Podľa niekoho tretie miesto v rýchlosti medzi stíhačkami na začiatku vojny spolu s príjemnými letovými vlastnosťami patrí práve konštruktérom menej známeho IAR-80.Rumunský priemysel nebol nijako vyspelý a viac dovážal ako vyrábal monoho v licenciách. Prvý vlastný typ postavila Industria Aeronautika Romana IAR v roku 1930. Od roku 1934 vyrábala továren v licencii poľský typ PZL P-11 a v roku 1937 kúpila licenciu aj na PZL P-24E. Zastaralosť koncepcie bola však už zjavná a túžba postaviť vlastný typ ( tá túžba je v mnohých krajinách aj dnes ) veľká. Cestu si zvolili konštruktéri s využitím konštrukcie trupu a kormidiel P-24E a na to napojili nové krídla zo zaťahovacím podvozkom.
Prototyp nového IAR-80 poháňal licenčný francúzky motor Gnome - Rhone o výkone 714kW ( 970 k ) a trojlistov nemeckou vrtuľou VDM.
Skúšobné lety typ absolvoval s dobrými výsledkami v máji 1939. Slabšia ale bola výzbroj dva guľomety ráže 7,92mm. Rumuni si dokonca opatrili dobrozdanie od známeho francúzkeho zalietavacieho pilota Detroye. Smutné pre Francúzko muselo byť zistenie, že nový rumunský typ je výkonnejší ako ťahúň Armeé de ĺ Air Morane MS.406.
Sériový IAR-80 potom poháňal výkonnejší motor s výkonom až 787 kW ( 1070 k ) s novou vrtuľou a zosílenou výzbrojou 4 x 7,92mm.
Prvé sériové IAR-80 sa dostali k jednotkám na prelome rokov 1940 a 1941. Mierne upravené IAR 80 A nieslibatériu až šiestich guľometov.
Ďalšou z verzii bol IAR 81 ako stíhací bombardér. Zosílená konštrukcia uniesla pod krídlami štyri 50kg bombyčky a závesník pod trupom s výklopnou vidlicou mohol niesť až 250kg pumu. Postavených bolo okolo 40 strojov.
IAR 80B predstavoval ďalšie zásahy do konštrukcie vyplívajúce zo skúsenosti z bojov na východe - lepšie pancierovanie, zvečšené rozpetie a dokonalejšia rádiostanica. IAR 80A je ďalším stupňom vo vývoji, kde táto verzia mohla niesť prídavné palivové nádrže a zlepšila sa aj výzbroj na výkonnejšie guľomety ráže 13,2mm fy Browning. Verzie IAR - 80B dostala i dva 20mm kanony a posledná vyrábaná verzia C zavŕšila na 400 vyrobených všetkých rumunských IAR 80/81 vyrabaných do polovice roku 1943.
Nasadenie bolo dosť pestré pre juhovýchodnú Európu vlastné a typické. Rumuni po boku Nemecka bojovali najprv proti SSSR veľmi úspešne no pod tlakom ústupových bojov nakoniec hájili vlastné územie, pár ich chránilo aj ropné polia strategické pre Nemecko v Ploješti proti americkým ťažkým bombardérom B 24Liberator a iným.
V dobe vstupu Ruskej armády na rumunské územie v jeseni 1944 došlo ku zmene strán tak ako v Bulharsku a Finsku a IAR 80/81 ukončili svoje úspešné nasadenie nad územím Moravy a Slovenska v bojoch proti svojemu niekdajšiemu spojencovi Nemecku a Maďarsku. Podľa mnohých historikov tento stroj predstavuje veľmi zladené prvky draku a obratnosti podobnosť so športovým strojom je viac ako zjavná a dotiahnutá do detajlov.
Technické údaje:
IAR 80
Rozpetie: (m) 10,50
Dĺžka: (m) 8,90
Vzletová hmotnosť: 2 685kg
Max.rýchlosť v 4500m 500km/h
Dostup: 10 500m
Dolet: 730km
Výkon motoru: 740kW

propagačný let

letka pri Ploješti pred obranou proti Americkým bombardérom