PAK FA (Su-57)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

arten píše:Koľko má teda T-50 radarov (antén)?
Predný samozrejme, dva L v krídlach/lerxoch, pravdepodobne aj zadný a našiel som ešte informácie o dvoch bočných X radaroch v nosepri hlavnom radare.

čo sa týka optiky - to má byť nejaký aktívny obranný systém? Doteraz som myslel, že sú to detekčné systémy.

ináč tu pekne vidno 10 ročný rozdiel od F-22 s jedným radarom a opt. čidlom...
Celkem 5 AESA radarů a 6 AESA antén s těmi dvěma L-kovejma, z toho 4 AESA radary pracující v pásmu X, a to hlavní obsahující 1526 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, dva boční N036B-1-01 AESA radary každý s 358 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, a jeden AESA radar zadní polosféry v žihadle (někdo říká že radar zadní polosféry nebude standardní vybavení VVS ale já myslím že si ho tam nechají)
Dva AESA radary pracující v pásmu L v náběžných hranách křídel, které by měli výrazně usnadnit detekci cílů s malým RCS v pásmu X (stealth letadla, UAV, lodě atd..) ale jak vidno na T-50-5 vypadá to že možná budou čtyři takže by měl 8 AESA radarů (antén) ,což by byl nářez ještě něco šouply do LEVCONu, nebo muže to byt kombinace pásma L s pásmem S, T/R moduly pro S sou ve vývoji, jako možností je mnoho, budeme muset počkat na více informací až něco prosákne ven.

Prototyp bočního N036B-1-01 AESA radaru s 358 T/R moduly
Obrázek
Místo pro boční radary
Obrázek

Čo sa týká optiky? Ano minimálně ten ultrafialový varovný systém 101KS-U co bude hlídat celokruhově okolí letadla a na něho navázaný aktivní laserový směrový rušící systém 101KS-O (ty dvě skleněné koule na T-50-5) které prostě přesvětlí laserovým paprskem IR hlavici a ta mine. Podle mě to ale bude umět více věcí než jen vyslat laserový paprsek určitým směrem a poslat IR naváděnou střelu do věčných lovišť, je vidět že je to derivát optoelektronického sytému OLS-50, teoreticky by to mohlo umět i skenovat celokruhově v infračervené oblastí okolí letadla což by bylo více než zajímavé (dávalo by to více smysl než jen ty ultrafialové senzory) a pokud by to pracovala jak OLS-50 zároveň by to mohlo sloužit k zaměřování laserového paprsku (i OLS-50 obsahuje laser k měření vzdáleností cíle akorát v 101KS-O by musel být asi s trošku větším výkonem) Představuji si že by to mohlo pracovat stylem UV senzory zachytí přilétající střelu, předají směr a azimut a 101KS-O se podle toho nasměruje vyhledá v infračervené oblasti cíl, sleduje ho a zneškodní (díky aerodynamickému ohřevu střely ji zachytí bez větších problému na určité bezpečné vzdálenosti) V podstatě by to pracovalo stejně jak OLS-50 jen by to mělo jiný laser :) (ale tohle je jen má domněnka může to klidně spolupracovat i s těmi AESA radary byl by to jeden varovný a informační systém v kterém by docházelo k fúzí dat jak z aktivních tak pasivních senzorů, to by bylo asi nelepší a nejúčinnější :) ).

Přesně jak říkáš tady jde vidět rozdíl jaké možnosti ti dává jeden radar (sice vynikající) F-22 optoelektroniku obdobnou OLS-50 ani F-22 nemá zatím.
A co ti dovolí vymýšlet za systémy tolik jak aktivně tak pasivně na odlišných fyzikálních principech pracujících senzorů pokrývající okolí letadla (ať už větší možnosti detekce cílů s nízkým RCS, varovné systémy, dokonce aktivní obraný systém, nesrovnatelně větší přehled pro pilota co se děje v okolí letadla, a podle toho volba taktiky boje.., fúze dat z těch všech senzorů je alfa a omega všeho) To se zatím bavíme co ti to dovolí v situaci jeden na jednoho ale co ti takový systém dovolí při použití více letadel.. Samozřejmě není vše černobíle vše má svá pro a proti, určitě F-22 není kuli tomu špatné letadlo, ba naopak je to vynikající stroj. Ale jak už řekl někdo předemnou vše se vyvíjí a každý má svůj přistup k dosažení obdobného cíle a není radno ho zatracovat jen protože je jiný.
Naposledy upravil(a) mepu dne 25/11/2013, 15:08, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Hektor »

10 prototypov je celkom dosť. Koľko ich bolo u Su-27?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od skelet »

Myslím, že celkem 13 prototypů
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

IRST 101KS-V pro PAK-FA
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Antény navigační, komunikační, atd.. na PAK-FA
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Výborný dokument o vývoji PAK-FA spoustu neuveřejněných záběru ze zkoušek a tak, má to přes hodinu a čtvrt ;)
Obrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Všimly jste si někdy že kromě běžných aerodynamických řídících ploch a vektorování tahu využívá PAK-FA i LEVCONy i náběžné hrany křídel?
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

Všimli. Inak vďaka za pekne snímky. Už MiG 1.44 si vyskúšal multi ovládanie súboru riadiacich prvkov a tu pilotovi významne pomáha elektronický co-pilot. Ale to spracovanie a programovanie algorytmov čo a ktorý prvok zapojiť a s akou výchyľkou by som nechcel robiť.... Tieto lietadlá sa už neovládajú kniplom ale yoistickom a plynom s HOTAS, pilot už nerozmýšľa čím pohnúť len aký manéver chce urobiť. Všetko to speje k telepatickému riadeniu 8-)
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kenavf »

absik píše:.. Tieto lietadlá sa už neovládajú kniplom ale yoistickom ..
Rusom sa akosi do ovládania joystickom(ovladač na pravej strane kabiny) akosi nechce a stále sa držia kniplu(ovladač v strede kabíny aj keď veľkosti joysticku)aj u T-50 ho použili.Jedno z vysvetlení bolo, že pri veľkých preťaženiach je lepšie a presnejšie držať knipel dvomi rukami a prípadne že pilot je schopný pokračovať v lete aj so zranenou pravou rukou.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
zenith0009
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 578
Registrován: 6/9/2012, 22:33

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od zenith0009 »

Ten knipl vs. joystick bylo mysleno spise tak, ze pri pohybu paky kniplu ridis urcity ovladaci prvek letadla. U joysticku jen pohnes ve smeru, kam chces letet, a pocitac sam vybere ktere ovladaci prvky a jak se maji nastavit. Jestli je joystick veprostred nebo na strane je celkem jedno. Proti joysticku na strane mluvi spatna ovladatelnost pri vysokych g.
Obrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Obrázek
Ty kovové lišty na čelním skle zevnitř, to k čemu slouží ? předpokládám že to nebude vyhřívání čelního skla? ;)
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Alchymista »

Majú to zrejme všetky, aj "staršie" kusy, a asi to skutočne bude elektrické vyhrievanie. Tvarovanie pásky zodpovedá rozdeleniu čelného "skla" na tri približne rovnako veľké sekcie.
On ten priestor pod predným sklom sa dosť špatne odvetráva a potrebujú sa zbaviť rizika orosenia zvnútra i namrzania zvonku, takže fúkať tam teplý vzduch nemusí byť optimálne riešenie. Ale ani pásky zrejme nie sú to pravé - vytvárajú ďalší RL odraz. Takže zrejme ešte nedotiahli technológiu a "toto" je dočasné riešenie...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kopapaka »

Alchy: já si nejsem úplně jistý, ale nedělá se to "plexi" pokovené? Aby se paprsky RL odrážely od jednolité ( a s přesně definovávaným tvarem ) plochy a neodrážely se od vnitřku kabiny a od pilota? Pak by na nějakém pásku nezáleželo...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od rabo »

Niečo obdobné má aj Su-35, ale žiadne iné lietadlo, zavedené pred tým, aspoň som to nepostrehol.
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Mike »

Podobné pásky má na předním skle i MiG-29.
Mám otázku na ty UV senzory. Proč právě UV a ne IR :?:
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Alchymista »

Staršie lietadlá mali menší čelný štítok a vpredu bočné "sklá". Štítok vyhrievaný obvykle bol, ale bol tiež uchytený do pomerne masívneho rámu, takže prívody vyhrievania neboli tak na očiach. Modernejšie lietadlá (Mig-29, Su-27) už majú čelné "sklo" jednodielne a relatívne veľké.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Mike píše:Podobné pásky má na předním skle i MiG-29.
Mám otázku na ty UV senzory. Proč právě UV a ne IR :?:
Potvrzené jsou UV senzory 360 stupňů okolo letadla, dle mého bude to jeden detekční varovný systém do kterého budou prostě fúzovat data jak z UV, radaru (ten má mít také pokrytí 360 stupňů), předního IRST, RWR a možná i těch dvou 101KS-O, a jak jsem psal o pár příspěvků výše nedivil bych se kdyby 101KS-O fungoval jako normální 101KS-V (OLS-50) a dělal co umí vyhledával a sledoval v infračervené oblasti cíle a místo laseru k měření vzdálenosti ho používal k něčemu jinému. varovný systém dá prostě echo tady cíl a 101KS-O by v tom směru začalo vyhledávat a sledovat cíl - střelu (položte si otázku co ten laser v 101KS-O zaměří a bude sledovat střelu ? radar těžko, jen detekční UV senzory taky těžko, podle mě IRST v 101KS-O.
Jinak 101KS-O nemůže snímat v jeden okamžik celou horní nebo dolní polosféru, i když by mohlo v neaktivní fázi pracovat jako další IRST pro horní a dolní polosféru, naprogramovat jej aby vyhledávalo celých 360 stupňů okolí letadla by určitě nebylo těžké (byli by tam nějaké malé prodlevy v aktualizaci cca 3-5 sekund než by prohledalo celé okolí, ale nezapomínejte že přední převážně horní polosféru s malou elevací do spodní (omezené nosem letadla) bude mít na starosti 101KS-V takže tím jeden sektor odpadne a celkově by to mohlo dávat rychlí 360 stupňový IR obraz o cílech, umístění obou skleněných koulí za kabinou a pod ní je pro to ideální) a zde zas nastupuje na scénu fůze dat jak z UV senzorů, radarů, RWR, podle mě i IR, celkově by to do sebe skvěle zapadalo, a na fúzi těchto senzorů se dá postavit hodně různých detekčních a vyhledávacích systému, které by jednotlivě nebyli vůbec tak účinné, trápily by je jistě falešné detekce atd., dle mého skromného názoru to bude jeden z nejúčínějších detekční systémů na světě ve své komplexnosti a možnostech co se na tom dá vše postavit.
Teoreticky by to 101KS-O tím laserem dokázalo oslepit na nějaký čas i pilota ve vzdušném boji kdyby se přidalo pár algoritmů aby bylo zaručeno že to schytá kabina, a jelikož nepřátelský pilot většinou bude sledovat vaše letadlo a oči budou dobře nasměrovány, tak by to kupodivu mohl být vysoce účinný bojový systém na dogfight :-) stačí s vzpomenout na oslňování pilotů laser ukazovátkama z tržnice za 300kč.

Jinak nejnovější infračerveně naváděné hlavice v PLŘS využívají dvě části elektromagnetického spektra k navádění a to IR a právě UV které výrazně zvyšuje neúčinnost většiny protiopatření, takže své důvody to má v menší pravděpodobnosti falešných cílů.

Jinak Izraelci vyvíjejí svůj aktivní obranný systém MUSIC taky tam používají UV viz
http://elbitsystems.com/Elbitmain/files ... -MUSIC.pdf
Alchymista píše:Staršie lietadlá mali menší čelný štítok a vpredu bočné "sklá". Štítok vyhrievaný obvykle bol, ale bol tiež uchytený do pomerne masívneho rámu, takže prívody vyhrievania neboli tak na očiach. Modernejšie lietadlá (Mig-29, Su-27) už majú čelné "sklo" jednodielne a relatívne veľké.
Nemůže to být prostě stínění pro sichr elektroniky (palubní deska) a pilota proti silným elektromagnetickým pulsům jako EMP, mikrovlnám a určitým druhům elektronického boje kde by lítaly trošku větší energie? Počítám že z čelního úhlu a přes překrýt by se tam dostali nejjednodušeji.

příspěvky spojil Skelet
Naposledy upravil(a) mepu dne 29/11/2013, 01:25, celkem upraveno 6 x.
Obrázek
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 564
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Xawi3r »

Alchymista píše:Majú to zrejme všetky, aj "staršie" kusy, a asi to skutočne bude elektrické vyhrievanie. Tvarovanie pásky zodpovedá rozdeleniu čelného "skla" na tri približne rovnako veľké sekcie.
On ten priestor pod predným sklom sa dosť špatne odvetráva a potrebujú sa zbaviť rizika orosenia zvnútra i namrzania zvonku, takže fúkať tam teplý vzduch nemusí byť optimálne riešenie. Ale ani pásky zrejme nie sú to pravé - vytvárajú ďalší RL odraz. Takže zrejme ešte nedotiahli technológiu a "toto" je dočasné riešenie...
Kdyby vyřešili vyhřívání tímto stylem, bylo by to stejné, jako kdyby Apple představil příští iphone s mechanickým rotačním číselníkem...
I v civilním sektoru se používalo již před dvaceti lety vyhřívání oken (například u čelních skel automobilů) pomocí husté sítě pilovitě uspořádaných mikrodrátků, které při pohledu přes okno nejsou prakticky vidět... Ale i to už je dnes překonané a v současné době se používají průhledné pokovené fólie, které při pohledu přes okno nejsou vidět vůbec. Předpokládám, že tato řešení by byly nejen z hlediska RL odrazu výhodnější...

Nicméně jsem přesvědčený, že celkově překryt kabiny dozná do sériové podoby ještě zásadních změn...
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Alchymista »

Tie "mikrodrátky" tam samozrejme budú, viditeľné "pásky" sú len prívody k nim.
Namáhanie a požiadavky na výkon vyhrievania a rovnomernosť ohrevu čelného "skla" sú u lietadiel najskôr niekde inde ako u osobných áut. Hrúbka toho "skla" je niekoľkonásobne väčšia ako u áut a tvar čelného "skla" je tiež o kus zložitejší, k tomu vysoké požiadavky na čírosť/priehľadnosť, životnosť, odolnosť a spoľahlivosť... Dosť dôvodov použiť staršiu, ale overenú a dobre zvládnutú technológiu.

UV a IR senzory - bolo by zaujímavé mať k dispozícii úplné spektrálne charakteristiky pracujúcich raketových motorov a spektrálne charakteristiky typického "pozadia" - oblohy, horizontu a "zeme" v rovnakých oblastiach spektra, vrátane typického rozloženia a veľkosti "porúch" či falošných cieľov. Bohužiaľ, nič také som zatiaľ nenašiel...
Takže môžem len odhadovať - pracujúci raketový motor môže byť v UV oblasti výrazný a nápadný cieľ premietajúci sa na relatívne "homogénne" pozadie s malým množstvom iných falošných cieľov.
V IR oblasti to celkom určite neplatí - je tam mnoho rôznych zdrojov IR žiarenia a pozadie nie je homogénne, takže kritický cieľ - odpálenú raketu - je obtiažne správne identifikovať.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Alchymista píše:Tie "mikrodrátky" tam samozrejme budú, viditeľné "pásky" sú len prívody k nim.
Namáhanie a požiadavky na výkon vyhrievania a rovnomernosť ohrevu čelného "skla" sú u lietadiel najskôr niekde inde ako u osobných áut. Hrúbka toho "skla" je niekoľkonásobne väčšia ako u áut a tvar čelného "skla" je tiež o kus zložitejší, k tomu vysoké požiadavky na čírosť/priehľadnosť, životnosť, odolnosť a spoľahlivosť... Dosť dôvodov použiť staršiu, ale overenú a dobre zvládnutú technológiu.
Jen je mě divné že na některých strojích to je, na jiných ne, proč to má třeba stařičký MiG-29A a Su-27 ne a na Su-35 to zase je? To tu nikdo nedělal u našich MiG-29 aby nám to přesně osvětlil ? :)
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“