Tak jako u protiletadlových děl, byli i protitankové zbraně umisťovány na kolopásové podvozky. Tyto stroje se existovali jak v obrněné variantě, tak ve variantách nepancéřovaných, tzn. umístění PT kanonu pouze na nekryté plošině.
Tyto stroje byly přednostně určeny jako podpůrné stroje v Panzer Division a Panzer Grenadier Division. Co do výzbroje těchto vozidel se snad používali všechny typy protitankových kanonů od ráže 37 do 75 mm, extrémem bylo umístění 88 mm kanonu na kolopásový podvozek.
Pro přehled rozdělím kolopásové stroje podle ráže kanonů
3,7cm PaK 36 – 37 mm
Tento kanon byl umístěn na více typech pásových a kolopásových vozidel. Svým výkonem byl již počátkem války málo výkonný, byl však umisťován na lehčí vozidla jako prostředek palebné podpory.
SdKfz 250/10
Kanon umístěn na čelní stěně nástavby, někdy byl chráněn nízkým štítem. Náměr kanonu byl -8° až + 25°, do stran +/- 30°. Palebný průměr 216 střel.
SdKfz 251/10
Kanon umístěn opět na čelní stěně nástavby, u starších verzí byl vybaven štítem. Palebný průměr 168 střel. Pro malou účinnost byla tato verze stahována v roce 1944 z bojů a docházelo k přestavbám na jiné verze nebo byly vozidla umístěny u školních jednotek.
SdKfz 10
I tento nejmenší kolopásový tahač se dočkal instalace tohoto kanonu. Ten byl umístěn za sedadlem řidiče a velitele vozu, postrádal kromě čelního štítu jakékoliv pancéřování
UNIC P 107
Přestavba původně francouzského stroje, kanon umístěn v přepravním prostoru transportéru i s čelním štítem. Není znám přesný počet přestavěných vozidel.
5cm PaK 38 L/60 – 50 mm
Kanon účinnější něž předchůdce, jeho vývoj se mírně opozdil a tak byl u určitého počtu vozidel použit čs. protitankový kanon ráže 47 mm. PaK 38 se zkoušel i jako výzbroj tanku Pz III, zůstalo jen u prototypu.
SdKfz 250
Největší kanon umístěný na tento relativně malý obrněná transportér. Vzniklo jen málo strojů, kanon se obtížně lafetoval do malého prostoru nástavby
SdKfz 10
Na tento kolopásový tahač se instaloval kanon podobně jako u 3,7cm PaK 36 - byl umístěn za sedadlem řidiče a velitele vozu, postrádal kromě čelního štítu jakékoliv pancéřování
7,5cm PaK 40 L/46 – 75 mm
Nejrozšířenější protitankový kanon německé provenience. Přes poněkud větší rozměry se podařilo zbraň vměstnat na relativně malé kolopásové podvozky.
SdKfz 251/22
Kanon umístěn v bojovém prostoru nástavby, krytý čelním štítem. Palebný průměr 22 střel. Náměr se mohl měnit od -3° do 48°, stranová odměr 18° vpravo a 20° vlevo. Osádka 4-6 mužů. Bylo vyrobeno jen několik desítek vozů.
Somua MCG
Ukořistěný francouzský tahač posloužil k přestavbě 72 stojů vybavených 75 mm kanonem. V zadní části vozu vznikla kompaktní nástavba, otevřená zůstala pouze střecha. Vozidlo vzniklo z iniciativy kapitána Beckera, posléze byly vozidla umístěny do stavu Schnelle Brigade West.
7,62cm PaK 36 (r) – 76,2 mm
Původně sovětský kanon F22 se podařilo Němců ukořistit v dosti vysokém počtu i s dostatkem munice. Do příchodu PaK 40 to byl nejvýkonnější kanon umístěný na kolopásovém podvozku.
SdKfz 6 – Diana
Zajímavý stíhač tanků vznikl na podvozku dělostřeleckého tahače SdKfz 6 kategorie 5 tun. Jednalo se doslova o nouzovou přestavbu pro Afrikakorps, který neměl dostatek účinných samohybných protitankových děl schopných vést boj s dobře pancéřovanými vozidly protivníka, jmenovitě s tankem Matilda II.
Za řidičem byla umístěna rozměrná krabicovitá nástavba z rovných plecjů o síle 10 mm. Do ní byl umístěn ruský kanon, který byl kompletní, tedy se štítem, koly i opěrami!
Vzniklo pouze 9 vozů, které byly do února 1942 převezeny do Afriky. Byly zařazeny do PzJpAbt 605.
Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2


