Asi nejdokonalejším německým stíračem tanků druhé světové války bylo vozidlo vzniklé na základě skvělého středního tanku Panzer V „Panther“. Původní prototyp měl být sice postaven na podvozku tanku Panzer IV, před stavbou byla ale přehodnocena koncepce vozidla. V srpnu 1942 bylo rozhodnuto vyvíjet těžký stíhač tanků na podvozku nového tanku „Pz V „Panther“. Konstrukce byla svěřena firmě Daimler Benz, která 20. prosince 1943 předvedla na základně Arys prototyp vozidla. Jeho oficiální označení bylo 8,8cm PaK 43/3 auf Panzerjäger Panther.
Podvozek a spodní část vany byly převzaty z tanku Panzer V, stejná zůstala pohonná jednotka Maybach HL 230 P 30 (700 HP) a převodovka (ZF AK 7-400). Nová nástavba byla zcela uzavřená, všechny její stěny byly zkoseny, přední pod velmi ostrým úhlem. Čelní pancíř měl sílu 80 mm, boční 45, zadní stěna 40 a stropní 30 mm.
Osádku tvořilo pět mužů – řidič, radista/střelec, nabíječ, střelec a velitel. Do vozidla vstupovali dvěma poklopy na střeše. Na zadní stěně byla umístěna vrata, sloužící ke vstupu do vozidla a kruhový poklop pro nakládání munice.
Hlavní zbraní vozidla byl výkonný kanon PaK 43 L/71 ráže 88 mm s palebným průměrem 57 granátů. Kanon byl chráněn odlévaným štítem Saukopfblende. Sekundární zbraní byl kulomet MG 34 ráže 7,92 s 600 náboji. Byl umístěn vpravo od kanonu. Posádka měla k dispozici i dva samopaly MP 40.
Některá vozidla měla na bocích přídavné pancéřové desky „Schürzen“, chránící částečně nástavbu a vrchní část pásů. Rovněž antimagnetická pasta „Zimmerit“ byla použita na velké počtu vozidel.
Některé vozidla byly vyrobeny ve velitelské úpravě, označení bylo Befehlsjagdpanther. Oproti standardní radiostanici Fu 5 bylo toto vozidlo vybaveno stanicí Fu 8 a na pravé straně přibyla anténa s deštníkovým rozevřením na vrcholu.
Koncem války se uvažovalo o přezbrojení vozidla kanonem ráže 128 mm (PaK 44 L/55 ???). Byl postaven pouze model ve zmenšeném měřítku.
Od února 1944 do dubna 1945 bylo zkompletováno 384 vozidel u firem MIAG a Mashienefabrik Niedersachen Hannover. I když to není nijak ohromující počet, tyto stíhače byly díky účinnému kanonu a dobrým jízdním vlastnostem nadřazeny téměř všemu, co mohly spojenecké vojska v oblasti obrněné techniky nasadit do boje.
technická data Jagdpanther:
hmotnost – 45,5 t
délka – 9,87 m
šířka – 3,27 m
výška – 2,71 m
výkon motoru – 700 HP
dojezd silnice – 250 km
dojezd terén – 100 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 5
Zdroj:
I.Pejčoch - Obrněná technika 2


