I když vím že na Palbě nebude mít toto téma takový ohlas jako prototyp tanku MAUS nebo nějaké jiné nesmyslné projekty, vracím se zpět k sovětským těžkým tankům.
Zatímco do konce roku 1942 sovětské střední a těžké tanky (vyjma nasazení tanku Pz VI „Tiger“) neměli konkurenci, v následujícím roce se karta začíná obracet. Německé obrněné síly dostávají k dispozici jednak vylepšené stávající tanky Pz III a Pz IV, do bitvy u Kurska se zapojuje i moderní střední tank Pz V „Panther“. Zatímco střední tank T-34 je modernizován, u těžkých tanků je rozhodnuto opustit platformu tanku KV a je rozhodnuto o vývoji nového těžkého tanku. Požadavky byly jasné, mobilita, pancéřování a palebná síla schopná překonat moderní německé tanky. A již na počátku bylo rozhodnuto o označení nové řady tanků, měly nést jméno „nejvyššího“ - samotného Josefa Stalina – IS. Vedoucím projektu byl jmenován generál Kotin.
Těžký tank IS-1
První tank IS vyrobený v poměrně malé sérii – během roku 1943 jen asi 107 kusů. Tank byl vyroben za pomoci nových technologií, jednotlivé válcované a odlévané komponenty byly výhradně spojovány svařováním.
Podvozek byl podobný jako u tanku KV, šest pojezdových kol doplňovaly tři napínací kladky, napínací a zadní hnací kolo. Vozidlo poháněl dieselový dvanáctiválec B-2IS o výkonu 520 HP při 2000 ot/min. Tank byl solidně pancéřován – čelní deska vany měla sílu 100 mm, čelní deska korby 120 mm, boky korby 90 mm. Stěny věže měly sílu 100 mm, strop 30 mm.
Problémem se ukázala výzbroj tanku. I když byl tank osazen kanonem D-5T ráže 85 mm, tuto ráži používal i modernizovaný T-34/85. Proto byla v další sérii tanků IS použita větší ráže kanonu. Nicméně i vyzbrojení tímto kanonem se ukázalo jako správná cesta, oproti předchozí standardní ráži 76,2 to byl znatelný pokrok. Výzbroj doplňovaly kulomety DT ráže 7,62 mm v klasickém uspořádání pro sovětské těžké tanky – jeden spřažený s kanonem, druhý ve střelišti na zadní stěně věže a třetí byl volně uložen v trupu. Na velitelkou kupoli bylo možno umístit velkorážný kulomet DŠK ráže 12,7 mm. Palebný průměr činil 59 nábojů ráže 85 mm a 2520 nábojů ráže 7,62 mm pro kulomety DT.
Posádku tvořili čtyři muži. Řidič musel podle mě dostávat nějaké zvýšené dávky alkoholu, protože mohl opustit tank pouze přes věž! Ve věži měl stanoviště velitel, nalevo od kanonu seděl střelec, napravo nabíječ.
Tolik o prvním IS, v dalším díle bude následovat tank IS-2
technická data tanku IS-1:
hmotnost – 44 t
délka – 8,56 m
šířka – 3,07 m
výška – 2,73 m
výkon motoru – 520 HP
max. rychlost silnice – 37 km/h
dojezd silnice – 130 (240?) km
osádka – 4
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 4
http://armor.kiev.ua
http://mkmagazin.almanacwhf.ru/

IS-1

IS-2