Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Moderátor: Hans S.
Podle mého soudu je dobréma B-35 srovnávat s Jugoslávským letounem Rogožarski Ik-3. Doba vzniku, celkové pojetí a konstrukce a využívala identický motor. Jugoslávští konstruktéř (Slobodan Zrnič a Kosta Sičev z Firmi rogožarski a později se připojil maj. Ljubomir Iljič z Vzduchaplaveckogo institu Kraljeviny Jug. )na ní začali pracovat na přelomu roku 1935/36 v polovině roku 1936 byly předloženy výkresy armádní komise a protototip vzlétl 14.3 1938. Od počátku se pracovalo s tím že první kusy bodou mít motor HS s výkonem 680KW ale do budoucna se počítalos motorem HS 1000KW ten nakonec nikdy nebyl instalován. stoj měl zatahovací podvozek.
Prototyp měl jen mlé problémy s křídlem a po půl roce intenzivních testů došlo k havárii. ale už tehdy byla obědnána serie. Řekl bych že československý průmysl by byl schpen mnohem rychlejí nastartovat výrobu než tomu bylo v případě jugoslávie.
první prototyp měl rychlost 535 km/h ale seriové strije uvdějí pouze 525km/h u stroju druhé serie po drobných upravách 540km/h
výzbroj dva kulomety darne 7,5 u seriových stroju brovning 7,92
a kanon oerlikon 20mm s 60naboji
jugoslavští pilotikteří použivaly i stroje Bf109E a Huricen hodnotily ik-3 jako nejlepší z těcto stroju, i v době takzvané Aprilové valky utoku německa na jugoslávii si pravě piloto létající na ik-3 připsali percentulně nejvice sesetřelu z řad jihoslovaských stíhačů. I když už od počátku byl motor HS považován za nedostaečně výkoný. vzhledem k omu že nebyla veze motoru HS s výkonem 1000 k dispozici uvažovalo se bud o indstalaci motoru Merlin nebo DB601.
Asi v budoucnu napíšu o tomto stroji i dalších Jugoslávských konstrukcích nějaký článek.
Prototyp měl jen mlé problémy s křídlem a po půl roce intenzivních testů došlo k havárii. ale už tehdy byla obědnána serie. Řekl bych že československý průmysl by byl schpen mnohem rychlejí nastartovat výrobu než tomu bylo v případě jugoslávie.
první prototyp měl rychlost 535 km/h ale seriové strije uvdějí pouze 525km/h u stroju druhé serie po drobných upravách 540km/h
výzbroj dva kulomety darne 7,5 u seriových stroju brovning 7,92
a kanon oerlikon 20mm s 60naboji
jugoslavští pilotikteří použivaly i stroje Bf109E a Huricen hodnotily ik-3 jako nejlepší z těcto stroju, i v době takzvané Aprilové valky utoku německa na jugoslávii si pravě piloto létající na ik-3 připsali percentulně nejvice sesetřelu z řad jihoslovaských stíhačů. I když už od počátku byl motor HS považován za nedostaečně výkoný. vzhledem k omu že nebyla veze motoru HS s výkonem 1000 k dispozici uvažovalo se bud o indstalaci motoru Merlin nebo DB601.
Asi v budoucnu napíšu o tomto stroji i dalších Jugoslávských konstrukcích nějaký článek.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ve zdroji MBI - Avia B-35, B-135 od Miroslava Bílého mě zaujal rozhovor s jednim z bulharských pilotů Jordanem Ferdinandovem, který poměrně často létal na B-135. Cituji:
"Vzpomínám si ještě na jednu zajímavou podrobnost. Když letadla dorazila v bednách do Bulharska, naši technici po vybalení halvních dílů zjistili na kovovém potahu křídel hnědé skvrny. Ukázalo se, že velké plochy potahu křídel byly pokryty korozí. Kontrolní komise zjistila, že křídla byla ještě v Československu záměrně zesabotována - polita kyselinou. Protože jsme nechtěli, aby čeští odborníci, kteří k nám přijeli pomáhat s montáží těchto letadel, byli potrestáni, drželi jsme tuto skutečnost v tajnosti. V Lovči, v závodech DSF, jsme zkorodovanou vrstvu pečlivě odbrousili smirklovým papírem, poškozený povrch vyleštili, natřeli a poté opatřili vrchním lakem. Stejně si ale myslím, že sabotáž přispěla ke krátkému životu Avií B-135, protože na strojích stojících v Dolni Mitropoliji venku se koroze opět brzo objevila".
Tak jak vidno českým zaměstnancům v Avii ležel na srdci zájem "zájem", aby letadla určena německým velením k prodeji do jimi schváleného státu, měla co nejkratší životnost. Je zajímavé, že i přes zjištěnou skutečnost se Bulhaři rozhodli vše o sabotáži držet v tajnosti a to i přesto, že nákup B-135 nebyl jistě levnou záležitostí. Každý jiný na jejich místě by zcela určitě po AVii požadoval nápravu a tresty.
"Vzpomínám si ještě na jednu zajímavou podrobnost. Když letadla dorazila v bednách do Bulharska, naši technici po vybalení halvních dílů zjistili na kovovém potahu křídel hnědé skvrny. Ukázalo se, že velké plochy potahu křídel byly pokryty korozí. Kontrolní komise zjistila, že křídla byla ještě v Československu záměrně zesabotována - polita kyselinou. Protože jsme nechtěli, aby čeští odborníci, kteří k nám přijeli pomáhat s montáží těchto letadel, byli potrestáni, drželi jsme tuto skutečnost v tajnosti. V Lovči, v závodech DSF, jsme zkorodovanou vrstvu pečlivě odbrousili smirklovým papírem, poškozený povrch vyleštili, natřeli a poté opatřili vrchním lakem. Stejně si ale myslím, že sabotáž přispěla ke krátkému životu Avií B-135, protože na strojích stojících v Dolni Mitropoliji venku se koroze opět brzo objevila".
Tak jak vidno českým zaměstnancům v Avii ležel na srdci zájem "zájem", aby letadla určena německým velením k prodeji do jimi schváleného státu, měla co nejkratší životnost. Je zajímavé, že i přes zjištěnou skutečnost se Bulhaři rozhodli vše o sabotáži držet v tajnosti a to i přesto, že nákup B-135 nebyl jistě levnou záležitostí. Každý jiný na jejich místě by zcela určitě po AVii požadoval nápravu a tresty.



- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
Letectvo » Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Nesoudil bych tak rychle. Konečně 2.sv.v. přinesla i jíné, podivuhodnější a při tom pravdivé, příběhy. Zda je tohle pravda si netroufám tvrditi. Leč také se mi nechce to šmahem smésti ze stolu.
Proč jsem u Bulharů tak opatrný? Jejich přístup k fašismu byl ... trochu specifický. Je celkem málo známou skutečností, že několikrát chtěli (navzdory a bez ohledu na vlastní politický systém) přistoupiti k MD, roku 1938 se postavili jasně na stranu RČS (tkzv. blahosklonná neutralita) a v případě delšího konfliktu "RČS-Německo" výslovně (je to trochu složitější, ale už jsem se o tom zmiňoval dříve) předpokládali svůj vstup do války právě na straně MD. Zvláště u důstojnického sboru (a vojska všeobecně) byly tyhle tendence velice silné.
Proč jsem u Bulharů tak opatrný? Jejich přístup k fašismu byl ... trochu specifický. Je celkem málo známou skutečností, že několikrát chtěli (navzdory a bez ohledu na vlastní politický systém) přistoupiti k MD, roku 1938 se postavili jasně na stranu RČS (tkzv. blahosklonná neutralita) a v případě delšího konfliktu "RČS-Německo" výslovně (je to trochu složitější, ale už jsem se o tom zmiňoval dříve) předpokládali svůj vstup do války právě na straně MD. Zvláště u důstojnického sboru (a vojska všeobecně) byly tyhle tendence velice silné.
- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
Tak tenhle patent se mohl B-35 a B-135 přímo dotýkat
uspořádání závěsů bomb na letadle
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/63/63815.pdf
uspořádání závěsů bomb na letadle
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/63/63815.pdf



Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
vím, že za úvahy "co by kdyby" se tu nekompromisně staví ke zdi, ale stejně. Kam by podle vás mohl za jiných okolností směřovat vývoj 135ky? Pokud vím motor nějaké větší možnosti vývoje a nárůstu výkonu neměl a jako frontová stíhačka by byla Avie později ( tak od 42 ) použitelná tak proti Italům ( a to by musela doufat, že nepotká Sagittario nebo Folgore ), možná by zvládla i pár ruských strojů první generace ( LaGG-3, MiG 3 o Jaku 1 a 7 pochybuji ) .
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
S to kyselinou to dobře pořešily toho se už zbavit prostě nedá . Jak něco začne hnít od pusobení kyseliny tak se s tim špatne něco děla prostě to tam hnije pořád dál.
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Pokud vím motor nějaké větší možnosti vývoje a nárůstu výkonu neměl
Omyl, jukni na D-520 a vývoj jejich motorů , dále pak i na čs. vývoj motoru Avia 12Y-1000C. Neviděl bych to tak tragicky, šlo by to stejnou cestou jako u obdobných ér.
P.S. samozřejmě jestli by zůstalo u HS 12-Ydrs, tak souhlas.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
aj, pravda... teď sem prolezl net a je to tak... stejně si ale myslím, že instalace samosvorných nádrží, pancéřové ochrany a případně dodatečné výzbroje ( ano, ukázalo se, že 20 a dva kulomety dostačují, ale stejně...) by výkony avie dost ovlivnily... nemluvě o konstrukci samotného draku- mohlo by se stát, že avia by měla podobný problém jako befka, tedy stále se zhoršující ovladatelnost.skelet píše:Konec konců i Klimov VK105 vycházel z licence HS12Y
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
To možná ano, ale dokud by to byl efektivní stroj, tak koho to vlastně zajímá že? 




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Dá se předpokládat, že tuto zvýšenou váhu by kompenzoval licenční Hispano Suiza 12Z, případně nějaká československá verze 12Y (viz Klimov)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_12Z
http://en.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_12Z



Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
no, těch 1300 kobyl by už snad byl slušný výkon....
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Na to, aby Avia nehrála druhé housle připadají v úvahu dvě možnosti - DB nebo RR Merlin
A na okrajových nebo nenáročných bojištích by se osvědčila i tak, jak byla vyrobena v sérii.
Koniaas: 1300 kobyl Hispanky bylo určitě velice slušných, ale domnívám se, že 100 oktanový benzín by představoval pro naši logistiku značný problém.

A na okrajových nebo nenáročných bojištích by se osvědčila i tak, jak byla vyrobena v sérii.
Koniaas: 1300 kobyl Hispanky bylo určitě velice slušných, ale domnívám se, že 100 oktanový benzín by představoval pro naši logistiku značný problém.
Re: Avia B-135 (Avia B-35 prototyp)
Avia měla lepší poměr plošného zatížení. Měla i o něco větší křídlo a tak by ty zástavby snášela možná o něco lépe ne Bf 109. Je i dost pravděpodobné, že by její smíšená konstrukce byla zmodernizována na celokovovou a tak by se ušetřilo zase něco váhy. Ale v porovnání s Bf 109 byla asi náročnější na výrobu.