Palubní hydroplány
Organizace a nasazení
Palubní skupina, značená jako
Groupe d'escadrilles du Commandant Teste (či jen Groupe d'escadrilles), vznikla 1.9.1931, přičemž v tu dobu měla jedinou letku. Tou byla průzkumná
7S2, dislokovaná dočasně v Marignane (Bouches du Rhône), kde čekala na dokončení nosiče. V lednu 1932 byla přidána bombardovací/torpédová letka
7B2 a jádro letecké skupiny bylo kompletní. V říjnu 1932 je ke skupině přiřazena cvičná letka (
Section d'entraînement du Commandant Teste) dislokovaná v Saint-Mandrier. Tam se v roce 1933 přesouvají i letky 7S2 (červenec) a 7B2 (srpen). Počínaje datem 1.3.1935 (či 1.4.1935 dle zdroje) je cvičná letka oddělena a nadále nespadá pod skupinu z nosiče Commandant Teste. Od 1.10.1938 je skupina přeznačena na
F1H (neboli
1ère Flottille d’hydravions embarqués) a názvy mění i obě letky – ze 7S2 se stává
HS1 a ze 7B2 pak
HB1. V roce 1939 byly pod F1H přiřazeny další dvě letky, které se však její historií spíše mihly. Stíhací
HC1 vznikla v červenci 1939, ale už v listopadu téhož roku byla rozpuštěna (v tomto mezidobí nestihla patrně provést žádné operace z paluby hydroplánového nosiče). Bombardovací
HB2 vznikla v říjnu 1939, v listopadu se objevila na základně Saint-Mandrier, ale již v lednu 1940 byla předisponována na základnu Karouba v severní Africe a oddělena od F1H (7 strojů se tam vydalo po vlastní ose, zbylé 3 byly transportovány pomocí nosiče Commandant Teste, což může být i jediný případ, kdy se letouny této jednotky objevily na jeho palubě). Dvě základní letky, 7S2/HS1 a 7B2/HB1, měly tak trochu volný život a často působily odděleny od svého nosiče. V únoru 1940 jsou pak od něj definitivně odděleny a přeřazeny pod základnu Karouba.
Průzkumná letka HS1
Vznik – 1.9.1931 (jako 7S2)
1.10.1938 – přeznačení na HS1
1.8.1940 – přeznačení na 1HS
30.8.1940 - rozpuštění
Výzbroj:
Gourdou Leseurre GL.810 (1931 až 193?)
Gourdou Leseurre GL.811 (1933 až 1935)
Gourdou Leseurre GL.813 (1935 až 1938)
Loire 130 (1938 až 1940)
Dislokace:
Marignane (1931 až 1932)
Saint-Mandrier (1933 až 1939)
Arzew (1939 až 1940)
Karouba (1940)
Bombardovací/torpédová letka HB1
Vznik – 1.1.1932 (jako 7B2)
1.10.1938 – přeznačení na HB1
30.8.1940 - rozpuštění
Výzbroj:
Levasseur PL.14 (1932 až 1933)
CAMS.37A a CAMS.55 (1933 až 1934, v případě CAMS.55 snad až 1939)
Levasseur PL.15 (1934 až 1939)
Latécoère 298 (1939 až 1940)
Dislokace:
Marignane (1932)
Saint-Mandrier (1933 až 1939)
Arzew (1939 až 1940)
Karouba (1940)
Bombardovací/torpédová letka HB2
Vznik – 1.9.1939
1.2.1940 – oficiální oddělení od Commandant Teste
Výzbroj:
Latécoère 298 (1939 až 1940)
Dislokace:
Berre (1939)
Saint-Mandrier (1939 až 1940)
Karouba (1940)
Stíhací letka HC1
Vznik – 1.7.1939
22.11.1939 - rozpuštění
Výzbroj:
Loire 210 (1939)
Dislokace:
Saint-Mandrier (1939)
Cvičná letka
Vznik – 1.10.1932 (jako Section d'entraînement du Commandant Teste)
1.3.1935 – oddělení od Commandant Teste (nyní jako Section d'entraînement de l'hydraviation embarquée, nebo též SEHE)
1.10.1938 – rozpuštění a přerozdělení (30.8.1940 – finální rozpuštění)
Výzbroj:
Rozmanitá sestava typů, většinou po dvou strojích od každého typu používaného příslušnými bojovými jednotkami (plus další jako FBA.17, CAMS.37 atp.)
Dislokace:
Saint-Mandrier (1932 až 1940)
Průzkumné letouny
Gourdou-Leseurre GL.810/811/812/813
Prvním letounem, který se objevil na palubě hydroplánového nosiče Commandant Teste, byl typ Goudou-Lesseure GL.810. Původ GL.810 a celé následné typové řady musíme hledat v polovině 20tých let u stroje značeného jako
L-2. Ten poprvé vzlétnul v druhé polovině roku 1926 a po absolvování firemních i státních zkoušek byl mimo jiné nabízen i v zahraničí (severské země). Typ představoval dolnoplošný plovákový letoun smíšené konstrukce (trup sestával ze svařovaného ocelového trubkového rámu s plátěným potahem, křídla byla dřevěná s plátěným potahem a snadno demontovatelná, plováky dřevěné) s tříčlennou (některé zdroje uvádějí u této prvotní varianty dvojčlennou) posádkou a poháněný motorem Gnome-Rhône Jupiter 9 Aa o výkonu 380hp. Výzbroj tvořila dvojice pevných kulometů Vickers ráže 7,7mm a pohyblivý dvojkulomet Lewis ráže 7,7mm pro pozorovatele. První objednávka ale přišla až o dva roky později, tj. v roce 1928. Francouzské námořnictvo tehdy objednalo 6 modifikovaných strojů, které jsou známy pod označením
L-3. Od L-2 se tyto v podstatě předsériové stroje lišily motorem (typ Gnome-Rhône Jupiter 9 Ac o výkonu 420hp) a zesílenou konstrukcí, která jim měla umožnit vystřelení pomocí katapultu. Všechny zkoušky, včetně katapultáže, dopadly k plné spokojenosti a typ měl volnou cestu k následným objednávkám sériových exemplářů, pro něž bylo zvoleno označení
GL.810 HY.
První objednávka zněla na 24 ks GL.810, přičemž sériové exempláře používaly motor Gnome-Rhône Jupiter 9 Ady o výkonu 420hp, měly prodloužené plováky (o necelých 70cm), zvětšené vertikální ocasní plochy a přeorganizované umístění členů posádky. Změn doznala i výzbroj, neboť byl odstraněn jeden pevný kulomet Vickers a přidány závěsníky pro dvě bomby o váze 75 kg (typ G2). První z nich vzlétnul 23.9.1930.
Následovala varianta
GL.811 HY objednaná na počátku září 1931 v celkovém množství 20 ks. Hlavní odlišností oproti GL.810 byla sklopná křídla, ale k dalším změnám patřilo dvojí řízení, odlišné radiostanice a úpravy plováků (kormidla). Jak je dle sklopných křídel patrné, tyto stroje měly primárně sloužit na hydroplánovém nosiči Commandant Teste.
V počtu objednaných strojů dalších variant se zdroje již poněkud rozcházejí. V letech 1932 až 1933 bylo objednáno 29 ks (??) verze
GL.812 HY (upravené ocasní plochy, stavitelná kovová vrtule Chauvière) a 13 ks verze
GL.813 HY (celkem tedy 42 ks - 17 ks v březnu 1932, 10 ks tentýž měsíc a 15 ks v říjnu 1933), přičemž šlo o variaci na dvojici GL.810/811, tj. GL.813 byla verzí GL.812 se sklopným křídlem a dvojím řízením. Celkově tedy bylo vyrobeno 86 ks sériových exemplářů (pokud počítáme i předsériové L-3, tak 92 ks). Od roku 1935 byly starší stroje GL.810/811 posílané na opravu přestavovány na standard GL.812/813. Počínaje zářím 1935 bylo 6 exemplářů GL.810 upraveno na cílové letouny a v září 1937 bylo několik strojů přestavěno na letouny pro vlekání terčů.
Stroje řady GL.810 si našly cestu na mnoho francouzských plavidel, počínaje hydroplánovým nosičem Commandant Teste (verze GL.810/811/813) a těžkými hladinovými plavidly konče (verze GL.810/812, přinejmenším těžké křižníky Tourville, Suffren, Dupleix, Colbert, Foch a Algérie, dále lehký křižník Primauguet, ale bude jich nejspíše více včetně bitevních lodí Lorraine, Dunkerque, Strasbourg a dalších lehkých křižníků). Kromě toho se nacházely ve výcvikových střediscích. Po nahrazení modernějšími typy byly zbylé stroje předisponovány k jednotkám působícím z pobřežních základen (letky 2S1, 2S4, 3S1, 3S3, 3S6 a 8S2). I tam je ale postupně nahradily novější typy. Na počátku války bylo ve stavu stále cca 50 ks (53 ??) strojů řady GL.810, část z nich byla aktivně užívána k hlídkovým letům. Působením nepřítele nebyl patrně ztracen žádný, ale různé havárie a finální ústup si vyžádaly skoro třicítku exemplářů (29 ks, některé padly do rukou Němcům) a z celkového množství tak nezůstala ani polovina (24 ks). I ty nečekala žádná zářná budoucnost, většina byla záhy nahrazena a přežívaly již jen ojedinělé kusy (jako jsou dva stroje na Martiniku, vedené ve stavu ještě v červenci 1943). Poslední let se měl konat v březnu 1945 (bez bližších informací).
TTD (GL.810 HY):
Maximální rychlost – 195 km/h (motor Gnome-Rhône Jupiter 9 Ady o výkonu 420hp), dolet – 560 km, dostup – 5 800 m
Výzbroj – jeden pevný a dvojice pohyblivých kulometů ráže 7,7mm, zavěsit bylo možno dvě bomby o váze 75 kg

stroje řady GL.810 bez přesného rozlišení verze
Loire 130
Další z palubních strojů, hranatý, leč sympatický průzkumný letoun
Loire 130 musel o své místo na slunci nejprve tvrdě zabojovat. Do soutěže vycházející ze zadání z roku 1933 byla totiž přihlášena dokonce šestice typů - Bréguet 610, Gourdou-Leseurre GL.820, Lioré et Olivier H.43, Levasseur PL.200, CAMS.120 a náš Loire 130. Ten poprvé vzlétnul 19.11.1934, úspěšně vyřadil své protivníky (ačkoli sériově se stavěl i Lioré et Olivier H.43) a v srpnu 1936 firma obdržela první objednávku na 45 ks. Postupně byly přiobjednány ještě další stroje - 10 ks ještě v roce 1936, 20 ks v březnu 1937 a 19 ks v říjnu 1938. V roce 1940 patrně došlo k dalšímu navýšení a souhrnné objednávky se vyšplhaly snad až na 150 ks, ale do uzavření příměří dosáhla produkce hodnoty necelých 100 exemplářů (k 30.8.1939 ve stavu 62 ks, později dodáno dalších 26 ks, v době příměří se díky ztrátám stav usadil na hodnotě 75 ks, ačkoli lze narazit i na jiná čísla). Vichistická Francie později obnovila výrobu a světlo světa tak spatřilo dalších 30 ks. Celkový počet vyrobených Loire 130 je většinou udáván na cca 124 až 125 ks.
Ve výše uvedeném počtu jsou zahrnuty obě vyráběné varianty, tj. základní
Loire 130M (M jako metropolitní) a koloniální verze
Loire 130C. Ta se lišila zesílenou konstrukcí (umožňující bombardování pomocí limitovaného střemhlavého letu pod malým úhlem), tropikalizací a upraveným chladičem. Koloniální varianta tvořila v celkovém množství menšinu - nejprve měla být objednána v množství 5 ks (z prvotní objednávky ze srpna 1936), později následovalo dalších 19 ks (celá objednávka z října 1938), ale rozvržení verzí je opět poněkud nejisté a berte ho tedy spíše orientačně. Ještě je třeba zmínit pokus o šetření deficitními materiály, který má svůj počátek v říjnu 1939. Tehdy bylo rozhodnuto pokusně vybavit jeden stroj (č. 18) dřevěným křídlem. Takto modifikovaný letoun poprvé vzlétnul v listopadu 1939, ale k hromadnému zavedení tohoto úsporného opatření nakonec nedošlo.
Sériové exempláře byly vybaveny motorem Hispano-Suiza 12 Xirs (na rozdíl od prototypu s motorem Hispano-Suiza 12 Xbrs, ale o stejném výkonu), s nímž dosahovaly plíživé, ale pro dané účely postačující rychlosti 221 km/h, přičemž vytrvalost se pohybovala někde okolo sedmi hodin. Prostorná kabina umožňovala ke standardní tříčlenné posádce přibrat ještě další čtyři pasažéry. Obrannou výzbroj představovaly dva 7,5mm kulomety (po jednom v otevřeném postavení před a za kabinou), útočnou pak dvojice klasických (typ G2 o váze 75 kg) případně hlubinných pum. Ty byly neseny na závěsnících uchycených ke křídelním vzpěrám. Obecně šlo o víceúčelový letoun použitelný k plnění řady rozličných úkolů.

Loire 130 bez rozlišení verze (1 až 4) a konkurenční LeO H.43 (na jednom z katapultů nosiče Commandant Teste) (5)
První kusy začaly pronikat k jednotkám v roce 1938 a našly své místo jak na palubách válečných plavidel (bitevní lodě, těžké a lehké křižníky a v neposlední řadě hydroplánový nosič Commandat Teste), tak v klasických pobřežních letkách. Menší množství přebralo i armádní letectvo (pro službu v Indočíně).
Jednotky užívající Loire 130 (cca 1939 až 1940):
HS1 (ex 7S2) - palubní průzkumná jednotka hydroplánového nosiče Commandant Teste, první letouny v dubnu 1938, první katapultáž z C. Teste v září 1938
HS2 (ex 7S4) – palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 po 3 ks?? na bitevních lodích Dunkerque, Strasbourg a Lorraine)
HS3 (ex 7S4) - palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 po 2 ks na lehkých křižnících La Marseillaise, Jean de Vienne a La Galissonniere)
HS4 (ex 7S4) - palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 po 2 ks na lehkých křižnících Georges Leygues, Glorie a Montcalm)
HS5 (ex 7S3) - palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 po 2 ks na těžkých křižnících Algerie, Duplex, Colbert a Foch a po 1 ks na těžkých křižnících Duquesne a Tourville)
HS6 (ex 8S1 a 8S2) - palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 umístěny 2 ks na těžkém křižníku Suffren)
HS7 (ex 8S2) - palubní letouny těžkých válečných plavidel (k 1.9.1939 umístěny 2 ks na školním křižníku Jeane D´Arc)
1S1 – letka operující z pobřežních základen – první Loire 130 dodány v květnu 1939
3S6 – letka operující z pobřežních základen (Aspretto, Korsika) – malé množství Loire 130 bylo součástí úvodní směsky starších či školních strojů, které tato letka obdržela z důvodu váznoucích dodávek letounů Latécoère 298
8S2 – letka operující z pobřežních základen (Fort de France, Martinik) – první Loire 130 dodány v únoru 1940
8S3 – letka operující z pobřežních základen (Dakar) – vznik v prosinci 1939
8S4 – letka operující z pobřežních základen (Tripolis, Libanon) – vznik v únoru 1940
1/CBS – letka armádního letectva operující ze základny Cat-Lai (Kočinčína), k 1.5.1940 ve stavu 8 ks
SHM (section hydravions marine) v Cat-Lai (Kočinčína)
Výcviková letka (Section d'entraînement) v Saint Mandrier
V listopadu 1942 byly dotyčné válečné lodě zbaveny katapultů a palubní Loire 130 tak putovaly k jednotkám operujícím z pobřežních základen.

stroje provozované z palub bitevních lodí Dunkerque/Strasbourg (1 až 4) a katapultáž z bitevní lodi Richelieu (5)

Loire 130 operující z palub křižníků
Nasazení (1939 až 1949):
Metropolitní Francie
Vysledovat působení vyrobených Loire 130 je v případě použití běžně dostupných zdrojů takřka nemožné. Následující řádky (a podkapitoly) tak prezentují spíše posbírané střípky. V oblasti samotné metropolitní Francie se nacházely přinejmenším letouny letky 1S1 (alespoň na počátku války), stroje přítomné ve výcvikových střediscích a výrobních závodech. Volně pak lze připočíst i Loire 130 na palubách některých válečných plavidel. Při střetu s Němci patrně k bojovým ztrátám nedošlo, ale řada letounů byla odepsána díky nehodám, případně zničena/opuštěna při ústupu. Přinejmenším jeden padl do rukou Němcům na základně Lanveoc-Poulmic. Na počátku roku 1941 Němci testovali další stroj a zkoumali jeho vhodnost pro mise SAR. V případě kladného hodnocení se předpokládala dodávka cca 20ti strojů, přičemž výroba by běžela tempem čtyř letounů za měsíc (dá se předpokládat, že tento počin měl co do činění s obnovenou výrobou pro vichistický režim). Zkoušky trvaly až do podzimu 1941, ale celkové hodnocení se vyjadřovalo proti tomuto záměru. Po obsazení zbytku země byla část zde dislokovaných strojů zničena, část zabavena Němci a zbytek ulétl ke Spojencům.

Loire 130 testovaný Němci
V průběhu druhé poloviny války se pak přežívající Loire 130 (obecně po celém světe) potýkaly s nedostatkem náhradních dílů a jejich aktivity se utlumovaly až většinou zcela ustaly. Po skončení války tak sice ještě určité množství strojů zbývalo, ale vrchní velení do nich nehodlalo investovat a opravovat je. Pár kusů (4 stroje) bylo přiděleno výcvikové letce 53S, kde byly přítomny ještě v roce 1947. Přesné datum vyřazení jsem nenalezl, ale muselo to být někdy záhy poté, neboť jako poslední provozovaný Loire 130 je udáván exemplář sloužící v Indočíně a vyřazený v roce 1949.
Severní Afrika a západní Středomoří
V této oblasti operovaly přinejmenším letky HS1 (později SH1, ze základny Arzew, později Karouba) a 3S6 (Korsika). Ty byly později rozpuštěny, přeorganizovány a jejich stroje přesunuty, ale alespoň některé Loire 130 určitě v severní Africe zůstaly (nebo sem ulétly v roce 1942), neboť je zmiňován přesun dvou strojů ze základny Karouba do korsického Aspretta datovaný na září 1943. Tyto stroje odsud podnikaly především záchranné mise.
Východní Středomoří
Z libanonského Tripolisu operovala letka 8S4, jež měla k 25.6.1940 ve stavu 6 ks Loire 130. Jeden z nich pak ulétl v únoru 1941 na Kypr. Stroje letky 8S4 se zúčastnily bojů proti Britům, probíhajícím v červnu a červenci 1941, jednotka utrpěla těžké ztráty a byla v červenci 1941 rozpuštěna.

Loire 130 v Tripolisu
Západní Afrika
Koloniální letka 8S3 byla vytvořena v Dakaru 1.2.1940 a první stroj Loire 130 (č. 22) sem doputoval na konci téhož měsíce na palubě nákladního plavidla Fort de Vaux. Brzy ho následoval druhý stroj (č. 23), přičemž k akci byly připraveny v březnu a dubnu 1940. Jejich náplní byly především hlídkové lety, které probíhaly bez zvláštních událostí. V červnu 1940 do Dakaru přibyl nejen třetí letoun Loire 130 (č. 24), ale i bitevní loď Richelieu a spektrum úkolů tak bylo rozhojněno o její ochranu.
Jak se ukázalo, toto mohutné plavidlo střežit opravdu potřebovalo a již 8.7.1940 dva Loire 130 neúspěšně pátraly po britské letadlové lodi Hermes, jejíž letouny předtím Richelieu torpédovaly. Krátce nato, dne 11.7.1940, byl při nočním cvičném letu ztracen stroj č. 23, zatímco zbylé dva letouny jsou užívány k intenzivním průzkumným letům. Dne 12.9.1940 byla letka 8S3 (v srpnu 1940 přeznačená na 18S) rozpuštěna a volně včleněna do průzkumné letky 4E. Na konci téhož měsíce nemohly stroje Loire 130 v žádném případě chybět u asi nejvýznačnější bojové akce, která se v této oblasti udála (neúspěšná přesvědčovací akce a následný útok spojených sil Svobodných Francouzů a Velké Británie). Leč pro jeden z nich to byla akce osudná a s tragickým nádechem. Dne 25.7.1940 řídil jeden stroj palbu bitevní lodi Richelieu, druhý podnikal další den průzkumné lety monitorující pohyb nepřítele. O den později, 26.7.1940, byl program podobný. Letoun č. 22 se nacházel na průzkumném letu, když v tom byl zachycen trojicí stíhacích letounů Dewoitine D.501. Jeden z nich zaměnil Loire 130 za britský Walrus a zahájil palbu. V jejím důsledku se Loire 130 dostal do prudké rotace a pilot byl vymrštěn z kokpitu. Sám se sice zachránil pomocí padáku a byl později vyloven vlastním plavidlem, ale jeho tři druhové zůstali uvězněni v kabině padajícího stroje a zahynuli.
Na konci října v Dakaru přistála nákladní loď s dalšími dvěma Loire 130 (č. 76 a 80) a stav byl opětovně pozvednut nad minimální úroveň představovanou jedináčkem z prvotní trojice. Ten se ale již v prosinci 1940 stal aktérem další nehody, která stála dva životy a odepsaný stroj č. 24. Jako náhrada přišel v lednu 1941 letoun se sériovým číslem 36. Trojice strojů pokračovala v průzkumných letech až do 1.7.1941, kdy byl tento odřad rozpuštěn a letouny převedeny na bitevní loď Richelieu.
V Dakaru se ale objevily i další letouny. Na přelomu srpna a září 1940 byla rozpuštěna letka 1HS (ex HS1) působící dosud v severoafrické Karoubě a její letouny předisponovány k letce 4E v Dakaru (je možné, že to mělo souvislost s britským útokem). Je možné, že sem byly postupně stahovány i další letouny, neboť na počátku listopadu 1943 zde mělo být až 15 ks Loire 130 (včetně prototypu). Ty byly nasazovány přinejmenším do roku 1944 (kdy je vyřadil nedostatek náhradních dílů).
Karibik
Služba strojů letky 8S2 (po příměří přeznačena na 17S) byla s největší pravděpodobností prosta jakýchkoli zvláštních událostí a sestávala z hlídkových letů a eskortování plavidel pohybujících se v prostoru Martiniku a Guadeloupe. Po uzavření příměří aktivita jednotky postupně klesala. V únoru 1941 jeden Loire 130 ulétl z Martiniku na britský Trinidad. Situace se asi nijak zvláště nezměnila ani po přechodu na stranu Spojenců v roce 1943 (ze 17S se stává 3S) a v červenci 1944 je jednotka rozpuštěna.

Loire 130 operující z Martiniku
Indočína
Pátá koloniální letka francouzského armádního letectva, přeznačená v roce 1940 na 1/CBS, měla ve stavu 8 ks Loire 130 a sídlila na základně Cat-Lai. Později (15.9.1940) byla na tuto základnu umístěna i námořní jednotka SHM (section hydravions marine), jež měla ve stavu mimo jiné i 2 ks letounů Loire 130. Přinejmenším jeden z nich pocházel z těžkého křižníku Suffren, který byl až do května 1940 umístěn v Indočíně v rámci FNEO (Forces Navales d'Extreme-Orient). Co se týká nasazení zmíněných 10ti exemplářů, konkrétnější zmínky o akcích Loire 130 lze vysledovat k září 1940 (střet s Japonci, uváděny dva bojové vzlety) a lednu 1941 (průzkum thajského kotviště před bitvou u Koh Changu). V prosinci 1941 bylo Cat-Lai obsazeno Japonci, stroje zabaveny a přesunuty do Bien Hoa. Tam se v roce 1945 podařilo najít jeden Loire 130 (zpravidla se uvádí že šlo o stroj č. 71), který byl zařazen do nově vzniklé letky 8S (opět v Cat-Lai). Ta zpočátku kromě tohoto jedináčka provozovala ještě převzaté japonské hydroplány. Tato směska, včetně Loire 130, pokračovala ve službě až do hloubi 40tých let. Loire 130 dolétal v prosinci 1949, přičemž šlo o vůbec poslední provozovaný exemplář. Jeho vyřazením se aktivní historie typu uzavřela.

Loire 130 nalezený v roce 1945 Bien Hoa (1) a snímek z roku 1948 (2)
TTD:
Maximální rychlost – 225 km/h (motor Hispano-Suiza 12 Xirs o výkonu 720hp), dolet – 1 100 km, dostup – 6 000 m
Výzbroj – dva pohyblivé kulomety ráže 7,5mm (v předním a zadním střelišti), zavěsit bylo možno dvě bomby o váze 75 kg