Námořní síly "Kriegsmarine"
___1914 – 1918___
Vlajka Rakousko-Uherského námořnictva
Rakousko – Uherské námořnictvo, tzv. Kriegsmarine, tvoří zajímavou součást historie Evropy a potažmo i českých zemí, protože s dějinami této podunajské Monarchie jsme byli svázáni 300 let. Země Koruny České ač vnitrozemské, dodávali lodní děla, pancéřové plechy, mužstvo a další materiál na lodě Jeho veličenstva císaře Františka Josefa I.
Rakousko mělo přístup ke Středozemnímu moři již od roku 1382, kdy Dalmatské město Terst požádalo knížete Leopolda III. Habsburského o ochranu před rostoucí silou Benátské republiky a Aquileou. V roce 1528 pak po smrti uherského krále Ludvíka připadlo chorvatsko-dalmatské pobřeží Habsburkům. Právě tehdy započala výroba a výzbroj prvních lodí plavících se pod vlajkou Svaté říše římské národa německého. Dva roky po ukončení napoleonských válek, podnikly dvě rakouské fregaty Austria a Augusta v roce 1817 první zámořskou plavbu a to do Brazílie. Jako vítanou záminkou pro tuto cestu byla svatba dcery rakouského císaře Františka I. (otec našeho stařičkého mocnáře Františka Josefa I.) s brazilským císařem donem Pedrem. Tato cesta byla zároveň využita i pro botanický výzkum tamější fauny a flory.
Prvním námořním vojenským střetem rakousko – uherské Kriegsmarine byla námořní bitva u Larache s marockými korzáry roku 1829. Revoluční rok 1848, který od základů otřásal postavením císařství, vedl v konečném důsledku k přestěhování původní hlavní námořní základy z revolucí zmítaných Benátek do Puly (1850). Jednalo se o prozíravý krok, protože o pár let (1866) později se celé Benátsko od rakouského císařství oddělilo a stalo se součástí vznikající Itálie. Hlavními námořními základnami Rakousko – Uherské monarchie se tak během 19.století stala Pula a Boka Kotorská. Od roku 1850 byla Pula na Istrii budována jako hlavní válečný přístav mocnářství. V roce 1854 byl jmenován vrchním velitelem válečného námořnictva bratr císaře, velkokníže Ferdinand Max. Ten se výraznou měrou zasloužil o modernizaci námořních sil. Pod jeho velením bylo v Pule, Terstu a Benátkách postaveno 7 bitevních lodí, 8 křižníků a další menší vojenská plavidla. Roku 1857 podnikla jako první rakousko – uherská loď cestu kolem světa fregata Novara. Vyplula z přístavu Terst a její cesta jí trvala dva roky. Další srovnatelnou akcí císařských lodí byla arktická expedice, kterou v letech 1872 až 1874 podnikla loď Tegetthoff. Při této objevné výpravě bylo nalezeno souostroví Země Františka Josefa v Severním ledovém oceánu a které nese název po rakousko – uherském císaři.V šedesátých letech 19.století svedlo rakousko – uherské loďstvo vcelku úspěšné námořní války vedené proti Dánsku a Itálií. Ve stejné době umožnila síla rakousko – uherské flotily spolu s aktivní diplomacií vytvoření sítě rakouských pošt a především obchodních stanic po celém Středomoří. Díky účasti na mezinárodní vojenské výpravě na Krétu koncem 19.století, získala monarchie další opěrné body i zde. Další námořně vojenskou akci mocnářství se v roce 1900 stala účast na mezinárodní expedici proti „boxerskému“ povstání v Číně. Pro udržení pořádku v této lokalitě se pak rakousko – uherské lodě střídali s loděmi ostatních států až do začátku První světové války v roce 1914. Do té doby udržovalo Rakousko – Uhersko vojenské síly v čínském Pekingu a Tiensinu.

Přístav Pula kolem roku 1890
Stav Rakousko - Uherské Kriegsmarine 1914 - 1918
V době vstupu a následných válečných letech disponovala Rakousko – Uherská „Kriegsmarine“ těmito námořními silami:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4x bitevní loď _ VIRIBUS UNITIS _ výzbroj 12x305mm, 12x150, rychlost 20,3 uzlů
3x bitevní loď _ RADETZKY _ výzbroj 4x305mm, 8x240mm, 20x100mm,rychlost 20 uzlů
3x bitevní loď _ ERZHERZOG KARL _ výzbroj 4x240, 12x190mm, rychlost 20,5 uzlů
3x bitevní loď _ HABSBURG _ výzbroj 3x240mm, 12x150mm, rychlost 19,9 uzlů
3x loď pobřežní ochrany _ MONARCH _ výzbroj 4x240mm, 6x150mm, rychlost 17,5 uzlů
3x křižník _ HELGOLAND _ výzbroj 9x100mm, rychlost 27 uzlů
1x křižník _ ADMIRAL SPAUN _ výzbroj 7x100mm, rychlost 27 uzlů
3x křižník _ ZENTA _ výzbroj 8x120mm, rychlost 20,8 uzlů
2x křižník _ KAISER FRANZ JOSEPH I _ výzbroj 8x150, rychlost 19 uzlů
1x pancéřový křižník _ SANKT GEORG _ výzbroj 2x240, 5x190, 4x150, rychlost 22 uzlů
1x pancéřový křižník _ KAISER KARL VI _ výzbroj 2x240mm, 8x150mm, rychlost 20 uzlů
1x pancéřový křižník _ KAISERIN _ výzbroj 2x190mm, 8x150mm, rychlost 19 uzlů
4x torpédoborec _ ERSATZ TÁTRA _ výzbroj 2x100mm, 6x66mm, rychlost 32,5 uzlů
1x torpédoborec _ WARASDINER _ výzbroj 2x66mm, rychlost 30 uzlů
6x torpédoborec _ TÁTRA _ výzbroj 2x100mm, 6x66mm, rychlost 32,5 uzlů
12x torpédoborec _ HUSZÁR _ výzbroj 6x66mm, rychlost 28 uzlů
16x torpédovka _ TB 82F _
3x torpédovka _ TB 98M _
8x torpédovka _ TB 74T _
6x torpédovka _ TB VII _
6x torpédovka _ TB I _
24x torpédovka _ KAIMAN _
6x torpédovka _ PYTHON _
21x torpédovka _ SPERBER _
2x ponorka _ UB II _ (ex Německé)
8x ponorka _ UB II _
4x ponorka _ HAVMANDEN _
3x ponorka _ UB I _
2x ponorka _ UB I _ (ex Německé)
3x ponorka _ HOLLAND _
2x ponorka _ GERMANIA _
2x ponorka _ LAKE _
Po vstupu Rakousko – Uherska do války na straně Německa, byla jeho potencionálním soupeřem ve Středomoří Francie a částečně síly Velké Británie. Itálie v té době ještě balancovala k jaké z válčících stran se má přidat a toto její váhání jí vydrželo až do roku 1915. Do té doby se Francie a Velká Británie snažili uzavřít Rakousko – Uherskou flotilu na Jaderském moři blokádou Otrantské úžiny.
Velitelé rakousko-uherských námořních sil
(do března 1868 "Oberkommandant der Marine". Od března 1868 "Marinekommandant")
Hans Birch Dahlerup, VAdm.(únor 1849-srpen 1851)
Franz Graf Wimpffen, VAdm,(srpen 1851-září 1854)
Archduke Ferdinand Maximilian of Austria, Adm.(září 1854-duben 1864)
Archduke Leopold Ludwig of Austria, Adm. (duben 1864-březen 1868)
Wilhelm von Tegetthoff, VAdm.(březen 1868-duben 1871)
Friedrich von Pöck, Adm.(duben 1871-listopad 1883)
Maximilian Daublebsky von Sterneck, Adm.(listopad 1883-prosinec 1897)
Hermann von Spaun, Adm.(prosinec 1897-říjen 1904)
Graf Rudolf Montecuccoli, Adm.(říjen 1904-únor 1913)
Anton Haus, Adm./GAdm.(únor 1913-únor 1917)
Maximilian Njegovan, Adm.(duben 1917-únor 1918)
Velitelé flotily (1914-1918)
("Flottenkommandant")
Anton Haus, Adm./GAdm (červenec 1914-únor 1917)
Maximilian Njegovan, Adm.(únor 1917-únor 1918)
Miklós Horthy, KAdm./VAdm.(únor 1918-listopad 1918)
Teď by mě zajímal váš názor. Mohla a měla Rakousko – Uherská „Kriegsmarine“ šanci něco podnikat proti spojencům ?
Zdroje:
http://www.infofila.cz
http://www.warshipsww2.eu
http://www.wikipedia.org