Dalším bombardérem kategorie Stealth je B-2 Spirit. B-2 má však jiné „poslání“ než jeho kolega F-117 Nighthawk. F-117 podniká útoky proti mnohým cílům hluboko za nepřátelskými liniemi, B-2 to stejné, ale je koncipován spíše pro útoky jadernými zbraněmi.
Spirit je zřejmě nejdražším letounem na světě, jeden kus stojí rekordních 570 milionů dolarů což je opravdu "tučná" částka.

No a proč je B-2 nejdražším letadlem? Začnu od počátku….
Jak už je z pouhého pohledu poznat B-2 není letadlo klasického typu, je to samokřídlo, tzn. že mu chybí ocasní plochy – směrové kormidlo atd. To nejdůležitější je však, jak už jsem psal že tohle letadlo patří do kategorie Stealth, systémy které používá, celková stavba a všechno tvoří tuto cenu.
Už samotné samokřídlo má údajně menší zjistitelnost radarem, spekuluje se že kdyby americká vláda přijala v roce samokřídlo XB-49 vývojáře Jacka Northropa, dostalo by se americkému letectvu do rukou letoun který byl údajně méně zjistitelný radarem, jenže to byla poválečná doba a byl proto přijat klasicky řešený bombardér B-52.
Protože je B-2 konstruována přímo jak nezjistitelné letadlo, bylo tak také přijato, jeho zjistitelnost je opravdu malá, letoun stejně jako všechny ostatní letadla kategorie stealth pokrývá nátěr RAM který částečně pohlcuje dopadající radarové paprsky vysokých kmitočtů. Také samotný tvar letounu je konstruován aby letadlu dodával co nejmenší nápadnost na radaru, letoun je do tvaru šipky – V. Zadní část letounu, tam kde se nachází výfuková místa motorů má tvar písmene W, stejně tedy jako u F-117 jsou to přímé úhly které mají co nejméně odrážet radarové paprsky přímo zpět k radarovému vysílači. Speciálně řešeno je i clonění tela vycházejícího z motorů. Motory jsou stejně jako u F-117 uloženy hluboko na trupu tak aby byl výsledný infračervený signál co nejmenší, výfukové místa jsou ještě na trupu, takže ze spodu nejdou vidět, vycházející plyny jsou navíc rozptylovány i do stran tak aby se co nejrychleji ochladily.
Dalším zajímavým systémem, který má letadlo jsou trysky pro zamezení tvorby kondenzační plochy za letounem. Toto spočívá v tom že je do výfukových plynů při výtoku vstřikována kyselina chlorofluorosírová která tomu zabraňuje. Tento systém je zde pouze jako takový „doplněk“ - B-2 má být nasazována výhradně v noci.
Letoun je také vybaven systémy pro vedení radioelektronického boje, to z něj dělá skutečnou zbraň, která si pro svůj cíl vystačí sama, není potřeba další letouny pro vedení RE boje.
Letoun je obsluhován dvěma členy posádky - pilotem a navigátorem. Ti se starají jednotlivě o systémy o ostatní aspekty letu. Posádky jsou pečlivě vybírány, sloužit na Spiritech mohou opravdu jen ti nejlepší, ať už je to proto že letoun je skutečně složitý na ovládání, snad žádné letadlo nemá tolik systémů které se musí současně používat aby letadlo dokonale plnilo svůj úkol, ale také proto že jich je ve službě tak málo takže na nich mohou létat jen ti nejlepší.
B-2 Spirit byl nasazen do aktivní služby 10 let po F-117, byl vyvinut už během studené války, tehdy bylo zadáno výběrové řízení na sestrojení dálkového bombardéru pro podniknutí náletu jadernými zbraněmi. Letoun měl být schopný s jistotou proniknout sovětskou PVO.
V letounu se nachází 2 pumovnice které jsou umístěny vedle sebe ve směru letu, dvířka těchto pumovnic jsou stejně jako u F-117 otevírána těsně před a zavírána ihned po vyhození výzbroje ven. Letoun může pojmout jakékoliv druhy pum, ať už „hloupých“/železných“ – neřízených, laserem naváděných, ale především jaderných. Také nové zbraně které mají nahradit pumy a to jsou střely s plochou dráhou letu, např. AGM-129 ALCM.
Jak jsem psal, letoun nemá ocasní plochy, stabilitu letu zajišťuje elektroimpulzní řídící soustava, která udržuje letoun neustále v té správné letové poloze. B-2 dokáže pojmout náklad o celkové hmotnosti 22 600 kg.
Technické údaje: Northop B-2 Spirit
Motory: 4x GE F118-GE-100, bez přídavného spalování, tah 84,54 kN
Max. rychlost: 764 km/h v 12 000 metrech
Dolet: 12 225 km
Dostup: přes 16 920 m
Rozměry:
Rozpětí: 52,43 m
Délka: 21,03 m
Výška: 5,18 m


