Íránský zbrojní průmysl - letectvo
-
- štábní praporčík
- Příspěvky: 578
- Registrován: 6/9/2012, 22:33
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Írán nedávno představil (údajně) zkopírovaný RQ-170. A nebo je to maketa
http://theaviationist.com/2014/05/11/ir ... on-rq-170/
http://theaviationist.com/2014/05/11/ir ... on-rq-170/
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Dokud neuvidím video za letu tak tomu neuvěřím a pak ani taky ne
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Íránci jednoho takového relativně neporušeného amerického drona ukořistili v prosinci 2011.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80 ... 0_incident
Nyní tedy předvádí, že ho snad zdárně okopčili
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Iránci už vedia kopčiť veľa vecí a dokonca aj pozmeniť podľa vlastných požiadaviek... Teraz sa píše že (konečne) začínajú sériovú výrobu stíhačiek Sa'eqeh (v peržštine "Blesk") ktoré sú vylepšenou kópiou amerických Northrop F-5E a to tak že Východní analytyci ju hodnotia ako derivát F-18. Západní experti tvrdia že sa dá skôr prirovnať k menej známemu vrcholu F-5, teda k F-20 Tigershark, ale i tak sa jedná o veľký pokrok.
http://vpk.name/news/124413_smi_iran_na ... dstva.html
Irán mal doteraz zavedenú len jednu letku kópií F-5(zo septembra 2010) a po 2-3 prototypy vylepšených. Poslednú(najvyššiu) verziu Saegah-80 ohlásil koncom 2013 v prototype a teraz táto verzia ide do veľkosériovky.
http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh
http://vpk.name/news/124413_smi_iran_na ... dstva.html
Irán mal doteraz zavedenú len jednu letku kópií F-5(zo septembra 2010) a po 2-3 prototypy vylepšených. Poslednú(najvyššiu) verziu Saegah-80 ohlásil koncom 2013 v prototype a teraz táto verzia ide do veľkosériovky.
http://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Saeqeh
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Tak do F-18 to má poměrně hodně daleko, k té F-20 to má blíže, respektive nejblíže to bude mít k posledním verzím MiG-21, respektive J-7.
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
A víš kde má základ tahle blbina s přirovnáváním k F-18? Prostě ocasní plochy...stačí změnit ocasní plochy aby se podobaly F-18 a trošičku změnit křídla a abrakadabra, z vylepšené kopie staré F-5 je derivát F-18. Koukám, že tuhle koninu z médií, blogů a amatérských stránek už přebrali i východní "analytici". Takže až Íránci na nějaký svůj nový stroj, třeba na bázi F-4, připlácnou malé kachní plošky, tak budou mít patrně derivát Rafale nebo Eurofighteru a rázem opět poskočí v kvalitě...absik píše:a to tak že Východní analytyci ju hodnotia ako derivát F-18
Nevím jak to bylo myšleno, ale pro jistotu - Saeqeh-80 je základní označení (dle roku v islámském kalendáři) a navíc opuštěné, ne označení nejmodernější verze.absik píše:Poslednú(najvyššiu) verziu Saegah-80 ohlásil koncom 2013 v prototype a teraz táto verzia ide do veľkosériovky.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
"Východní" sú z Ázie mimo Ruska(tam ich hocaké F-5E/F-20 netrápia, majú dosť starostí z rubľom). K druhej poznámke - no comment, svoj názor som dost jasne napísal. Skúsim nájsť názor amer. analytikov aby som ťa nedráždil.... No pre mňa to znamená že Irán bude treba brať do úvahy už aj kvôli tým skopčeným dronom...
Je ne suis pas Charlie! alebo: nie som Charlie(provokatér), som za tradičnú rodinu
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Názor žádných analytiků hledat nemusíš.. tohle letadlo je další verzí F-5, kterou všichni známe a máme rádi, ale .. aby se F-5G/F-20 dostala o level výše musely být nahrazeny dva motory J85 za jeden motor F404. Nic takového se tu iránské verze nestalo a z 90% jej pohání opět J85. Takže jediné čím se může dostat na úroveň moderních letounů je avionika, respektive radar. F-20 dostala AN/APG-67, MiG-21 Bizon dostal Kopyo. Ale co má tahle iránská stíhačka? Má něco moderního nebo AN/APG-159?
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Motory ... J85 by v Iránu sháněli asi obtížně. Nejpravděpodobnější bude použití dvojice RD-33 po 50 kN každý (83 kN na forsáži), stejně jako předcházející verze Azarakhsh. Vzhledem k výkonu J85 který je 2x v F-5E (2x23 kN) a F404 který je jeden v F-20 (82 kN) ... je 2x83 kN poměrně zajímavý nárůst výkonu.skelet píše:Názor žádných analytiků hledat nemusíš.. tohle letadlo je další verzí F-5, kterou všichni známe a máme rádi, ale .. aby se F-5G/F-20 dostala o level výše musely být nahrazeny dva motory J85 za jeden motor F404. Nic takového se tu iránské verze nestalo a z 90% jej pohání opět J85. Takže jediné čím se může dostat na úroveň moderních letounů je avionika, respektive radar. F-20 dostala AN/APG-67, MiG-21 Bizon dostal Kopyo. Ale co má tahle iránská stíhačka? Má něco moderního nebo AN/APG-159?
Až se mi nechce věřit, že je tam skutečně narvali ... ale oplechování zadní části trupu vypadá, že skutečně ano
Radar ... platí totéž co u motorů. Kde by sehnali AN/APG-159. Opět nejpravděpodobnější je použití ruského RP-29ME "Topaz" jako u verze Azarakhsh. Ostatně tvar čumáku tomu rovněž napovídá.
Jinak, co se týče toho přitovnání k F/A-18 ... pravděpodobně "ztraceno v překladu". Na http://www.airwar.ru/enc/fighter/saeqeh.html se píše:
... změněné ocasní plochy "alá Hornet" ... a to odpovídá - skutečně jsou zdvojené
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Ono to tak úplné ztracení v překladu není. Protože sami Íránci to halasně přirovnávali výkony k F/A-18. Rozumnější servery atp. se samozřejmě přidržují popisné varianty, tj. že to má prvky ala F/A-18, ale ty méně rozumné a neseriózní papouškovací vytrubovaly do světa to výkonové přirovnání.Skeptik píše:Jinak, co se týče toho přitovnání k F/A-18 ... pravděpodobně "ztraceno v překladu".
Írán ti už dneska dokáže zkopčit ledajaké věci. Což ale A) neznamená, že je skopčí v totožné kvalitě a B) i pokud tak učiní, případně je vylepší, tak to automaticky neznamená, že je to na úrovni doby. Tohle není o podceňování íránského průmyslu, tohle je čistě o tom brát to s chladnou hlavou a íránská prohlášení a úspěchy/"úspěchy" nekompromisně filtrovat. Ne nadarmo jsem kdysi, když jsem smolil tyhle články, použil přirovnání "pohádky tisíc a jedné noci".absik píše:No pre mňa to znamená že Irán bude treba brať do úvahy už aj kvôli tým skopčeným dronom...
Dám příklad...když plichtili ten svůj první "torpédoborec" Jamaran, tak měl také samozřejmě patřit ke světové špičce a bla bla bla (jak jinak, u Íránců standard)...všechno bylo nej, řízené střely sem, řízené střely tam, nejnovější elektronika, protiraketový systém atd. V reálu? Vylepšená okopčená britská fregata ze 70tých let, kterou dostali tak do let 80tých...a na kterou teprve nedávno hodili alespoň lepší radar a s velkou slávou vrhač klamných cílů a kterou možná časem pošoupnou do let 90tých. Ano, je to úspěch, ale nesmí se to žrát doslova.
Takže co se dá říci o těch modernizovaných F-5? Má to lepší motor, lepší radar, výkony a neznámou výzbroj, patrně ne moc pestrou a ne extrémně moderní. Toť vše. Je to lepší jak původní F-5? Rozhodně. Dosahuje to alespoň úrovně nejpokročilejších modernizací F-5 ve světě. Sotva.
Myslíš té maketě, co předváděli na prezentacích (a byly to zaručeně ale zaručeně reálné fungující stroje) a té létající maketě (co je také zaručeně ale zaručeně reálná....a nejen to, je to výrazně vylepšený letounek, co spotřebuje méně paliva, doletí dále a dokonce v konstrukci jeho trupu eliminovali kovy...plus samozřejmě ten íránský je i vyzbrojený)....ach joabsik píše:aj kvôli tým skopčeným dronom
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Ono asi takhle...už z pohledu na ten stroj je jasné, že pokud používá RD-33, tak maximálně v 1 ks, protože to by museli tu F-5 převorat a ne tomu jen nasadit parohy, pardon, ocasní plochy. I na jeden RD-33 by to ovšem museli překopat a z vnějšku by to vypadalo jinak. Navíc je 100% jasné, že ty letouny žádné RD-33 nepoužívají, ale jedou na starých dobrých J-85. Proč na 100%? Protože existuje video, které má popisovat vývoj a "výrobu" Saeqeh, kde má odmontovanou prdelku a kde mu koukají, světe div se, právě dva motory k nerozeznání podobné J-85 Takže Skelet má pravdu.Skeptik píše:Motory ... J85 by v Iránu sháněli asi obtížně. Nejpravděpodobnější bude použití dvojice RD-33 po 50 kN každý (83 kN na forsáži), stejně jako předcházející verze Azarakhsh. Vzhledem k výkonu J85 který je 2x v F-5E (2x23 kN) a F404 který je jeden v F-20 (82 kN) ... je 2x83 kN poměrně zajímavý nárůst výkonu.
J-85 nemusí v Íránu shánět vůbec obtížně, protože mají přeci flotilu F-5. Ty motory patrně nejsou ani okopírované a z novovýroby, ale jen zgenerálkované starší kusy. Dále vůbec není jasné, jaký radar Saeqeh má, či zda-li vůbec nějaký má (!). Je nutno si totiž uvědomit jednu věc - je dost dobře možné, že letouny Saeqeh jsou předělané staré F-5 na politickou objednávku. Tj. na ukazování "čeho už íránský letecký průmysl dosáhnul", přičemž se budou točit na videu do zblbnutí a rok co rok prezentovat nové úspěchy. Ostatně dosavadní průběh by tomu napovídal...nikdo nikdy neviděl více než 5-6 stále těch samých identických strojů, nikdo je neviděl dělat nic jiného než stát a létat, beze zbraní a ukázky vnitřností (maximálně tak nakouknutí do kokpitu), pomalu každý rok je nová verze, která míří do sériové výroby, případně již 100 vyrobených kusů..a prd.
Takže abych trochu upravil to své předchozí stanovisko - Saeqeh je lepší než F-5E za předpokladu, že ty zkazky o parametrech a vybavení jsou pravdivé. Ony ale vůbec být nemusí - motory jsou stejné (blamáž potvrzena), radar neznámý (s náběhem na blamáž), vybavení neznámé (s náběhem na blamáž).
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
U níže uvedeného obrázku ze Skeptikova zdroje, mi přijde do dost velký nepoměr mezi vstupy k nasávacím kanálům a velikostí motorů respektive trysek.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Můžu reagovat až teď, takže proč nevěřím na RD-33? U poslední evoluce Freedom Fighteru, tedy F-5G/F-20, došlo k zástavbě jednoho motoru F404, který má průměr okolo 85cm. Následkem této zástavby musela být překopána celá zadní část, a díl střední části trupu. A to jen kvůli tomu, aby se tam ten motor vešel. No a podívejme se na Azaraksh 2 - krom nového oplechování nikde nic, a to má mít dva motory o ještě větším průměru než měl F404! Tedy s největší pravděpodobností zde jsou umístěny dva motory J85, případně nějaký malý proudový motor s forsáží (a lá Progress Al-222-25)
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Motor J85 má priemer cca 66cm a hmotnosť cca 290kg(niekde je uvádzané aj menej)
Motor RD33 má priemer cca 104cm a hmotnosť 1055kg
Bola by to asi fuška to zamontovať do pôvodného alebo obdobného draku.
Ale aspoň by lietadlo malo dobrý pomeť ťah/hmotnosť
http://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_RD-33
https://books.google.sk/books?id=_5vA_5 ... 1b&f=false (strana 292)
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_J85
Motor RD33 má priemer cca 104cm a hmotnosť 1055kg
Bola by to asi fuška to zamontovať do pôvodného alebo obdobného draku.
Ale aspoň by lietadlo malo dobrý pomeť ťah/hmotnosť
http://en.wikipedia.org/wiki/Klimov_RD-33
https://books.google.sk/books?id=_5vA_5 ... 1b&f=false (strana 292)
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_J85
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
4:13 - motor
4:18 - jasný detail motoru - a ať se na to dívám jak se dívám, tak to vypadá jako J-85..tečka
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Ale zábery sú na motory ktoré sú zabudované v trupe s jednou smerovkou.Takže to asi nebol Saequeh ale keď už,tak to bol Azarakhsh.Polarfox píše:...
4:13 - motor
4:18 - jasný detail motoru - a ať se na to dívám jak se dívám, tak to vypadá jako J-85..tečka
Ale aj tak by sa tam RD33 nedali a podvozok by ich mal problém uniesť.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Jenže možná Vám uniká jedna drobnost - Saeqeh se podobá F-5E, ale F-5E to není vzácní páni
Rozpětí - 8,13 m (F-5E i F-20) ... 9,20 m (Saeqeh)
Délka - 14,68 m (F-5E), 14,19 m (F-20) ... 17,2 m (Saeqeh)
Plocha křídla - 17,28 m2 (F-5E), 18,6 m2 (F-20) ... 21,9 m2 (Saeqeh)
Prázdná hmotnost - 4.392 kg (F-5E), 5.357 kg (F-20) ... 7.800 kg (Saeqeh)
MTOV - 10.922 kg (F-5E), 12.274 kg (F-20) ... 16.800 kg (Saeqeh)
Pokud jsou tedy údaje na http://www.airwar.ru správné, a oni bývají, pak Saeqeh (a ostatně i Azarakhsh) je cca 1,3 násobnou zvětšeninou F-5E.
Tj. není to úprava F-5ky, ale zcela nová konstrukce - od F-5ky "opisující"
Rozpětí - 8,13 m (F-5E i F-20) ... 9,20 m (Saeqeh)
Délka - 14,68 m (F-5E), 14,19 m (F-20) ... 17,2 m (Saeqeh)
Plocha křídla - 17,28 m2 (F-5E), 18,6 m2 (F-20) ... 21,9 m2 (Saeqeh)
Prázdná hmotnost - 4.392 kg (F-5E), 5.357 kg (F-20) ... 7.800 kg (Saeqeh)
MTOV - 10.922 kg (F-5E), 12.274 kg (F-20) ... 16.800 kg (Saeqeh)
Pokud jsou tedy údaje na http://www.airwar.ru správné, a oni bývají, pak Saeqeh (a ostatně i Azarakhsh) je cca 1,3 násobnou zvětšeninou F-5E.
Tj. není to úprava F-5ky, ale zcela nová konstrukce - od F-5ky "opisující"
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Problém je v tom, že většina zdrojů zmiňuje rozměry a lá F-5E, takže se v tom vyznej
A v případě Iránu budu skeptik
edit: abych to doplnil a nebyl tak stručný. To samé se totiž tvrdilo i o předchůdci Azarakhsh. Tedy o letounu, v němž jsou jasně vidět dva motory J85, i když bylo tvrzeno, že používá RD33
A v případě Iránu budu skeptik
edit: abych to doplnil a nebyl tak stručný. To samé se totiž tvrdilo i o předchůdci Azarakhsh. Tedy o letounu, v němž jsou jasně vidět dva motory J85, i když bylo tvrzeno, že používá RD33
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Jistě, souhlasímskelet píše:Problém je v tom, že většina zdrojů zmiňuje rozměry a lá F-5E, takže se v tom vyznej
A v případě Iránu budu skeptik
edit: abych to doplnil a nebyl tak stručný. To samé se totiž tvrdilo i o předchůdci Azarakhsh. Tedy o letounu, v němž jsou jasně vidět dva motory J85, i když bylo tvrzeno, že používá RD33
I když na druhou stranu Janes Defence Weekly většinou nezveřejňuje neověřené informace
In March 2000 Jane's Defense weekly reported that Iran's indigenous Azarakhsh (lightning) fighter was a scaled-up U.S. Northrop Grumman F-5f Tiger, incorporating Russian avionics. The two-seater multirole aircraft was previously believed to have been an assembly of an existing Russian or Chinese fighter with modifications. Quoting Iranian sources, Jane's suggested that the resulting derivative was about 10 to 15 per cent larger than an F-5F and was intended primarily for air-to-ground operations. Iran, it said, had yet to publicly release photos of the fighter, which so far had only been shown at a distance on Iranian television. The weekly believed that only four examples of the Azarakhsh may be in existence and that series production may not start until 2001.
In 2001 the Azarakhsh (Lightning) fighter was reported to resembles a 10-20% scaled-up version of the two-seat Northrop F-5F Tiger II with an 8,000kg (17,700lb) maximum take-off weight. It was thought to be powered by two Klimov RD33 engines (the same as the RSK MiG-29 Fulcrum, which is in Iranian service) and equipped with Russian systems and avionics including the Phazotron Topaz radar.
Dle téhož Jane's Defence Weekly byla 6.srpna 2007 veřejně představena verze Azarakhsh s dvojitými ocasními plochami ... pravděpodobně předstupeň k Saeqeh ... a ani v tomto případě Jane's nerozporoval, že se jedná o zvětšeninu F-5ky.V březnu 2000 Jane ‘s Defense týdně oznámil, že původní íránský stíhací letoun Azarakhsh (blesk), je zvětšený americký Northrop Grumman F-5F Tiger, který má integrovánu ruskou avioniku. Před tím se věřilo, že dvoumístný víceúčelový letoun je upravenou verzí nějaké ruské nebo čínské stíhačky. Citujíc z íránských zdrojů, Jane ‘s uvedl, že výsledný derivát je asi o 10 až 15 procent větší než F-5F a je určen především pro operace vzduch-země. Írán, uvedl Jane ‘s, měl zveřejnit fotky Azarakhsh, který zatím byl zobrazen jen z dálky v íránské televizi. Jane ‘s věřil, že mohou existovat pouze čtyři kusy Azarakhsh, a že sériová výroba nebude spuštěna dříve než v roce 2001.
V roce 2001 bylo hlášeno, že stíhací letoun Azarakhsh (Blesk) se podobá o 10-20% zvětšené verzi dvoumístných Northrop F-5F Tiger II s 8000 kg (17700 librami) maximální vzletové hmotnosti. Předpokládá se, že je poháněn dvěma motory Klimov RD33 (stejnými jako MiG-29 Fulcrum, které má Irán provozuje) a jsou vybaveny s ruskými systémy a avionikou, včetně radaru Fazotron Topaz.
Ale máš pravdu - Bůh ví jak to je.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Íránský zbrojní průmysl - letectvo
Jane´s se opíral o iránské zdroje (což je ostatně i v tvém zdroji). Ostatně jinak to ani nešlo, jelikož to letadlo mimo Irán snad nikdy nebylo.