PAK FA (Su-57)
Moderátor: Julesak
Podle informací polského publicisty Petra Butowski, byli objeveny na prvním prototypu T50-1 trhliny v konstrukci letounu.
http://www.mediafire.com/?k4lkyuyv9p7tmnk
Tyto trhliny nalezeny v ocasní části letounu a mezi motory.
http://www.mediafire.com/?k4lkyuyv9p7tmnk
Tyto trhliny nalezeny v ocasní části letounu a mezi motory.
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Pátý kus je v Žukovském.
Zbarvení je spíše marketingové než maskovací
ale fakt mu sluší.
http://www.militarybox.cz/news/paty-suc ... ukovskeho/
AStará pravda říká: "Krásná letadla krásně létají"
No, uvidíme

Zbarvení je spíše marketingové než maskovací

http://www.militarybox.cz/news/paty-suc ... ukovskeho/
AStará pravda říká: "Krásná letadla krásně létají"
No, uvidíme



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Mě by zajímalo, jak se ve skutečnosti určuje RCS (tedy vím jak se to asi dělá třeba u FOI, ale jejich údaje o Gripenu; 0,1m2 čistý/0,3 ve stíhací konfig.; nebývají příliš zpochybňovány). Tak třeba výrobce udává pro F-22 ekvivalentní odraznou plochu 0,0001m2, zatímco Rusové udávají 0,3m2 pro F-22 a 0,5m2 pro PAK-FA. Předpokládám že zatímco Američané operují striktně s frekvencí pro kterou byla optimalizace tvaru modelována, tak Rusové věrni ověřené zásadě že od doby co existují radary s proměnnou vlnovou délkou paprsku, neexistuje neviditelné letadlo, přímo zveřejňují průměrnou zjištěnou "velikost" napříč spektry používaných vlnových délek. Tedy asi stejně záleží víc na fyzické velikosti než technologii...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
To by zajímalo i mě , ale asi se to nikdy nedozvíme. Logickou dedukcí buď někdo lže (což asi obě strany neříkají pravdu že
), nebo to se mě zdá pravděpodobnější pro tak velké odchylky v udávaných číslech RCS západních a ruských bych to viděl na metodiku výpočtu. Pokud F-22 má podle USA (bůhví kde se ten údaj ale vzal
RCS 0.0001m2 a podle Suchého konstrukční kanceláře RCS 0.3m2 tak je to odchylka jak brno, buď je to jen vytržená hodnota z kontextu (průměru RCS ze všech úhlu) třeba jen čelního RCS, protože RCS 0.0001m2 F-22 ze všech úhlů je fakt divný.
Tady jsem někde vyštrachal Ruský pohled na posledních pár generací letadel a jejich RCS, samozřejmě ověřit to nemůžu

Tuhle sem nad tím přemýšlel , že přeci nemůže být zas takový problém pro rozvědku na cizím území pokud třeba nelítá F-22 pořád jen s koutovým odražečem nad USA (to prý používali při cvičení proti frantíkum na Rafalech), mět nějaký malý dobře zkalibrovaný přenosný radárek s omezeným dosahem v dodávce 10-20km od letiště, občas ho i vytáhnout z té dodávky a vyslat pár krátkých pulzů, při troše štěstí by to RWR na F-22 ani nemuselo chytnout (bůhví jestli by bylo zapnuto), a protistrana po pár měření má celkem slušná radarová data o dotyčném letounu. Asi je to trochu scifi ale s dnešní technikou by to nebyl žádný problém, ale možná že klasická špionáž je lepší.


Tady jsem někde vyštrachal Ruský pohled na posledních pár generací letadel a jejich RCS, samozřejmě ověřit to nemůžu


Tuhle sem nad tím přemýšlel , že přeci nemůže být zas takový problém pro rozvědku na cizím území pokud třeba nelítá F-22 pořád jen s koutovým odražečem nad USA (to prý používali při cvičení proti frantíkum na Rafalech), mět nějaký malý dobře zkalibrovaný přenosný radárek s omezeným dosahem v dodávce 10-20km od letiště, občas ho i vytáhnout z té dodávky a vyslat pár krátkých pulzů, při troše štěstí by to RWR na F-22 ani nemuselo chytnout (bůhví jestli by bylo zapnuto), a protistrana po pár měření má celkem slušná radarová data o dotyčném letounu. Asi je to trochu scifi ale s dnešní technikou by to nebyl žádný problém, ale možná že klasická špionáž je lepší.

- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Pokiaľ ide o sovietov, tí na to išli svojho času (a veľmi pravdepodobne dodnes) "od lesa"- v jednom dokumente, tuším zo séria Udarnaja sila, boli zábery zo špecilizovaného polygónu, kde mali pomerne zložitú žeriavovú konštrukciu (výška okolo 50 metrov, tri "nohy", celkom zložitý polohovateľný závesný systém) a meracie i "reálne" radarové vybavenie. Na záberoch zo skladov polygónu boli zachytené desiatky modelov cudzích, ale i ruských lietadiel, a riadených striel (prevažne protilodných, zväčša 1:1 alebo i priamo reálne kusy). Polygón sa zaoberal práve určovaním RCS pre potreby vývoja rádiolokátorov a vlastnej leteckej a raketovej techniky.
Zrejme to fungovalo tak, že podľa dostupných fotografií (alebo výkresovej dokumentácie) zhotovovali makety, a to zrejme nielen merítkové, ale i "materiálové", a tieto následne zavesili na žeriavovú konštrukciu, kde ich bolo možné ožarovať rôznymi meracími alebo i zavedenými a vyvýjanými rádiolokátormi zo všetkých mysliteľných pozícií.
To by im umožnilo zistiť / kvalifikovane odhadnúť RCS na základe tvaru - a s trochu priemyslovej či agentúrnej špionáže získať i vzorky náterových hmôt a overiť ich vplyv na RCS.
Zrejme to fungovalo tak, že podľa dostupných fotografií (alebo výkresovej dokumentácie) zhotovovali makety, a to zrejme nielen merítkové, ale i "materiálové", a tieto následne zavesili na žeriavovú konštrukciu, kde ich bolo možné ožarovať rôznymi meracími alebo i zavedenými a vyvýjanými rádiolokátormi zo všetkých mysliteľných pozícií.
To by im umožnilo zistiť / kvalifikovane odhadnúť RCS na základe tvaru - a s trochu priemyslovej či agentúrnej špionáže získať i vzorky náterových hmôt a overiť ich vplyv na RCS.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 21/11/2013, 20:58, celkem upraveno 1 x.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Takhle nějak to chodí ve FOI:


Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Ano, princíp je rovnaký, akurát sovieti to mali zrejme pojaté "veľkorysejšie" a s menším vplyvom podpornej konštrukcie.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Tak vliv konstrukce je poměrně snadné eliminovat. Celkem jednoduše se to změří bez letounu a s letounem (zde skutečný Viggen používaný při vývoji stávajícího radaru pro Gripen v 90tých letech). Pochopitelně je k tomu potřeba snesitelné výpočetní vybavení, které asi leckde bylo problémem
. Konstrukce má právě za tímto účelem jednoduchý a přesně známý odrazný tvar.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Ale iste, lenže aj keď je známe RCS prázdnej podpernej konštrukcie, nie je vopred známe, čo urobí interakcia lietadla a konštrukcie, takže pokiaľ by pri testoch išlo len o určenie RCS "nepriateľského cieľa", mohol by byť výsedok zaťažený nemalou systematickou chybou.
Švédi evidentne dosť hrešili na fakt, že priebeh (či "obraz") RCS Viggenu mali veľmi dobre overený z iných experimentov. Pri vývoji nového lokátoru to samozrejme vadiť nemuselo - Viggen zastupoval "reálny cieľ", ktorý nie je jednoduché nahradiť "jednoduchým telesom" ako doska, kvader, valec či guľa, zvlášť nie napríklad v režimoch automatického sledovania, kde sa RCS reálneho cieľa rýchlo mení v pomerne veľkom rozsahu.
Len pripomeniem, že graf RCS reálneho lietadla v ľubovoľnej rovine je celkom zložitý diagram, s veľkým množstvom maxím a miním (na zmenu lokálneho maxima a minima stačí zmena orientácie o jednotky či dokonca zlomky stupňov) a bežne udávaná hodnota RCS je len nejaká priemerná či stredná hodnota (alebo, z reklamných dovodov, často i hodnota "najpriaznivejšia").
Švédi evidentne dosť hrešili na fakt, že priebeh (či "obraz") RCS Viggenu mali veľmi dobre overený z iných experimentov. Pri vývoji nového lokátoru to samozrejme vadiť nemuselo - Viggen zastupoval "reálny cieľ", ktorý nie je jednoduché nahradiť "jednoduchým telesom" ako doska, kvader, valec či guľa, zvlášť nie napríklad v režimoch automatického sledovania, kde sa RCS reálneho cieľa rýchlo mení v pomerne veľkom rozsahu.
Len pripomeniem, že graf RCS reálneho lietadla v ľubovoľnej rovine je celkom zložitý diagram, s veľkým množstvom maxím a miním (na zmenu lokálneho maxima a minima stačí zmena orientácie o jednotky či dokonca zlomky stupňov) a bežne udávaná hodnota RCS je len nejaká priemerná či stredná hodnota (alebo, z reklamných dovodov, často i hodnota "najpriaznivejšia").


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Tu http://www.thehowlandcompany.com/radar_ ... d_F-22.htm je článok o meracej "miestnosti" na zisťovanie RCS na F-22 a ostatných súčastných lietadlách.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Troška obočím, ale je zaujímavé sledovať posun v pohľade z rokov 90. a súčasnosti, na údaje ohľadne RCS, prípadne supercruise. Zase sa to vracia k manévrovateľnosti, nosnosti, radarom....
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
To vyplíva pravdepodobne z týchto skutočností:
- nie je možné dosiahnuť extrémne nízke RCS zo všetkých možných smerov ožiarenia a je teda potrebné určiť prioritné smery, pričom v iných, i pomerne blízkych, RCS môže byť - a aj bude - výrazne horšie
- dôsledné uplatnenie zásad tvarovania pre zníženia RCS vedie k tvarom, ktoré výrazne zhoršujú letové vlastnosti stroja
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou tvarovania draku lietadla) proti rádiolokátorom, u ktorých sa vysielač a prímač nenachádzajú na rovnakej pozícii,
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou náterov) proti všetkým rádiolokátorom pracujúcim vo veľkom rozsahu vlnových dĺžok
- nie je možné dosiahnuť extrémne nízke RCS zo všetkých možných smerov ožiarenia a je teda potrebné určiť prioritné smery, pričom v iných, i pomerne blízkych, RCS môže byť - a aj bude - výrazne horšie
- dôsledné uplatnenie zásad tvarovania pre zníženia RCS vedie k tvarom, ktoré výrazne zhoršujú letové vlastnosti stroja
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou tvarovania draku lietadla) proti rádiolokátorom, u ktorých sa vysielač a prímač nenachádzajú na rovnakej pozícii,
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou náterov) proti všetkým rádiolokátorom pracujúcim vo veľkom rozsahu vlnových dĺžok


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Úpravu PVO systému v Srbsku urobil "bežný"technik z oddielu,nebol to žiadny špecialista z konštrukčnej kancelárie a systém bol schopný zostreliť F-117ku.Logicky,keď sa potom do vývoja pustia konštrukčné kancelárie s technickým a finančným zázemím,tak vyvinú(vyvinuli?) podstatne citlivejšie alebo inak riešené zariadenie, že ten stealth asi stratí na význame a uprednostnia sa radšej letové vlastnosti(manévrovateľnost,supercruise)=Suchoj T-50.Alchymista píše:To vyplíva pravdepodobne z týchto skutočností:
- nie je možné dosiahnuť extrémne nízke RCS zo všetkých možných smerov ožiarenia a je teda potrebné určiť prioritné smery, pričom v iných, i pomerne blízkych, RCS môže byť - a aj bude - výrazne horšie
- dôsledné uplatnenie zásad tvarovania pre zníženia RCS vedie k tvarom, ktoré výrazne zhoršujú letové vlastnosti stroja
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou tvarovania draku lietadla) proti rádiolokátorom, u ktorých sa vysielač a prímač nenachádzajú na rovnakej pozícii,
- nie je možné dosiahnuť nízke RCS (pomocou náterov) proti všetkým rádiolokátorom pracujúcim vo veľkom rozsahu vlnových dĺžok
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Celkem by mě zajímalo jestli má z vás někdo nějaké informace o těch L pásmových AESA radarech na PAK-FA instalovaných do náběžných hran křídel, bo popřípadě se v radarové technice více orientujete než já 
Na novém prototypu T50-5 jsou varovná značení vyzařování (povětšinou se tak značí jen radary na ruských letadlech) na náběžných hranách křídel - tam se předpokládala instalace dvou antén ale vypadá to že to šouply i do LEVCONu.
Někdo tvrdí že to slouží jen jako IFF a součást interního rušícího systému, což je podle mě ale blbost (proč by to cpali na tak namáhaná místa když by to šlo dát jistě s miň problémami jinam), předpokládám hlavní antény interního rušícího systému v koncích křídel a možná v ocase (uvažoval sem i vzhledem k různým testovaným žyhadlům že by to mohlo byt součástí modulárního sytému zaměnitelného s X radarem zadní polosféry).
Trochu jsem si to proměřil
Na náběžné hraně je ten dielektrický kryt antény dlouhý 1,5-1,6m o šířce 20-30cm a na LEVCONu je to 1,8- 1,9m a šířka stejná tedy 20-30cm.


Povídá se že mají být použity tyto nebo podobné mikrovlnné zesilovače pro AESA T/R moduly pro pásma S a L v náběžných hranách (je těžké k tomu cokoliv zjistit, i na netu skoro nic není) tak to sem dávám jen k zamyšlení, a třeba někdo budete vědět více, tak si to rád přečtu. Taky sem na ten LEGO system koukal jak puk

Oficiální dokument od výrobce http://www.okbplaneta.ru/doc/m421315.pdf

Vice je v téhle starší prezentaci http://www.myshared.ru/slide/264263/

Na novém prototypu T50-5 jsou varovná značení vyzařování (povětšinou se tak značí jen radary na ruských letadlech) na náběžných hranách křídel - tam se předpokládala instalace dvou antén ale vypadá to že to šouply i do LEVCONu.
Někdo tvrdí že to slouží jen jako IFF a součást interního rušícího systému, což je podle mě ale blbost (proč by to cpali na tak namáhaná místa když by to šlo dát jistě s miň problémami jinam), předpokládám hlavní antény interního rušícího systému v koncích křídel a možná v ocase (uvažoval sem i vzhledem k různým testovaným žyhadlům že by to mohlo byt součástí modulárního sytému zaměnitelného s X radarem zadní polosféry).
Trochu jsem si to proměřil



Povídá se že mají být použity tyto nebo podobné mikrovlnné zesilovače pro AESA T/R moduly pro pásma S a L v náběžných hranách (je těžké k tomu cokoliv zjistit, i na netu skoro nic není) tak to sem dávám jen k zamyšlení, a třeba někdo budete vědět více, tak si to rád přečtu. Taky sem na ten LEGO system koukal jak puk


Oficiální dokument od výrobce http://www.okbplaneta.ru/doc/m421315.pdf

Vice je v téhle starší prezentaci http://www.myshared.ru/slide/264263/

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Tak mě napadá že pokud by byli pouze v náběžné hraně dva L-band AESA radary tak bych dostával o cíli pouze informace o azimutu a vzdálenosti ale ne o výšce cíle, byly by to vlastně jen 2D radarové informace. Pokud bych přidal další dva L-band AESA radary do LEVCONu tak bych již mohl získat vertikální azimut a výšku cíle a měl 3D radarové informace z pásma L ? Celkem by to umístěni v LEVCONu a jeho větší možnost elevace oproti náběžné hraně nemuselo byt špatný nápad. Samozřejmě ty L pásmové radary předpokládám nebudou pracovat osamoceně ale jako součást všech radarů a bude tam docházet k fúzi dat jak z X radarů (hlavní, dva menší na boku + jednoho v žihadle) a těchto L pásmových radarů (v náběžné hraně křídel a LEVCONu) do jednoho sloučeného radarového obrazu, no sem fakt zvědav jestli se jim tohle podaří tak budou mít protivníci v stealth letadlech docela zásadní problém. To ještě nebereme v úvahu, že k těmto sloučeným radarovým datům (X pásmo pokrytí 360 stupňů, L pásmové radary pro přední polosféru, plus pasivní výstupy z IRST OLS-50, dále ty skleněné koule co jsou na hřbetě a na břichu sloužící k oslepování IR raket laserovým paprskem (vlastně teoreticky to může pracovat i jako laserový ozařovač cílů pro vlastní protizemní zbraně), ani bych se nedivil kdyby dokázaly pracovat jako OLS-50 ten má taky v sobě slabší laser pro měření vzdáleností, vypadá to dost podobně, tím by se hodně zvedlo skoro celokruhové pokrytí v infračervené oblasti, o těch senzorech v okýnkách v draku co hlídají v ultrafialovém světle také celokruhově přilétající střely nemá cenu mluvit) No každopádně tohle jestli všechno od senzorů pracujících na tak odlišných fyzikálních principech zfůzuje do jedné ucelené informace pro pilota tak bude mít setsakramentskou výhodu oproti konkurenci.

- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:AESA_ ... ks2009.jpg - radar AESA pre pásmo L v nábežnej hrane (predvedený na MAKS 2009)
Existuje tiež anténny systém ("Phased Array") Epolet-A určený pre pásmo X a k nemu príbuzný, respektíve na ňom založený rádioelektronický systém Adjutant ("ADYUTANT radio-electronic system with Epolet phased array"), niekedy označovaný aj ako "rádiolokátor"
Zariadenia s anténnym systémom Epolet boli jeden čas ponúkané v rámci upgrade Mig-29.
Informácií o nich veľa nie je, čož je celkom pochopiteľné vzhľadom k tomu, že sú to systémy vo vývoji...
Mimochodom - dobrá fotka T-50.
Existuje tiež anténny systém ("Phased Array") Epolet-A určený pre pásmo X a k nemu príbuzný, respektíve na ňom založený rádioelektronický systém Adjutant ("ADYUTANT radio-electronic system with Epolet phased array"), niekedy označovaný aj ako "rádiolokátor"
Zariadenia s anténnym systémom Epolet boli jeden čas ponúkané v rámci upgrade Mig-29.
Informácií o nich veľa nie je, čož je celkom pochopiteľné vzhľadom k tomu, že sú to systémy vo vývoji...
Mimochodom - dobrá fotka T-50.
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 22/11/2013, 17:25, celkem upraveno 1 x.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
O tomhle vím, ale tohle sou pomalu 5let staré údaje a to ještě PAK-FA ani nebyl smontovaný, podle mě to co se vyvíjí a teď testuje na T50-5 bude docela skok v této oblasti, ty L pásmové AESA radary (antény to je jedno jak to nazveme) by měli výrazně prodloužit detekci stealth letadel bo ty sou optimalizovány (jejich tvary, ram nátěry, atd.., ) jen pro pásmo X a v L budou docela na ráně. Asi se necháme překvapit bo o tom fakt nikdo nic nevíAlchymista píše:http://en.wikipedia.org/wiki/File:AESA_ ... ks2009.jpg - radar AESA pre pásmo L v nábežnej hrane (predvedený na MAKS 2009)
Existuje tiež anténny systém ("Phased Array") Epolet-A určený pre pásmo X a k nemu príbuzný, respektíve na ňom založený rádioelektronický systém Adjutant ("ADYUTANT radio-electronic system with Epolet phased array"), niekedy označovaný aj ako "rádiolokátor"
Zariadenia s anténnym systémom Epolet boli jeden čas ponúkané v rámci upgrade Mig-29.
Informácií o nich veľa nie je, čož je celkom pochopiteľné vzhľadom k tomu, že sú to systémy vo vývoji...
Mimochodom - dobrá fotka T-50. Čo to má za kabínou? Vyzerá to totiž ako ďalší optoelektronický systém...

Šak ten samej za kabinou (skleněná koule) systém 101KS-O je i pod kabinou oficiálně to slouží k laserovému oslepování IR hlavic přilétajících střel, ale jak sem psal nedivil bych se kdyby to nebylo příbuzné s OLS-50 a neumělo to i jiné věci


Koukni se na hires fotky posledního prototypu na stránkách knaapo http://www.knaapo.ru/eng/gallery/aircra ... /index.wbp
101KS-O

101KS-U ultrafialové varovné senzory (dva jsou instalovány a testovány na T50-4 mířící do stran, a na horní straně žihadla hlídající horní a zadní polosféru)

A jedno 101KS-U pod kabinou hlídající spodní a přední polosféru.

101KS-U, to do žihadla to nevím jaký má nazev, a za nimi je externí 101KS-N navigační a střelecký kontejner pro PAK-FA

Naposledy upravil(a) mepu dne 24/11/2013, 00:56, celkem upraveno 1 x.

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)
Koľko má teda T-50 radarov (antén)?
Predný samozrejme, dva L v krídlach/lerxoch, pravdepodobne aj zadný a našiel som ešte informácie o dvoch bočných X radaroch v nosepri hlavnom radare.
čo sa týka optiky - to má byť nejaký aktívny obranný systém? Doteraz som myslel, že sú to detekčné systémy.
ináč tu pekne vidno 10 ročný rozdiel od F-22 s jedným radarom a opt. čidlom...
Predný samozrejme, dva L v krídlach/lerxoch, pravdepodobne aj zadný a našiel som ešte informácie o dvoch bočných X radaroch v nosepri hlavnom radare.
čo sa týka optiky - to má byť nejaký aktívny obranný systém? Doteraz som myslel, že sú to detekčné systémy.
ináč tu pekne vidno 10 ročný rozdiel od F-22 s jedným radarom a opt. čidlom...