Druhá fáze bitvy byla především hodně častými útoky němců jen na lodní konvoje obchodního loďstva. Němci se snažili vylákat stíhačky RAF do vzduchu, mělo to několik důvodů ozkoušet sílu a připravenost RAF a samozřejmě také cíl co nejvíce oslabit Velkou Británii tím že jí oslabí příděly.
Göering se v půlce této etapy (útoků na lodě) chvástal před Hitlerem že jeho letadla dokáží úplně zastavit příjezdy konvojů do Anglie a společně s Kriegsmarine a ponorkami dokáže zablokovat britské přístavy.
Období těchto útoků se neoficiálně začalo nazývat „bitva o konvoje“ trvala zhruba od 4. července do 11. srpna 1940. Po 11. srpnu 1940 se už Luftwaffe začal soustředit na svůj konečný úkol – zničení RAF na zemi a ve vzduchu.
Bitva o konvoje měla zprvu jakýsi charakteristický tvar, v prvních pár dnech se do útoků na konvoje zapojovaly především osamocené bombardéry, především skvělý Ju-88, jenže ihned po prvních pár pokusech Luftwaffe zjistila že takto to určitě nejde vzhledem k tomu že obrana Britského pobřeží je skutečně dobrá a ztráty letadel při takovýchto pokusech byly opravdu obrovské. Proto se přešlo na jinou taktiku, do boje byly nasazeny střemhlavé bombardéry Ju-87 Štuka, ty byly shora zajišťovány stíhači, především letadla Me-109E, ale také Me-110. Nutno podotknout že Ju-87 se sice dobře hodil pro útoky na lodě, ale v momentu kdy se objevily stíhačky RAF bylo toto letadlo v koncích pže mělo několik nevýhod – především velice nízkou rychlost a slabou obrannou výzbroj, právě toto z něj dělalo velice snadný cíl pro obratné stíhačky RAF. Němci začali čím dál více zvyšovat počty letadel posílaných na jednotlivé útoky.
Uvedu data která se nejvíce zapsala do historie během „bitvy o konvoje“
- 4. července 1940 - první útok Luftwaffe na konvoj obchodního loďstva, bombardéry Ju-87 zaútočily na konvoj který velice zdecimovaly, bylo potopeno drtivé procento lodí.
- 10. července 1940 – RAF se rozhodla že zaútočí na letiště Luftwaffe v Amins a Saint Omer, k tomu ovšem kvůli špatnému počasí nedošlo. Z letiště Coltishall u Norfolku vzlétl po vyhlášení poplachu roj stíhaček Supermarine Spitfire aby zastavily neidentifikované letadlo které se blížilo k hranici pobřeží. Po zhruba 10-ti minutách objevily stíhačky osamocený letoun Do-17 a sestřelili ho. Po 9. hodině byl zpozorován z průzkumného letadla konvoj který směřoval na jihozápad od přístavu Dover. Průzkumné letadlo i se stíhacím krytím několika stíhaček Me-109 bylo napadeno rojem stíhaček Spitfire z letiště Manston. Ani na jedné straně nebylo sestřeleno žádné letadlo, pouze průzkumný Do-17 se poškozený rozbil na svém letišti. Proti tomuto konvoji byla vyslána letka stíhaček Me-109 která měla především odlákat stíhače RAF tak aby mohly bombardéry v klidu odvést svou práci. Jenže stíhačky které měly odlákat stíhačky RAF byly zachyceny radarem a napadeny ještě dříve než vůbec mohly začít plnit svou úlohu. Během boje byl zahájen menší útok na radar a konvoj v Doveru a zanedlouho se objevily další letadla – 25 Do-17 krytých stíhači Me-110. Proti nim odstartovaly 2 letky Hurricanů a později se přidala i třetí letka Spitfirů. Bombardéry se snažily dostat ke konvoji jenže stíhačky RAF bojovaly tvrdě bombardéry zahnaly. Přesné údaje sestřelů toho dne nejsou známy, jistě byly sestřeleny 2 bombardéry (jeden spadl po srážce se stíhačkou Hurricane), RAF ztratila 4 letadla (1 Hurricane po srážce s Do-17, 1 Hurricane byl poškozen těžce stíhačkou Spitfire a zbytek byl sestřelen stíhači Luftwaffe. Dodatečné údaje uvádí že bylo během celého dne sestřeleno 12 letadel Luftwaffe, na straně RAF padl jediný pilot – Thomas Higgs který se srazil s bombardérem Do-17.Během tohoto dne vyslali němci ještě skupinu 63 letadel Ju-88 proti Swansea a Falmouthu, němci provedli klamný manévr že se přiblížili od západu a stíhačky RAF je nedokázaly zachytit, bombardéry tak napadly své cíle a zase se vrátily.
- 11. července 1940 Luftwaffe prováděla útoky bombardéry Ju-87 na konvoje na jihozápadě Anglie, záchytné stíhačky které proti nim byly vyslány si však nevšimly výškového krytí a doprovodné stíhačky Me-109 je napadly shora s sestřelily 2 stíhačky Spitfire. Téhož den se doehrál další útok, bombardéry Ju-87 letěly s krytím stíhaček Me-110 letěly k Portlandu kde byly zastaveny stíhačkami Hurricane z 601. squadrony, letka stíhaček Me-110 však letěla pozadu a nemohla se několik minut dostat k místu boje což umožnilo Hurricanům sestřelit 2 Štuky a poté ještě další 2 stíhačky Me-110
- 12. červenec 1940 byl pro RAF špatným dnem, německým bombardérům se podařilo sestřelit 2 stíhačky Hurricane několik dalších poškodit.
- 19. července 1940 – po týdnu děšťů byly nasazeny do bojů proti útočícím němcům nasazeny stíhačky Bolton-Paul Defiant, ty byly při hlídkování napadeny několika stíhačkami Me-109 které celkem rychle odhalily mrtvý úhel na zádi Defiantu a proto tuto letku RAF zdecimovaly, zpátky se vrátily 3 Definaty z devíti a to hlavně díky tomu že se k nim připojily Hurricany ze 111. letky.
- 25. července 1940 podnikla Luftwaffe kombinovaný útok s rychlými čluny Kriegsmarine na konvoj v průlivu La Manche u Doveru. Několik letek letadel Ju-87 utrpělo těžké ztráty – bylo sestřeleno 18 Štuk a 7 stíhaček RAF, RAF sice vyšla lépe než Luftwaffe, horší na tom byl ovšem konvoj kde bylo potopeno z 21 lodí 11. Do boje se zapojily i děla z Cap Gris Nez.
- 30. července 1940 vydal Göering upozornění že brzy začnš skutečná bitva o Británii a že by se Luftwaffe měla nyní zaměřovat spíše na přípravy. Tohoto dne však několik letek LW zaútočilo na konvoj v průlivu přičemž ztratily 5 letadel a nepotopily ani jednu loď a nesestřelili ani jednu stíhačku RAF.
- 11. srpna 1940 vzlétly letouny Luftwaffe na poslední koncentrovaný útok proti konvoji před zahájením „Dne Orla“ ztráty tohoto dne byly vysoké, němci ztratili 38 letadel a RAF 32.
Celkové ztráty během bitvy o konvoje činily 219 sestřelených stíhaček Britského Královského letectva – RAF. Luftwaffe ztratila 441 letadel. Potopeno bylo 30 000 tun lodní tonáže.
Dalšího dne – 12. srpna 1940 byl vydán rozkaz pro přípravy před Dnem Orla (mohutné útoky na letiště RAF na jihu Anglie). Tyto „přípravy“ spočívaly v tom že byly podniknuty útoky na radarové stanice RAF. Tohoto dne na ně také němci zaútočily, do útoku se zapojilo mnoho letadel Luftwaffe, střemhlavé bombardéry Ju-87 a obratné střední bombardéry Ju-88 a jejich krytí stíhačů v podobě Me-109 a menšího počtu Me-110. Němcům se podařilo jednu radarovou stanici celkově zničit – stanici v Rye. Poškozeny byly další 4 stanice – v Doveru, Pevensey, Dunkirku, poslední stanice se nacházela nedaleko Doveru. Podle Luftwaffe byly tyto útoky úspěšné na 75%. Němci si však nejdříve chtěli oťuknout jak moc byli úspěšní a proto vyslali zhruba 3 nálety. 2 z nich nebyly moc ohroženy, jeden nebyl dokonce napaden vůbec, u třetího však došlo k velkému boji a bylo sestřeleno mnoho letadel. Němci si stále však nebyli jistí a proto vyslali další 3 nálety, všechny byl zachyceny Brity ještě než letadla opustila Francouzské pobřeží. Britům se totiž usilovnou prací podařilo stanice rychle zprovoznit. I když němci viděli že systém včasné výstrahy funguje poté co zničili stanice měli na mysli jen uskutečnění velkého dne – „Dne Orla“ a proto nepokračovali v útocích na stanice a dalšího dne spustili Den Orla.
Pokračování brzy....


Ju-87

Hurricane