L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Pánové, když už tu nepíšete česky, nebo slovensky, tak tam napište překlad. Jsme československé fórum.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
toman_d
Příspěvky: 2
Registrován: 17/4/2012, 16:53
Bydliště: B i H

Příspěvek od toman_d »

Dear Sirs!
Very interesting discusion. I agree with all aspects.My comments are based on some forums from Latin America, and what I know about last war in Europe (former Yugoslavia). Former JRV (air force), used lot of J-21, G-2, G-4 jets, similar to L-39 and L-159, but with turbojet engines (IC decays not used).Lot of planes are hit by Strela 2-M. Usually pilots survived (ejected), and i one case airplane is damaged (rocket warhed exploded), but landed on airport. Maybe looks strange, but MIG-21 was better target for Strela 2.Mig is supersonic,but if cruising, large engine atrracted rockets better of small one.Strela 2M is old weapon, less capable than Stinger, but Stinger is expensive and hard to get (specially new versions).

http://www.aeronauticalmuseum.com/ekspo ... =eng&id=35
http://www.hrvatski-vojnik.hr/hrvatski- ... ijanic.asp
Regards
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

rabo píše:
A kolik tyto země co vyjmenuješ zakoupily nových cvičných proudových letadel.
Prečo ako cvičné? Je použiteľné aj na protipartizánsku činnosť, protipovstaleckú, podpornú atď. V porovnaní s JAKom-130 a jeho derivátmi je určite lacnejší.

cenové porovnanie cvičných bojových lietadiel (ceny podľa wiki) - sú to zrejme ale kusové, nie systémové ceny
Aero L-159 Alca - $15-17M
Hawk - 18M libier
Jak-130 - $15M
Aermacchi M-346 - €20M
Aermacchi MB-339 - $8,3M
Hongdu L-15 - $14,6M
Hongdu JL-8 - $10M
Guizhou JL-9 - ?
KAI T-50 - $21M
------------------
Suchoj Su-25 - $11M

Vlastný cvičný a ľahký bojový stroj vyvíja aj India a tušim aj Brazília.

-------------------
Trh v tejto kategórii je v podstate presýtený. Na trhu je najmenej tucet podobných lietadiel, v rôznych cenových hladinách a výkonových kategóriách, zväčša so slušne zaisteným servisom a značnou istotou budúcej dostupnosti náhradných dielov, spotrebného materiálu a výzbroje. To Alca v žiadnom prípade ponúknuť nemôže.
Bohužiaľ, mám dojem, že Alca tak nemá potenciálnym zákazníkom čo ponúknuť - je príliš zložitá, príliš náročná na obsluhu, príliš drahá a príliš viazaná na cudziu zahraničnú politiku.
Staré trhy boli z politických dôvodov opustené a na nové Alcu nepustia konkurenti a čo horšie - ani spojenci.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Pokusím se odpovědět nějak hromadně.

Všichni víme kdo byli tradiční zákazníci Aera. Určitě souhlasím s tím, že několik z nich má problémy s USA a proto ani nemůžou koupit L-159. Otázka zní, jestli nějaké stroje této kategorie vůbec pořídí/pořídili. Pokud vím, tak USA oficiálně vetovaly jen prodej do Bolívie. Nebudu polemizovat o tom, zda by bylo správné prodat moderní letadla do takových zemí jako Venezuela, Bolívie nebo Sýrie, to sem nepatří.
Pak je tu skupina zemí, co nemají s USA větší problém (např. Egypt). A přesto daly přednost konkurenci (ať už čínsko-pákistánské a nebo ruské) navzdory tomu, že tam létaly či ještě létají Albatrosy. Důvody budou různé, od ceny až po politický vliv (silnější lobby).
Zdaleka největší skupinou však jsou země, které by asi moc chtěly stroj kategorie L-159, ale zkrátka na to nemají peníze. Takže to řeší často tak, že si nechají udělat generálky L-39 s tím, že je budou ještě dlouho provozovat. Případně létají na starých otřískaných Albatrosech dokud se nerozpadnou, protože nemají finance ani na ty generálky.

Chci tím říct, že US součástky jsou do jisté míry nevýhodou L-159, to nepopírám. Ohradil jsem se jen proto, že to je věc, na kterou se zpravidla svádí veškerý neúspěch L-159. A ono to může být často jinak - konkurence je lepší. Nebo má schopnější obchodní oddělení.

Jinak si myslím, že tu nejsme v zásadě v rozporu, s většinou věcí co napsal skelet, rabo i Alchymista souhlasím.
JPS
Příspěvky: 1
Registrován: 19/4/2012, 11:49
Bydliště: Náchod

Příspěvek od JPS »

Souhlasím se závěrem, jak ho napsal Farky; důvodů proč se L159 neprodává (a podle mého názoru ani v budoucnu neprodá) je víc.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1878
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od El Diablo »

L 59 v krajine faraónov
Sú lietadlá, ktoré sa nestali legendami, len si odslúžili svoje a po vyčerpaní rezurzov sa ich nik nesnažil zmodernizovať alebo predlžovať ich životnosť. Boli neekonomické, príliš poruchové alebo predstavovali akýsi medzistupeň medzi dvoma generáciami. Takými boli napríklad Jak-23, Mig-23 a bohužiaľ aj L-59. Bohužiaľ preto, lebo s ním je spojená aj časť môjho života. Nebudem písať o histórii tohto lietadla, jeho príbeh by mal popísať radšej niekto z Aero Vodochody, ale ponúkam vám zopár svojich zážitkov, ktoré sme s ním ja a moji kolegovia strávili ako servisáci jeho motora – DV2. Hneď na začiatku chcem podotknúť, že je to už takmer dvadsať rokov, žiadny denník som si neviedol, takže presnosť detailov niektorých historiek môže byť poznamenané mojou slabšou pamäťou a niektoré poznám len z rozprávania kolegov.

Motor DV2 skonštruovali pre Aero L39MS v Záporoží na Ukrajine ako nasledovníka AI-25TL používaného v Albatrose. Jeho výrobu na Slovensko do Považských strojární (PS) v Považskej Bystrici, ktoré vyrábali okrem iného aj motorky a mopedy a okolo letectva dovtedy ani nešli, umiestnilo rozhodnutie vedenia „strany a štátu“. V českých motorárskych fabrikách na to reagovali s posmeškami, ale nakoniec sa podarilo v rámci PS vybudovať závod Letecké motory, ktorý ľudskými aj výrobnými kapacitami rozhodne nebol na smiech. Veď napríklad skúšobňa motorov bola vybavená zariadeniami, ktoré boli v tej dobe embargované a do Československa sa zo Západu určite nedostali legálnou cestou. Regulácia motora bola vyvinutá a vyrábaná v Českej republike – Jihostroj Velešín vyrábal palivové čerpadlo a regulátor, Mesit Uherské Hradiště počítač EBR, ktorý korigoval prácu hydromechanického palivového regulátora, snímače pochádzali zo Sovietskeho zväzu a z Čiech. Pôvodné plány hovorili o výrobe 200 až 300 L39MS (L59) ročne, nežná revolúcia tieto plány rýchlo zhatila, takže československé vojenské letectvo nakoniec dostalo päť L39MS, ktoré lietali v Přerove, po rozdelení Československa boli dve z nich prelietnuté do Košíc.
...
http://www.planes.cz/cs/clanky/534/
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 718
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Martin Hessler »

Tak trochu na okraj: U L-59 jsem v první polovině 90. let pár měsíců pracoval (jako mladší výstupní kontrolor, tenkrát se zrovna dělala zakázka pro Egypt, takže verze L-59 E), a když si vzpomenu, co se s hotovými konstrukčními uzly provádělo, aby letadlo "prošlo", nemohu než smeknout před umem konstruktérů, že se nestala žádná letecká nehoda vinou výrobní vady. Zabrušovaly se křivé nýty (správně se měly odvrtat a přenýtovat), díly potahových plechů se "dobouchávaly" kladivy přes pertinaxové destičky (aby nebyly potlučené, což by celou akci ihned prozradilo), po šablonách ke kontrole profilu křídla se občas muselo skákat, aby šly na křídla vůbec nasadit... Projít to ale muselo, sešrotování nepřicházelo v úvahu. Jinak, verze určená pro Egypt byla myslím vůbec první, která měla výstupy zbraňových systémů přizpůsobené standartům NATO. Oproti L-39tkám byly zvětšené křídelní palivové nádrže, celé křídlo bylo zesílené, a křidélka (lepená, s voštinovou výplní, což byla tehdy technologická novinka) měla posilovače v podobě hydraulických boosterů (u L-39 byla křidélka klasická, nýtovaná z duralu, a ovládání představoval prostý mechanický převod od řídící páky pilota).
Jeden z již předaných letounů na podzim 1993 v Egyptě havaroval, bylo z toho vyšetřování, ale šlo o chybu pilota. V dílnách u letky kdosi demontoval odpružený doraz plynové páky (princip "kulička - pérko"), bránící tomu, aby si pilot za letu nechtěně zastavil motor. A přesně to se stalo. Pilot ubíral, ubíral... až "ubral" - a vypnul přívod paliva k motoru. Navíc v tu chvíli zpanikařil instruktor, a místo aby se pokusil za letu nahazovat (což L-59 uměla), katapultoval se a žáka v tom nechal (předepsaný postup je opačný, v případě nouze by měl instruktor katapultovat žáka a až potom sebe). Automatický systém naštěstí pracoval správně a odpálil žákovo sedadlo pár vteřin po instruktorovi.
A druhý rozmlátil zalétávací pilot ještě u nás. Byl pátek odpoledne, šlo o poslední let toho dne ("...hurá na víkendhaus!"), a pilot místo předepsaného okruhu před přistáním udělal jakési nepovedené "esíčko" a praštil s letounem o dráhu tak, že přední podvozková noha se zlomila a pravá zadní prorazila křídlo. Po dráze doklouzal po čumáku a po křídle... Zkrátka, z letadla hromada šrotu. Při vší té smůle, nehodě byla přítomna egyptská vojenská mise, a když letečtí důstojníci viděli, jak z trosek stroje vylézají dva nezranění chlapi, uplivují, klejí a vztekle kopou do toho, co zbylo z jejich tryskáče, samým úžasem nad pasivní bezpečností stroje se zavázali škodu zaplatit 8-)
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od kopapaka »

Bitevníky L-159 chceme, potvrdil Irák.
http://zpravy.idnes.cz/irak-chce-koupit ... ntent=main
Irák má zájem o koupi českých bitevních letounů L-159.
Podmínky obchodu by měli doladit ministři obrany obou zemí. Po jednání se svým iráckým protějškem to řekl premiér Petr Nečas.
"Došli jsme k určité dohodě, ale ty technické záležitosti budou otázkou dalšího jednání," prohlásil irácký premiér Núrí Málikí, který je na oficiální návštěvě Prahy.
Že by konečně?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od kopapaka »

Irák nakoupí od České republiky 24 bitevníků L-159 za necelých 20 miliard korun
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... iku-l-159/
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Montgomery
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 152
Registrován: 6/4/2010, 19:00
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Montgomery »

Tak jsi mě o deset vteřin předběhl, tady něco z novinek
http://www.novinky.cz/domaci/281340-ira ... l-159.html
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Horny »

Tedy zpráva je to na první pohled zajímavá, nicméně dokud nebudou všechny stroje skutečně létat v iráckém letectvu, tak se jásotu zdržím.
Ale co říkáte na tohle?
http://www.lidovky.cz/chcete-bojovy-let ... n_domov_sm
Docela mě překvapilo, že si AČR nenechá alespoň pár kusů v záloze, třeba pro případy různých nehod atd.

EDIT: A kruci, překlep... no, ale jestli budou ajatolláhové ještě chvíli zlobit, budou brzy nová letadla potřebovat i oni. :D I tak díky za upozornění.
Naposledy upravil(a) Horny dne 12/10/2012, 14:32, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od kopapaka »

Už se jich chcou zbavit za každou cenu...Důvod je jasný, za chvilku doslouží Albíky, tak aby zas mohli naklupovat...
Alek prý má jít do Iráku 28, čtyři kusy půjdou z uloženek zbytek - nová výroba.
http://zpravy.idnes.cz/irak-koupi-28-bi ... ntent=main

Horny: v Iránském? :)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Montgomery
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 152
Registrován: 6/4/2010, 19:00
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Montgomery »

Na wikipedii jsem četl, že cena se pohybuje mezi 13-17 miliony dolarů za kus, ale podle toho, co píší na novinkách, to vychází skoro na 36 mil. To jsme je tolik natáhly nebo je někde chyba?
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Uživatelský avatar
Milos984
praporčík
praporčík
Příspěvky: 350
Registrován: 14/10/2009, 09:48
Bydliště: Žochárovce

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Milos984 »

Horny píše:Tedy zpráva je to na první pohled zajímavá, nicméně dokud nebudou všechny stroje skutečně létat v iráckém letectvu, tak se jásotu zdržím.
Presne tak, pokial neuvidím v brazílskom dažďovom pralese polárnu líšku, tak neuverím. :)
A premierovi Malíkímu by mohli hádam aj sochu alebo aspoň pamätnú plaketu dať.
“Není mé pravdy,” řekl Josef Arimatejský. “Je jen jediná pravda pro všechny.”
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od lamada »

Ahoj všichni.
Dneska jsem četl na netu, že Irák chce 24 ks v hodnotě 1mlrd US dolarů což by mělo bát 19.2 mlrd KČ. Ale zájem je pouze o dvousedadlové verze. Takže asi platí ševče drž se svého kopyta. Jako lehký bitevník se L 159 moc neosvědčil ale jako letoun pro výcvik by byl dobrý. Navíc pokud vím tak armáda tolik spárek rozhodně nemá a pokud nějaké má tak je bude potřebovat. Tak dedukuji, že by mělo být vše nové od Aera.
Obrázek
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od pepah »

lamada píše:Ahoj všichni.
Dneska jsem četl na netu, že Irák chce 24 ks v hodnotě 1mlrd US dolarů což by mělo bát 19.2 mlrd KČ. Ale zájem je pouze o dvousedadlové verze. Takže asi platí ševče drž se svého kopyta. Jako lehký bitevník se L 159 moc neosvědčil ale jako letoun pro výcvik by byl dobrý. Navíc pokud vím tak armáda tolik spárek rozhodně nemá a pokud nějaké má tak je bude potřebovat. Tak dedukuji, že by mělo být vše nové od Aera.
Mělo by být objednáno 24 kusů nových, které mají být dodány do dvou let. Do sedmi měsíců budou dodány čtyři kusy od AČR a to zřejmě zdarma? ( otazník je schválně ). Dva kusy vrácené ze Španělska ( jeden se má ještě vracet ) a dva z armádních zásob se budou přestavovat na dvoumístné. Sama naše armáda plánuje mít konečný stav ve vlastních radách 8 kusů dvoumístných, takže budou další přestavby pro naše potřeby. Slováci by měli mít zájem o dalších osm kusů, ale to je v jednání, stejně tak jaký by byl případný poměr jednomístných a dvoumístných.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od kopapaka »

Farky: doufám, že se tu brzo ukážeš. Měl bych totiž dotaz. Na FB AČR jsem narazil na informaci, že Aero údajně zliklidoval výrobní přípravky na Alcy. Jen by mě zajímalo, jestli je to pravda...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od pepah »

Přidám se s otázkou na Farkyho. Jak pokračují práce na novém křídle a zda novovýroba pro Irák by byla právě s ním.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Farky »

Výrobní přípravky pro L-159 Aero rozhodně nezlikvidovalo. Momentálně pouze dochází v Aeru k menší reorganizaci prostorů, takže část přípravků pro výrobu draku L-159 je dočasně uskladněná mimo výrobní provozy. Důvod je ten, že uvolnily místo pro plánovanou linku kde by se měly vyrábět části pro Embraer KC-390 (náběžná hrana křídla, celá zadní část trupu, veškeré dveře a velká zadní nákladová vrata). Zprovoznit znovu linku na L-159 je otázka maximálně pár týdnů. Když na to přijde, Aero by stále bylo schopno vyrobit snad dokonce i L-39 nebo Ae 270.

Nové křídlo - nic oficiálního nemám, na dílně se zatím neděje nic. Pokud vím, tak se ještě nezačaly ani vyrábět díly v prvovýrobě. Poslední informace co se ke mně dostala říká, že by se výroba toho křídla měla rozjet v únoru příštího roku. Jestli by Iráčané chtěli tohle křídlo na svých L-159 to vůbec netuším, osobně si myslím že technické detaily se teprve budou řešit (ono to vlastně říká i ta tisková zpráva). Pokud tedy k tomu obchodu skutečně dojde.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od kopapaka »

Já si říkal, že je to blbost. Takové věci přece "chleba nežerou", tedy skoro ne a nejsme v Anglii ( viz případ TSR... ). Moc díky za osvětlení.
Připomnělo mi to tu novovýrobu Jaků-3 z původních přípravků. :)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“