Týmto som padol do kategorie neučenej spoločnosti a keďže tam možno spadli aj ďaľší, tak poprosím o vysvetlenie rozdielu medzi navijákom a vijákom.Nič rozumného som nevygooglil.josefg píše: ..u PV3S a jiných naviják nebo viják předpokládám, že učená společnost ví čemu se viják říká a kde ho třeba u PV3S nebo Tatry např 148 hledat...
Tank T 90(S)
Re: Tank T 90(S)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Tank T 90(S)
Ale takhle si to neber, není mým záměrem delat z kolegů Matýsky, navíc si myslím, že to zařízení stejně všicni znáte a možná i znáte víc názvůkenavf píše:Týmto som padol do kategorie neučenej spoločnosti a keďže tam možno spadli aj ďaľší, tak poprosím o vysvetlenie rozdielu medzi navijákom a vijákom.Nič rozumného som nevygooglil.josefg píše: ..u PV3S a jiných naviják nebo viják předpokládám, že učená společnost ví čemu se viják říká a kde ho třeba u PV3S nebo Tatry např 148 hledat...

Pro pořádek, naviják lano navíjí, může být malý rybářský nebo větší, ale lano nebo řetez se vždy navíjí.
Vijákem se nazývá zařízení, podobné navijáku na které se lano z jedné strany navijí ale zároveň z druhé odvíjí. K vidění jsou vijáky především na lodích, typický příklad kotvy se vytahují pomocí vijáků. Lana nebo řeťezy které jsou tak tlusté, že je prakticky nemožné je navinout na buben, nebo je to z jiných důvodů nevhodné jsou v případě potřeby jenom obtočeny kolem otáčivého bubnu cca 3x. Při otáčení bubnu lano prokluzuje, ale relativně malým tahem za volný konec se závity utáhnou a viják, to je ten buben tahne. Volný konec lana či řetězu se musí držet po celou dobu v napětí což je výhoda i nevýhoda zároveň, v případě potřeby se dá lano okamžitě uvolnit, někdy se uvolní i v případě nepotřeby

U aut, ani u těch mnou zmíněných se viják, jako takový nevyskytuje, ale v případě potřeby samovyproštění je možné jako vijáku využít poháněnou nápravu vybavenou uzávěrkou diferenciálu. Lano se navine buď mezi disky dvojmontáže, nebo přímo na disk zařadí se rychlost a pustí spojka. Uvázlá kola se samozřejmě protáčí, stejně tak se protáčí i disk s lanem, ale jen do doby, než se volný konec lana napne, to má za úkol jeden voják z obsluhy. Pak se závity utáhnou a tah kola začne sunout vozidlo ve směru otáčení, ale nejen kola musí se myslet i jak nahazuju závity lana

Pochopitelně nu jednoduché montáže je nutné nejprve sundat pneumatiku, u dvojmontáže to jde i s nasazenou. Při nácviku se ale pneumatiky sundávaly vždycky. Jednak kvůli možnosti jejího poškození, jednak kvůli nácviku montáže a demontáže kola. Připomenu, že v té době se kola vojenských náklaďáků nevyvažovaly a montované disky nevyžadovaly k sundání a nasazení pneu kromě síly pák a trubkových klíčů nic než opatrnost a přesné dodržení postupu. Dost vojáků bylo zabito zajišťovacím perem při huštění pneumatiky. Stačí takto?

read between lines, read between lies
Re: Tank T 90(S)
No, už vidím jak se šofér utopený Vejdy po korbu potápí do bahna, aby upevnil lano.Asi teorie.


Re: Tank T 90(S)
Tak ten viják poznám pod názvom "špíla" z ropných vrtných veží.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Tank T 90(S)
Jojo, to je on
je to z němčiny.
V té souv. je zajímavé, že v angl. se naviják od vijáku nepozná - oboje je winch
Rozdíl je jen v tom, že naviják má lano připevněné, a tak je navíjí, viják ne, tudíž lano přivíjí (a odvíjí) tudíž bez toho na-.
Na lodích (i na malých) se používají dodnes, bývá jich více, na bocích i na přídi, hodí se i pro plachty, sítě, apod. Vlečné sítě by se ani nedaly ničím jiným vytahovat, protože je to neforemný balík, má různý průměr a porůznu se vlní a v průměru pruží.
Také je můžete vidět v průplavech, zdymadlech, přístavech, na motorizovaných navigacích apod. kde slouží k posouvání/přitahování lodí. Výhodou je, že se použije jediné lano vyhozené z lodi, jen se postupně přendává na další vijáky když je loď míjí.
A kdo hrajete Asasín kríd IV Blák Flák
tak se jukněte na ten dřevěný válec těsně před kormidelním kolem, co je na něm pár závitů lana, to je typický viják
použitý k ovl. kormidelního mechanismu.

V té souv. je zajímavé, že v angl. se naviják od vijáku nepozná - oboje je winch

Rozdíl je jen v tom, že naviják má lano připevněné, a tak je navíjí, viják ne, tudíž lano přivíjí (a odvíjí) tudíž bez toho na-.
Na lodích (i na malých) se používají dodnes, bývá jich více, na bocích i na přídi, hodí se i pro plachty, sítě, apod. Vlečné sítě by se ani nedaly ničím jiným vytahovat, protože je to neforemný balík, má různý průměr a porůznu se vlní a v průměru pruží.
Také je můžete vidět v průplavech, zdymadlech, přístavech, na motorizovaných navigacích apod. kde slouží k posouvání/přitahování lodí. Výhodou je, že se použije jediné lano vyhozené z lodi, jen se postupně přendává na další vijáky když je loď míjí.
A kdo hrajete Asasín kríd IV Blák Flák


"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Tank T 90(S)
Jasně!!!!!!!!!!
Lanový vrátek. Heuréka!
Čeština je nádherná, kam se na nás hrabou jiní!
Lanový vrátek. Heuréka!
Čeština je nádherná, kam se na nás hrabou jiní!



Re: Tank T 90(S)
Pro doplnění , originál vijákem byl vybaven třeba OT 65 http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=cs Viják je vidět na zadní části korby nad stupačkou. Kotouče s lanem jsou na přední části vozu.

read between lines, read between lies
Re: Tank T 90(S)
Výcvik ruských tankistov na T-90A:

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Tank T 90(S)
http://www.militarybox.cz/news/urgentni ... ve-munice/
Tu v tomto príspevku popisujú urgentný nákup podkalibernej munície pre indické T-90S.Čo ma zaujalo je,že sa uvádza,že je to pre kaliber 125mm ale na obrázku je zakótovaný priemer sabotu 129,06mm.Je to v poriadku?
Tu v tomto príspevku popisujú urgentný nákup podkalibernej munície pre indické T-90S.Čo ma zaujalo je,že sa uvádza,že je to pre kaliber 125mm ale na obrázku je zakótovaný priemer sabotu 129,06mm.Je to v poriadku?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Tank T 90(S)
Co se rozměrů týče, nejspíš bude problém v přepočtu z palců (zdrojem obrázků je US NAVY) - viz ta délka.kenavf píše:http://www.militarybox.cz/news/urgentni ... ve-munice/
Tu v tomto príspevku popisujú urgentný nákup podkalibernej munície pre indické T-90S.Čo ma zaujalo je,že sa uvádza,že je to pre kaliber 125mm ale na obrázku je zakótovaný priemer sabotu 129,06mm.Je to v poriadku?
Proč by proboha Rusové dělali střelu délky 569,62 mm ??????
Navíc běžně udávaná délka 3VBM-17 Mango je 574 mm.
Zajímavé rovněž je, ve světle různých diskusí o výkonech ruských tanků v různých konfliktech to, že i tak významnému obchodnímu partnerovi jakým pro Rusko je Indie, se dodávají Manga (zavedení do výzbroje 1986) a ně novější a výkonnější Svinetse či Lekala.
Certifikovaná průbojnost na 2.000 m při kolmém dopadu 600 mm oproti 450 mm u Manga.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Tank T 90(S)
Tu myslím ide o to že čo si zaplatíš, to dostaneš.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Tank T 90(S)
Svinec by mal mať uranový penetrator, Lekalo nejakú špeciálnu wolframovú zliatinu s vlastnosťami podobnými uránu (samoostrivosť...).


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Tank T 90(S)
Ono to je hlavne tým, že Svinec a ani Lekalo to nikdy nedotiahli ďalej ako na skúšky v RF. Ani jeden sa nedostal do štádia "vhodný" na výrobu. Rusko stále čaká na nový kanón a nikto nevie čo to vlastne bude. Pod nikto myslím bežný ľud. Ak chce Rusko predávať ďalej tanky, tak im musí dať aj novú muníciu.
Re: Tank T 90(S)
Jsi si jistý?rabo píše:Ono to je hlavne tým, že Svinec a ani Lekalo to nikdy nedotiahli ďalej ako na skúšky v RF. Ani jeden sa nedostal do štádia "vhodný" na výrobu. Rusko stále čaká na nový kanón a nikto nevie čo to vlastne bude. Pod nikto myslím bežný ľud. Ak chce Rusko predávať ďalej tanky, tak im musí dať aj novú muníciu.
Minimálně u Svince jsem již několikrát četl, že je normálně ve výzbroji. Díky za nějaký odkaz.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- freeman
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 237
- Registrován: 13/5/2006, 18:55
- Bydliště: slovakia - absurdistan
Re: Tank T 90(S)
Neviete niekto čo je zač ten výstupok v strede na čele korby na kryte dynamickej ochrany na T-90A ? Nemá to napr. Indická T-90 ani modernizované T-72B3 a ani staršie verzie T-90
tu stršia verzia T-90bez výstupku :
http://data3.primeportal.net/tanks/yuri ... of_261.jpg
T-90A s výstupkom :
http://st.otvaga2004.ru/wp-content/uplo ... no_359.jpg
tu stršia verzia T-90bez výstupku :
http://data3.primeportal.net/tanks/yuri ... of_261.jpg
T-90A s výstupkom :
http://st.otvaga2004.ru/wp-content/uplo ... no_359.jpg
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
Re: Tank T 90(S)
Nejde otvoriť druhý obrázok, ale asi myslíš tu "lištu" - nie je to obyčajný vlnolam?freeman píše:Neviete niekto čo je zač ten výstupok v strede na čele korby na kryte dynamickej ochrany na T-90A ? Nemá to napr. Indická T-90 ani modernizované T-72B3 a ani staršie verzie T-90
tu stršia verzia T-90bez výstupku :
http://data3.primeportal.net/tanks/yuri ... of_261.jpg
T-90A s výstupkom :
http://st.otvaga2004.ru/wp-content/uplo ... no_359.jpg
(ináč mňa by zaujímalo načo sú tie štvorčeky v tej dynamickej ochrane :-) )
- freeman
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 237
- Registrován: 13/5/2006, 18:55
- Bydliště: slovakia - absurdistan
Re: Tank T 90(S)
tie štvorce sú kryty cez ktoré sa tam vkladá výbušná zložka dynamickej ochrany
Nemyslel som vlnolam.
tu je iný obrázok
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 12_-01.jpg
myslím tú vec so šiestimy skrutkami vstrede na hrane korby, keď si to porovnáš s tým druhým obrázkom tak tam to chýba.
Nemyslel som vlnolam.
tu je iný obrázok
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 12_-01.jpg
myslím tú vec so šiestimy skrutkami vstrede na hrane korby, keď si to porovnáš s tým druhým obrázkom tak tam to chýba.
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
Re: Tank T 90(S)
On to súvisí s tým čo nesie T-90A pod tým. Exportné T-90S majú to zariadenie na nesenie radlice bez stredového článku. V prípade T-90A to je miesto na pripevnenie zariadenia ako je napr toto - http://www.army.lv/photos/13270.jpg
Re: Tank T 90(S)
Nevies ci rusi modernizuju/ planuju modernizovat T-90 ? Lebo zatial som cital len o T-72. Ci to aj vobec budu, kedze by mali od buducho roka zacat s vyrobou Armaty