Saab JAS-39 Gripen
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Pokud vím, SAAB představil maketu Gripenu s EPE a dokonce vektorováním tahu, ale ne v souvislosti s variantou E/F, ale s nabízenou hypotetickou variantou SeaGripenu pro indickou letadlovku. Takže je to jedna z výhledových variant, ale to je všechno. Dle mého názoru se těchto motorů mohou některé Gripeny dočkat až v průběhu nějakého modernizačního programu, protože Indie skoro jistě neklapne.
ps: Krom toho prý motory EPE vyladěné na sílu mají větší spotřebu, takže by to odnesl dolet, který Gripen přiznejme si ukázkový nemá, i když verze E/F to hodně zlepšila.
ps: Krom toho prý motory EPE vyladěné na sílu mají větší spotřebu, takže by to odnesl dolet, který Gripen přiznejme si ukázkový nemá, i když verze E/F to hodně zlepšila.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Docela pěkná reklama na NG. Tedy pokud nejste zrovna moc rusofilní
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Aj keď asi nie som úplne správna cieľová skupina, video je to pekné. Asi ako film Udalosť vo štvorci 36-80
Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Chýba tomu popiska, pri natáčaní nebol zranení žiaden Suchoj.
čo to má na helme za výrastky? To je kvôli trvalej?
Čo si myslíte o Európskom triu Typhon, Rafale a Gripen a ich budúcnosti vo svete? Prerazia ešte niekde (viem ich čas ešte len nastáva preto sa pýtam).
čo to má na helme za výrastky? To je kvôli trvalej?
Čo si myslíte o Európskom triu Typhon, Rafale a Gripen a ich budúcnosti vo svete? Prerazia ešte niekde (viem ich čas ešte len nastáva preto sa pýtam).
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Kdo chce být za šaška, může si pod tím představovat trvalou, ostatní asi ví že to má být variace na téma helmy typu Cobra Helmet Mounted Display (HMD), která v sobě integruje interaktivní průhledový displej s možností navádění střel, promítání taktické situace apod. Od roku 2011 je Cobra nasazena v letectvu JAR, tedy asi funguje...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Zahral som na strunu zamestnanca výrobcu :-)
Fakt som nevedel prečo to tak je, takže ďakujem.
Fakt som nevedel prečo to tak je, takže ďakujem.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Řekl bych že styl odpovědi byl zcela adekvátní stylu dotazu. Takže prosím.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Našel jsem popis seznámení se s Gripenem od ing Václava Vaška, a tak si z něj dovolím trochu citovat. Ale nejdřív si trochu zavzpomínám, je to přecijen už přes třináct let! Pamatujete si na období, kdy Švédové sice Gripen ukazovali snad na každém myslitelném mezinárodním leteckém dnu, ale pečlivě ho hlídali a nenechali na něj sáhnout dokonce ani britským pilotům ve vztahu k BAe, přestože to byl dodavatel části technologií? No a pak se s nabídkami na "vyzkoušení" doslova roztrhnul pytel. Patrně to odstartoval pilot, který se účastnil zkušebního programu Eurofighteru a který dostal někdy v roce 1996 možnost pilotovat Gripen. Myslím že to byl John Turner, ale teď to asi nenajdu. Po přistání prohlásil, když se ho dychtiví novináři ptali na srovnání, že je to jako srovnávat náklaďák s formulí 1, že Gripen je velmi obratný. Švédové se zkrátka báli že jim Gripena někdo pomluví. Nebylo to evidentně kvůli vojenskému tajemství.
Ale teď k článku ing. Václava Vaška. Ten si Gripena osahal na začátku prosince 1999 po asi týdenní přípravě teoretické a na simulátoru. Jistě, ze strany výrobce šlo o dobře zvolený marketing, reklamu která nemohla nevyjít. Václava Vaška zná v Čechách každý letecký fanda a Švédové už si tou dobou mohli být jistí že vzhledem k tomu že nejvyspělejší typ na kterém létal byl MiG-29, rozhodně nebude skrývat nadšení z jejich letadla...
Ale teď k článku ing. Václava Vaška. Ten si Gripena osahal na začátku prosince 1999 po asi týdenní přípravě teoretické a na simulátoru. Jistě, ze strany výrobce šlo o dobře zvolený marketing, reklamu která nemohla nevyjít. Václava Vaška zná v Čechách každý letecký fanda a Švédové už si tou dobou mohli být jistí že vzhledem k tomu že nejvyspělejší typ na kterém létal byl MiG-29, rozhodně nebude skrývat nadšení z jejich letadla...
ATM píše:Ukurtování do kabiny, provedení normálního check-listu, spuštění APU, samokontrola, spuštění motoru, to vše proběhlo normálně. S řídícím provozu komunikoval Magnus a mě pak překládal do srozumitelné řeči, kam a na jakou výšku poletíme. Vyjetí ze stojánky a pojíždění způsobem, na který jsem byl zvyklý z devětadvacítky, bylo snadné. Řízení předního kola je však mnohem citlivější a vykazuje velký točivý moment. Proto jsem se dokázal otočit o 180st na polovině nijak široké VPD. První vzlet jsem provedl na aximální režim motoru (bez forsáže), zasunul jsem podvozek (jediný úkon po vzletu) a zvolna stoupal na výšku 3000 m, tedy do pracovního prostoru, který jsem si "namaloval" na středním displeji HDD. Rozhlédl jsem se - dohlednost 15 km. Co jsem si mohl přát víc? Začal jsem jednoduchou pilotáž. Po chvilce Magnus říká: "Tak ukaž, co ještě umíš, zda jsi to už zapoměl." Myslel tím nějaký ten "lomcovák". Prý mne zná ještě z dob, kdy jsem se coby exhibicionista předváděl. A tak jsem zprvu nesměle, ale pak normálně vystřihl tři klasické komplexy ve vertikální rovině a pak jsem to položil do prostoru, do šikmé roviny a už jsem zase byl ve svém živlu. Hned na začátku prvního letu jsem si potvrdil, že GRIPEN je "ohebné" letadlo, které se dovede přizpůsobit pilotovi a vyhovět mu. Asi podobný poznatek, jaký jsem zažil při přechodu z MiG-21/23 na MiG-29, jsem teď prožíval při přechodu z československé verze MiG-29 na tohoto oře. To říkám s plným vědomím skutečnosti, že dvětadvacítka byla mou největší životní leteckou láskou, která mi dala zažít do té doby nepoznané.
Obsah další části prvního letu spočíval v praktickém ověření si ovládání prvků HOTAS a reakce jednotlivých módů displejů. Ovládání plynové páky i kniplu je poplatné elektroimpulznímu řízení - velmi malé pohyby vytváří odpovídající výchylky kormidel a režimy motoru pro jednotlivé fáze obratů. Ani se člověk nenadál a 40 minut bylo pryč. Následovaly jednotlivé druhy přiblížení - komplexně ruční ILS, ILS s automatem tahu motoru či okruhem apod. Po každém nalétnutí osy anebo ve 3. zatáčce okruhu následuje opět jediný úkon - vysunutí podvozku. Po sérii přiblížení jsem přistál systémem "spot-landing". Tedy koordinace signálů ILS o dálce a výšce na sestupové rovině ILS s automatem tahu skutečně přivede letoun do stanoveného bodu dotyku, na správné rychlosti a s ohledem na vítr. V podstatě princip "autoland" u moderních dopravních letounů. V případě, že bych podrovnal ve výšce 1 m nad VPD, jedná se o vědomý zásah pilota a automat tahu povede letoun v této výšce třeba na konec VPD. Jedniná cesta z toho - odepnout automat tahu a přsitát ručně.
Výběh po přistání byl normální. Po přirolování na stojánku jsem nevypínal motor a z připravené cisterny nám začali plnit palivo. Mezitím opustil stojánku letoun - cíl a za chvíli byl ve vzduchu. Po 7 minutách tankování a zběžné vizuální kontrole mechanikem jsme mohli znovu opustit stojánku. Vestavěná samokontrola mi "vyrobila" informaci o tom, že všechny systémy jsou v normálním stavu. Druhý vzlet jsem provedl na forsáž. To už jsem věděl, co s tím dělat. Kdy zvednout nos letounu, to pilotovi na GRIPENu napoví signál na průhledovém displeji HUD. Po odlepení jsem letadlo na krátkou dobu přidržel u země a potom ho natáhl na 70st stoupání, abych zjistil, co umí. Nenechal jsem forsáž zapnutou příliš dlouho, abych zbytečně neplýtval palivem. I přesto jsem si ověřil, že když se mu popustí uzda, "leze zodpovědně". Následovala změna úhlu stoupání a nasazení kurzu proti cíli, který jsem měl přidělený na pravém HDD. S tím, co mi na simulátoru v závěru přípravy docela šlo (ovládáním HOTAS), jsem nyní občas začal mít problémy. Zkrátka paměť. Ale byla tu vždy Magnusova rada. Povedlo se vzdušný cíl přepadnout, trochu si zamanévrovat ve volném vzdušném boji (i když ne na doraz).a pak následovalymanévry slétanosti ve dvojici. Mimo působení proti jednomu cíli jsem měl možnost si vyzkoušet i vedení mnohonásobného cíle, výběru cíle první, druhé i další důležitosti a pod. Při letu ve skupině GRIPEN vykazuje vlastnosti vrtulového letounu. Tah motoru jde prakticky za plynovou pákou. Skupinový let na "čísle" je velmi jednoduchý ve všech rovinách. To vše trvalo asi 25 minut. Potom jsem se odpoutal od cíle a sklesal k východnímu pobřeží. Zde jsme prováděli zteče na plující námořní cíle i na mosty různými typy imitované výzbroje - pumami, řízenými střelami i kanonem. V tomto prostoru není problém létat na výšce pouhých 20 metrů. No, a dalších 30 minut bylo v nenávratnu. Při návratu k letišti žádám Magnuse, aby mne hlídal, že si zkusím zařazení do nízkého okruhu a tzv. přistání "na uchu", jak bylo zvykem při letových ukázkách. Po jeho souhlasu jsem po průletu kolmo na dráhu otočil doleva, odbrzdil letoun, vysunul "kočár" a prakticky s dotáčením těsně před prahem dráhy dosedl na "třetí čtverec" (samý začátek VPD). Stál jsem již ve vzdálenosti 500 metrů od prahu dráhy. I toto letoun umí.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Jersey, na Militarybox jsem si precetl, ze SAAB zahajil vyrobu letadla JAS 39E Gripen E-index 39-8.
Proc nas nezahlcujes podrobnostma?
Nebo jsem neco prehledl?
Proc nas nezahlcujes podrobnostma?
Nebo jsem neco prehledl?
Pink Floyd-On The Turning Away
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Ahoj Franzi, no oni ho staví už dobrech pár týdnů, ale já se neprokousal k tomu co mě zajímalo nejvíc - tak nějak obecně se sice ví v čem se specifikace E/F ličí od C/D, ale ještě jsem se nedobral toho, jestli bude mít skutečně i větší křídlo, jak se aspoň nějaký čas tvrdilo (demonstrátor NG měl standardní)...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Švýcarskej parlament schvalil nakup 22 letadel Gripen. Referendum bude pristi rok.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať.
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Parlament to schvalil, a jeste bude referendum?
Je to hotova vec nebo ne?
Je to hotova vec nebo ne?
Pink Floyd-On The Turning Away
- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Hotova vec je to ze strany politicke - Senat i parlament schvalili uvolneni 3,126 miliard franku. Musim se vsak priznat z sireni mirne dezinformace, jelikoz muj puvodni prispevek jsem zvrzal a misto senatu jsem napsal parlament. parlament to schvalil minulej tejden, senat az ted.Franz Trubka píše:Je to hotova vec nebo ne?
Proti nakupu jsou vsak Zeleni a socialni demokrate, kteri chteji inicializovat referendum na pristi rok, coz se ji dost mozna podari.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať.
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
A referendum pristi rok to muze zvratit?
Asi uz budou uzavreny nejake smlouvy.
Pravni a ustavni poradek ve Svycarsku je pro me spanelska vesnice
Asi uz budou uzavreny nejake smlouvy.
Pravni a ustavni poradek ve Svycarsku je pro me spanelska vesnice
Pink Floyd-On The Turning Away
- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Presne tak, referendum muze rozhodnuti vlady zvratit a k nakupu nedojde. Podepsani jsou nektere z celkoveho objemu smluv mezi SAABem a svycarskyma firmami. Pokud nakup stihacek v referendu neprojde, budou podepsane smlouvy nadale platit. V roce 1993 se v referendu rozhodlo o nakupu F/A-18.
Vysledek referenda zatim vypada tak 50/50, jelikoz Zeleni a Socialni demokrate jsou stejne jako v roce 1993 proti nakupu. No a pochopitelne GSoA, coz je Hnuti za Svycarsko bez armady, ktere by se na vojenske letectvo a armadu pod heslem "Ne vsichni maji cas hrat si na vojaky" vykaslalo uplne Duvodem je pochopitelne kriza, takze penez neni zrovna nazbyt.
Vysledek referenda zatim vypada tak 50/50, jelikoz Zeleni a Socialni demokrate jsou stejne jako v roce 1993 proti nakupu. No a pochopitelne GSoA, coz je Hnuti za Svycarsko bez armady, ktere by se na vojenske letectvo a armadu pod heslem "Ne vsichni maji cas hrat si na vojaky" vykaslalo uplne Duvodem je pochopitelne kriza, takze penez neni zrovna nazbyt.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať.
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Len tak zo zvedavosti:Dá sa vyznať v právnom a ústavnom poriadku niektorého štátu.Franz Trubka píše:Pravni a ustavni poradek ve Svycarsku je pro me spanelska vesnice
Takže aj vo Švajčiarsku je to pre nás španielska dedina(po nemecky Bohmische dorf=česká dedina)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Gripen získává ve Švýcarsku své fanoušky.
https://www.facebook.com/gripenfanclub? ... ion=stream
Obrázek zmenšil Jarl
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Re: Videa na Youtube
Docela hezká reklama na Gripen NG
upravil Skelet
upravil Skelet
[Patton George Smith]
Cílem války není padnout za svou vlast, ale donutit ty parchanty na druhý straně, aby padli za svou...
Cílem války není padnout za svou vlast, ale donutit ty parchanty na druhý straně, aby padli za svou...
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Mám zde malý dotaz na informované kolegy.
Jak to vyhlíží s případnou modernizací našich JAS-39 C/D, pokud politici schválí prodloužení pronájmu nebo odkoupení? Jak to bude s datalinkem, Naťáckými závěsníky apod.?
Jak to vyhlíží s případnou modernizací našich JAS-39 C/D, pokud politici schválí prodloužení pronájmu nebo odkoupení? Jak to bude s datalinkem, Naťáckými závěsníky apod.?
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2466
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe
Že by se v Čechách výhledově něco dopředu plánovalo? Jak naivní představa! Nicméně české Gripeny mají švédský datalink, který lze snadno modifikovat na NATO compatible. Všechny závěsníky Gripenu si rozumí s výzbrojí NATO už od prvopočátku.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast