Profesionálni historici sa odmietajú o inom ako oficiálnom výklade histórie Veľkej Moravy vôbec baviť, poukazujúc na to že och oponenti sú amatéri, no a verejnosť (a to nie len česká) je znechutená otvoreným, často až agresívnym nacionalizmom niektorých predstaviteľov tzv. „alternatívnej“ histórie. Lenže americký historik Charles Bowlus, profesor Arkansaskej univerzity, americký profesor histórie maďarského pôvodu Imre Boba, nemecký historik Martin Eggers, či Japonec Toru Senga, nie sú žiadni amatéri. A ani pri najlepšej vôli im nemožno dať nálepku slovenských nacionalistov. A hoci sa presne nezhodujú v tom kde ležalo centrum Veľkej Moravy, nemôže to byť dôvod na to aby sme ich ignorovali a nebrali do úvahy ich argumenty. A vzácna zhoda profesionálnych českých a slovenských historikov nemusí byť dôkaz že ich presvedčenie je založené na spoľahlivo doložených faktoch. Dušan Třeštík v práci Od faktografie k dějepisu napísal: „Na datech, na jejich množství, a na kvalitě záleží jen málo … To, že stávající teorie je ve stále zřejmějším rozporu s novými daty také není rozhodující, evidentně falešné teorie jsou udržovány při životě inercií vědecké komunity, jejím zažitým názorem, stylem myšlení, který je v ní tradičně obvyklý a v neposlední řadě jejím establishmentem, který ovládá finanční zdroje a instituce a má tedy přirozenou tendenci bránit se změnám, které ho přece vždy ohrožují. To je rozhodující faktor...“ Historik Pavel Dvořák v jednom rozhovore povedal: „História je veda výsostne politická. A vždy bola.“ No a pokiaľ ide o „amaterizmus“ alternatívnych historikov, tak ešte citát anglického astronóma D. G. King Hela, ktorý som našiel v knihe Ludvika Součka - Tušení stínu: „Podvratné akce proti vědecké ortodoxii se násilím potlačují – ku příkladu teď pomocí ´cenzury´, neboť vědecké práce se posílají recenzentům. To jsou ti dobří a správní vědci, vždyť ihned větují cokoliv revoluční; kdyby se takhle nechovali, ohrožovali by tím vlastní reputaci, jen co by se zjistilo že nová myšlenka je nesprávná (a ona taky obvykle bývá chybná) a ještě více kdyby se zjistilo že nová myšlenka je správná, neboť to by snížilo hodnotu jejich vlastních prací. Mimo hradeb vědeckých hradů jsou tisíce ´nezávislých myslitelů´. Tito lidé kráčejí drsnějším intelektuálním chodníčkem jako ortodoxní vědci, nebo mají o moc více práce jako se jenom vézt tramvají. Dělají to proto že je to těší a obvykle se i tak ve většině případů mýlí. A je velmi pravděpodobné že nové myšlenky přicházejí zvenčí – Weneger nebyl ku příkladu geolog ale meteorolog.“
Primárnym dôvodom takzvanej „alternatívnej“ histórie vôbec nie je nacionalizmus, ani amaterizmus. Je ním množstvo očividných nezrovnalostí v oficiálnom výklade histórie Veľkej Moravy a násilné, za vlasy pritiahnuté závery ktoré sú často v rozpore nie len s historickými zákonitosťami ktoré poznáme z dejín, ale aj s elementárnou logikou.
Silnú pochybnosť o polohe centra ríše vzbudzuje pohľad na mapu Veľkej Moravy, nie z obdobia jej maximálneho územného rozsahu pred Svätoplukovou smrťou ktoré trvalo len krátko, 4 - 6 rokov, ale na mapu ríše pol storočia po tom ako Mojmír zjednotil nitrianske a moravské kniežatstvo. O presných hraniciach je možné diskutovať, ale aj v prípade že sú len približné je pohľad na takúto mapu prekvapujúci.

Počas 50-ročného rozmachu ríše nebola k územiu pôvodného moravského kniežatstva, ktoré malo byť centrom ríše, pripojená ani piaď nového územia, všetky územia boli pripojené len k bývalému nitrianskemu kniežatstvu. Vislansko bolo pripojené dokonca prv ako Sliezsko, o ktorého pripojení však niektorí historici pochybujú. Ako teda napochodovali Svätoplukove vojská do Vislanska? Cez územie ešte nepodrobených sliezskych kmeňov? Alebo pochodovali do Vislanska z dnešnej českej Moravy cez Nitriansko?
Samozrejme, je možné namietnuť že sú aj iné mapy ako uvedená, lenže aj podľa máp Jána Dekana sa územie vznikajúcej ríše rozrastalo počas prvých desaťročí v podstate rovnako. Pripájaním území k bývalému Nitrianskemu kniežatstvu..(až na malé územie na juhu Moravy ktoré mohlo byť podľa Dekana pripojené už pred rokom 878. Isté to ale nie je.)

Prečo si Svätopluk vydobýjal nové územia v bojoch s bulharským cárom a s mocnou franskou ríšou, vzdialené stovky kilometrov od jeho hlavného mesta (Zátisie, Panónia), keď len 60 km od jeho sídla žili vtedy ešte nezjednotené sliezske kmene? A trochu ďalej na západe rovnako ešte nezjednotené české kmene. Keby bol Svätopluk susedil na severe a na západe s nejakou mocnou ríšou ktorú sa obával napadnúť, dalo by sa to pochopiť. Ale pripojiť k ríši nezjednotené sliezske a české kmene malo byť pre neho jednoducho hračkou. Nestalo sa tak. Prečo? A prečo si Svätopluk zvolil za svoje sídlo Staré Město (prípadne Mikulčice?), keď pôvodne sídlil v Nitre a jeho výboje do roku 883 smerovali na východ a na juh od Nitrianska? Tým vôbec nechcem tvrdiť že centrom jeho ríše bola Nitra. Ibaže sídliac v Starom Měste bol až do roku 883 každý veľkomoravský vládca vzdialený od centra ríše a od hlavného diania. Svätopluk sa po získaní moci nad oboma kniežatstvami presunul vlastne úplne nelogicky do okrajovej časti svojej ríše. Pri dobíjaní Zátisia museli jeho vojská pochodovať o týždeň dlhšie. Prečo sa presunul z Nitry do Starého Města, keď mu to neposkytovalo žiadnu výhodu?
Keď sa pokúsime nájsť na mape Veľkej Moravy z roku 883 jej geografický stred, tak skoro presne v ňom nájdeme Feldebrő – slovanský Debrov, kde sa našli zvyšky murovanej baziliky s maľovanými stenami a slovanskými nápismi v latinke. A našlo sa tam aj nákončie biskupskej palice. O tom že v Debrove mohlo byť druhé veľkomoravské biskupstvo uvažujú aj renomovaní „oficiálni“ historici, vrátane R. Marsinu. Bolo v Debrove biskupstvo a v riedko osídlenom okolí len zopár roľníckych usadlostí? Kto postavil ešte pred príchodom Cyrila a Metoda murovanú baziliku so slovanskými nápismi v kraji, ktorý mal byť podľa predpokladu našej oficiálnej histórie takmer ľudoprázdny? A kde sa tam vzalo nákončie biskupskej berly? Debrov je síce na rovine a nenašlo sa tam žiadne hradisko, ale len 20 km od neho je Eger, nad ktorým sa vypína slávna pevnosť ktorá v roku 1552 odolala 20-násobnej tureckej presile. Neleží pod jej múrmi náhodou stará Mojmírova pevnosť?

Tvrdenie oficiálnej histórie o prakticky ľudoprázdnom území medzi Dunajom a Tisou je viac ako pochybné aj v súvislosti s jestvovaním a pádom avarského kaganátu. Kaganát totiž zaberal hlavne územie celého dnešného Maďarska a jeho predpokladané centrom bolo medzi Dunajom a Tisou. Kto Avarov na území dnešného Maďarska živil? A akých „ ... primores ac duces Sclavorum circa Danubiam habitantium,“ (predákov a vodcov Slovanov okolo Dunaja žijúcich) vzal zo sebou avarský tudun v roku 811, keď sa šiel pokloniť Karolovi Veľkému? (Ann. reg. Franc. a. 811, s. 98–99) Na základe čoho naša oficiálna história tvrdí, že územie dnešného Maďarska bolo vtedy skoro ľudoprázdne? Predpokladá že Avarov vyhladili útoky Slovanov z českej Moravy a zo Slovenska (Nitrianska). Takto sa to uvádza aj na mapách.
Aj keď uveríme že Slovania z Moravy a Slovenska podnikali vojenské výpravy na juh len kvôli tomu aby vyhladili Avarov (s ktorými dokopy nič nemali) a že po úspešnej genocíde sa vracali domov, ponechajúc územie Frankom, je úpne proti zdravému rozumu aby sa Avari, utekajúci pred „infestationes Sclavorum“ stiahli úplne na severozápad k Neziderskému jazeru, doslova pod nôž svojim katom. Námietka, že takto boli bližšie k svojmu ochrancovi, Karolovi Veľkému, neobstojí. Vôbec im to nepomohlo, do 20 rokov boli vyhladení, aj keď Karol poslal v roku 811 do oblasti vojsko aby Avarov ochránil. Prečo nepodnikol trestnú výpravu na českú Moravu alebo Slovensko, nevedno. Jednoznačne chcel totiž vedúcu úlohu Avarov zachovať.
Útek Avarov z centrálnej časti ich niekdajšej ríše na krajný severozápad, do močiarísk okolo Neziderského jazera, úplne nevhodných pre jazdecký národ, vypadá skôr ako útek pred nepriateľom v centrálnej časti. Ak podľa Annales Regni Francorum žili „circum Danubiuam“ nejaký Slovania, ktorí mali svojich „primores ac duces“, prečo oficiálna história predpokladá že o niekoľko rokov bolo toto územie viacmenej ľudoprázdne?

Ďalšiu pochybnosť o doterajšom oficiálnom výklade histórie vzbudzuje stotožňovanie Starého Města (či Miklučíc) s „ineffabilis Rastizi munitio, omnibus antiquissimis dissimile“, teda „nevýslovnou Rasticovou pevnosťou, všetkým najstarším nepodobnou“, ktorá už v roku 855 odradila od obliehania Ľudovíta Nemca.
Podľa Petra Dreslera „prostor Starého Města se dočkal opevnění až na samém závěru 9. století a nemohl být již úplně dokončen. ... Nejsložitější fortifikace v poloze Rybárny, jež svou kombinovanou konstrukcí patří zřejmě do skupiny hradeb skořepinové konstrukce s kleštinovou výztuží ... pochází ze samého závěru existence velkomoravské aglomerace.“ (Opevnění Pohanska u Břeclavi, 2008)
Opevnenie Starého Města opisuje Dresler takto: „Vnější fortifikace je všeobecně dělena na jižní oblouk tzv. Christinova valu a na něj navazující úseky opevnění v poloze „Padělky“ a „Nad haltýři“ (Hrubý 1965; Galuška 1997; 1998). Na východním okraji staroměstského území byla v 70. letech prozkoumána kombinovaná hradba v poloze Rybárny o celkové délce 300 m (Galuška 2006).“ Takzvaný Christinův val, nazvaný podľa svojho objaviteľa, učiteľa J. J. Christina, bol „násep široký téměř 7,5 m a 1,19 – 2,09 m vysoký, v němž byly zachyceny pozůstatky dvou řad kůlů zapuštěných do sterilního podloží a další mělký žlábek. Čelní řada zapuštěna asi 1 m měla ve dně kůly řazeny těsně vedle sebe, vnitřní řada hluboká jen cca 0,4 m probíhala paralelně s vnější v odstupu 0,65–0,70 m s kůly v intervalech opět 0,65 – 0,70 m, které patrně držely vodorovné kuláče. Mělký žlábek vzdálený 1,7 m od vlastní hradby sloužil snad pro zakotvení vzpěr týlní stěny. Před hradbou byl proťat příkop lichoběžníkového profilu široký u okraje 4,8 m a hluboký 2,3 m.“
Táto hradba nemala čelnú kamenú plentu, ktorej halvnou (a možno aj jedinou) úlohou bolo znemožniť zapálenie palisády. Úzka ochodza (65 až 70 cm) obmedzovala manévrovací priestor obrancov a neumožňovala prísun posíl na ohrozené miesto po hradbe. Takáto hradba by asi ťažko odradila od útoku Frankov, zvyknutých na drevohlinené konštrukcie s kamenou stenou zo svojej vlasti. Nehovoriac o tom, že nebola najslabšou časťou opevnenia. „Třetí úsek opevnění mezi sedlem Polního mlýna a úžlabinou Nad haltýři byl sledován v délce 320 m osmnácti sondami (Hrubý 1965,). Roku 1954 zde byl prozkoumán žlab lichoběžníkového průřezu o hloubce 0,75 m od povrchu podloží, šířce u dna 1 m a v horní partii 2,1 m. V jeho výplni se rozlišily tři řady kůlových jam utěsněných kameny. Vilém Hrubý rekonstruuje fortifikaci jako trojitou palisádu v šířce asi 1 m, nevylučuje přisypání nevelkého náspu k její základně. Případný předsunutý příkop nebyl zjištěn. Problémem této konstrukce je její příliš pasivní funkce, velmi omezující aktivní účast obránců.“

Spomenutý tretí úsek opevnenia vlastne nebolo možné brániť. Obrancovia aj útočníci boli na tom rovnako. Oddeľovala ich trojradová drevená palisáda cez ktorú sa nevideli až kým útočníci neboli hore nad hradbou. No a „... poslední, čtvrtý úsek obvodové fortifikace v délce 580 m ... příkop hluboký 1,6 m od okolní úrovně podloží, u horního okraje široký 4,5 m. V jednom z průkopů se na dně zjistily dvě kůlové jamky neuvedené hloubky. Podle vedoucího výzkumu představuje objekt zákop s kůlovými záseky, možná kombinovaný s valem.“ (Hrubý 1965, 223–225)
Opevnenie Starého Města ani zďaleka nezodpovedá „nevýslovnej pevnosti“, pritom musíme mať na zreteli názor archeológov že „ ... prostor Starého Města se dočkal opevnění až na samém závěru 9. století a nemohl být již úplně dokončen.“
Aj opevnenie Mikulčíc s kamenou plentou kladú archeológovia na základe nálezov keramiky mikulčického a blučinského výrobného okruhu v deštrukcii a pod deštrukciou hradby, na základe ostrohy z 9. storočia ktorá sa nachádzala pod deštrukciou hradby a na základe nálezov sídliskových objektov a hrobov nad a v deštrukcii hradby, do druhej polovice 9., prípadne do začiatku 10. storočia. (Klanica, Kavánová)
Ťažko teda mohli franskí letopisci v roku 855 napísať o Mikulčiciach že šlo o pevnosť „iným najstarším nepodobnú“. Aj keby už hradby vtedy boli stáli, museli svietiť novotou. Samotné opevnenie Mikulčíc je pritom klasické opevnenie tej doby, presne také opevnenia sa našli aj na území dnešného Rakúska a Nemecka. Ničím nebolo všetkým ostatným nepodobné.
Okrem toho, Mikulčice boli na kráľovské mesto príliš malé. Poulík odhadol počet ich obyvateľov na 1500-1700. Celú aglomeráciu okolo mikulčických Valov na cca 2000 ľudí. Ibn Rusta píše že Slovania „majú dve mestá“. Keby jedno z nich (Wáb.Nít) bola Nitra, musel by arabský autor úplne opomenúť podobne veľkú aglomeráciu Starého Města. Píše ale, že v tom druhom meste sídlil kráľ a konali sa tam trhy. Nemohlo teda celkom určite ísť o Mikulčice.
Práve nezrovnalosti medzi údajmi v kronikách a archeologickými nálezmi sú zdrojom pochybností a príčinou vzniku alternatívnej histórie. Nepresvedčivé, nepodložené špekulácie tieto pochybnosti len stupňujú. Napríklad úvahy o zmene hlavného mesta z pôvodných Valov pri Mikulčiciach na Staré Město, či vládnutí „zo sedla“. Na presun hlavného mesta z Mikulčíc do Starého Města by musel mať Svätopluk naozaj závažný dôvod, presídlil by do mesta ktoré bolo oveľa horšie chránené ako Valy u Mikulčic. A je tiež otázka prečo by sa z Nitry, kde asi nejaký čas žil, presídlil na dnešnú Moravu, keď sa tým vzdialil od zemepisného centra ríše ku ktorému bola Nitra jednoznačne bližšie. Fortifikácia Nitry poskytovala oveľa lepšiu ochranu ako hradby Starého Města. No a aj keď stredovekí králi navštevovali svoje hrady, nevládli zo sedla bez toho aby mali hlavné sídlo kde žila ich rodina a kde aj kráľ trávil zimu. V treskúcich mrazoch a snehovej metelici sa kráľ netúlal po kraji, uskutočňujúc „vládnutie zo sedla“.
Aj prvá zmienka o moravských Slovanoch, zdanlivo potvrdzujúca že sídlili na českej Morave, vyvoláva pochybnosti. Historici, tí renomovaní, oficiálni, používajú často slovné spojenie „naddunajskí Slovania“, pričom si vôbec neuvedomujú, že v 9. storočí boli mapy orientované inak ako dnes. Hore bol východ – Oriens, čo bolo na hornom okraji mapy často aj napísané. Aby ju vedeli používatelia správne orientovať – „zvýchodniť“. Aj na Peutingerovej mape z prvej polovice 13. storočia ja na ľavej strane mapy Istria, zatiaľ čo na pravej strane je Rím. Hore, východne od apeninského poloostrova, je dnešné Chorvátsko.


Až v druhej polovici 13. storočia sa po zavedení kompasu mapy otočili a hore sa dostal sever.
Ak bol teda Mojmír „duce Moravorum supra Danubium“, nemuseli títo jeho Moravania sídliť nevyhnutne na sever od Dunaja, oveľa pravdepodobnejšie sídlili na východ od neho, tým viac, že Al Gardízí ako pozoruhodnosť uvádza, že Dunaj tamojší Slovania nazývali – Morava.
Ak otočíme dnešnú mapu tak ako ju mali otočenú ľudia v stredoveku, kde by sme asi na nej hľadali tých „Moravorum supra Danubium“?

Samozrejme, pochybnosti o lokalizácii centra Veľkej Moravy na dnešnej Morave nie sú vôbec dôkazom že týmto centrom bol Devín, Bratislava, či Nitra. Pri nezaujatom pohľade nájdeme dosť argumentov proti. Osobne som presvedčený že hlavné mesto Veľkej Moravy, sídlo Svätopluka, Mojmíra a Rastica, sme ešte stále nenašli. Napokon, aj súčasní profesionálni historici sú v tomto smere značne rezervovaní.
Takzvaný „alternatívny“ pohľad na históriu Veľkej Moravy by teda v žiadnom prípade nemal byť redukovaný na prejav slovenského nacionalizmu, (a ani zo strany „alternatívnych“ predstaviteľov by takto nemal byť prezentovaný). Napokon, pre nezrovnalosti v oficiálnom výklade histórie sa objavujú pokusy o „alternatívny“ výklad histórie Veľkej Moravy aj na českej strane. Kým ale profesionálni historici neodpovedia na tie skutočne oprávnené, logické námietky a pochybnosti, vznesené „alternatívnymi“ historikmi, nemali by sa len povýšenecky tváriť že všetky ich námietky sú len výsledkom nedostatočnej erudovanosti jej predstaviteľov, teda ich „amaterizmu“. Prečo napríklad franský letopisec písal o veľmi pevnej hradbe keď bol Rastic v Starom Měste chránený hlavne mokrinami. Prečo presídlil Svätopluk do mesta ktoré bolo vzdialené od centra jeho rozrastajúcej sa ríše a navyše bolo ešte neopevnené, keď dovtedy vládol v meste ktoré bolo bližšie k stredu ríše a malo akropolu na skale? A prečo svoje nové sídlo urýchlene neopevnil, keď bolo len 100 km od hraníc s Franskou ríšou? Práve chýbajúce odpovede na takéto otázky sú dôvodom pochybností o tvrdení oficiálnej histórie. Odpoveď že renomovaní odborníci sa takými primitívnymi otázkami zaoberať nebudú jednoducho nestačí. Možno majú Boba, Bowlus, Eggers, Toru Senga, Püspöki-Nagy, a aj mnohí ďalší pravdu keď umiestňujú centrum Veľkej Moravy južnejšie. V takom prípade mohol aj jej pád prebiehať inak a mohli ho spôsobiť iné príčiny ako záplavy a nájazdy Maďarov. V zaplavenom teréne nemôžu operovať jazdecké oddiely, takže spolupôsobenie jazdeckých útokov starých Maďarov a záplav je viac ako pochybné. Aj temnota (historická) po roku 907 je udivujúca. Na základe čoho máme teda tú neotrasiteľnú istotu že „oficiálna“ verzia histórie je naozaj správna?
Valamir Magyár