PAK FA (Su-57)

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

mepu, k tým obrázkom by sa hodil orient. popis.
4 radary v X pásme budú mať 360 st. obzor, pričom spredu je obzor 240 st. zo str. dosahom cca 170 km (samotný predný by mal mať dosah do 400 km v uhle 50 -80 st.). Zadný pri počte T/R prvkov cca 500 (odhadom) tak 70 - 90 km. L radary(decimetrové) ? km, pri rozmeroch antény(obmedzenej hrúbkou profilu) prakticky "vidia" len v 1 rovine...
No bude to taký miniAWACS :rotuj: A to ešte nespomenuli 6-ty prídavný radar v kontejneri pod krídlom( pásmo Ka, centimetrový).
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kenavf »

absik píše:mepu, k tým obrázkom by sa hodil orient. popis.
4 radary v X pásme budú mať 360 st. obzor, pričom spredu je obzor 240 st. zo str. dosahom cca 170 km (samotný predný by mal mať dosah do 400 km v uhle 50 -80 st.). Zadný pri počte T/R prvkov cca 500 (odhadom) tak 70 - 90 km. L radary(decimetrové) ? km, pri rozmeroch antény(obmedzenej hrúbkou profilu) prakticky "vidia" len v 1 rovine...
No bude to taký miniAWACS :rotuj: A to ešte nespomenuli 6-ty prídavný radar v kontejneri pod krídlom( pásmo Ka, centimetrový).
Neviem či som "mimo" ale ja som tie obrázky od mepu pochopil tak,že zobrazujú aká je u F-35 obtiažnosť zachytenia rôznymi nepriatelskými radarmi(rôznej vlnovej dĺžky,a rôzny uhol ožarovania).S T-50 to nemá priamu súvislosť pretože T-50 má len dva druhy radaru a to v pásme X a L.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Přesně tak, souvislost to má s PAK-FA jen tu, že je to také letadlo navržené se stealth v radarové oblasti - tím sem chtěl jen poukázat, že se nejedná o žádnou pohádkovou technologii ale o technologii co se dá výrazně eliminovat pokud použijete radary pracující v jiných pásmech pro detekci. Nesnáším osobně prostě odborníky (ne tady, ale různě po netu) co budou pořad dokola tvrdit, že F-22 má lepší stealth - a je nezachytitelný a mají to pomalu za náboženství a o tom, oč vlastně de technicky nemají ani ponětí povětšinou.
absik píše:mepu, k tým obrázkom by sa hodil orient. popis.
4 radary v X pásme budú mať 360 st. obzor, pričom spredu je obzor 240 st. zo str. dosahom cca 170 km (samotný predný by mal mať dosah do 400 km v uhle 50 -80 st.). Zadný pri počte T/R prvkov cca 500 (odhadom) tak 70 - 90 km. L radary(decimetrové) ? km, pri rozmeroch antény(obmedzenej hrúbkou profilu) prakticky "vidia" len v 1 rovine...
No bude to taký miniAWACS :rotuj: A to ešte nespomenuli 6-ty prídavný radar v kontejneri pod krídlom( pásmo Ka, centimetrový).
miniAWACS je slabé slovo :) - jako uvidíme ale technologie nato rusové mají a našlápnuto máji v tomto teda hodně daleko za konkurenci.

Počítám, že ten zadní radar by mohl být konstrukčně stejný jak boční, kvůli unifikaci.

Co se týká těch radarů pro pásmo L - to je vaření z vody zatím - osobně typuji, že budou 4 antény v náběžných hranách a LEVCONech (sorry ale mě se ten název líbí) a možná i konfigurace 2 x L psámo a 2 x třeba Ku, ale určitě si to nelze představovat tak, že to bude pracovat zcela nezávisle na hlavním radaru - omezení na 1 rovinu právě není tak fatální pokud je to umístěno v pohyblivých částech letounu které se využívají i jako ovládací prvky a když si to představíte tak antény v náběžné hraně směřují dopředu převážně, a v LEVCONu by ty osy antén měli směřovat spíše do boků! takže dvě roviny a ještě je zajímavé, že jsou neustále v pohybu a není to jen jedna rovina vyzařování plus limity elektronického vychylovaní paprsku (ale čert ví jak to bude vlastně fungovat).
Obrázek
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 564
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od Xawi3r »

Co jsem se dočetl na zahraničních diskusních fórech, tak většina diskutérů (z těch evidentně znalejších) se shoduje, že ne všechny AESA zařízení na T-50 (celkově asi 8?) budou fungovat jako radary...
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kenavf »

Xawi3r píše:Co jsem se dočetl na zahraničních diskusních fórech, tak většina diskutérů (z těch evidentně znalejších) se shoduje, že ne všechny AESA zařízení na T-50 (celkově asi 8?) budou fungovat jako radary...
Hovorilo sa o tom že by tie radary mali fungovať aj ako rušiče,prípadne aj ako "elektromagnetické" zbrane na likvidáciu elektroniky na palube protivníka
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Xawi3r píše:Co jsem se dočetl na zahraničních diskusních fórech, tak většina diskutérů (z těch evidentně znalejších) se shoduje, že ne všechny AESA zařízení na T-50 (celkově asi 8?) budou fungovat jako radary...
Jenže tohle je přesně to slovíčkaření, "jako radar"co je radar ;) Taky to čtu, většina tam tvrdí, že to bude sloužit (ty L pásmové antény) jen jako IFF což je totální blbost, nebo ještě jako rušičky, to je další blbost - jinak soustava Š121 obsahuje aktivní systém elektronického boje - L402 Himalaya a antény jsou umístěny v koncích křídel a asi i jinde po letounu - ale určitě to nemohou být ty L pásmové o kterých se bavíme (ti co to píší asi myslej ty L pásmové AESA v roli elektromagnetické zbraně - tedy schopnost soustřeďovat velmi úzký svazek vyzařované energie na vzdálené cíle, ale na to má výkonnostní charakteristiky tak leda hlavní přední radar, možná s odřenýma ušima (omezeným dosahem) i boční a zadní ale na to bych moc nevsázel) na to ty L pásmové antény jsou strašně malé a výkon taky nebudou mít kdoví jaky - pokud budou i vysílat, aby jste s tím mohly něco rušit natož vyřadit elektroniku na desítky kilometrů.

Jsou dvě možnosti jak bude pracovat detekce cílů v pracovním pásmu L - tedy ty antény.
- L pásmové antény budou vyzařovat i přijímat signál - čemuž by napovídalo značení pro pozemní obsluhu na T-50-5 kde jsou symboly o nebezpečném vyzařovacím výkonu pokud je zařízení zapnuto, které by pasivní anténa nikdy neobdržela ;)
- a nebo ty 4 AESA radary budou obsahovat určitý počet T/R modulů které budou pracovat v pásmu L (ty se vyvíjí) a obětuje se trochu výkonu v pracovním pásmu X (otázka je, jaký minimální počet by byl účinný) a vytvoříte tím další radar v 4 radarech a ty antény v náběžných hranách křídel a LEVCONech budou sloužit jen jako přijímače tohoto signálu - a vše to bude fungovat jako jeden radar.
Každopádně hlavní šéfkonstruktér mluvil o 5 radarech, ne o počtu antén :) Ale pořád mě chybí jeden radar pokud bych připustil, že ty L pásmové antény nefungují jako radar.

Sám jsem strašně zvědav jak to nakonec bude fungovat - takže to neberte jako dogmatická stanoviska ale jen mé názory :lej:
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

mepu:
Počítám, že ten zadní radar by mohl být konstrukčně stejný jak boční, kvůli unifikaci.
Tiež ma to napadlo už keď som písal príspevok, o niečo by sa znížil dosah ale možnosť postupného skenovania za pomoci bočných RL rovn. typu by to vyvážila. Ak by boli zapojené len tieto radary mimo hlavného nosového tak by bolo zorné pole 270 st.(teoreticky 300 st.) čo dáva mnohé možnosti využitia. Výhoda unifikácie je nesporná a navyše v hornej časti by zostalo miesto pre 1 - 2 brzdiace padáky aj keď T-50 ich prakticky nepotrebuje čo vidno z mepu-ovho odkazu na MAKS 2013, kde T-50.2 dobrzdil zrkadlovým vychýlením smeroviek, plnými výškovkami dole(určite cez +40 st.) a plnými spojlermi(mepu-ovými LEVCONmi :) ).
kenavf:
Hovorilo sa o tom že by tie radary mali fungovať aj ako rušiče,prípadne aj ako "elektromagnetické" zbrane na likvidáciu elektroniky na palube protivníka
mepu tu už medzitým stihol napísať názory na L - radary a systéme REB, tak len pripojím že AESA radary sa nehodia na elektromagnetickú zbraň pretože pracujú zo stovkami polovodičovými "magnetronmi/klystronmi" a už tak je problém z ich chladením, tak nikto normálny by neriskoval že si upeče stovky T/R modulov v strede antény na nejaký EMI impulz! Táto hypotetická možnosť "strielať" na elektroniku protivníka je vyhradená PESA radarom s 1 centrálnym magnetronom za predpokladu účinného chladenia (možno raz na Su - 35S a MiG - 31 BM).
Inak v princípe každý AESA radar môže súčasne pracovať aj ako radarový výstražný prijímač - RWR a rušič - jammer (nechcem ísť do podrobností).
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

http://rostec.ru/news/4034
Sice je to článek hlavně o radaru pro nový tank ARMATA, ale je tam i pár info o PAK-FA.

Hlavní přední AESA radar může sledovat až 60 vzdušných cílů, a postřelovat až 16 současně. Pozorovací úhel 240 stupňů.
Pro porovnání radar F-22 může sledovat až 20 vzdušných cílů a postřelovat 4 současně pokud se nepletu.

Také potvrzení že TIKHOMIROV pracuje v současné době hlavně na radarech AESA pásma X a L-pásma pro stíhačky páté generace.

A hlavně
PAK-FA má obsahovat i AESA radar v Ka pásmu (26,5-40 GHz) s "nízkoteplotní keramickou technologií" stejný bude mít i ARMATA (takže další unifikace??).
Už jsem z těch radarů a pracovních pásem u PAK-FA jelen 8-) , vypadá to, tedy, že to budou asi ty boční radary a zadní (v případě jeho unifikace - což se zatím neví).

Takže to vypadá, že radary PAK-FA budou pracovat s pracovními rozsahy pásem:
L (1-2GHz)
X (8-12GHz)
Ka (26,5-40GHz)
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

mepu:
...stejný bude mít i ARMATA (takže další unifikace??).
Už jsem z těch radarů a pracovních pásem u PAK-FA jelen , vypadá to, tedy, že to budou asi ty boční radary a zadní (v případě jeho unifikace - což se zatím neví).
Takže to vypadá, že radary PAK-FA budou pracovat s pracovními rozsahy pásem:
L (1-2GHz)
X (8-12GHz)
Ka (26,5-40GHz)
Tiež som čítal ten článok ( http://vpk.name/news/104085_na_tanki_ar ... eniya.html ), ako som písal predbežne Ka radar má byť v podvese ako upresňovací /rozpoznávací (pretože pracuje v cm pásme) pre hlavný radar PAK FA pri režime vzduch - zem. Samotná ARMATA je len nová pásová tanková platforma na báze T-72/T-90. Ka radary tu majú byť umiestnené viacnásobne v moduloch - pre ľahšiu výmenu.
K radarom T-50, snáď ti to pomôže: v X pásme majú byť 3(4) RL - hlavný 1526 T/R, 2 bočné(+1) zadný
v L pásme pracujú 2 bočné RL umiestnené v nábežných hranách - v spoileroch(v tvojich LEVCON-och) a v slotoch (2 +2 antény)
Aby nás ešte viac domotali, do budúcnosti chystajú ďalšie radary ktoré budú integrované v poťahu trupu - zrejme multipásmové(X, S, možno L?). Majú pracovať ako scaners/jammers.
Naposledy upravil(a) absik dne 28/1/2014, 12:15, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od rabo »

Hlavní přední AESA radar může sledovat až 60 vzdušných cílů, a postřelovat až 16 současně. Pozorovací úhel 240 stupňů.
Pro porovnání radar F-22 může sledovat až 20 vzdušných cílů a postřelovat 4 současně pokud se nepletu.
No tak tomuto údaju je ťažké uveriť. To by vyžadovalo ďaleko, ale ďaleko väčší radar, nie len anténu, ale hlavne to vnútro . Navádzať 16 rakiet. A načo by to bolo ? Veď ich odnesú hádam 8. V prípade leteckých radarov nie je problém v počte cieľov a navádzacích kanálov, tých stačí do 30 a 8-10 kanálov, ale hlavne v dosahu. Nadradenosť vidím skôr v dosahu a lepšej schopnosti rozlišovania, ako v počte navádzacích kanálov.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

rabo píše:
Hlavní přední AESA radar může sledovat až 60 vzdušných cílů, a postřelovat až 16 současně. Pozorovací úhel 240 stupňů.
Pro porovnání radar F-22 může sledovat až 20 vzdušných cílů a postřelovat 4 současně pokud se nepletu.
No tak tomuto údaju je ťažké uveriť. To by vyžadovalo ďaleko, ale ďaleko väčší radar, nie len anténu, ale hlavne to vnútro . Navádzať 16 rakiet. A načo by to bolo ? Veď ich odnesú hádam 8. V prípade leteckých radarov nie je problém v počte cieľov a navádzacích kanálov, tých stačí do 30 a 8-10 kanálov, ale hlavne v dosahu. Nadradenosť vidím skôr v dosahu a lepšej schopnosti rozlišovania, ako v počte navádzacích kanálov.
Těch 16 je myslím spíš otázka všeobecného pokroku v technologiích - pokud je to tedy pravda, nic víc bych v tom neviděl - nutno ale vzít v potaz, že my uvažujeme vlastně jen o předním radaru, otázka je jestli to není mystifikace a ten údaj není o celém radarovém systému Š121 kde by to již možné bylo vzhledem k počtů radaru pracujícím v pásmu X 4*4 = 16.

Dovětek: Ale zase i takový Irbis-E může postřelovat 8 cílů současně, tož babo raď , možná i těch 16 cílů na hlavní přední radar není nereálných. A využití ? toť otázka, buď přidaná hodnota díky použití pokročilých technologií bez momentálního zásadního využití a vklad do budoucna, a napadá mě, že stíhači nepůsobí většinou osamoceně ,takže třeba možnost převzít navádění střel z již sestřelených letadel v letce? nebo jedno letadlo v letce s aktivním radarem a rozptýlená čísla v pasivním modů - to zvládá už i Gripen a přebírání navádění jejich střel, takhle bys mohl kombinovat do nekonečna a vytvořit na tom různé účinné strategie jak vyhledávaní tak napadání konkrétních typů cílů i stealth letadel protivníka. Nesouvisí vlastně u AESA počet současně postřelovaných cílů také s kapacitou a rychlostí sektorového skenování a výkonem jednotlivých T/R modulů?
Jinak třeba radar RBE2 Rafalu ale to je PESA muže sledovat 40 cílů, postřelovat může 8 současně (oprava z francouzské wiki) - v podstatě by to odpovídalo vývoji radarů a možnostem technologií, cca co desetiletí = to zvýšení těchto parametru o násobek. Tak jako skokový růst na časové ose bych tam našel. :)

Jinak ještě k detekci PAK-FA stealth letadel protivníka
Četl jsem tak před 2 lety o možné taktice vyhledávání konkrétně stealth letadel protivníka na velkých vzdálenostech a tam bylo vyloženě zmíněno že letka PAK-FA a hlavně její radary a pasivní senzory při určitých formacích letky a (vzdálenostech letounů od sebe řádově 10km) mohou několikanásobně zvyšovat dosahy asi těch L pásmových radarů na cíle typu stealth - pravděpodobně je to dosaženo různými úhly dopadů vln na objekt a jejich společnému vyhodnocení všemi letouny a sdílením si těchto dat mezi sebou a asi nejen mezi sebou (vytvoří tak vlastně jeden virtuální radar s více anténami) - teoreticky by se tím (použitím více vzdálených antén) měl zvednout právě dosah, přesnost a hlavně pravděpodobnost zachycení. Ale za boha už nevím kde to bylo - takže vzhledem k roku bych to bral s rezervou.
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

rabo:
No tak tomuto údaju je ťažké uveriť. To by vyžadovalo ďaleko, ale ďaleko väčší radar, nie len anténu, ale hlavne to vnútro . Navádzať 16 rakiet. A načo by to bolo ? Veď ich odnesú hádam 8. V prípade leteckých radarov nie je problém v počte cieľov a navádzacích kanálov, tých stačí do 30 a 8-10 kanálov, ale hlavne v dosahu.
Nie je dôležitá veľkosť antény(tá má vplyv na celk. dosah) ale počet T/R prvkov a tých má hlavný radar myslím 1526. Pre spoľahlivú funkciu (pri dosahu rádove 200 km) mu však stačí cca 800 jednotiek- teda polovica, druhú polovicu môže využívať na iný režim. Dokazuje to aj popis možností T - 50 zároveň (v tom istom čase) útočiť na pozemné aj vzdušné ciele. To znamená že jeho radar nepracuje duálne(prepínaním funkcie v časovej osi) ale paralelne - ako 2 nezávislé radary. Mám ťa za "odborníka" tak predpokladám že poznáš možnosť každého moderného PESA/AESA radaru navádzať 8 rakiet súčasne(príkl. PVO systém S-350). Riadiaca jednotka(tvoje "to vnútro") vďaka absencii centrálneho magnetronu/klystronu môže byť duálna, skôr quadrálna(štvornásobná) čo dáva teoretickú možnosť navádzať súčasne až 32 rakiet(viz analógia kontr. pult z S-350 http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=186&t=5995 ). A načo je možnosť navádzať 16, keď "odvezie" len 8? Zabudol si na číslo(suseda), ten tak môže stále letieť v pasívnom režime - teoreticky neviditeľný.

rabo vo vlákne F-35 napísal:
Rabo:
Netreba si robiť ani ilúzie o cene východných strojov. Pak sa určite nedostane na cenu 80mil. a ani 100. Ak bude v ňom všetko ako je prezentované tak cena bude značne nad 100mil.
Ak sleduješ predch. príspevky, vieš že som písal o cene pre ruské VVS asi 150 mil. dolárov za kus. Z toho napr. cena hl. radaru predstavuje 25 - 30 mil. dolárov(prečo - napíšem neskôr). Rusi už pri predstavení hl. radaru na MAKS 2009 vyhlásili že E(exportná) verzia bude stáť cca 10 mil. USD.
Ďalej PAK FA má prakticky trojvrstvový poťah na kovovej kostre. Základný poťah tvorí viac-menej dielektrický kompozit - voština(kevlar + ich špeciálny tzv. chimkompozit), RAS poťah(Radar Absortion Surface) a vrchný 3-D RAM vrstvový náter hrúbky 0,7 až 1,4 mm(pozn. hrubší je najnovšia technológia - tzv. rezonančná). Zrejme pri exportnej verzii už len z dôvodu utajenia vynechajú poťah RAS(iste nákladný) a už pri zachovaní avioniky a vybavenia tá cena 100 - 115 mil. dolárov môže byť reálna.
Naposledy upravil(a) absik dne 28/1/2014, 14:33, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

mepu:
Jinak ještě k detekci PAK-FA stealth letadel protivníka
Četl jsem tak před 2 lety o možné taktice vyhledávání konkrétně stealth letadel protivníka na velkých vzdálenostech a tam bylo vyloženě zmíněno že letka PAK-FA a hlavně její radary a pasivní senzory při určitých formacích letky a (vzdálenostech letounů od sebe řádově 10km) mohou několikanásobně zvyšovat dosahy asi těch L pásmových radarů na cíle typu stealth - pravděpodobně je to dosaženo různými úhly dopadů vln na objekt a jejich společnému vyhodnocení všemi letouny a sdílením si těchto dat mezi sebou a asi nejen mezi sebou (vytvoří tak vlastně jeden virtuální radar s více anténami) - teoreticky by se tím (použitím více vzdálených antén) měl zvednout právě dosah, přesnost a hlavně pravděpodobnost zachycení. ... takže... bych to bral s rezervou.
O možnostiach radarov - vtedy ešte chystaného - T-50 sa najviac písalo v r. 2009, keď boli na MAKS-e 2009 prvýkrát oficiálne predstavené prototypy hlavného radaru a L (slotového) radaru. Z toho obdobia pochádzajú aj údaje pre odpoveď rabovi...(prevetrám archív, linky doplním). Pre sfázovanie niekoľkých L radarov potrebuješ prenos veľkého množstva dát za jednotku času, na to už asi Link16 nestačí. Ale je tu východisko - na X radare F-22 bol prakticky vyskúšaný prenos veľkého objemu dát v čase - údajne 10 až 15 krát viac ako stihne Link16... Keďže T - 50 má bočné X radary tak to sfázovanie napr. 8 radarov zo 4 lietadiel je reálne.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od rabo »

Nie je dôležitá veľkosť antény(tá má vplyv na celk. dosah) ale počet T/R prvkov a tých má hlavný radar myslím 1526. Pre spoľahlivú funkciu (pri dosahu rádove 200 km) mu však stačí cca 800 jednotiek- teda polovica, druhú polovicu môže využívať na iný režim. Dokazuje to aj popis možností T - 50 zároveň (v tom istom čase) útočiť na pozemné aj vzdušné ciele. To znamená že jeho radar nepracuje duálne(prepínaním funkcie v časovej osi) ale paralelne - ako 2 nezávislé radary. Mám ťa za "odborníka" tak predpokladám že poznáš možnosť každého moderného PESA/AESA radaru navádzať 8 rakiet súčasne(príkl. PVO systém S-350). Riadiaca jednotka(tvoje "to vnútro") vďaka absencii centrálneho magnetronu/klystronu môže byť duálna, skôr quadrálna(štvornásobná) čo dáva teoretickú možnosť navádzať súčasne až 32 rakiet(viz analógia kontr. pult z S-350 http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=186&t=5995 ). A načo je možnosť navádzať 16, keď "odvezie" len 8? Zabudol si na číslo(suseda), ten tak môže stále letieť v pasívnom režime - teoreticky neviditeľný.
Počet TRMs modulov v prípade AFAR nie je až tak podstatný, podstatný je ich výkon vyžarovania, ktorý je spojený s veľkosťou, chladením atď. klasické jednolúčové FAR radary dávajú celý svoj výkon do jedného lúča, ale u AFAR je vlastne každý modul malý radar a na plnenie úloh sa musia spájať, aby dali spolu väčší výkon. Su-35 ma radar s max výkonom cca 10-18KW / podľa zdroja /vďaka tomu dosahuje vyhľadávanie cieľov na rekordných 350km. Ak nemá radar z Paku v súčte výkonov TRMs modulov väčší výkon ako tých 10-18 KW , tak sa pri takto vzdialených cieľov možno musia spojiť všetky dokopy na ožiarenie cieľa. Radar z F-22 má tiež okolo 1500 TRMs modulov a akú mu to dáva schopnosť ? Je to hlavne o výkone jednotlivých modulov. Počet modulov má výhody v iných vlastnostiach ako je len počet navádzacích a vyhľadávacích kanáloch.
Uviedol si príklad radaru zo systému S-350, pozri sa aký je veľký a to má schopnosť naraz sledovať len 100 cieľov a 8 ničiť. Prečo ? No možno preto, aby bola zachovaná schopnosť sledovať na max vzdialenosť 100 cieľov môže okamžite naviesť rakety len na 8 cieľov. Nemôže byť problém aby navádzal rakety aj na 16 cieľov, ale potom by mu spadla schopnosť sledovania cieľov možno na polovicu.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kopapaka »

Jen taková poznámka k tomu počtu současně naváděných raket. Podle mě docela záleží na tom, co to vlastně je za rakety. Pokud by měly koncové samonavední pomocí vlastního radaru ( případně IČ ), tak jich půjde navádět mnohem víc současně - vlastně stačí jen "krmit" autopilota střely údaji o poloze cíle...

Ještě mě napadla taková drobnost, nemůžou Rusi na T-50 používat i spojení pomocí laserového paprsku? Vždyť to letadlo už na to vlastně vybavení má - stačilo by jen doplnit něco, co by správně modulovalo paprsek... Plus nějaké ty serepetičky. Sice by po dobu komunikace nešlo používat to optické čidlo ( fakt si nevzpomenu jak se jmenuje ), ale bylo by to skoro absolutně nezjistitelné...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

kopapaka píše: Ještě mě napadla taková drobnost, nemůžou Rusi na T-50 používat i spojení pomocí laserového paprsku? Vždyť to letadlo už na to vlastně vybavení má - stačilo by jen doplnit něco, co by správně modulovalo paprsek... Plus nějaké ty serepetičky. Sice by po dobu komunikace nešlo používat to optické čidlo ( fakt si nevzpomenu jak se jmenuje ), ale bylo by to skoro absolutně nezjistitelné...
Teoreticky ano, ale bylo by to dost omezené v případě špatného počasí nebo vletu do mraků - a hlavně byste se musel třeba na 10km zaměřit přesně s tím paprskem na plochu zrcadla 101KS-O o velikosti pár cm - což se mě zdá neproveditelné. takže bych to viděl spíš na přenos objemnějších dat v letce pomoci x pásmových radarů jak psal "absik", standardní datalinky mají rychlost přenosu řádově 1 (125KB/s) - 10 Mbit/s (1,25MB/s) což je celkem málo (samozřejmě záleží na co), ale co jsem zjišťoval přenos dat prostřednictví radarů pracujících v pásmu X i L, tak propustnost byla kolem 256Mbit/s (32MB/s) což už je trošku výrazný rozdíl. Když vezmeš v potaz že PAK-FA bude mít cel-okruhové radarové pokrytí x pásmem, tak byla by blbost tuto možnost nevyužit i pro přenos dat, když je to technicky proveditelné - samozřejmě bych ponechal i standardní data-link.

Něco o nových ruských RAM materiálech
http://www.palba.cz/album/albums/userpi ... d6wsnl.jpg
a stránky výrobce http://ferrite-domen.com/index.php/prod ... -absorbing

By člověk nevěřil co na tom netu najde všechno :)
ShKS-5 HUD a parametry rovnou od výrobce ;) http://www.lomo-tech.ru/index.jsp?a=4&b=3&c=8

******* Prosba ******** Mohl by někdo s dobrou ruštinou udělat z příspěvku čas 03, 2010 03:24 na této stránce http://www.rusarmy.com/forum/topic7634-960.html výcuc - nebo jej přeložit s google translatorem je to naprd :(
Obrázek
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

to mepu,
v ruskom fóre rozoberajú že L - antény nebudú mať dostatočný uhol obzoru, nie viac ako (2x) 90 st v horizontále a 80 st.vo vertikále, čo nestačí na vytvorenie zväzku lúčov zachytiť ciele na dostatočnú vzdialenosť, dá sa to zlepšiť predĺžením L- antén na celú dĺžku slotov(pevnostný problém), alebo navýšením vyžarovacieho výkonu antény, čo však prinesie problémy s chladením a navyše sloty sú aj tak horúce od aerodyn. ohrevu a zvýšený príkon antény významne zhorší IR(v ruštine IK-infrakrasnoj) efekt stealth. A že potrebný príkon rastie zo štvorcom vzdialenosti.
Ďalšie odseky sa venujú uhlom skenovania hlavného radaru a že dosah v dolnej polosfére je obmedzený tým, že radar pracuje na pozadí zeme a že v závislosti na uhle vychýlenia paprsku a výšky letu od zeme sa to môže zmenšiť až na štvrtinu voči hornej polosfére.
Potom rozoberajú či je z hľadiska zníženia RCS lepšie skenovať po riadkoch dipólov (súčasne na viacerých poschodiach s medzerami - "etažach") alebo využiť viacnásobné zväzky založené na segmente 15 x 14 prvkov Ude-Yagi: (nasleduje schéma segmentu a postup spínania prvkov - žiaľ nie som špecialista na radary tak nedám fundovaný preklad).
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od mepu »

Dík absík, no každopádně, to ti rusové museli nějak vyřešit, jinak by to do PAK-FA nedávali. Tohle mě fakt zajímá, ale zjistit o tom relevantní informace je zatím nemožné :(
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od kopapaka »

mepu píše:Teoreticky ano, ale bylo by to dost omezené v případě špatného počasí nebo vletu do mraků - a hlavně byste se musel třeba na 10km zaměřit přesně s tím paprskem na plochu zrcadla 101KS-O o velikosti pár cm - což se mě zdá neproveditelné.
Tak omezení mi byla jasná, ale k té detekci - T-50 určitě bude mít i detektory ozáření laserem... V tom případě by stačilo nasvítit mnohem větší cíl :)
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
absik
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 8/12/2008, 19:04
Bydliště: pri Čiernej vode

Re: Program PAK-FA (Suchoj T-50)

Příspěvek od absik »

to mepu, budem sledovať RL, keď niečo nájdem tak dám sem alebo aspoň do SZ.. Zatiaľ som našiel len článok, vedecky odôvodnený, prečo sa ešte nedá ani z takých veľkých radarov ako typ Voronež urobiť EM delo.
kopakapa, súvisí to aj s tebou a tvojím laserom - laser sa nehodí na prenos veľkého objemu dát za čas. jednotku. Prečo? Pretože laser i to EMI delo pracujú ako kvantový generátor(dá sa to rozpísať ale stručne: jedná sa o narastajúci zdroj energie na princípe polopriepustných zrkadiel a opätovného zosilnenia odrazeného zväzku, tak trochu problémy s moduláciou...). Spomínaný X radar silu lúča rieši pripnutím ďalších prvkov, pričom každý už vysiela modulovaný signál.
Jedno zaujímavé video - vidno tam že počas továrenských skúšok boli aj odpaly zbraní, v čase 12:30 - 12:32 vidno odpal z prednej pumovnice staršej R-77 ešte s mrežovými kormidlami. Tiež sú tam pekné detaily špeciálnych hlavičiek skrutiek na paneloch "LEVCON-ov"(rusi túto plochu označujú"наплыв"):
Пятый Т-50.5 ПАК ФА и Ещё Много Хорошего !!!
Odpovědět

Zpět na „Letadla“