Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Moderátor: Hans S.
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 11/12/2013, 21:11
Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
V knize více než kontroverzního historika Tomáše Krystlíka jsem narazil na zmínku: "Po okupaci (15. březen 1939) čeští vojenští letci hodně stáli o dobře zaplacené přelétávání kořistních če. vojenských letadel do Německa. V některých případech se o tuto činnost ucházely celé letecké pluky běžně však kolem 75% vojenských letců. S pozemním vojenským personálem se ucházeli i o nabídku Luftwaffe stát se jejími smluvními zaměstnanci. Od masového náboru Němci upustili, avšak některé čs. piloty přijali. Byť mající za sebou působení v Luftwaffe, létali někteří z nich za války ve Francii nebo u českých perutí RAF."
Je toto tvrzení pravdivé?
Je toto tvrzení pravdivé?
- Ramon
- nadpraporčík
- Příspěvky: 432
- Registrován: 18/9/2007, 17:30
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
To je klasický Krystlík - má to sice určitý pravdivý základ, ale je to poupravené tak, aby to sedělo do jeho "senzačních" knih.
Göring krátce po 15. březnu údajně projevil zájem o službu čs. vojenských letců u Lufthansy - ne Luftwaffe. Zájem o tuto práci byl skutečně veliký a hlásily se dle vzpomínek gen. Vicherka skoro celé pluky, ale nic z toho nakonec nebylo. Důvody tak velkého zájmu byly zřejmě existenční - bylo to pár dnů po okupaci, nikdo ještě nevěděl co bude dál - organizované odchody letců do zahraničí začaly o něco později. Přelétávání letadel do Německa se také účastnili čs. letci, ale po úletu dvou B-71 do SSSR (http://www.fronta.cz/kalendar/ulet-z-pr ... tu-do-sssr) měly veškeré snahy o jejich využití skončit.
Göring krátce po 15. březnu údajně projevil zájem o službu čs. vojenských letců u Lufthansy - ne Luftwaffe. Zájem o tuto práci byl skutečně veliký a hlásily se dle vzpomínek gen. Vicherka skoro celé pluky, ale nic z toho nakonec nebylo. Důvody tak velkého zájmu byly zřejmě existenční - bylo to pár dnů po okupaci, nikdo ještě nevěděl co bude dál - organizované odchody letců do zahraničí začaly o něco později. Přelétávání letadel do Německa se také účastnili čs. letci, ale po úletu dvou B-71 do SSSR (http://www.fronta.cz/kalendar/ulet-z-pr ... tu-do-sssr) měly veškeré snahy o jejich využití skončit.

-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 11/12/2013, 21:11
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Díky moc. Tak nějak jsem to tušil. On Krystlík je poměrně fikaný. Vybírá se určitá fakta a dává je do souvislostí, jak se mu to hodí. Rozšifrovat to není moc snadné.
Je k tomu nějaký zdroj, kromě toho úletu B-71? Nikde jsem zatím nic nenašel
Je k tomu nějaký zdroj, kromě toho úletu B-71? Nikde jsem zatím nic nenašel
- Ramon
- nadpraporčík
- Příspěvky: 432
- Registrován: 18/9/2007, 17:30
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Já vycházel z knihy "Na nebi sladké Francie" od J. Rajlicha, kde je to zmíněno v úvodních kapitolách, ale nijak zvlášť detailně. Ta pasáž o Göringově nabídce se dá najít např. i zde: http://www.fronta.cz/dotaz/ceskoslovens ... po-okupaci

- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Kolega z práce mi říkal, že jeho děda běžně zalétával a přelétal letadla Luftwaffe a že to hlavně na konci války bylo dost o dršku. Nicméně to nebyli zaměstnanci Luftwaffe, ale personál leteckých opraven. Celkem není důvod mu nevěřit, přinesl i nějaké docela hezké fotografie
.

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
A jakou měl hodnost děda? 

- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Pokud je mi známo, tak žádnou - jak jsem naznačoval, byl to civilní zaměstnanec leteckých opraven.
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Já myslel, že opravy německých letadel v Avii a Aeru byla úplně běžná věc. Vždycky jsem předpokládal, že se jednalo hlavně o nebojové, převážně cvičné typy a po opravách je zalétávali civilní zaměstnanci továren (mimo jiných i Josef Kužela a Jiří Matička). Například hodně známé povstalecké Arado Ar-396A-1 RT+WL.Hans S. píše:Kolega z práce mi říkal, že jeho děda běžně zalétával a přelétal letadla Luftwaffe a že to hlavně na konci války bylo dost o dršku. Nicméně to nebyli zaměstnanci Luftwaffe, ale personál leteckých opraven. Celkem není důvod mu nevěřit, přinesl i nějaké docela hezké fotografie.

"Non je ne regrette rien"
-
- praporčík
- Příspěvky: 374
- Registrován: 3/10/2008, 15:22
- Bydliště: Bohumín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Něco málo je i zde.I když to byli sudetáci,tak třeba v Anglii se divili ,že když vznikly československé perutě a bojovali proti Luftwaffe,tak jiní Češi bojovali proti Anglii.Britové nic nevěděli o nějakých Sudetech a brali to globálně.
http://www.valka.cz/clanek_14003.html
http://www.valka.cz/clanek_14003.html
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Avia, Aero a Letov. Ten pán zalétával právě pro Letov, co se ke mně dostaly informace, tak zalétával především Ju 88 a snad Ar 96. Nicméně pro mě to jsou informace z druhé ruky, můžu maximálně kolegu (vnuka) zkusit podrobněji vyzpovídat. Bavíme se o tom rádi
. Samozřejmě jsem vyzvídal, jestli ten pán nebyl třeba sudetský Němec (jako můj praděda...
), ale prý Čech jako řemen. Samotnému mi to přišlo trošku zvláštní, ale údajně to v té době nebylo v těchto leteckých továrnách zase až tak neobvyklé.


Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Kdysi dávno v L+K na toto téma vyšli dva články. Jeden pojednával o Praze a druhý o Chocni a Zlíně (Otrokovicích). V Praze kde se opravovali (i vyráběli) a zalétávali "dospělá" éra tak začátkem války Německé zalétávali pouze Němci ale jak vyvstávala potřeba zkušených letců pro Luftwaffe (cca 1942) tak byl Němec jen šéfpilot a zalétávači byli češi jež skončili práci při doběhu rozpracovaných sérií ČS letadel určených pro spojence III. Říše. V Chocni a Zlíně Němečtí piloti pouze provedli typové přeškolení. Tam se ale vyráběli a opravovali jen "papíráky"( školní a cvičné stroje). Všude se však velmi dbalo o tankování a jeho kontrolu (úlety). Přelety letadel prováděli pouze Němci.
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Snad všichni zalétávači stejně tak piloti ČSA a ČLS se rekrutovali z délesloužících pilotů vycvičených v letectvu a letectvem vytipovaných. Takže jako záložák určitě nějakou hodnost měl. Tehdy nebyla žádná jiná možnost získat jinak kvalifikaci na tuto práci.Hans S. píše:Pokud je mi známo, tak žádnou - jak jsem naznačoval, byl to civilní zaměstnanec leteckých opraven.
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
malý doplnění, na rozdíl od různých kategorických a hodnověrných tvrzení typu: "kolega z práce má bratrance, kterej zná jednoho, co měl dědu...."
byl na vámi probíraný téma kdysi obsáhlej článek v L&K, uváděli pro názornej příklad trio Novák, Široký a Hubáček.
Novák umřel na sepsi ve Francii, aniž by se účastnil boje, Hubáček bojoval v RAF a Široký pracoval pro Němce jako zalétávač.
Po válce měl existenční problémy samozřejmě jen Hubáček.
Širokého, stejně jako třeba Režnáka se samozřejmě žádná komoušská represe nedotkla, nerušeně dál pokračovali v letecké kariéře.
Nu vot, cest la vie.
Abych nebyl stejnej, jako výše mnou kritizovaní, časák najdu a oskenuju. Akorát to nebudu hned.
byl na vámi probíraný téma kdysi obsáhlej článek v L&K, uváděli pro názornej příklad trio Novák, Široký a Hubáček.
Novák umřel na sepsi ve Francii, aniž by se účastnil boje, Hubáček bojoval v RAF a Široký pracoval pro Němce jako zalétávač.
Po válce měl existenční problémy samozřejmě jen Hubáček.
Širokého, stejně jako třeba Režnáka se samozřejmě žádná komoušská represe nedotkla, nerušeně dál pokračovali v letecké kariéře.
Nu vot, cest la vie.
Abych nebyl stejnej, jako výše mnou kritizovaní, časák najdu a oskenuju. Akorát to nebudu hned.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
To je asi narážka na mě, co?fotr píše:malý doplnění, na rozdíl od různých kategorických a hodnověrných tvrzení typu: "kolega z práce má bratrance, kterej zná jednoho, co měl dědu...."

Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Je to OT ale nieje tu taká téma, chcem sa spýtať či existuje zoznam lietadiel ČSA alebo celkovo ČS civilného letectva. Pre Slovensko som niečo také videl.
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Myslíš k březnu 1939?Hektor píše:Je to OT ale nieje tu taká téma, chcem sa spýtať či existuje zoznam lietadiel ČSA alebo celkovo ČS civilného letectva. Pre Slovensko som niečo také videl.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Českoslovenští letci v Lutwaffe po březnu 1939
Mám to někde doma ... tak jestli si počkáš, a já nezapomenuHektor píše:Ano



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire