Ať již byl ale nazýván jakkoli, tento nový typ křižníku se díky restrikcím uvaleným na výstavbu/modernizaci bitevních lodí a nulovému kvantitativnímu omezení stal automaticky tažným koněm námořního soupeření. Není tedy divu, že se později přistoupilo i k limitaci této kategorie. Do té doby však byla hlavním problémem kvalitativní omezení a námořní mocnosti došly brzy k nepříjemnému zjištění, že do 10 000 tun standardního výtlaku se prostě všechny kýžené vlastnosti nevměstnají, ať už se třeba konstruktéři postaví na hlavu a lodě na komín. Každé z hlavních námořnictev si tedy nakonec vytvořilo do určité míry svébytnou konstrukční linii těžkých křižníků a jedinečnou kombinaci tří základních faktorů, jimiž byly výzbroj, pancéřování a rychlost. I tak se dá ovšem říci, že první generace „washingtonských“ křižníků se klonila spíše k dosažení vyšších rychlostí na úkor ostatních vlastností, především však pancéřové ochrany. Nejvýraznějším příkladem této cesty pak byla právě francouzská plavidla. Nutno však říci, že slabá ochrana prvních francouzských těžkých křižníků nebyla jen výsledkem taktických požadavků, ale i striktního dodržení povoleného výtlaku a absence různých kliček a konstrukčních přešlapů (což se třeba nedá říci o jejich italských a japonských protějšcích). U pozdějších konstrukcí již lze pozorovat větší důraz na pancéřovou ochranu (se vzestupnou tendencí u každé nové jednotky) a zapojení se do obecné hry na kreativní výklad omezujících parametrů.
Původní plány výstavby z července 1922 počítaly až s 21 jednotkami (a ukazují tak inklinaci ke všeobecné mánii ve výstavbě těžkých křižníků), přičemž pro Francii znamenala tato nová kategorie šanci dosáhnout kýžené parity s Velkou Británií a USA, tedy stav, který ponižující limity v oblasti těžkých jednotek neumožňovaly. Tyto plány ale musely být skloubeny s realitou a do počátku Druhé světové války se podařilo postavit pouze 7 jednotek – dvě lodě třídy Duquesne, čtyři plavidla poněkud nesourodé třídy Suffren a osamocenou jednotku Algérie. Ta se měla zároveň stát posledním francouzským těžkým křižníkem, neboť následující projekty se již nedočkaly realizace. Jako hlavní úkoly francouzských těžkých křižníků byly vytyčeny následující – strategický průzkum pro vlastní bitevní flotu, podpora lehčích jednotek a ochrana obchodních tras (případně napadání protivníkových).
Třída Duquesne
Jednotky:
Duquesne (tranche 1924) (Arsenal de Brest, 30.10.1924/17.12.1925/6.12.1927)
Tourville (tranche 1924) (Arsenal de Lorient, 4.3.1925/24.8.1926/1.12.1928)
Charakteristika:
Jak již bylo zmíněno dříve, první třída francouzských těžkých křižníků byla orientována především na rychlost, což bylo ještě povzbuzeno předpokládanými parametry příslušných italských protějšků. Co ovšem Francouzi tehdy nevěděli, bylo to, že italské křižníky třídy Trento dosahují nejen vysoké rychlosti, ale mají zakomponováno i velice slušné pancéřování (alespoň na poměry „washingtonských“ křižníků), to vše na úkor striktního dodržení povoleného výtlaku. Za hlavního garanta přežití v boji bylo tedy považováno především pečlivé členění trupu (16 vodotěsných přepážek dělilo plavidla na 17 oddílů, každý z vlastními pumpami a ventilací), jemuž sekundovaly skromné pancéřové prvky chránící hlavně sklady střeliva. Lodě si díky své vysoké rychlosti měly držet dostatečný odstup a udržet si protivníka co nejvíce od těla. Za základ celé konstrukce byly převzaty lehké křižníky třídy Duguay-Trouin, takže třída Duquesne se dá víceméně označit za jejich větší a lépe vyzbrojenou inkarnaci. Díky zvolené konstrukci trupu se jednalo o plavidla s dobrými nautickými vlastnostmi a to i na rozbouřeném moři.
Výtlak:
10 000/12 200 tun standardní/plný
Výzbroj:
Jádrem výzbroje bylo 8 kanónů ráže 203mm (L/50, Model 1924, rychlost palby 3-4 rány/min) umístěných ve čtyřech dvojdělových věžích (Model 1924, elevace -5°/+45°). Při maximální elevaci činil dostřel 31 400m (protipancéřové granáty první generace, v případě HE granátů činil dostřel 30 000m). Lehká/protiletadlová výzbroj byla tvořena osmi kanóny ráže 75mm (L/50, Model 1924) v samostatných provedeních, osmi 37mm poloautomatickými kanóny (L/50, Model 1925, rychlost palby 20 ran/min) a několika 8mm kulomety. Celou sestavu doplňovaly dva trojité torpédomety ráže 550mm (Model 1925T), zásoba torpéd činila 9 ks (Model 1923D, 6+3 rezervní, hlavice uschovány ve speciálních schránkách na okraji paluby, odkud mohly být v případě nouze rychle svrženy do moře).
Zásoba střeliva:
203mm - 150 granátů na hlaveň (tj. 1 200 celkem)
75mm - 500 granátů na hlaveň (tj. 4 000 celkem)
37mm – 1 000 granátů na hlaveň (tj. 8 000 celkem)
Nejdůležitější součást systému řízení palby byla umístěna v otočné kupoli na vrcholu hlavního stěžně a zahrnovala 5ti metrový a 3 metrový dálkoměr. Další dálkoměr o základně 5 metrů byl umístěn na střeše velitelské věže, své dálkoměry (5m) měly i věže č. 2 a 3. Data z těchto přístrojů byla zpracována střeleckým počítačem Model 1924.
Ochrana:
Jak již bylo řečeno, hlavním prvkem ochrany bylo důkladné vnitřní členění, přičemž hmotnost pancéřových prvků dosahovala dohromady pouhých 460ti tun. Třída Duquesne postrádala pancéřový pás a nejvýraznějším prvkem byly pancéřové boxy (30mm boky, 20mm příčné a horizontální prvky) zanořené v trupu plavidel a chránící sklady střeliva. Jistého stupně ochrany se dostalo ještě věžím hlavního dělostřelectva (30mm), velitelské věži (30mm) a kormidelního prostoru (17mm) plus byly zesíleny dvě z 16ti příčných vodotěsných přepážek (uzavírajících prostor pohonné soustavy, na 20mm).
Pohonná soustava:
Pohonná soustava sestávající z osmi kotlů (Guyot du Temple) a čtyř turbín (Rateau-Bretagne) o souhrnném výkonu 120 000hp poháněla čtveřici lodních šroubů a umožňovala plavidlům dosáhnout maximální rychlosti kolem 34 uzlů (a poskytnout jim tak možnost uniknout bitevním křižníkům potenciálního nepřítele, v tomto případě japonským a britským plavidlům). Tyto hodnoty sice byly naměřeny pouze v době zkoušek a po krátkou dobu, ale jinak byly parametry uspokojivé. Oběma lodím tak například nečinilo problém dosahovat vysoké rychlosti při dlouhodobé zátěži a částečném výkonu (30 uzlů během 24 hodin a při polovičním výkonu strojů). Prostory s turbínami a kotli byly rozmístěny střídavě, což mělo zajistit pohon i v případě vyřazení části pohonné soustavy. Zásoba paliva činila 1 820 tun a dosah při 15ti uzlové rychlosti 4 500nm (při 13ti uzlech 5 500nm).
Ostatní parametry:
Posádka – 605 mužů
Počet nesených letounů – 2 ks (zpočátku typy FBA 17 a CAMS.37, následně specializované GL.810/811 a Loire 130), jeden katapult pro letouny o váze do 2 500kg (instalován se zpožděním, do té doby letouny startovaly z mořské hladiny), později modifikovaný pro vypouštění těžsích typů
Plány:
Duquesne - http://3dhistory.de/wordpress/warship-d ... build-1925
Tourville - http://3dhistory.de/wordpress/warship-d ... build-1926
Úpravy a modernizace:
1930 – úprava jeřábu, instalace ochrany pro vnější dvojici šroubů
1932-1934 – posílení protiletadlové výzbroje (přemístění části 37mm kanónů, instalace čtyř dvouhlavňových kompletů s těžkými kulomety Hotchkiss Model 1929 ráže 13,2mm na záď, instalace ochranných štítů pro 75mm kanóny a především instalace dvou dálkoměrů o základně 3m pro řízení palby protiletadlových děl, do té doby protiletadlové zbraně systém řízení palby postrádaly), instalace nových dálkoměrů na věže hlavního dělostřelectva (o stejné základně, ale tentokráte s možností omezeného samostatného odměru)
1936 – dálkoměr o základně 5m na vrcholu hlavního stěžně nahrazen novým typem (8m)
1937 – přidány dva dvojhlavňové komplety ráže 13,2mm, katapult dočasně odstraněn (kvůli úpravě pro vypouštění těžších typů letadel)
1944 (modernizace provedená v afrických přístavech) – sejmut katapult, torpédomety a lehká protiletadlová výzbroj (37mm kanóny a 13,2mm kulomety), instalovány radary (typy SA-2 a SF) a moderní protiletadlová výzbroj v podobě 20mm a 40mm kanónů (tyto pouze v jednohlavňových postaveních, byť francouzské lodě byly připraveny na instalaci čtyřhlavňových kompletů, které však Američané odmítli dodat), sestava Duquesne v roce 1945 – 6x40 (6x1) a 18x20 (18x1), sestava Tourville v roce 1945 – 8x40 (8x1) a 16x20 (16x1)
Služba:
Bude doplněno


Tourville v roce 1929 (1, 2) a obě sesterské jednotky (Tourville, Duquesne) (3)
Třída Suffren
Jednotky:
Suffren (tranche 1925) (Arsenal de Brest, 17.4.1926/17.5.1927/1.1.1930)
Colbert (tranche 1926) (Arsenal de Brest, 12.6.1927/20.4.1928/4.3.1931)
Foch (tranche 1927) (Arsenal de Brest, 21.6.1928/24.4.1929/15.9.1931)
Dupleix (tranche 1928-1929) (Arsenal de Brest, 14.11.1929/9.10.1930/20.7.1932)
Charakteristika:
Změny oproti předcházející dvojici křižníků jsou u lodí třídy Suffren na první pohled spíše minoritní, ale většina podstatných úprav se skrývala uvnitř (vnitřní členění, pohon, pancéřování). Francie se navíc při jejich plánování již otrkala a neváhala sama použít několik triků k ušetření hmotnosti (ochranné uhelné bunkry, zásoby střeliva, vody atp.). Celá série je navíc provázena kontinuálním vývojem a průběžně aplikovanými vylepšeními, což z třídy Suffren činí dosti nesourodou skupinu.
Výtlak:
Suffren – 10 000/13 135 tun standardní/plný
Colbert – 10 000/13 313 tun standardní/plný
Foch – 10 000/13 644 tun standardní/plný
Dupleix – 10 000/13 621 tun standardní/plný
Výzbroj:
Suffren – identická jako u třídy Duquesne (viz. výše)
Colbert – 75mm protiletadlové kanóny nahrazeny novým modelem ráže 90mm (L/50, Model 1926, rychlost palby 10 ran/min, 500 granátů na hlaveň) (8x1), počet 37mm kanónů Model 1925 snížen o dva kusy
Foch – identická s Colbert
Dupleix – zdvojnásoben počet 90mm kanónů Model 1926, instalovány v dvojitém provedení (4x2), jinak identické s Foch
Ochrana:
U třídy Suffren bylo ustoupeno od dosažení co nejvyšší rychlosti a díky redukci pohonné soustavy o 25% bylo možné lodě opatřit lepší pancéřovou ochranou.
Suffren, Colbert (hmotnost pancéřování 670 tun) – Lodě si uchovaly systém vnitřních pancéřových boxů chránících skladiště munice (boky 50mm, příčné a horizontální prvky 20mm), ale nyní kromě toho nesly i klasický boční pancéřový pás (50mm, byť výška dosahovala pouze 2,6m) chránící oblast strojovny a pancéřovou palubu o maximální tloušťce 25mm (spodní 12mm). Důležité příčné přepážky (uzavírající strojovnu, kormidelnu atd.) měly sílu 20mm, pancéřový box chránící kormidelní prostor pak boky o síle 26mm, 18mm strop a byl uzavřen dvěma ze zmíněných příčných přepážek. Pancéřování věží a velitelské věže zůstalo na hodnotě 30mm.
Poněvadž zadní dva kotle a příslušná turbína zabíraly užší prostor, zvýšil se nejen odstup této části pohonné soustavy od boků trupu a tím pádem i odolnost proti poškození v případě zásahu, ale naskytl se i prostor pro další vylepšení. Tím bylo zakomponování uhelných bunkrů (kapacita 500-640 tun dle zdroje), jež měly nadále posílit pasivní ochranu. Vzhledem k tomu, že uhlí použité pouze jako ochranný prvek by muselo být deklarováno v rámci standardního výtlaku, přistoupilo se k šalamounskému řešení a do strojního oddílu byly vměstnány dva malé uhlím vytápěné kotle (a tím pádem ochranné uhlí spadalo pod palivo).
Foch (hmotnost pancéřování 1 283 tun) – Díky novým postupům při konstrukci trupu (lehké slitiny) a několika trikům při výkladu náležitostí započítaných do standardního výtlaku se podařilo ušetřit několik set tun, které mohly být dále proinvestovány do zvýšené ochrany (jejíž hmotnost byla oproti Suffren a Colbert takřka dvojnásobná). Nejvýraznějším zásahem do koncepce pancéřování bylo upuštění od pancéřového pásu, jež byl nahrazen vnitřní podélnou pancéřovou přepážkou o síle 54mm a výšce 5,5m chránící prostor strojoven. Přibližně na polovině své délky byla protažena až ke dvojitému dnu (celková výška 6,1m), ale toto rozšíření mělo sílu pouze 40mm. Zbytek systému byl identický s předchozími plavidly, pouze došlo k několika drobným navýšením – boky boxů chránících sklady munice byly měly nyní sílu 54mm, paluby 25+18mm. Pomocné kotle sice nebyly na druhé dvojici lodí třídy Suffren použity, ale uhelné bunkry zůstaly zachovány. Aby nedošlo k porušení smlouvy, tak k jejich zaplnění mělo dojít až v případě válečného konfliktu. Francouzi tedy použili podobné kličky jako například Britové a Japonci (voda a duté ocelové trubky jako výplň protitorpédových bariér či plný palebný průměr pro hlavní děla).
Dupleix (hmotnost pancéřování 1 462 tun) – Stejný systém pancéřování jako u jednotky Foch, ale došlo k zesílení některých prvků (na základě vývoje nových italských lehkých křižníků se 152mm kanóny) – vnitřní podélné pancéřové přepážky z 54 na 60mm (dolní přesahy 40-60mm), přičemž tato nebyla nadále souvislá a v oblasti kotelny č. 3 se dvě její části překrývaly (vnější měla standardní sílu 60mm, zatímco vnitřní postupně zesilovala z 20 na 30 a 40mm, přičemž 40mm část připadala na oblast spodního přesahu), boxů kryjících sklady munice (boky z 54 na 60mm a vrchní část z 20 na 30mm) a palub (22+30).
Pohonná soustava:
Suffren, Colbert - Pohonná soustava sestávající z šesti kotlů (Guyot du Temple) a tří turbín (Rateau-Bretagne) o souhrnném výkonu 90 000hp poháněla trojici lodních šroubů a umožňovala plavidlům dosáhnout maximální rychlosti 32 uzlů. Zásoba paliva (1 700 až 1 876 tun dle zdroje) dovolovala doplout do vzdálenosti 4 600nm (rychlost 15 uzlů, případně 3 700nm při rychlosti 20 uzlů). Díky existenci dvojice pomocných kotlů zde byla možnost spálit dodatečné uhelné „pancéřování“ a docílit tak dalších 2 000nm navíc (rychlost 11 uzlů).
Foch, Dupleix – Eliminovány pomocné kotle, prostory použity pro navýšení zásob nafty (2 600 tun celkem), dosah nyní činil 5 300nm při rychlosti 15ti uzlů.
Ostatní parametry:
Posádka – 647 (Suffren, Colbert) případně 752 mužů (Foch, Dupleix)
Počet nesených letounů – teoreticky až 4 ks (alespoň tedy starších GL.810/811, v praxi neseny 2 ks, užívané typy GL.810/811 a Loire 130), dva katapulty pro letouny o váze do 2 500kg, později modifikovány pro vypouštění těžsích typů
Plány:
Suffren – http://3dhistory.de/wordpress/warship-d ... build-1927
Foch - http://3dhistory.de/wordpress/warship-d ... build-1929
Úpravy a modernizace:
Suffren
9.1.1934 až 16.11.1935 – posílení protiletadlové výzbroje (instalace šesti dvouhlavňových kompletů s těžkými kulomety Hotchkiss Model 1929 ráže 13,2mm, instalace ochranných štítů pro 75mm kanóny a instalace dvou dálkoměrů o základně 3m pro řízení palby protiletadlových děl), instalace nových dálkoměrů na příslušné věže hlavního dělostřelectva (o stejné základně, ale tentokráte s možností omezeného samostatného odměru)
1937 – dálkoměr o základně 5m na vrcholu hlavního stěžně nahrazen novým typem (8m), modernizovány katapulty, většina dvojhlavňových 13,2mm kulometů vybavena ochrannými štíty
1944 – obdobná modernizace v severoafrických přístavech jako u nejstarší dvojice Duquesne a Tourville, tj. odstranění torpédometů a katapultů, obměna lehké protiletadlové výzbroje (nyní 2x40 a cca 12-13x20, vše jednohlavňová postavení), zkrácení hlavního stěžně
duben 1944 až duben 1945 (Casablanca) a červen 1945 až srpen 1945 (Oran?) – odstraněny dva 75mm kanóny, lehká protiletadlová výzbroj posílena na 6x40 a 16x20, instalovány radary typů SA-2 a SF
Colbert
1.11.1933 až 1.3.1934 - instalace dvou dálkoměrů o základně 3m pro řízení palby protiletadlových děl a nových dálkoměrů na příslušné věže hlavního dělostřelectva (o stejné základně, ale tentokráte s možností omezeného samostatného odměru)
březen 1935 až leden 1936 – různé úpravy, důkladná údržba
období 1936-1937 - instalace ochranných štítů pro 90mm kanóny, dálkoměr o základně 5m na vrcholu hlavního stěžně nahrazen novým typem (8m)
1939 – čtyři jednohlavňové 37mm kanóny Model 1925 umístěné na zádi nahrazeny stejným počtem dvojhlavňových kompletů Model 1933 stejné ráže, dálkoměr na věži č. 3 nahrazen novým o základně 8m (stejného typu jako v kopuli na vrcholu stěžně), modernizovány katapulty
1941 – přidány čtyři čtyřhlavňové komplety s kulomety Hotchkiss ráže 13,2mm a čtyři jednotlivé těžké kulomety Browning ráže 13,2mm
1942 – instalace radaru typu DEM, optimalizace rozmístění protiletadlové výzbroje (spojená s likvidací zadního stěžně a vybudováním speciální nástavby, změny se ale dotkly i přední nástavby/můstku, umístění světlometů atd.)
Foch
1933 - instalace dvou dálkoměrů o základně 3m pro řízení palby protiletadlových děl a instalace nových dálkoměrů na příslušné věže hlavního dělostřelectva (o stejné základně, ale tentokráte s možností omezeného samostatného odměru), výměna dosavadního 3m dálkoměru na velitelské věži za typ o základně 5m
období 1936 až 1937 - instalace ochranných štítů pro 90mm kanóny, dálkoměr o základně 5m na vrcholu hlavního stěžně nahrazen novým typem (8m)
1939 - čtyři jednohlavňové 37mm kanóny Model 1925 umístěné na zádi nahrazeny stejným počtem dvojhlavňových kompletů Model 1933 stejné ráže, dálkoměr na věži č. 3 nahrazen novým o základně 8m (stejného typu jako v kopuli na vrcholu stěžně), modernizovány katapulty
194? – přidáno několik jednohlavňových kulometů Browning ráže 13,2mm
Dupleix
1937 - dálkoměr o základně 5m na vrcholu hlavního stěžně nahrazen novým typem (8m)
1939 - čtyři jednohlavňové 37mm kanóny Model 1925 umístěné na zádi nahrazeny stejným počtem dvojhlavňových kompletů Model 1933 stejné ráže, dálkoměr na věži č. 3 nahrazen novým o základně 8m (stejného typu jako v kopuli na vrcholu stěžně), modernizovány katapulty
194? – přidáno několik jednohlavňových kulometů Browning ráže 13,2mm
Služba:
Bude doplněno








Suffren v roce 1943 (1) a na konci své kariéry (již s odmontovanou hlavní výzbrojí) (2), Colbert (na druhém snímku po potopení v Toulonu, dobře viditelné jsou antény radaru DEM) (3, 4), Foch v aktivní službě (5 až 7) a po potopení v Toulonu (8) a Dupleix ve svých šťastnějších (9) a horších dnech (Toulon) (10)
Třída Algérie
Jednotky:
Algérie (tranche 1930) (Arsenal de Brest, 19.3.1931/21.5.1932/15.9.1934)
Charakteristika:
Zásadní konstrukční odlišnost křižníku Algérie byla již jakoby předznamenána jeho jménem, které se odklonilo od dosavadní řady pojmenovávání dle významných osobností a místo toho oslavilo sté výročí francouzské přítomnosti v Alžírsku. Jeho vznik byl podmíněn, ostatně jako u řady jiných projektů, vývojem nových italských konstrukcí. Zaváděné lehké křižníky řady Condottieri představovaly i přes své neduhy pro dosavadní konstrukční školu francouzských těžkých křižníků (a jejich systém pancéřování, dimenzovaný maximálně na odolnost vůči dělům neseným torpédoborci) vážné nebezpečí. Nový těžký křižník byl tedy vyprojektován s ohledem na tuto skutečnost a také na fakt, že měl být ve své kategorii zároveň jednotkou poslední. Na Londýnské námořní konferenci z roku 1930 se totiž Francie a Itálie neformálně zavázaly nepokračovat ve výstavbě těchto plavidel a jejich počet ustálit na sedmi jednotkách (Francouzi tudíž měli postavit již jen těžký křižník Algérie, zatímco italská řada se měla zastavit u jednotky Bolzano). Sedmá francouzská loď tak měla být speciální ve více ohledech, včetně úprav pro plnění role vlajkového plavidla. Již samotné visuální rozdíly jsou jasně patrné (linie trupu, mohutná věžovitá nástavba, jednokomínové uspořádání, atd.) a pokud k tomu připočteme i výrazné vnitřní změny, tak můžeme říci, že francouzské námořnictvo obdrželo plavidlo výrazně vyšších kvalit, které je někdy označováno i za nejlepší „washingtonský“ křižník. Je jen příznačné, že tato výborná loď do války nijak významně nezasáhla a nakonec sdílela osud jádra francouzské flotily. Vytvořila tak nakonec jen další masu ohořelé oceli sedící na dně toulouského přístavu a vděčný objekt pro objektivy německých fotoaparátů.
Výtlak:
10 000/13 677 tun standardní/plný
Výzbroj:
Hlavní výzbroj, tj. 8 kanónů ráže 203mm (Model 1924) se nijak nelišila od předchozích jednotek (až na mírně upravenou věž – Model 1931), zato v oblasti protiletadlových zbraní již byly výrazné rozdíly. Jádrem protiletadlového dělostřelectva se stalo 12 kanónů ráže 100mm (L/45, Model 1930, rychlost palby 10 ran/min) v dvojhlavňových postaveních, což byl značný kvalitativní i kvantitativní skok. Lehčí zbraně zastupovala čtveřice postarších jednohlavňových 37mm kanónů Model 1925 (plánovaná 37mm dvojčata Model 1935 nebyla díky protažení vývoje osazena) a 16 těžkých kulometů Hotchkiss ráže 13,2mm v čtyřhlavňových postaveních. Torpédová výzbroj byla představována dvěma trojhlavňovými torpédomety ráže 550mm (Model 1929T, celkem neseno 9 torpéd Model 1923D – 6+3 záložní).
Systém řízení palby - Otočná kupole na vrcholu hlavního stěžně zahrnující 5ti metrový a 3 metrový dálkoměr, dálkoměr o základně 3 metry byl umístěn na střeše velitelské věže a své dálkoměry (5m, s omezeným stranovým odměrem) měly i věže č. 2, 3 a 4. Data z těchto přístrojů byla zpracována střeleckým počítačem Model 1924. Řízení palby 100mm kanónů bylo zajištěno dvěma středisky se 3m dálkoměry po obou stranách vrcholku věžovité nástavby, lehčím zbraním pak sloužily čtyři dálkoměry o základně 1m.
Ochrana:
Poněvadž systém vnitřních přepážek a nechráněných boků/vnějších prostor použitý u jednotek Foch a Dupleix byl vzhledem k novým hrozbám shledán jako neperspektivní, navrátili se Francouzi zpět k použití bočního pancéřového pásu. To by samo o sobě nezajistilo dostatečnou ochranu, pokud by zároveň nepřistoupili k jeho výraznému zesílení (plus použití lepšího typu pancéřové oceli u většiny komponentů) a doplnění řadou pomocných prvků. Teprve v tomto ohledu lze systém ochrany křižníku Algérie považovat za skutečně propracovaný. Základem obrněné citadely, jež ukrývala pohonnou soustavu a sklady střeliva, byl boční pancéřový pás o síle 110mm a výšce 3,76 až 4,45m (pouze v oblasti zadních skladů munice byl snížen na 2,45m) a koncové příčné přepážky o síle 70mm (v oblasti přiléhající k bočnímu pásu, níže pak 20mm). Shora pak byla uzavřena 80mm palubou, která se po stranách (mezi protitorpédovou přepážkou a boky plavidla) v oblasti strojovny a zadních skladů munice zeslabovala na 30mm (toto zeslabení být v případě zásahu kompenzováno buď přesahem bočního pásu nad úroveň paluby a nebo protitorpédovou přepážkou). Do tohoto systému zapadala i komplexní podvodní ochrana, která plnila dvojitou roli – protitorpédovou (předpokládalo se, že Algérie odolá torpédu s 300kg hlavicí) a jako prvek celkové balistické ochrany. Vnitřní protitorpédová přepážka o síle 40mm (na užších místech trupu směrem ke koncům lodi zesílená na 50-60mm) se táhla po celé délce strojovny, přičemž sklady munice ochraňovaly prodloužené části o síle 20mm. Odstup od lodních boků, ještě posílený jejich mírným prohnutím (předchozí těžké křižníky měly klasické rovné boky), činil v nejširším místě trupu na svou kategorii úctyhodných 4,2m. To bylo dále posíleno protažením dvojitého dna a důmyslným členěním/vyplněním mezilehlého prostoru.
Výrazně silnější byla i ochrana věží hlavního dělostřelectva (čelo 100mm, boky a strop 70mm, zadní část 50mm a barbety 100mm, ve spodní části zeslabené na 70mm) a velitelské věže (boky 100mm, strop 70mm). Zbylé ochranné prvky pak představovaly boxy kolem kormidelního zařízení (boky 26mm, koncové přepážky 20mm, strop 18mm) a odvodů spalin (26mm boky a přepážky, 22mm strop, vyrobeny z klasické oceli).
Pohonná soustava:
Pohonná soustava sestávající z pěti kotlů (Indret, plus jeden pomocný) a čtyř turbín (Rateau-Bretagne) o souhrnném výkonu 84 000hp poháněla čtveřici lodních šroubů a umožňovala plavidlu dosáhnout maximální rychlosti 31 uzlů. Zásoba paliva (3 190 tun) dovolovala doplout do vzdálenosti 8 000 či 8 700nm dle zdroje (rychlost 15 uzlů, případně 4 000nm při rychlosti 27 uzlů).
Ostatní parametry:
Posádka – 580 až 616 mužů (dle zdroje), v případě role vlajkové lodě pak 746 mužů
Počet nesených letounů – 2 ks (užívané typy GL.811/812 a Loire 130), jeden katapult pro letouny o váze do 3 000kg, později modifikován pro vypouštění těžších typů
Úpravy a modernizace:
3.8.1936 až 1.3.1937 – nahrazení hlavního 5m dálkoměru novým 8m typem, modifikace věží hlavního dělostřelectva, úpravy můstku, atp.
20.11.1937 až 1.4.1938 – redispozice lehké protiletadlové výzbroje (přesunutí dvou 37mm a jednoho 13,2mm kompletu), modifikace věží sekundárního dělostřelectva
1.11.1938 až 1.1.1939 – nahrazení 5m dálkoměru na věži č. 3 novým o základně 8m, úprava katapultu (nyní schopen vypouštět těžší stroje, tj. Loire 130)
1.12.1939 až 1.2.1940 – jednohlavňové kanóny ráže 37mm Model 1925 zaměněny za dvoujhlavňové komplety téže ráže Model 1933
1.5.1941 až 1.7.1941 – lehká protiletadlová výzbroj posílena o čtyři jednohlavňové kulomety Browning ráže 13,2mm
1.5.1942 až 1.8.1942 – celková redispozice lehké protiletadlové výzbroje, která byla nyní soustředěna na nové speciální platformě (viz. obdobné úpravy křižníku Colbert) a kolem přední nástavby, jež byla patřičně modifikována, dále instalován radar DEM
Služba:
Bude doplněno



Algérie, na předposledních dvou fotografiích je dobře vidět stav před a po reorganizaci lehké protiletadlové výzbroje a jejich soustředění na příslušné vybudované platformy (záďová, neboli tzv. „pergola“ a v oblasti přední nástavby a admirálského můstku), na posledním snímku stav po potopení v Toulonu v roce 1942
Projektované těžké křižníky
Do této poslední a díky vypuknutí války nakonec nerealizované skupiny patří projekt C5 a třída známá neoficiálně jako Saint Louis. Ty zohledňovaly novou geopolitickou situaci, rostoucí hrozby s tím spojené a prakticky neexistující limity skomírajících odzbrojovacích dohod. Tyto projektované těžké křižníky se tedy začaly zvyšujícím se tempem odpoutávat od svých washingtonských předchůdců.
C5
Projektové práce na C5 vycházejícím z křižníku Algérie započaly na jaře 1939 a ubíraly se dvěma vývojovými liniemi – variantě s a bez palubních letounů (tj. varianty A – „aviation“ a SA – „sans aviation“). Obě se vyznačovaly novou konfigurací hlavní výzbroje v podobě trojčitých věží s děly ráže 203mm (3x3), silnou protiletadlovou výzbrojí (u varianty SA ještě dále navýšenou díky absenci palubních letounů) a slušnou pancéřovou ochranou. Finálními stádii celého projektu jsou verze C5 A3 a C5 SA1:
C5 A3 (standardní výtlak 10 246 tun) - výzbroj 9x203 (3x3), 10x100 (5x2, L/45 Model 1933, teoretická rychlost palby 16 ran/min), 8x37 (4x2, Model 1935 ACAD, teoretická rychlost palby až 172 ran/min), 6x550TT (2x3), 2 palubní letouny (2 katapulty)
C5 SA1 (standardní výtlak 10 349 tun) - výzbroj 9x203 (3x3), 14x100 (7x2, L/45 Model 1933), 12x37 (6x2, Model 1935 ACAD), 16x13,2 (4x4), 6x550TT (2x3)
Společné parametry:
Pohonná soustava – čtyři kotle a dvě turbíny, výkon 100 000hp umožňující dosáhnout rychlosti 32,5 uzlu
Pancéřování – boční pás 100mm (sklon 20°), paluba až 80mm, věže jako u třídy Algérie, podvodní ochrana schopná odolat torpédu s 300kg hlavicí
Vzhledem k přehodnocení programu výstavby s vypuknutím Druhé světové války, byly tyto plány opuštěny.


plánky projektů C5 A3 (1) a C5 SA1 (2)
Saint Louis
Naopak na počátku roku 1940 byl sestaven nový námořní program, který počítal mimo jiné i s výstavbou podstatně větších těžkých křižníků. Nové potenciální jednotky měly čerpat z následující skupiny vybraných jmen (datovaných ke květnu 1940) – Saint Louis, Henri IV, Charlemagne, Brennus, Charles Martel a Vercingetorix. Zde lze tedy nalézt původ provizorního označení této plánované třídy. Ta si při standardním výtlaku 14 537 tun zachovala konfiguraci hlavní výzbroje v trojčitých věžích (opět 3x3) a zároveň silnou protiletadlovou výzbroj (12x100, 12x37) i palubní letouny (2 stroje, 2 katapulty). Výzbroj doplňovaly tradiční torpédomety (2x3) a rychlost měla dosahovat hodnoty 33 uzlů (výkon pohonné soustavy – 120 000hp). Je nutno podotknout, že projektové práce nebyly dokončeny (v době kapitulace nebyl dosud vybrán ani způsob pancéřování) a dokumentace se zcela nedochovala (až na pár údajů a náčrtků). Není tedy jisté, jaká by byla skutečná podoba těchto lodí, pokud by nebyla jejich další existence utnuta německou invazí a následnou kapitulací.
Seznam použitých zdrojů:
John Jordan, Jean Moulin - French cruisers 1922-1956
John Jordan – Warships after Washington
Jean Moulin, Patrick Maurand - Le croiseur Algérie
http://atf40.forumculture.net/
http://forummarine.forumactif.com/
http://sudwall.superforum.fr/
http://www.wikipedia.org/
a další