po uzavření příměří pak 700 tanků Typ 59.

V operaci Pouštní bouře tažení koaličních sil lemovala zničená irácká technika, zde je tank Typ 69.
Operace Pouštní bouře
> letecké akce zahájené 17. ledna 1991, pozemní operace pak 24. února téhož roku.
Stavy vozidel : Irák 4110 tanků (v bojové zóně 3700) – Spojenci 5100 (v bojové zóně 3500)
Mimo elitní divize Republikánské gardy vyzbrojené tanky T-72, byly ostatní divize vyzbrojeny tanky T-55, Typ 59 a Typ 69 Irácké pravděpodobné ztráty činily 2162 tanků. Ve druhé válce již tanky T-55 (Typ 59) nasazeny nebyly.
Podle vojenských odborníků měl Irák modernizovat stávající tanky Typ 69 kanony 105 a 125 mm (informace se ukázala jako pravdivá), tank s kanonem ráže 125 mm převzal označení Typ 69-QM1, vozidlo s kanonem ráže 125 mm pak bylo označeno jako Typ 69-QM2. Část vozidel sebou vezla i minomet ráže 160 mm. Všechny stroje dostaly na čelo korby dodatečný pancíř. Je potvrzeno, že tyto tanky se účastnily nejtěžších bojů, neboť Saddám si jednotky republikánské gardy vyzbrojené tanky T-72 nechával na obranu hlavního města. Tanky verzí Typ 69QM byly nasazeny v druhém konfliktu v roce 2003, při obraně města Nasiriyah v březnu 2003, kde sloužily jako dělostřelecká podpora. Oni byli klíčovými hráči, kteří se podepsali na velkých problémech 507. americké armády. Útočily převážně ze zálohy a po poškození nebo vyčerpání munice sloužily jako návnady či překážky. Velkou zásluhu na ničení těchto tanků měly vrtulníky AH-1 Cobra.
Část čtvrtá : Další varianty tanku Typ 59

Poslední čínský tank první generace čínských tanků, tank s označením Typ 79.
Verze tanku Typ 59-I : Vylepšená verze tanku osazená kanonem Typ-69-II ráže 100 mm, vybavená laserovým dálkoměrem a dalšími moderními systémy (protipožární, servo-hydraulický). Tank dostal na boky korby gumové protikumulativní zástěry, jelikož tanky měly různou tloušťku pancéřování a systémy řízení palby, měly mít také různé označení (přidané písmena k názvu). Vozidlo používalo také tovární označení WZ-120A, výroba probíhala v letech 1963 až 1980.
Verze tanku Typ 59-II : Tank byl vyzbrojen kanonem Typ 81 ráže 105 mm, což byla kopie britského kanonu L7, která měla ejektor na hlavni uprostřed nikoli na konci. Společnost Norinco pro kanon vyvinula průbojné střelivo s účinným dosahem 2500 m. Další vylepšení bylo doplnění modernějšími spojovacími prostředky a systémy (například protipožární). Tovární označení bylo WZ-120B, sériová výroba byla v letech 1982 až 1985. (zdroje informací se rozchází v instalaci hlavní zbraně, někde je uváděn americký kanon M68)
Technická data tanku Typ 59-II :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34 t (prázdná), 36 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9194 mm, délka korby 6040 mm, šířka (s kryty) 3307 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon L7 (M68) ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (38 nábojů), spřažený a příďový kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> úsťová rychlost : 1455 m/s
> kadence kanonu : až 7 výstřelů/min
> šířka pásu : 580 mm
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L s výkonem 382 kW (520 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 10,6 kW/t
> měrný tlak : 0,80 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 600 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Čínský tank verze Typ 59-I.
Verze tanku Typ 59-IIA : Kanon tanku byl vybaven novým ejektorem a tepelnou ochranou. Jsou známy verze bojového, velitelského a odminovacího tanku, kde byl použit kompozitní pancíř.
Verze tanku Typ 59 Gai : Jedná se o experimentální variantu na které jsou testovány různé cizí moderní technologie. Existují verze
B59G a
BW120K, u druhé jmenované byl jako hlavní zbraň použit kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 120 mm, srovnatelný s americkým kanonem M256.
Verze tanku Typ 59D : Vývoj tohoto stroje byl ukončen v roce 1990, čínské velení armády rozhodlo místo, že místo náhrady tanku Typ 59 novými tanky bude tento modernizován novými systémy, aby splňoval požadavky pro budoucí bojiště. Tank Typ 59D je osazen reaktivním pancéřováním, novým kanonem, a dalšími prvky jako je noční vidění, novým protipožárním zařízením aj. Vozidlo také dostalo nový motor 12150L7, existují dvě varianty, Typ 59D a Typ 59D1, přičemž verze D1 je pravděpodobně velitelský tank s rozšířenou spojovací technikou.
Technická data tanku Typ 59D :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 35 t (prázdná), 37 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9200 mm, délka korby 6040 mm, šířka (s kryty) 3307 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 83-1 ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7 s výkonem 432 kW (580 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 11,8 kW/t
> měrný tlak : 0,82 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 600 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%
Verze tanku Typ 59P : Rozsáhle modernizovaná verze tanku Typ 59 určená pro export, s moderními prvky použitými při vývoji tanku třetí generace. Přesné požadavky nejsou upřesněny, neboť výbava se mění podle přání zákazníka.

Lehký tank čínské výroby Typ 62.
Verze tanku Typ 62 : V prosinci roku 1950 velení čínské armády předložilo požadavek na lehký tank, vhodný k bojové činnosti v jižních oblastech Číny. Konstruktéři vzali základ z tanku Typ 59, který byl zmenšen a konstrukčně zjednodušen. Stroj převzala armáda do výzbroje v roce 1962 a tím označení Typ 62. Vlastní vývoj vozidla byl zahájen hned v roce 1958, v roce 1963 vyjely první stroje a po osmi stech kusech v roce 1978 ukončena. Tank Typ 62 měl hmotnost 21 tun, jako výzbroj dostal kanon 62-85TC (Typ 55) ráže 85 mm a tři kulomety. V průběhu sériové výroby byl vylepšen novým systémem řízení palby s laserovým dálkoměrem, dodatečným pancéřováním na věži a tato varianta obdržela označení Typ 62-I. Na základě tanku byl sestrojen vyprošťovací (Typ 79) a ženijní tank (Typ 82), ale zůstalo pouze u prototypu. Čínská armáda použila lehké tanky Typ 62 v čínsko-vietnamské válce v roce 1979, ale ty utrpěly velké ztráty a to přesvědčilo velení, že je potřeba vyvinout střední tank nové generace. Navzdory tomu lehké tanky zůstaly ve službě a v roce 2000 se dočkaly modernizace. Ta se skládala z nové svařované věže, moderního systému řízení palby, nočního vidění, vrhačů dýmových granátů, reaktivního pancíře a pravděpodobně z kanonu ráže 105 mm se svislým stabilizátorem.
Technická data tanku Typ 62 :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 21 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 8270 mm, šířka 3250 mm, výška (po strop věže) 2190 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 55 ráže 85 mm s drážkovanou hlavní, spřažený kulomet Typ 59T ráže 7,62 mm, další kulomet Typ 59T (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ 55 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L-3 s výkonem 320 kW (430 HP)
> rychlost : silnice 60 km/h, terén až 32 km/h
> dojezd : silnice až 500 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%
> pancíř : homogenní ocelový s tloušťkou od 15 (dno korby) do 220 mm (čelo věže)

< Asi nejslavnější a současně nejtragičtější foto tanků Typ-59. Neznámý student se snáží zabránit vjet tankům na náměstí Tien Men v červenci 1989
> Detail věže lehkého tanku Typ 62
Verze tanku Typ 69 : Tanky Typ 69 a Typ 79 jsou dva modely hlavních bojových tanků vzešlých z tanku Typ 59, který byl vlastně kopií sovětského tanku T-55A. Tyto stroje jsou víceméně první tanky vyvinuté čínskými konstruktéry, jejichž linii lze pozorovat prostřednictvím různých rozdílů mezi nimi. Další pak určovaly modernější systémy, nové motory a výkonnější kanony. Po ochladnutí vzájemných vztahů mezi Sovětským svazem a Čínou, sověti odvolali své technické poradce a zastavili i průmyslovou podporu. Za této situace, v roce 1963 nařídilo velení armády konstrukční kanceláři při závodě č. 617, aby vypracovalo modifikaci stávajícího tanku Typ 59. Vylepšení doneslo mimo jiné kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 100 mm a nový výkonnější motor. Avšak generalita nebyla s provedenými testy spokojena a sériovou výrobu tanku Typ 69, jak byl nový stroj označen, nespustila. Na skluzu vývoje se také podepsala Velká kulturní revoluce. V průběhu čínsko-sovětského konfliktu v roce 1969 se čínské armádě podařilo ukořistit nepoškozený sovětský tank T-62, který byl důkladně prozkoumán a některé jeho systémy (například infrareflektor Luna) byly použity při vylepšení vyvíjeného tanku. Nová verze tanku dostala označení Typ 69-I, ale náročnými testy vozidlo opět neprošlo. (Jiný zdroj uvádí, že bylo vyrobeno několik desítek tanku, s označením Typ 69-I) Sériové výroby se po dalších úpravách dočkal až tank s označením Typ 69-II. Určitou dobu před zahájením sériové výroby neměla armáda jasné či použít kanon s hladkým nebo drážkovaným vývrtem, po náročných testech bylo rozhodnuto pro drážkovanou hlaveň. Čínská armáda převzala omezené množství těchto vozidel, na druhou stranu, nepříliš složitý, odolný a výrobně levný tank se stal exportním trhákem a prodával se po desítkách, leckde i po stovkách kusů a do ukončení výroby se jich prodalo ke dvěma tisícům. Některé světové odborníky zmátla podobnost se sovětskými stroji a vozidlo Typ 69 bylo považováno za kopii tanku T-55 někdy i za vozidlo shodné s tankem T-62. Tank Typ 69 je na první pohled téměř tvarově shodný se svým předchůdcem Typ 59, odlišující se jen v drobnostech, rozdíly jsou uvnitř vozidla, tím jsou modernější systémy, které byly okopírovány nebo odkoupeny od vyspělejších zemí. Jsou známy další varianty tohoto stroje a to vylepšený Typ 69-IIA, dále to je verze Typ 69-IIB, což je vývozní typ s měnitelnou výbavou (dle přání zákazníka) a nakonec verze velitelského tanku Typ 69II-C s rozšířenou spojovací technikou.
Technická data tanku Typ 69-II :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34,2 t (prázdná), 36,5 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9125 mm, délka korby 6243 mm, šířka (s kryty) 3270 mm, výška (s kulometem) 2807 mm, výška (po strop věže) 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 79 ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7 s výkonem 435 kW (583 HP)
> obsah nádrží : 935 l
> hmotný výkon : 11,7 kW/t
> měrný tlak : 0,816 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%
> pancíř : homogenní ocelový s tloušťkou od 15 (dno korby) do 220 mm (čelo věže)
< Čínský tank typové řady Typ 69.
> Čínský tank verze Typ 59D.
Verze tanku Typ 73 : Verze vyprošťovacího tanku s upravenou korbou tanku Typ 59, ze které byla odstraněna věž. Upravená korba je uzpůsobena na uchycení různých pomůcek, ale největším mínusem tohoto stroje je absence navijáku, takže vozidlo je určeno jen odtahu poškozených obrněných vozidel. Tříčlenná posádka má k obraně jeden protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm.
Verze tanku Typ 79 : Zlepšení vztahů mezi komunistickou Čínou a západními mocnostmi na počátku 80. let se odrazilo na možnosti použít západní technologie na modernizaci čínských zbraňových systémů. Nový tank, který v této době vznikal v konstrukční kanceláři mohl tak tyto moderní prvky využít. Čínští konstruktéři vycházeli z posledního typu (Typ 69-II), který byl mimo jiné doplněn britským systémem řízení palby od firmy Marconi, nebo kanonem L7 s drážkovaným vývrtem hlavně ráže 105 mm (kanon byl dále upravován a přezval čínské označení Typ 83-I). I přes toto vylepšení je tank Typ 79 označován vojenskými odborníky jako poslední z první generace čínských tanků. Měla na tom podíl nejen podobnost s předchozími verzemi Typ 59 a Typ 69, ale i se sovětskými tanky T-54, T-55 a T-62, které lze zahrnout do jedné „rodiny“. Až o několik let později čínští technici získávají zkušenosti a experimentují s návrhy, které se odlišují od vzoru Typ 59/69/79 a na počátku 90. let začne Čína vyrábět skutečně moderní tanky. V současné době se v čínské armádě nachází jen několik set tanků Typ 69 a 79, které jsou buď uloženy nebo používány k výcviku nových posádek. U elitních tankových jednotek je nahradily tanky Typ 96 nebo Typ 99.
Sériová výroba tanku Typ 79 byla zahájena koncem 80.let (asi 1988), s továrním označením WZ-121D, používá se také označení Typ 69-III. Od předchozího typu jej při pohledu zvenku odlišovala tepelná ochrana hlavně kanonu a velké koše na výzbroj a výstroj na bocích věže. Uvnitř tanku to pak byly modernější systémy, jako byl systém řízení palby od společnosti Marconi (s laserovým dálkoměrem, balistickým počítačem), termovize a výkonnější motor Typ 79 s výkonem 730 HP.
Technická data tanku Typ 79 :
> posádka : 4 muži
> hmotnost : 34,2 t (prázdná), 36,5 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 8657 (9125) mm, délka korby 6243 mm, šířka (s kryty) 3298 mm, výška 2580 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ 81-I ráže 105 mm s drážkovanou hlavní (44 nábojů), spřažený kulomet ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L7BW s výkonem 730 HP
> obsah nádrží : 935 l
> měrný tlak : 0,825 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km ?
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,40 (bez přípravy), 4,80 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Vyprošťovací tank Typ 84, postavený na podvozku tanku Typ 69.
pokračování ve 3. části