2)Z jakeho duvodu byly nahrazeny 20mm kanony u Ki61-Ia/b 7mm, nebo 12mm kulometama, kdyz i prototypy Ki60 mely 20mm?
3)Jake stihacky mely a nemely samosvorne nadrze? Ki61 bylo prvni letadlo?
4)Nenasel by nekdo obrazek Ki61 s radialnim motorem? Prototyp mel vzlitnout nekdy na zacatku roku 1945, protoze tovarnu na klasicke motory vybombardovaly b-29. Po upravach draku bylo letadlo pojmenovano jako Ki-100, ja bych rad videl ale ten prototyp, nejak si to moc nedovedu predstavit ;O)
5)Minimalne jeden N1K1-J pouzivany na Filipinach byl ukoristen Americany. Byl opraven a prevezen na zakladnu Clark Air Base, kde byl podroben hodnoceni a zkouskam. Nemate o tom nejaky blizsi info, ne-li primo zapis o testovani?
6)16. 2. 1945 se nad Yokohamou, poddustojnik Kinsuke Muto z 343. Kokutai v N1K2-J sam stretl s tuctem F6F. Sestrelil 4 z nich a zbytek byl nucen opustit bojiste a vratit se k letadlove lodi. Nemate nejaky blizsi info? To mohl bejt peknej masakr!
7)N1K1J bylo letadlo s hodne zajimavyma vymozenostma, bylo to jediny letadlo takhle vybaveny, nebo se to nacpalo i do jinych typu? Pridavam info o tehle nesmirne zajimavych napadech:
8)Ki44 byly pouzivany proti B29tkam, zejmena diky sve vynikajici stoupavosti, pritom nemely prakticky zadne pancerovani a vyzbroj jenom 4x12mm, jaky mely uspech?Shiden byl vybavený automatickým systémem vytahování a zatahování klapek podle aktuální potřeby. Řešení bylo nesmírně jednoduché a efektivní.
Na Pitotovu trubici byla napojena trubička s rtutí, která v normálním klidovém stavu propojovala kontakty v trubičce. Při letu na ni ovšem působil tlak vzduchu, zatlačil ji zpět a přerušil tak kontakt, čímž se automaticky začaly klapky zatahovat.
Dále na ni působilo přetížení při manévrování, které působilo proti tlaku vzduchu, a tím umožnilo rtuti propojit kontakty i ve vyšších rychlostech. Jakmile se kontakty propojily, klapky se začaly vysouvat.
Takže kdykoliv letadlo zpomalilo, nebo začalo manévrovat, vždy se rtuťový spínač aktivoval buď sníženým tlakem vzduchu v nižsí rychlosti nebo zvýšeným přetížením při manévrování. V okamžiku, kdy pilot přestal manévrovat nebo zase začal nabírat rychlost, kontakt se rozpojil a klapky se zatáhly.
Druhá zajimavá věc na Shidenu byl dvojstupňový systém řízení. V nižších rychlostech byl knipl pilota kratší, a dával tak dostatek prostoru k ostrému manévrovaní, ale při vyšších rychlostech se řizení stávalo o dost citlivější, takže pilot přepnul režim, knipl se hydraulicky prodloužil, a poskytnul pilotovi jemnější a lehčí řízení ve vysokých rychlostech.