Tankem BT-7M nekončí v Sovětském svazu vývoj kolopásových lehkých tanků na podvozku Christie. Byla zadána specifikace pro novou generaci kolopásových tanků, využívající prvky ze stávajících tanků BT a určitá vylepšení z projektů BT-IS a BT-SV (SV-2). Tank měl překonávat stávající BT-7, byla požadována rychlost 70 km/h na kolech i pásech, dojezd 300-400 km, pancéřování 25 mm, pohon tří pojezdových kol, tříčlenná osádka, možnost vyzbrojení kanonem ráže 76,2 mm a další. Vývoj byl pověřen Charkovský tankový závod (CHTZ).
Výsledkem jejich práce byl tank podobný moderním tankům z doby druhé světové války. Trup byl svařovaný, příď byla sešikmena, síla pancíře byla 20 mm stejně jako u zbytku korby. Vana měla pancéřování 25 mm, zadní část trupu 16 mm.Věž měla konický tvar, síla pancíře byla 25 mm.
K pohonu tanky je použit stejně jako u tanku BT-7M dieselový vidlicový dvanáctiválec B-2 o výkonu 500 HP. Označení u ruských motorů je někdy divné, mám obavu že dochází ke komolení ruského V a B. U motoru B-2 jsem narazil na hodnotu 400 HP.
Výzbroj tvořil 45 mm kanon 20K vz. 1934, spřažený s kulometem DT ráže 7,62. Palebný průměr kanonu byl 152 nábojů, pro kulomet 2709 nábojů. Druhý kulomet DT byl umístěn ve střelišti na čelní korbě.
Osádku tanku tvořili čtyři muži – řidič a radista/střelec z kulometu seděli v trupu vedle (řidič vlevo), ve věži měl stanoviště nabíječ a velitel/střelec z kanonu.
Prototyp označovaný jako A-20 byl dokončen v červenci 1939 a zkoušen na polygonu z dalším prototypem, A-32 (prototyp T-34). Po upravě se měl BT-20 vyrábět, nebylo však kde. CHTZ nebyl kromě T-34 schopen vyrábět další typ tanku a proto byl program BT-20 v roce 1940 zastaven.
Nicméně při dohadování o výrobě se za tank BT-20 stavěli mocní muži tehdejší doby, maršálové Vorošilov a Kulik. Podle Kulika se na bojišti neměl objevit pomalý tank, tank pouze na pásech by prý okamžitě zničilo dělostřelectvo. Navíc byly tanky BT-5/7 v té době poměrně úspěšně použity proti Japoncům.
technická data BT-20:
hmotnost – 18 t
délka – 5,76 m
šířka – 2,65 m
výška – 2,43 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice na kolech – 700 km
dojezd silnice na pásech – 400 km
max. rychlost silnice – 75 km/h
max. rychlost terén – 40 km/h
osádka – 4
Zdroj:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 3


A20