http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6274017 ... i-knihovnyKosmova kronika, spisy Komenského či Husa a 30 tisíc dalších svazků z fondů Národní knihovny ČR je volně k dispozici na Google Books. Celkem chce firma Google zdigitalizovat 140 tisíc knih. Knihovna přitom hradí jen dvacet procent nákladů.
Zajímavé novinové články o historii a technice
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice



Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).Aaron Goldstein píše:Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
V tom bude možná jádro pudla... Tedy myslím v tom tahání... Průzkum potřebuji PŘED lodí... Tedy vírník loď předletí a před lodí se udrží v určité výšce... Tahání za lodí je z hlediska průzkumu nevýhodné...kenavf píše:Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).Aaron Goldstein píše:Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
využítí je v tom článku jasně napsané
tedy jde o to jak s minimálními náklady maximalizovat zisky. Navíc nic nebrání ve vývoj motorem poháněného vírníkuValkýra tak bude ve skutečnosti fungovat jako obrovský průzkumný stožár válečné lodi. Normálně dokáží systémy lodě objevit nepřátelské plavidlo (dejme tomu 20 metru vysoké) na vzdálenost nějakých 30 kilometrů. Víc není možné, protože systémům braní v delším dohledu horizont Země. Valkýra však díky své výšce letu dokáže objevit, rozpoznat, případně zaměřit lodě až cca 150 kilometrů vzdálené.



Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Keďže uvažujú o vírníku bez motora tak asi predlietanie lode sa nebude používať lebo by to bolo na úkor výšky.A výška tu hraje podstane dôležitejší faktor ako "vysunutie sa" pred vlastnú loď.Vysunúť pred loď sa môže len o stovky metrov ale s každým metrom výšky získava prehľad na väčšiu dialku v rádoch kilometrov.Aaron Goldstein píše:V tom bude možná jádro pudla... Tedy myslím v tom tahání... Průzkum potřebuji PŘED lodí... Tedy vírník loď předletí a před lodí se udrží v určité výšce... Tahání za lodí je z hlediska průzkumu nevýhodné...kenavf píše:Ale obidva prostriedky by boli ťahané loďou,takže je tam nejaká dopredná rýchlosť(nepotrebnosť termálnych prúdov?).Aaron Goldstein píše: Ta nejdůležitější výhoda asi je, že udrží výšku i bez termálních proudů...
Že by vírniku stačila nižšia rýchlosť?
Vzdálenost pravého horizontu závisí na výšce oka nad povrchem Země podle přibližného vzorce:
kde d je vzdálenost v kilometrech a h je výška v metrech. Vzdálenost pravého horizontu při výšce oka 1,70 m činí asi 4,7 km, při výšce 100 m asi 36 km.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Horizont http://en.wikipedia.org/wiki/Horizon
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Výhoda nespočíva v ťahaní vírnika, ale v jeho parametroch. Oproti klzáku je menší, skladnejší, nezaberie toľko miesta. Pri porovnateľnej nosnej ploche má zhruba len polovičný priemer rotoru oproti rozpätiu krídiel klzáku. Čo sa týka nosných plôch, tak napr. ten čo je na videu by sa dal porovnať s klzákom o rozpätí krídiel do 15m s hĺbkou profilu pri trupe tak do 1 m. Ak si to zrovnáte s rotorom toho virnika, tak je to neporovnateĺné, čo sa týka skladnosti. Myslím, že hlavne o to im tam ide. Čo sa týka ostatných parametrov, tie asi nebudú až tak podstatné.kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
To by mohlo byť,že pri danom rozmere(a nosnosti-užitočného zariadenia) má relatívne dobrý vztlak.Ale asi nebude taký stealth ako klzák,čo by mohol byť dosť problém(už som chcel napísať že američani určite vedia čo robia ale nenapíšem toduky píše:Výhoda nespočíva v ťahaní vírnika, ale v jeho parametroch. Oproti klzáku je menší, skladnejší, nezaberie toľko miesta. Pri porovnateľnej nosnej ploche má zhruba len polovičný priemer rotoru oproti rozpätiu krídiel klzáku. Čo sa týka nosných plôch, tak napr. ten čo je na videu by sa dal porovnať s klzákom o rozpätí krídiel do 15m s hĺbkou profilu pri trupe tak do 1 m. Ak si to zrovnáte s rotorom toho virnika, tak je to neporovnateĺné, čo sa týka skladnosti. Myslím, že hlavne o to im tam ide. Čo sa týka ostatných parametrov, tie asi nebudú až tak podstatné.kenavf píše:Možný návrat vírnikov http://www.armyweb.cz/clanek/virniky-va ... amornictva
Vedel by mi niekto vysvetliť prečo by malo byť pre loď výhodnejšie ťahať za sebou prieskumný vírnik, aké má výhody proti klzáku?

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Vírniky skúšali už za WW II Nemci na svojich ponorkách.
Ale v reáli vírnik zavesený na lane oberal ponorku o čas, za ktorý sa mohla rýchlo ponoriť v prípade nebezpečia.
Ale v reáli vírnik zavesený na lane oberal ponorku o čas, za ktorý sa mohla rýchlo ponoriť v prípade nebezpečia.
Zem je guľatá! Vys*ali sme sa na východ a zo západu prišlo H0wn0!
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Že to bude bez motoru mi nějak v tom článku uteklo... Omlouvám se...kenavf píše: Keďže uvažujú o vírníku bez motora tak asi predlietanie lode sa nebude používať lebo by to bolo na úkor výšky.A výška tu hraje podstane dôležitejší faktor ako "vysunutie sa" pred vlastnú loď.Vysunúť pred loď sa môže len o stovky metrov ale s každým metrom výšky získava prehľad na väčšiu dialku v rádoch kilometrov.

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Vsetko je relatívne. Ak sa plavidlo bude pohybovať voči vzduchu rýchlosťou zodpovedajúcou pádovej (pristávacej) rýchlosti lietadla, tak aj liedadlo dosadne na plavidlo kolmo. Obdobne to pletí pre vzlet lietadla. Čo sa týka štartu vírnika, tak žiaľ aj on potrebuje nejakú doprednú rýchlosť k tomu, aby bol schopný vzlietnuť. Kolmo odštartuje jedine vtedy, ak je rýchlosť vetra totožná s jeho vzletovou rýchlosťou. Princíp jeho letu je presne opačný ako pri vrtulníku. Vrtulník dokáže lietať preto, že má hnaný nosný rotor. Vírniku sa točí nosný rotor a tedá má vztlak umožňujúci mu lietať kvôli tomu, že má nejakú doprednú rýchlosť . Na tom videu nie je celá chronológia vzletu, ale pekne tam vidieť, že pred štartom pilot najsôr musí nejak roztočiť rukou rotor a až po tomto prvotnom impuze može začať štartovací manéver. Bez neho by nemusel dokázať vzlietnuť. Štart potom prebieha tak, že po tomto prvotnom impolze nosnému rotoru pridá otáčky hnaciemu motoru, ten zvýši doprednú rýchlosť, odzvou čoho je zvýšenie otáčok nosného rotora, čím sa zvýši vztlak vírnika a umožní mu to vzlet. Ak by stratil doprednú rýchlosť resp. ťah, klesnú mu otáčky nosného rotora, zníži sa mu vztlak a tým pádom klesá až kým nedosadne na zem, alebo sa mu nezvýši dopredná rýchlosť resp. ťah. Bezmotorový vírnik je potom to isté, len namiesto hnacieho motora má ťažné lano.Alfik píše:Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
A v té relativitě to právě vězí:duky píše:Vsetko je relatívne. Ak sa plavidlo bude pohybovať voči vzduchu rýchlosťou zodpovedajúcou pádovej (pristávacej) rýchlosti lietadla, tak aj liedadlo dosadne na plavidlo kolmo.Alfik píše:Vírník oproti kluzáku má PŘEDEVŠÍM (a proto jej používali Němci na ponorkách) tu výhodu, že startuje a přitává kolmo. Kluzák tažený na laně by sice mohl startovat na krátké dráze (to takřka znamená v metrech, kolmo nikoli), ale nedokázal by kolmo přistávat.
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní

Kluzáku je to relativně taky putna, protože pilot řekne: "Rozjeďte tu skořápku - samozřejmě relativně, vůči větru ať již relativnímu pozemskému nebo relativnímu "letovému", tzn. vzniklému tou jízdou relativně vůči zemi, jinak do vzduchu nejdu! Absolutně!"

Takže, relativně vzato, je absolutně výhodnější mít vírník který odstartuje i přistane kolmo relativně k tomu škopku, než kluzák, který sice odstartuje a přistane kolmo relativně vůči ní, ale jedině za absolutně dosažených, jedinečných podmínek... tedy rychlé jízdy. Nejlépe relativně proti větru...

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Ako som už písal, hlavný rozdiel medzi vrtulníkom a vírnikom:Alfik píše:A v té relativitě to právě vězí:
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní) i přistane. ...
vrtulník = MÁ priamo HNANÝ nosný rotor nejakým motorom
vírnik = NEMÁ priamo HNANÝ nosný rotor žiadnym motorom
Ak by mal vírnik hnaný nosný rotor (ako hlavný zdroj pohonu), potom to už NIE JE VÍRNIK, ale JE TO VRTULNÍK.
Základná otázka teda znie: Ak nemá vírnik žiadny zrdoj pohonu, ako potom odštartuje kolmo?
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Je to o tom že loď má doprednú rýchlosť(prípadne rýchlosť proti vetru ako lietadlové lode) a tá by mala byť výššia ako pádová rychlosť vírnika alebo klzáku.Takže stačí keď je ukotvený vírnik vystavený tomu "vetru" a dokáže sa z lode odpútať kolmo smerom hore a tak isto aj pristáť, pričom sa kotviace lano(kábel) postupne odvíja alebo namotáva.A vírnik proti klzáku asi poskytuje lepšie parametry.duky píše:Ako som už písal, hlavný rozdiel medzi vrtulníkom a vírnikom:Alfik píše:A v té relativitě to právě vězí:
Vírníku (stejně tak i vrtulníku ale vírník nepotřebuje vlastní motor, i když mnohé vírníky mají pom. motorek na roztočení rotoru) je relativně putna, jestli se ta loď (ponorka) pohybuje nebo ne - stejně se vznese kolmo (rel. vůči ní) a kolmo (rel. vůči ní) i přistane. ...
vrtulník = MÁ priamo HNANÝ nosný rotor nejakým motorom
vírnik = NEMÁ priamo HNANÝ nosný rotor žiadnym motorom
Ak by mal vírnik hnaný nosný rotor (ako hlavný zdroj pohonu), potom to už NIE JE VÍRNIK, ale JE TO VRTULNÍK.
Základná otázka teda znie: Ak nemá vírnik žiadny zrdoj pohonu, ako potom odštartuje kolmo?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
virníky poháněné motorem pracují na tom principu, že část výkonu od hnací jednotky se přenese na rotor a roztočí ho na daný počet otáček + se rozjede jako klasický letoun. Po odletu se přenos výkonu motoru na rotor přeruší.
Vírník NIKDY neodstartuje kolmo, ale potřebuje velmi malou až miniaturní vzletovou a přistávací plochu.
Vírník NIKDY neodstartuje kolmo, ale potřebuje velmi malou až miniaturní vzletovou a přistávací plochu.



Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
Na ten virnik se necha dat radar a podstatne se zvysi dosah. Radar na lodi at ma sebevetsi vykon po hladine more daleko nedohledne. Nizko by letela raketa jako leta treba uz stara
http://cs.wikipedia.org/wiki/Exocet
Davaji se az na vrchol stezne, proto ta snaha umistit to co nejvys. Delaji se dnes uz male, lehke a jsou dostupne i v civilu na male namorni jachty.
http://www.hcsradio.cz/e-shop/Radiostan ... radar.html
Proto dnes letadlove lodi maji velky doprovod a za hranici dosahu jsou dalsi lode co ji hlidaji.
Ten maly dosah pri hladine maji na svedomi prekvapive prelety nad lodema. V miru se ty letadlovky asi nehlidaji casto dalsima lodema v okruhu 100 km a Awacs, nebo hlidkujici letadla nejsou porad nahore.
Stavi se zase take vzducholodi....
http://fanda.nova.cz/clanek/military/vo ... -mody.html
http://cs.wikipedia.org/wiki/Exocet
Davaji se az na vrchol stezne, proto ta snaha umistit to co nejvys. Delaji se dnes uz male, lehke a jsou dostupne i v civilu na male namorni jachty.
http://www.hcsradio.cz/e-shop/Radiostan ... radar.html
Proto dnes letadlove lodi maji velky doprovod a za hranici dosahu jsou dalsi lode co ji hlidaji.
Ten maly dosah pri hladine maji na svedomi prekvapive prelety nad lodema. V miru se ty letadlovky asi nehlidaji casto dalsima lodema v okruhu 100 km a Awacs, nebo hlidkujici letadla nejsou porad nahore.
Stavi se zase take vzducholodi....
http://fanda.nova.cz/clanek/military/vo ... -mody.html
Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
http://www.topky.sk/cl/11/1422397/Ident ... ny-Poliak-Identita najväčšieho vraha všetkých čias odhalená: Jack Rozparovač bol pomätený Poliak!
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Zajímavé novinové články o historii a technice
http://www.vesmir.sk/index.php?id=3145Putin schválil začiatok vývoja super ťažkej rakety
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."



