S-125 Něva
Moderátor: Julesak
Podle mých poznámek jich bylo 12.
8 oddílů u 71. pražské brigády a 4 u 76. brněnské brigády. Ale můžu se plést, nezaručeno.
Mrkni na http://www.fortifikace.net/povalecne_pvos.html a pročti to.
8 oddílů u 71. pražské brigády a 4 u 76. brněnské brigády. Ale můžu se plést, nezaručeno.
Mrkni na http://www.fortifikace.net/povalecne_pvos.html a pročti to.
4 u pezinské brigády.
Hektor:
Bojová směna:
-velitel oddílu
-střílející důstojník
-2x velitel roty
-2x operátor sledování cíle
-kreslič (pátrač, planžetista)
-2x nabíjecí družstvo 4+1 (jeden řidič)
-operátor elektrocentrál
-operátor přehledového radiolokátoru
-operátor spojovací kabiny
Snad jsem na nikoho důležitého nezapomněl.
V případě boje se předpokládaly dvě bojové směny (jedna v protiatomovém bunkru), v případě nouze se předpokládala aspoň přítomnost hotovostní směny, t.j. obsluha schopna vést bojovou činnost bez dobíjení raket. Počty se v jednotlivých dobách měnili, např. přehledový radiolokátor měl svou elektrocentrálu = operátor pro tuto elektrocentrálu, spojař v bojové kabině, operátor "vazební aparatury" (součást Automatizovaného Systému Velení)...
Orientační počty: Bojový oddíl v různých mírových dobách tak okolo 15-25 vojáků z povolání (včetně politruka a provianťáka), okolo 30-50 vojáků zákl. služby (včetně topiče a lapiducha).
...koľko OZ: Už to tady bylo zodpovězeno. 4 OZ po 4 lafetách, na u nás zavedených systémech S 125 M.
Jiné systémy mohly mít menší počet OZ, příp. používat OZ se dvěma lafetama.
Cíl se měl standardně postřelovat dvouma střelama (vyjimečně jednou), takže plně nabité OZ mohly vystačit na postřelování minimálně 8 cílů bez nutnosti dobíjení.
Hektor:
Bojová směna:
-velitel oddílu
-střílející důstojník
-2x velitel roty
-2x operátor sledování cíle
-kreslič (pátrač, planžetista)
-2x nabíjecí družstvo 4+1 (jeden řidič)
-operátor elektrocentrál
-operátor přehledového radiolokátoru
-operátor spojovací kabiny
Snad jsem na nikoho důležitého nezapomněl.
V případě boje se předpokládaly dvě bojové směny (jedna v protiatomovém bunkru), v případě nouze se předpokládala aspoň přítomnost hotovostní směny, t.j. obsluha schopna vést bojovou činnost bez dobíjení raket. Počty se v jednotlivých dobách měnili, např. přehledový radiolokátor měl svou elektrocentrálu = operátor pro tuto elektrocentrálu, spojař v bojové kabině, operátor "vazební aparatury" (součást Automatizovaného Systému Velení)...
Orientační počty: Bojový oddíl v různých mírových dobách tak okolo 15-25 vojáků z povolání (včetně politruka a provianťáka), okolo 30-50 vojáků zákl. služby (včetně topiče a lapiducha).
...koľko OZ: Už to tady bylo zodpovězeno. 4 OZ po 4 lafetách, na u nás zavedených systémech S 125 M.
Jiné systémy mohly mít menší počet OZ, příp. používat OZ se dvěma lafetama.
Cíl se měl standardně postřelovat dvouma střelama (vyjimečně jednou), takže plně nabité OZ mohly vystačit na postřelování minimálně 8 cílů bez nutnosti dobíjení.
Janko
Některé, snad nezveřejněné údaje
Raketa 5V27 ( S-125 NĚVA ) SA-3 GOA
CHARAKTERISTIKA: raketa 5V27 typu „země-vzduch“ je aerodynamického schématu typu "kachna", vybavena tříštivotrhavou bojovou náloží a radiolokačním zapalovačem.Má tandemové uspořádání motorů na TPH. Raketa je naváděna na cíl radiovými povely s využitím metody „tří bodů“.


KONSTRUKCE RAKETY:
Drak rakety slouží k rozmístění všech palubních systémů rakety a má potřebný aerodynamický tvar.
Startovací motor 5S45 zabezpečuje odpálení rakety z odpalovacího zařízení a rychlé dosažení nadzvukové rychlosti, čímž je dosahován žádaný průběh rychlostní charakteristiky rakety. Motor je nalaborovaný palivem ve tvaru čtrnácti válcových prachových trubek s jedním kanálkem. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Letový motor 5V29 zabezpečuje další zvýšení rychlosti letu rakety, umožňuje dosáhnout bodu střetnutí s cílem během stanovené doby a získat potřebnou výšku a dálku letu. Má tvar válce s jedním kanálem a šesti radiálními štěrbinovými drážkami v blízkosti předního čela. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Bojová výzbroj rakety zabezpečuje zničení cíle a je složena z bojové nálože 5B18, radiolokačního zapalovače 5E15 a pojistného a iniciačního mechanismu 5V87.
Při výbuchu bojové nálože 5B18 s fragmentovaným jádrem se vytvoří oblast ničivého účinku střepin. Ke zvýšení spolehlivosti je bojová nálož opatřena přenosovým detonátorem z vysoce brizantní třaskaviny.
Radiolokační zapalovač 5E15 zabezpečí iniciaci bojové nálože v blízkosti cíle zabezpečující jeho zničení. Spolehlivá ochrana před nahodilým výbuchem při předepsaném zacházení a iniciace bojové nálože u cíle jsou zajišťovány pojistným a iniciačním mechanismem 5V87 (PIM). který má tři na sobě nezávislé stupně jištění.
Aparatura pro řízení letu zabezpečuje pomocí rádiových povelů z pozemního naváděcího radiolokátoru řízený let rakety k bodu střetnutí s cílem v souladu se zvolenou metodou navedení. Aparatura je složena z autopilotu 5A42 a aparatury rádiového řízení a sledování 5U44.
Vzduchový systém zabezpečuje napájení kormidlových bloků autopilotu vzduchem po celou dobu trvání řízeného letu a pohon turbogenerátoru. Vypouštění vzduchu, které začíná v okamžiku odpálení rakety, se ovládá pomocí pyrotechnického ventilu, jehož dva pyronáboje PZ-253 M-5 jsou iniciovány přivedením elektrického impulsu.
Elektrická síť rakety spojuje všechna palubní zařízení v jediný automaticky pracující celek. Dodává elektrický proud a zabezpečuje přepojování elektrických obvodů při přípravě, odpálení a letu rakety. Zdrojem napájení aparatury je turbogenerátor 5I41, uváděný do činnosti stlačeným vzduchem.
ČINNOST:
Raketa je odpalována z odpalovacího zařízení 5P73 Jakmile opustí raketa odpalovací zařízení, narůstá zrychlení a sepne se setrvačníkový spínač pojistného a iniciačního mechanismu (snímá se druhý stupeň jištění). Sepnutím kontaktů dojde k iniciaci elektrických zažehovačů, které spouštějí časové mechanismy pojistného a iniciačního mechanismu. Od tohoto okamžiku začíná počítání doby letu rakety.
Na konci startovacího úseku letu rakety po snížení tahu startovacího motoru sepne signalizátor přetížení a druhý stupeň rakety se rychle oddělí od prvního stupně. Vstup autopilotu je připojen k výstupu aparatury rádiového řízení a ruší se třetí stupeň jištění PIM. Aktivují se pyronáboje letového motoru, který začne pracovat.
Na letovém úseku přicházejí na přijímací antény aparatury rádiového řízení a sledování signály povelů, které zabezpečují řízený let rakety. V blízkosti cíle je ze země vydán povel „dálkové odjištění“ radiolokačního zapalovače, čímž dojde k jeho zapnutí. V okamžiku, kdy se cíl dostane do směrové charakteristiky antény radiolokačního zapalovače vydá radiolokační zapalovač stejnosměrný impuls na počinovou nálož pojistného a iniciačního mechanismu, který přes přenosovou nálož iniciuje bojovou nálož.
Jestliže z libovolné příčiny nebyl vydán signál pro spuštění pojistného a iniciačního mechanismu nebo došlo k minutí cíle je za 0,8 sekundy provedená autodestrukce rakety.


CHARAKTERISTIKA: raketa 5V27 typu „země-vzduch“ je aerodynamického schématu typu "kachna", vybavena tříštivotrhavou bojovou náloží a radiolokačním zapalovačem.Má tandemové uspořádání motorů na TPH. Raketa je naváděna na cíl radiovými povely s využitím metody „tří bodů“.


KONSTRUKCE RAKETY:
Drak rakety slouží k rozmístění všech palubních systémů rakety a má potřebný aerodynamický tvar.
Startovací motor 5S45 zabezpečuje odpálení rakety z odpalovacího zařízení a rychlé dosažení nadzvukové rychlosti, čímž je dosahován žádaný průběh rychlostní charakteristiky rakety. Motor je nalaborovaný palivem ve tvaru čtrnácti válcových prachových trubek s jedním kanálkem. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Letový motor 5V29 zabezpečuje další zvýšení rychlosti letu rakety, umožňuje dosáhnout bodu střetnutí s cílem během stanovené doby a získat potřebnou výšku a dálku letu. Má tvar válce s jedním kanálem a šesti radiálními štěrbinovými drážkami v blízkosti předního čela. K iniciaci zažehovače slouží dva pyronáboje PP-9RS.
Bojová výzbroj rakety zabezpečuje zničení cíle a je složena z bojové nálože 5B18, radiolokačního zapalovače 5E15 a pojistného a iniciačního mechanismu 5V87.
Při výbuchu bojové nálože 5B18 s fragmentovaným jádrem se vytvoří oblast ničivého účinku střepin. Ke zvýšení spolehlivosti je bojová nálož opatřena přenosovým detonátorem z vysoce brizantní třaskaviny.
Radiolokační zapalovač 5E15 zabezpečí iniciaci bojové nálože v blízkosti cíle zabezpečující jeho zničení. Spolehlivá ochrana před nahodilým výbuchem při předepsaném zacházení a iniciace bojové nálože u cíle jsou zajišťovány pojistným a iniciačním mechanismem 5V87 (PIM). který má tři na sobě nezávislé stupně jištění.
Aparatura pro řízení letu zabezpečuje pomocí rádiových povelů z pozemního naváděcího radiolokátoru řízený let rakety k bodu střetnutí s cílem v souladu se zvolenou metodou navedení. Aparatura je složena z autopilotu 5A42 a aparatury rádiového řízení a sledování 5U44.
Vzduchový systém zabezpečuje napájení kormidlových bloků autopilotu vzduchem po celou dobu trvání řízeného letu a pohon turbogenerátoru. Vypouštění vzduchu, které začíná v okamžiku odpálení rakety, se ovládá pomocí pyrotechnického ventilu, jehož dva pyronáboje PZ-253 M-5 jsou iniciovány přivedením elektrického impulsu.
Elektrická síť rakety spojuje všechna palubní zařízení v jediný automaticky pracující celek. Dodává elektrický proud a zabezpečuje přepojování elektrických obvodů při přípravě, odpálení a letu rakety. Zdrojem napájení aparatury je turbogenerátor 5I41, uváděný do činnosti stlačeným vzduchem.
ČINNOST:
Raketa je odpalována z odpalovacího zařízení 5P73 Jakmile opustí raketa odpalovací zařízení, narůstá zrychlení a sepne se setrvačníkový spínač pojistného a iniciačního mechanismu (snímá se druhý stupeň jištění). Sepnutím kontaktů dojde k iniciaci elektrických zažehovačů, které spouštějí časové mechanismy pojistného a iniciačního mechanismu. Od tohoto okamžiku začíná počítání doby letu rakety.
Na konci startovacího úseku letu rakety po snížení tahu startovacího motoru sepne signalizátor přetížení a druhý stupeň rakety se rychle oddělí od prvního stupně. Vstup autopilotu je připojen k výstupu aparatury rádiového řízení a ruší se třetí stupeň jištění PIM. Aktivují se pyronáboje letového motoru, který začne pracovat.
Na letovém úseku přicházejí na přijímací antény aparatury rádiového řízení a sledování signály povelů, které zabezpečují řízený let rakety. V blízkosti cíle je ze země vydán povel „dálkové odjištění“ radiolokačního zapalovače, čímž dojde k jeho zapnutí. V okamžiku, kdy se cíl dostane do směrové charakteristiky antény radiolokačního zapalovače vydá radiolokační zapalovač stejnosměrný impuls na počinovou nálož pojistného a iniciačního mechanismu, který přes přenosovou nálož iniciuje bojovou nálož.
Jestliže z libovolné příčiny nebyl vydán signál pro spuštění pojistného a iniciačního mechanismu nebo došlo k minutí cíle je za 0,8 sekundy provedená autodestrukce rakety.


Re: Některé, snad nezveřejněné údaje
Pokud tím TPH myslíš "Tekutou Pohonou Hmotu" je to špatně. Oba motory jsou prachové...v.m. píše:Má tandemové uspořádání motorů na TPH.
Pokud je to "Tuhé Pohonné Hmoty", ja to OK

Re: Některé, snad nezveřejněné údaje
Kvapalné pohonné hmoty sa obvykle označujú KPH.petrp píše:Pokud tím TPH myslíš "Tekutou Pohonou Hmotu" je to špatně. Oba motory jsou prachové...v.m. píše:Má tandemové uspořádání motorů na TPH.
Pokud je to "Tuhé Pohonné Hmoty", ja to OK
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: S-125 Něva
nehledě na to že v.m jak ho nedávno vzpomněl Pátrač patřil k našim předním odborníkům na tyto systémy. Škoda že sem už nechodí, ale články tu po něm zůstaly. Možná rakeťáci že jste ho znali

read between lines, read between lies
Re: S-125 Něva
Možná i znal, ale to bych musel znát jeho plné jméno (když tak SZ). Pohyboval jsem se v této sféře techniky od r.82 do 91 (technik, DN, VRTB, ZV pro výzbroj). Jak je vidět, některé "termity" už mi z hlavy vypadly, budu si je muset oživit :-)
Jdu na to...
Jdu na to...
Re: S-125 Něva
Ahoj! Chcel by som aj ja prispieť svojou troškou do mlyna. V rokoch 1982-1984 som slúžil u pražskej brigády PVOS ako operátor Akkordu. Veci neznalým napoviem, že to bola kabína v ktorej sme imitovali vzdušné útoky kap. nepriatela a jednotlivé oddiely cvičili streľbu na imitované nalietavajúce ciele a podľa úspešnosti sme ich hodnotili.V tej dobe bolo v pražskej brigáde 8 malých-Nev a 8 veľkých-Volchov oddielov. Oddiely sme cvičili na ostré streľby do Ruska-Kazachstanu. Každý rok išli iné oddiely a ich výcvik trval rok. Preto neverím, že na Ukrajine mohli nejakí ametéri zostreliť to dopravné lietedlo. Aj ked niekde som čítal, že Ukrajinci majú modernizované Nevy a v tom čase zachytil nemecký Awacs nad Rumunskom ich aktivitu v danej oblasti. Pre Nevy výška 10000m nebol žiadny problém. A ešte niečo k časom minulým. V tej dobe každý oddiel musel zostreliť za minútu 15 cielov. Cvičili sme ich na lietadlá, nízkoletiace križujúce rakety, prakticky vzdušných útočníkov všetkého druhu. A boli dobrí, takže západné armády vedeli prečo majú rešpekt.To by bolo zatiaľ všetko na čo som si spomenul a veľmi by ma potešilo, keby sa niekto ozval z tých čias, ja som válčil v Slanom, Jenči, Točnej a na polygon sme chodili do Postoloprt.
Re: S-125 Něva
Tak to jsme se potkali, jezdili jsme k vám z Bratronic na 13-ku na Akkord. Tak konečně vím, kdo mě tam dusil... 
Teda, do doby, než to tam vyhořelo

Teda, do doby, než to tam vyhořelo

Re: S-125 Něva
Ja som bol na 13-stke v Slanom v r 1982 a potom som odišiel na 9-tku do Hostivíc. Vôbec neviem, že 13-stka vyhorela, to už som bol asi v civile. Ako sa to stalo?
Re: S-125 Něva
Pokud si dobře pamatuju, chytlo K-áčko (UNK pro neznalé), a mám pocit, že to šlo kabelovým kanálem i na Akkord. Byla to slušná mimořádka
Ale už je to spousta let, podrobnosti se vytratily...

Re: S-125 Něva
Trochu som patral po internete a našiel som toto http://blog.lupa.cz/management/letecke- ... oli-prahy/
Re: S-125 Něva
Tu máte tých SAM postov trochu viacej treba stiahnuť a otvorí sa Vám to v Google Earth. http://www.mediafire.com/download/1l02q ... e+2013.kmzkavonik píše:Trochu som patral po internete a našiel som toto http://blog.lupa.cz/management/letecke- ... oli-prahy/
http://geimint.blogspot.sk/2008/06/worl ... rview.html
http://geimint.blogspot.sk/2008/09/czec ... fense.html
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: S-125 Něva
Našiel som "pekné" videjko o 11-tom PLRO v Točnej. Cvičil som ho v r 1984 na strelby do Ruska. Ako som kúpil, tak dávam
Na YouTube je k zhlédnutí poloprofesionální video z návštěvy tohoto oddílu z dubna letošního roku.
http://www.youtube.com/watch?v=r0ozsPObnoM
P.S. Pro bývalé příslušníky tohoto útvaru mají autoři dokumentu následující doporučení, cituji: "Těm, kteří pamatují Točnou v aktivním stavu ten pohled ale silně nedoporučuji a pokud, tak pouze se sklenkou silného alkoholu a asi ne jen jednou."
Na YouTube je k zhlédnutí poloprofesionální video z návštěvy tohoto oddílu z dubna letošního roku.
http://www.youtube.com/watch?v=r0ozsPObnoM
P.S. Pro bývalé příslušníky tohoto útvaru mají autoři dokumentu následující doporučení, cituji: "Těm, kteří pamatují Točnou v aktivním stavu ten pohled ale silně nedoporučuji a pokud, tak pouze se sklenkou silného alkoholu a asi ne jen jednou."

Re: S-125 Něva
Kuba Bouček s jejich mini týmem se touto problematikou zabývají dlouhodobě. Protože v tomto videu bylo i pár "konspiračních" teorií, provedli po upozornění korekce a další díl - tentokrát o Ořechově u Brna, už byl (po kratší vzájemné spolupráci) velmi slušný a stojí za shlédnutí...
PS: Neberte to jako jejich reklamu, nic za to nevzali a stálo je to opravdu dost práce...
PS: Neberte to jako jejich reklamu, nic za to nevzali a stálo je to opravdu dost práce...

- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: S-125 Něva
Kavoniku, pro nas starsi socialisticke valecniky je to samozrejme tristni pohled na opustene a znicene zakladny.
Ale co s nimi? Udrzovat je "naolejovane", kdyz je nepotrebujeme a technicky jsou zastarale?
Delat z nich sklady brambor?
Kazdy ma svuj nazor na deni po roce 1989, osobne jsem rad, ze v soucastne dobe nic podobneho CR nepotrebuje.
Nebo mas nejaky napad, co se s temi zakladnami melo udelat?
Ale co s nimi? Udrzovat je "naolejovane", kdyz je nepotrebujeme a technicky jsou zastarale?
Delat z nich sklady brambor?
Kazdy ma svuj nazor na deni po roce 1989, osobne jsem rad, ze v soucastne dobe nic podobneho CR nepotrebuje.
Nebo mas nejaky napad, co se s temi zakladnami melo udelat?


Pink Floyd-On The Turning Away
Re: S-125 Něva
Ahoj Franzi, to jsou roumné názory, ale nemělo to zůstat jen tak napospas, v rozpočtu peníze byly, ale podle mne se vysypaly na nesmyslné přestavby kasáren, které se pak předaly civilu a zase přestavovaly apd. Měly jít právě na likvidaci těchto nepotřebných objektů až na zelenou louku. A jestli se z bunkru chtěl "sklad brambor", tak pro konkrétního zájemce, který do toho vloží polovinu peněz a udělá se tak aby to z dálky i blízka vypadalo jako sklad brambor a ne bunkr pro rakety. Bylo by to ekonomické a férové.Franz Trubka píše:Kavoniku, pro nas starsi socialisticke valecniky je to samozrejme tristni pohled na opustene a znicene zakladny.
Ale co s nimi? Udrzovat je "naolejovane", kdyz je nepotrebujeme a technicky jsou zastarale?
Delat z nich sklady brambor?
Kazdy ma svuj nazor na deni po roce 1989, osobne jsem rad, ze v soucastne dobe nic podobneho CR nepotrebuje.
Nebo mas nejaky napad, co se s temi zakladnami melo udelat?

read between lines, read between lies
Re: S-125 Něva
Ano, to je pravda, bohužel ale ne vše se takto dá použít. Tyto objekty (zodolněné) se jako sklady použít nedají, jsou téměř na povrchu země (zasypaně prefabrikované betonové moduly) a tak nemají stálou teplotu. Bohužel se pro ně nenašlo žádné vhodné uplatnění. Sem tam překopali obj. "B" na výcviková střediska (např. Ořechov), jinde je použili jako sklady čehokoliv.
Pravdou je, že armáda až příliš dlouho váhala s jejich odprodejem, nebo předáním obcím. Výsledek je ten, že v době předání byl jejich stav žalostný - vše rozkradené, včetně veškerých instalací a rozvodů - vždyť jsme v Česku!
Škoda mluvit, kdyby to udali hned, už by se nějaké využití našlo (a zájemci byli), v tomto případě ale už není co řešit...
Pravdou je, že armáda až příliš dlouho váhala s jejich odprodejem, nebo předáním obcím. Výsledek je ten, že v době předání byl jejich stav žalostný - vše rozkradené, včetně veškerých instalací a rozvodů - vždyť jsme v Česku!


Škoda mluvit, kdyby to udali hned, už by se nějaké využití našlo (a zájemci byli), v tomto případě ale už není co řešit...
