Pád letu MH17 na Ukrajině

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Zamčeno
m63
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 28/7/2014, 01:59

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od m63 »

martanus píše:A je důvod odklánět letadla nad oblastí. Kde se kalibruje PVO.
Pokud vím tak, kalibrace na civilní let není vyjímečná. Manévrovat může, palivo stačí na max 15 sec.
Naposledy upravil(a) m63 dne 18/9/2014, 13:43, celkem upraveno 1 x.
martanus
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 15/7/2014, 18:14

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od martanus »

m63 píše:
martanus píše:A je důvod odklánět letadla nad oblastí. Kde se kalibruje PVO.
Pokud vím tak, kalibrace na civilní let není vyjímečná.
MOhl to být důvod poslat MH17 mimo obvyklou trasu.
Logika vás dostane z bodu A do bodu B. Fantazie vás dostane kamkoli.
Každý člověk dělá chyby, ale jen hlupák u nich zůstává.
m63
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 28/7/2014, 01:59

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od m63 »

martanus píše:...Mohl to být důvod poslat MH17 mimo obvyklou trasu...
To si myslím, by bylo odvážné tvrzení - nepředpokládám. Letů je tam k dispozici dostatek v dané chvíli.
Tomas SK
Příspěvky: 0
Registrován: 28/5/2014, 13:25

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od Tomas SK »

martanus píše:
m63 píše:
martanus píše:A je důvod odklánět letadla nad oblastí. Kde se kalibruje PVO.
Pokud vím tak, kalibrace na civilní let není vyjímečná.
MOhl to být důvod poslat MH17 mimo obvyklou trasu.
myslis poslat mimo dosah PVO koli prebiehajucej kalibracii alebo poslat ho do dosahu PVO aby bolo na com kalibrovat?
Ak verzia 2, potom naco tam bolo to domnele SU25? A zaroven to ale znamena priamu spolupracu dispecera civilneych letov s vojenskym velenim v oblasti, co mi pride napravdepodobne (navyse by to tak-ci tak prenasalo znacnu cast vini na civilny dispecing).

PS: otazka (kym dostanem opravneneho banana za predchadzajuci prispevok) - co sa deje s raketou (BUK-u) po strate ciela? Hlada si sama vlastny alebo rovno sviecka hore a autodestrukcia?
m63
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 28/7/2014, 01:59

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od m63 »

Tomas SK píše: - co sa deje s raketou (BUK-u) po strate ciela? Hlada si sama vlastny alebo rovno sviecka hore a autodestrukcia?
Co o tom vím ( ze studia - nesloužil jsme u BUKu ), tak raketa není autonomní systém - tedy nevyhledává. O autonomii není nikde v dokumentaci, kterou mám k dispozici zmínka.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od Alchymista »

Buk, pokiaľ viem, žiadne "manévrovacie" trysky nemá, je riadený aerodynamicky, kormidlami.

"Časovú autodeštrukciu" majú asi všetky protilietadlové riadené strely, pozemné i letecké - má to okrem iného zabrániť pádu riadenej rakety na vlastné územie. Je ale dlhá - dlhšia ako predpokladaná maximálna doba riadeného letu, takže u Buku to bude o kus viac ako jedna minúta. Dá sa tiež vypnúť alebo odpojiť.
Po strate cieľa by mala byť sviečka a autodeštrukcia - hľadanie cieľa môže byť nebezpečné pre vlastné lietadlá v priestore, samotná raketa asi IFF nemá.

ako píše m63 - sledovanie "vedenie" civilného lietadla je u PVO celkom bežná prax, známy rozprával, že podobne "viedli" ako nízkoletiace ciele vrtuľníky aj rýchlejšie vlaky alebo autá na diaľnici (tuším hovoril, že to bralo aj pozemné ciele nad 70km/h). Ostatne, takéto cvičné "vedenie" civilného lietadla má zrejme na svedomí aj zostrel ruského Tu-154 ukrajinskou S-200.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
lubko
Příspěvky: 0
Registrován: 10/9/2014, 14:57

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od lubko »

martanus píše: MOhl to být důvod poslat MH17 mimo obvyklou trasu.
To je nesmysl. Z předběžné zprávy jasně vyplynulo, že MH17 se od plánované trasy odchýlil o maximálně 3,6 mil a to na vlastní žádost, kvůli počasí. Změna trasy požadovaná ruským ATC v Rostovu prostřednictním Dnipro ATC se už neuskutečnila, neb v tu chvíli už změnil "obvyklou" trasu MH17 někdo jiný.
Beda
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 28/7/2012, 02:01

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od Beda »

Alchymista píše:Buk, pokiaľ viem, žiadne "manévrovacie" trysky nemá, je riadený aerodynamicky, kormidlami.

"Časovú autodeštrukciu" majú asi všetky protilietadlové riadené strely, pozemné i letecké - má to okrem iného zabrániť pádu riadenej rakety na vlastné územie. Je ale dlhá - dlhšia ako predpokladaná maximálna doba riadeného letu, takže u Buku to bude o kus viac ako jedna minúta. Dá sa tiež vypnúť alebo odpojiť.
Po strate cieľa by mala byť sviečka a autodeštrukcia - hľadanie cieľa môže byť nebezpečné pre vlastné lietadlá v priestore, samotná raketa asi IFF nemá.

ako píše m63 - sledovanie "vedenie" civilného lietadla je u PVO celkom bežná prax, známy rozprával, že podobne "viedli" ako nízkoletiace ciele vrtuľníky aj rýchlejšie vlaky alebo autá na diaľnici (tuším hovoril, že to bralo aj pozemné ciele nad 70km/h). Ostatne, takéto cvičné "vedenie" civilného lietadla má zrejme na svedomí aj zostrel ruského Tu-154 ukrajinskou S-200.
Vedeni civilniho letadla = trenink osadky k zamerovani

Osádku KUBu tvoři čtyři osoby - velitel, řidič a dva operátoři. Rozvinutí prostředku trvá kolem 7 minut, následné svinutí pak zabere minut 5.

Rozumi se ze 7 minut a muze to palit? Nejaka kalibrace podle letadla snad ani nemuze byt. Co kdyz prvni letadlo bude utocici nepritel?

Nekde jsem nasel ze zamereni a odpaleni je v desitkach vterin.

Od BUKu jsem cas rozvinuti nenasel.
Tomas SK
Příspěvky: 0
Registrován: 28/5/2014, 13:25

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od Tomas SK »

Kedze PVO su skor na okraji mojeho zaujmu, moze niekto vysvetli co sa vlastne pod tym "kalibrace" mysli?
Ja som mal za to, ze si radar na novom mieste očekuje okolie a zaise ako pozadie a dalej ho nezobrazuje - priklad - vo vyhlade ma kopec na ktorom je plechova stodola miestneho JZD ktora stale vracia odraz naspat a radar ju vyhodnocuje ako velky objekt s nulovou rychlostou a nejakou vyskou nad obzorom, system si tieto "staticke" odrazy ulozi ako "pozadie" a dalej ich filtruje aby operator videl "co tam nepatri".
To co poznam z vlastnej praxe, podobne prebieha kalibracia detktorov (napr. gama ziarenia) ked sa najprv niekolko hodin maria bez vzorkyv a spektrum uklada ako "pozadie" a po vlozeni vzorky sa meria znova a vysledok sa sproste vypocita ako vzorka-pozadie (v meranom spektre, samozrejme). Aspon ja som si to predstavoval takto ale asi ide pri PVO o nieco ine.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

Pletou se tu jablka s hruškama "kalibrace radaru" určitě není běžná praxe před vedením střelby, samozřejmě se občas prověřuje celý systém prostředku, baterie, atd, nejen samotný radar (kalibrace, česky řečeno "zkouška přesnosti", vím že cíl je tam a tam a kalibruji prostředek XY který mě ukazuje že je tam a tam, a buď to sedí nebo ne), to se dělá jak u naváděcího, tak přehledového radaru, ale jednou za čas, pokud možno pravidelně, ne při každém rozvinutí, většinou je součásti baterie PVO prostředků ještě vůz sloužící ke kalibraci systémů - nejen radarů - musí se toho prověřit a zkalibrovat, diagnostikovat (popř. opravit) daleko více. Jestli radar vidí nějakou kovovou stodolu na kopci nebo ne je irelevantní, elektronika (BUK-M1 už je celkem moderní systém oproti předchůdcům) si odfiltruje stodolu protože bude mít rychlost 0 z kmitočtu dopplerova posuvu (rychlost objektu), o tohle se operátor start vůbec nemusí, ta filtrace cílů prostřednictvím jejich rychlosti není žádná novinka, je záměrná a většinou je to nastavena na desítky, stovky km/h (to lze nastavit většinou) právě proto aby se odfiltrovala většina falešných cílů, přírodní zdroje a další + odrazy od země (u leteckých radarů) atd. - to má dnes každý radar.
Obrázek
petrp
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 11/9/2014, 07:43

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od petrp »

Tomas SK píše:Kedze PVO su skor na okraji mojeho zaujmu, moze niekto vysvetli co sa vlastne pod tym "kalibrace" mysli?
Jde o přesnou orientaci systému, zkalibrování měření azimutu, výškového úhlu a dálky. Provádí se po každém přesunu komplexu do nového palebného postavení...
Naposledy upravil(a) petrp dne 18/9/2014, 15:12, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

petrp píše:
Tomas SK píše:Kedze PVO su skor na okraji mojeho zaujmu, moze niekto vysvetli co sa vlastne pod tym "kalibrace" mysli?
Jde o přesnou orientaci systému, zkalibrování měření azimutu, výškového úhlu a dálky. Prování se po každém přesunu komplexu do nového palebného postavení...
Orientaci sytému na co, vůči čemu ? A co když nebudu mít kalibrační cíl po přesunu? to je pak baterie neprovozuschopná?
Obrázek
petrp
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 11/9/2014, 07:43

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od petrp »

mepu píše:
petrp píše:
Tomas SK píše:Kedze PVO su skor na okraji mojeho zaujmu, moze niekto vysvetli co sa vlastne pod tym "kalibrace" mysli?
Jde o přesnou orientaci systému, zkalibrování měření azimutu, výškového úhlu a dálky. Prování se po každém přesunu komplexu do nového palebného postavení...
Orientaci sytému na co, vůči čemu ? A co když nebudu mít kalibrační cíl po přesunu? to je pak baterie neprovozuschopná?
Už jsem to psal níže, pánové čtěte :-) Orientace se dělá na známý bod v terénu, který se dá radiolokačně zaměřit a je známá jeho přesná poloha vůči komplexu...
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

A nebo si vezmu GPS/GLONASS - myslím pro určení přesné polohy prostředku ;)
Obrázek
petrp
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 11/9/2014, 07:43

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od petrp »

mepu píše:A nebo si vezmu GPS/GLONASS - myslím pro určení přesné polohy prostředku ;)
OK, ale přesná poloha je jedna věc a přesně zkalibrovaný radar v prostoru druhá, včetně DÁLKY :)
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

petrp píše:
mepu píše:A nebo si vezmu GPS/GLONASS - myslím pro určení přesné polohy prostředku ;)
OK, ale přesná poloha je jedna věc a přesně zkalibrovaný radar v prostoru druhá, včetně DÁLKY :)
Dobrá, ale pořád k tomu nepotřebujeme letadlo, to už je spíš pokročilejší diagnostika.
Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4106
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od jarl »

Téma jsem očistil od politického balastu a upozorňuji uživatele, že tokud se tu bude něco podobného opatovat, může se klidně stát, že vlákno až do Skeletova návratu zamknu!
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od QVAK »

Kalibraci systému bych přirovnal k zaměření dělostřelecké baterie pomocí směrníku hlavního směru nebo čtení. Bez přesné orientace systému se mu nedá velet ani přenášet žádné informace z vyššího stupně i když je sám systém střelbyschopný. Jedná se o to aby dané prvky (informace) všichni vyhodnotili shodně a rozuměli jim (např. azimuty cílů).
mepu píše:A nebo si vezmu GPS/GLONASS - myslím pro určení přesné polohy prostředku ;)
To nestačí ještě musí být zaměřen Hlavní směr od kterého se odečítají azimuty. Většinou se přepočítává zaměření předem definovaného bodu (např. tovární komín) HS na magnetický sever (není nezbytnou podmínkou).
Uživatelský avatar
mepu
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 22/8/2008, 22:01
Bydliště: Brno

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od mepu »

Ok, tak už víme co je kalibrace v "běžném provozu" a teď "kalibrace s letícím cílem", hlubší diagnostika/kalibrace? nebo je to nesmysl, ve smyslu běžné kalibrace radaru po přesunu.
Obrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Pád letu MH17 na Ukrajině

Příspěvek od cover72 »

petrp píše:Nejsem úplně znalec Buku, ale pořád tu propagujete, že Buk útočí SHORA. Proč by to dělal? K tomu není důvod. Žádný jiný komplex který znám, shora neútočí...
Minimálně 2K12 KUB pokud jen vím útočil shora. Důvody byly rozepsané, dalším důvodem je to, že západní piloti, zvyklí na postřelování ze systémů S-75 a S-125, považovali nahoru letící rakety 3M9 za "minuté" a ignorovali je... Načež je ony 3M9 nečekaně napadly seshora.

Další:

ad kalibrace) ta se skutečně musela provádět po přesunu do nové palebné pozice, což potvrzuje např. i pplk. Carl Loveland, velící 1. průzkumné skvadrony USAF ve strukturách 2. ATAF, jejíž RF-4C měly systémem TEREC zjišťovat právě přesuny velkých vojenských jednotek k invazním postavením. BUK byl totiž nástupce KUBu a to byl plukovní systém PVO -- nejezdil s tanky do útoku, ale kryl velení pluku a jednotky z dálky --, a právě kalibrací po přesunu pluku do nového postavení se prozradil.

ad záměna MH17 za Su-25 při kalibraci)
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Dále,
ad "proč Su-25 a ne MiG-29") již od 80. let mají USA i Rusko technologii NCTR, kdy radary pracující v centimetrovém pásmu rozpoznají charakteristiky odrazu podle knihovny cílů a takto identifikují typovou řadu cíle. Uměly to již radary kanadských CF-18. Dá se předpokládat, že Rusové tuto technologií mají, že ji mají operačně nasazenou na radarech v okolí hranic a že identifikace nízkoletícího cíle jako "pravděpodobně Su-25" si nevycucali z prstu, ale pochází právě z vojenského radaru s NCTR, obrazové výstupy z něhož -- narozdíl od výstupů z civilních radarů ŘLP -- z logických neuveřejnili.

A to nemluvím o to, že pokud měli své spottery, kteří "domů" hlásili, co právě odlétá a jakým směrem, Srbové v roce 1999 u Aviana v Itálii, Rusové mají tím spíše své spottery u leteckých základen UKRA.

ad GPS) znovu připoménám, že podle ruského úřadu pro civilní letectví byla GPS/GLONASS nad Ukrajinou buď rušena, nebo vypadávala a proto byl vydán zákaz ji používat jako primární navigační pomůcku


A konečně, m63 si své fantasmagorie o Su-25, která ve svíčce vyšplhá 5km vysoko, tam dožene stejně rychle letící B777, poletí k němu z boku v úhlu 90° a přitom nasází desítky ran z kanonu v kruhovém obrazci s rozptylem pod 2 metry vezme ze striktních Aktualit do Hospody, nebo zase dostane ban. Má poslední milost.
Zamčeno

Zpět na „Aktuality“