A v zime na naštartovanie potrebovala prečítať noviny a klapala jedna radosť. Skutočne, na svoju dobu neprekonateľná. Na ten batériak sa dával drôt alebo neskôr u nás boli ideálne aj slovenské dvojkoruny.Martin Hessler píše:Moje vzpomínky na "vejdu"? Dostali jsme ty nejhorší popelnice, které už nikde jinde nechtěli... Všude z nich tekly náplně, občas bez zjevného důvodu nechtěly startovat, skoro při každé jízdě z nich něco upadlo. Ale protože u nás bylo dost techniků (a mezi nimu samozřejmě i automechaniků), dostávala se auta postupně aspoň částečně do kondice. Některá měla ještě ruční palivová čerpadla pro natlakování, v nouzi se na ně dalo pár desítek metrů popojet. Slyšel jsem často legendy v duchu "kam nevyjedeš vejdou, tam musíš lézt po laně"- a něco na nich opravdu je. Při troše šikovnosti a citlivém řízení se pragovka vyškrabala téměř kamkoliv. Studené samozřejmě nehorázně hulily, bylo to jak roztápět lokomobilu, párkrát jsem se účastnil roztahování vejdy lanem a jednou dokonce roztlačování... veslování na galéře je zřejmě menší dřina, ale povedlo se![]()
Kapitola sama pro sebe byly kabiny. V létě příšerné vedro, v zimě v nich člověk mrznul jako sobí tentononc, zatékalo do nich celoročně. Ale přes to všechno ji pořád považuji za etalon spolehlivosti, jednoduchosti a odolnosti. Zkrátka ideální "frontový" náklaďák. Na udržení P V3S v provozu většinou stačilo pořádné kladivo, kleště, pajcr a kus drátu.
Legenda 6x6 – Praga V3S
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Naposledy upravil(a) majan75 dne 12/11/2014, 22:17, celkem upraveno 1 x.
Smrť jedného muža je tragédia. Smrť milióna mužov je štatistika. (Josif Vissarionovič Stalin)
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Co si pamatuju ze názorů učitelů , tak vozy podobné PV3S se u nás před válkou nedělaly, a nebyli ani konstruktéři se zkušenostmi, aby takový vůz mohli sami postavit. Tatra je přece jenom stavěná jinak, to každý ví.
Zato byl v republice vyspělý strojírenský průmysl, včetně automobilního a byly předlohy právě v nezničitelném americkém náklaďáku US6 Studebaker. Podle kterého pak v rekordně krátké době vznikl český originál.
Tolik ke vzpomínkám na školu, hledal jsem na netu nějaký potvrzující odkaz, ale nenašel. Tak je na každém jak s touto informací naloží.
Zato byl v republice vyspělý strojírenský průmysl, včetně automobilního a byly předlohy právě v nezničitelném americkém náklaďáku US6 Studebaker. Podle kterého pak v rekordně krátké době vznikl český originál.
Tolik ke vzpomínkám na školu, hledal jsem na netu nějaký potvrzující odkaz, ale nenašel. Tak je na každém jak s touto informací naloží.

read between lines, read between lies
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1919
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Studebaker podle všeho neměl portálové nápravy. O kopii rozhodně nejde, nicméně ideový základ tam být může.
http://www.motorstown.com/imgs/49268-st ... us6-7.html

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
No nevím, ale Praga už před válkou dělala nákladní vozidla s pevným rámem (tedy ne roura ala Tatra) viz třeba Praga RV. Vojenské speciály dělala i Škodovka, ale ta měla systém podobný Tatře... Takže nějaký základ tu určitě byl už před válkou.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
No v muzeu v Králíkách jsem objevil tento nádherný exemplář.

Je to krásná cisterna, moje nejobíbenější vozidlo za celou dobu mé služby v armádě. Kdykoliv v tom muzeu jsem, moje kroky vedou k ní. Je pro mě kusem života.

Čelní pohled na tuto krasavici, fakt fešanda.

Zde ji máte z druhé strany.
Jo a ten obejda, co se tam předvádí a vypadá jak pako, jsem já Pátrač. Trochu to kazí fotky, ale jiné nemám.
Je to už tak, kdo ji měl někdy v rukách, nedokáže na ni zapomenout a promine jí studené starty, lennost, zimu v zimě a příšerné horko v létě a vždy ji bude velebit pro spolehlivost, schopnost skoro vždy a všude dojet a projet a nesmírnou vojákům odolnost. Idiotenfestnwerk... jak říkal můj technik pan Geržík.
Na její památku
Je to krásná cisterna, moje nejobíbenější vozidlo za celou dobu mé služby v armádě. Kdykoliv v tom muzeu jsem, moje kroky vedou k ní. Je pro mě kusem života.
Čelní pohled na tuto krasavici, fakt fešanda.
Zde ji máte z druhé strany.
Jo a ten obejda, co se tam předvádí a vypadá jak pako, jsem já Pátrač. Trochu to kazí fotky, ale jiné nemám.
Je to už tak, kdo ji měl někdy v rukách, nedokáže na ni zapomenout a promine jí studené starty, lennost, zimu v zimě a příšerné horko v létě a vždy ji bude velebit pro spolehlivost, schopnost skoro vždy a všude dojet a projet a nesmírnou vojákům odolnost. Idiotenfestnwerk... jak říkal můj technik pan Geržík.
Na její památku



Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
A zde jedno poměrně zajímavé video.
Inu, je to vozejk jako víno.
Inu, je to vozejk jako víno.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1919
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
PRAGA V3S popis a obsluha

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Priaznivcov stroja môžem potešiť tým, že u nás v práci takáto mašina ešte regulérne funguje. Na jej platforme je žeriav a fičí jedna radosť! 


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S

Legenda neumiera: V armáde stále kraľuje stará známa V3S-ka. Slovenské ozbrojené sily dodnes masívne využívajú legendu na kolesách, ktorú vyvinuli v polovici minulého storočia. V prejazde terénom sa jej nič nevyrovná.
Zopár fotiek a zaujímavostí v článku:
http://www.aktuality.sk/clanok/274022/v ... ji-stovky/

Re: Staré autá
v3s v Rusku. Páčila sa mi poznámka v komentároch, že ...Lunochod.
Nejako ju upravili?
Keď vezmem do úvahy, že sa začala vyrábať 1953 a čo všetko sa s ňou dá, tak si myslím, že to bol najlepší nákladiak aký v tej dobe bol a možno stále je. Prekonal ho niekto? Asi áno, ale zdá sa že v tých najhorších terénoch je stále spoľahlivá. Preložte, čo kričí ten maladec z auta?

Keď vezmem do úvahy, že sa začala vyrábať 1953 a čo všetko sa s ňou dá, tak si myslím, že to bol najlepší nákladiak aký v tej dobe bol a možno stále je. Prekonal ho niekto? Asi áno, ale zdá sa že v tých najhorších terénoch je stále spoľahlivá. Preložte, čo kričí ten maladec z auta?


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Auto je upravené- Přídavné topení (pravděpodobně použité z nástavby) - nádržka na levém blatníku, celé auto na širokých jednomontážních kolech (originál má ve předu úzkou jednomontáž a na obou zadních nápravách dvojmontáž)


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Byl jsem přes Velikonoce v Itálii a mimo jiné navštívil muzeum Alfy Romeo v Miláně ( https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pa ... Romeo.aspx)
Musím doporučit každému, kdo má aspoň trochu rád auta a pojede kolem. Vlezné sice 12 euro, ale nikdy jsem neviděl tak dobře udělané muzeum technického typu.
Musím doporučit každému, kdo má aspoň trochu rád auta a pojede kolem. Vlezné sice 12 euro, ale nikdy jsem neviděl tak dobře udělané muzeum technického typu.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Hm tak a těď pěkně půjdeš a jednu PV3sku nastartuješ klikou, já ti budu pohlavkovat dokud se ti to nepovede , ale myslím že ti dřív odpadne hlava, protože jsi PV3S viděl maximálně jen z fotky a tady píšeš bludy o startování PVS3 klikou!!Dzin píše:A zeptali se jich co přesně je zaujalo? Ze spolehlivého zdroje mám taky historku, když se Španělé v Kosovu nevěřícně dívali na naši V3S, ze všech stran si ji prohlíželi a poklepávali a potom kousek stranou se mohli uchechtat. Dělali si srandu, že se to snad ještě startuje klikou. A to neviděli, že za pár minut vyběhl řidič a nastartoval vejtřasku klikou...Alchymista píše: Z dobrého zdroja mám jednu historku: Na návštevu prileteli AH-64 a boli odstavené vedľa Mi-24. Posádky vystúpili a ako prechádzali okolo Mi-24, jeden z američanov "potľapkal" trup Mi-24. Nasadil "neveriaci výraz" a poklepal na ine miesto. Nasledovala gestikulácia a následne skupinové oklepávanie celého trupu Mi-24 s "dosť prekvapenými" výrazmi na tvárach...
To jen tak k lepšímu, že nevěřícný výraz nemusí vždy znamenat uznání. :-)
Ale vážně víš co přesně je překvapilo? Odolnost stroje nebo třeba to, že není vyroben z kompozitů?
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Katalog náhradních dílů Praga V3S, první až šesté výrobní série 1956.
Pro zajímavost, strana 255, položka 10 - natáčecí klika.
jinak otec sloužil u V3S dva roky, v letech 1973-75 (posádka v Bílině), ale o možnosti startování klikou slyšel až dnes ode mne. Takže to zřejmě byla zavrhnutá možnost startování (přeci jen na to museli být dva chlapi).
Pro zajímavost, strana 255, položka 10 - natáčecí klika.
jinak otec sloužil u V3S dva roky, v letech 1973-75 (posádka v Bílině), ale o možnosti startování klikou slyšel až dnes ode mne. Takže to zřejmě byla zavrhnutá možnost startování (přeci jen na to museli být dva chlapi).



Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Ad nátáčení motoru klikou
Na vlastní oči jsem viděl nahodit klikou T 111( předcházelo seřizování celý den, tenhle kousek provedl osobně kpt Mikyska), ale nikdy VSku.
Na vlastní oči jsem viděl nahodit klikou T 111( předcházelo seřizování celý den, tenhle kousek provedl osobně kpt Mikyska), ale nikdy VSku.


Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Ventra sama o sobě startovala pokud se ochladilo obtížně. To je prostě fakt. Ta klika byla ve výstroji vozidla z několika důvodů.
- pro seřizovací práce - aby se daly stavět jednotlivé složky na motoru do žádaných pozic.
- pro zahýbání motorem před studeným startem - ulehčit baterkám a startéru první náběh
- pro činnosti s pojené s ukládáním vozidla do uložení a skaldů techniky NZ, kdy se konzervoval motor a tomu bylo potřeba hýbat písty a přitom nestartovat ani neničit baterky, které navíc u techniky NZ ani nebyly ve vozidle.
Nikdy jsem neslyšel ani neviděl, že by ji někdo byť jen nařídil natočit klikou, nebo že by to někdo dokázal. Při konzervaci motorů jsem s nimi točil klikou mnohokrát a nebylo to nic jednoduchého a hlavně sám jsem to nikdy nedokázal.
- pro seřizovací práce - aby se daly stavět jednotlivé složky na motoru do žádaných pozic.
- pro zahýbání motorem před studeným startem - ulehčit baterkám a startéru první náběh
- pro činnosti s pojené s ukládáním vozidla do uložení a skaldů techniky NZ, kdy se konzervoval motor a tomu bylo potřeba hýbat písty a přitom nestartovat ani neničit baterky, které navíc u techniky NZ ani nebyly ve vozidle.
Nikdy jsem neslyšel ani neviděl, že by ji někdo byť jen nařídil natočit klikou, nebo že by to někdo dokázal. Při konzervaci motorů jsem s nimi točil klikou mnohokrát a nebylo to nic jednoduchého a hlavně sám jsem to nikdy nedokázal.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Legenda 6x6 – Praga V3S
Pravdu má Pátrač.
Viděl jsem jednou pokus o nastartování V3S klikou: Jeden chlap (sportovec, pravidelný účastník závodů Železný muž) točil klikou motorem, řidič v autě měl po rozhýbání motoru pomoct starterem. Skončilo to zlomenou rukou od kliky, protože řidič brnkl do starteru moc brzo a ta klika byl dost masivní kus železa. Nakonec to vyřešil až příjezd pojízdné dílny s druhýma baterkama (startované auto byl zapatkovaný autojeřáb, takže nešla roztáhnout). S tím motorem se dalo klikou pomalu pootáčet, rozhodně ne roztočit ho.
Za mrazu se většině PV3S a Tatře T 148 musely dát přečíst noviny
Ale celkem pravidelně se startovala klikou naše hasičská T805, ta se nastartovat dala (ale musel to být kus chlapa, případně dva normální )
Viděl jsem jednou pokus o nastartování V3S klikou: Jeden chlap (sportovec, pravidelný účastník závodů Železný muž) točil klikou motorem, řidič v autě měl po rozhýbání motoru pomoct starterem. Skončilo to zlomenou rukou od kliky, protože řidič brnkl do starteru moc brzo a ta klika byl dost masivní kus železa. Nakonec to vyřešil až příjezd pojízdné dílny s druhýma baterkama (startované auto byl zapatkovaný autojeřáb, takže nešla roztáhnout). S tím motorem se dalo klikou pomalu pootáčet, rozhodně ne roztočit ho.
Za mrazu se většině PV3S a Tatře T 148 musely dát přečíst noviny
Ale celkem pravidelně se startovala klikou naše hasičská T805, ta se nastartovat dala (ale musel to být kus chlapa, případně dva normální )

