První a asi nejznámější letoun kategorie Stealth je bezpochyby F-117 Nighthawk. Žádné letadlo kategorie Stealth ještě nikdy nebylo použito v boji v takové míře jako F-117.
Letoun byl vyvinut v 70. letech tajnou vývojářskou skupinou ADP, nyní už není tajná a říká se jim „Skunk Works“ - skunčí dílny. Tato skupina vytváří letadla která jsou skutečně převratná. Při vývoji tohoto letadla brali vývojáři především nezjistitelnost letadla, ta byla nadevše. Je pravdou že se pokoušeli vytvořit nezjistitelné letadlo ale účinky některých technologií neměli ověřeny proto tohle letadlo stavěli zprvu jen za účelem ozkoušení teorií. Obrovské překvapení přišlo když tyto teorie dokonale fungovaly. Protože byla konstrukce založena především na nezjistitelnosti bylo vytvořeno letadlo které bylo hodně atypické, ale dokonalé co se týče bojových schopností.
Všichni vývojáři vojenských letadel se snažili vytvořit vždy taková letadla aby byla co nejméně zjistitelná, taková aby dokázala s co možná nejmenším rizikem proniknout a zaútočit na nepřátelské území. Jak všichni víte bylo zkoušeno mnoho a mnoho věcí, ať už to byla rychlost, různé rušení a podobné věci – vše mělo za úkol jedno – zmást radar. Radar jakožto prostředek vojenství tohoto století byl používán už na počátku války kdy se skvěle osvědčil při Bitvě o Británii, s rozšiřováním vývoje jsou nyní na světě skutečně dokonalé radary, dalším, nebezpečným faktorem pro letadla je to že radarem se zaměřují střely, to je další důvod proč je radar první prostředek nepřátelské PVO který musí být nějak zničen, nebo rušen aby se co nejméně snížila jeho bojová hodnota.
Nebudu zde rozepisovat více o technologii stealth – funkce a celkově tento systém najdete tady - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=964
Napíšu akorát více co se týče této technologie u F-117. Jak je vidět tak F-117 je hodně rovnoměrné letadlo – žádné oblé úhly, ty jsou totiž jedním z největších odražečů radarových vln – hranaté a rovné plochy je rozptylují, kdežto oblé plochy je odrážejí přímo do zpět do radaru. Plocha letadla je pokryta malými ploškami FACE, ty jsou rovné a pokrývají celou plochu letadla, povrch letadla je pokryt nátěrem RAM (radio absorbční materiál) ten je dělán z mletých feromagnetických látek – pohlcuje proto část dopadnutých radarových signálů o vysokých kmitočtech.
Dalším nebezpečným aspektem zjištění je tepelný signál, a to ať už je to letadlo Stealth nebo dvouplošník. Největším místem kde je to „vidět“ jsou samozřejmě výstupy motorů, F-117 je řešena tak že velké, motýlkové ocasní plochy jsou umístěny tak aby kryly trysky motorů. Motory jsou umístěny v letadle a to i výstupy které jsou chráněny systémem Platypus který rozptyluje výstupní horní plyny do stran a nahoru (od země pryč). Něco jako je třeba systém rozptylování horkých spalin u vrtulníků, nejvýrazněji je tohle vidět u masivního krytu vrtulníku OH-58 Kiowa - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=821
Letoun je tvořen tak aby v každém případě nezvětšoval riziko pro pilota, tak je konstruovaný každý detail – pumovnice je dvoumístná – lze do ní umístit 2 500 kg pum různých typů
GBU-27, GBU-10, BLU-109,GBU-12 – laserem naváděné pumy jsou nejvíce používanou zbraní, ale letoun může nést i střely vzduch-vzduch, v pumovnici jsou 2 lišty pro možnost umístění raket AIM-9L Sidewinder, ale sami uznáte že když už se tohle letadlo vznese do vzduchu tak nikdo nechce plýtvat omezeným prostorem a jsou zavěšeny jen pumy. Při odhození pum se otevřou dveře pumovnice a bomba je odhozena, ihned po vypuštění pumy se dveře opět zavřou aby se nezvyšovalo nebezpečí. Proto také tato letadla létají do boje výhradně v noci, Stealth je sice výborný, ale vizuální kontakt je přeci jen sázka na jistotu pro PVO.
Na trupu letadla se neustále opakují 2 úhly, nejsou zde žádné pravé úhly ty jsou taky skvělé odražeče, stejně tak jako oblé tvary.
F-117 nese 2 infračervené systémy pro pozorování, zjištění a označení cíle. Před kabinou je systém FLIR a na spodní straně trupu je systém DLIR. Obě tyto jednotky jsou otočné a umožňují tak neustálé pozorování cíle i když byl zasažen, nebo dlouhou dobu před jeho zasažením. Tyto systémy jsou samozřejmě propojeny s centrálním střeleckým počítačem a neustále mu dodávají informace o místě na které se pilot chystá střílet.
Než byla F-117 umístěna do výzbroje bylo to skutečně tajné letadlo, spadalo do kategorie černých programů, což je ještě více než jsou přísně tajné. První zmínka o F-117 se na veřejnost dostala až v roce 1988 kdy se na veřejnost dostala jeho fotka, to už byla ale delší dobu ve službě kam byl nasazen roku 1983.
První válečné nasazení se „zřejmě“ odehrálo v roce 1991 ve válce v Perském zálivu kde se F-117 zúčastnila přibližně 1 270 bojových akcí proti obvykle nejsilněji bráněným cílům, shodily při nich přibližně 2 000 laserem naváděných pum. Do akcí byly většinou nasazeny jen jedno letadlo, nikdy více, i tohle více utajovalo jejich přítomnost na Iráckým územím. Piloti F-117 nikdy nepožadovali žádnou podporu jen doplňování paliva ve vzduchu.
Další válečné nasazení se odehrálo nyní ve válce v Iráku, opět na stejném místě, ale tady to nebylo s takovou intenzitou jako v roce 1991.
Ať už to bylo předtím nebo nedávno tak si piloti stíhaček F-117, přezdívaných černé stíhačky nikdy nepřivezli ani jediné škrábnutí od PVO!
Technické údaje: F-117A Nighthawk
Motory: 2x dvouproudový motor GE F404-GE-F1D2 s tahem 48,1 kN – bez přídavného spalování
Max. rychlost: kolem M-1
Dolet: 1 200 km
Rozměry:
Rozpětí: 13,2 m
Délka: 20,08 m
Výška: 3,78 m


