Stalo se ... Kosmos
Moderátor: Bleu
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Stalo se ... Kosmos
Alchy: suprově napsaný. Zrovna jsem tě citoval na:http://www.kosmonautix.cz/2015/03/zive- ... ha-paliva/



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Stalo se ... Kosmos
Ano, je - Ck=Mp/Mk - kde Ck je ciolkovského číslo (alebo konštrukčné číslo), Mp je počiatočná hmotnosť a Mk konečná hmotnosť.kenavf píše:Chápem to Ck ako pomer medzi hmotnosťou raketovévo stupňa s palivom lomeno hmotnosť raketového stupňa po vyhorení paliva,je to tak ?
solídny základ ku kozmonautike je napríklad http://mek.kosmo.cz/zaklady/index.htm
kopapaka - Argumentácia, ktorá tam zaznieva - "Merlin je výborný motor, pretože má najlepšie TWR" - je prinajmenšom "těžkým nedorozuměnim" ale skôr hlbokou neznalosťou princípu. TWR si môžu strčiť za klobúk, merítkom kvality motoru je vždy Isp.
Prečo? Jednoducho pre toto:
Vchar = Isp.ln(Ck)
Charakteristická rýchlosť je súčinom špecifického impulzu a prirodzeného LOGARITMU ciolkovského čísla. A ľubovoľne úžasné TWR len mierne vylepší Ck.
Konkrétne: pohrám sa s Falcon 9 Block 1
Pôvodný stav - nosnosť zostavy 9891kg, hmotnosť prázdnej konštrukcie 22340kg
Prvému aj druhému stupňu zvýšim hmotnosť konštrukcie o 25% a prázdna hmotnosť narastie z 22340kg na 27925kg - o 5585kg -> nosnosť klesne na 8635kg

a teraz ťažšiemu prvému aj druhému stupňu zvýšim Isp - z 2920 na 3170 a z 3330 na 3490 (motory Zenit prvého a druhého stupňa) - nosnosť dosiahne 11190 kg

mám zisk +1300kg nosnosti napriek o štvrtinu ťažšej konštrukcii

Dokonca dám nie +25% ale +50% na hmotnosti konštrukcie, stále som pri dobrom Isp skoro v rovnováhe - nosnosť 9823kg, strata len 68kg, celkové Ck 9,6 - to je už pomali kotlarina s nitovanými spojmi alebo konštrukcia bojovej balistickej rakety schopnej štartu pod nepriateľským raketo-jadrovým úderom.
Záver - s dobrými motormi s vysokým Isp lietajú aj dvere od hangáru - alebo tiež súprava železničných cisterien.
Alebo ešte inak, možno presnejšie - v konštrukcii Falcon 9 nahradím motory Merlin 1D motormi Zenitu (používam http://mek.kosmo.cz/zaklady/vypocty.htm)
Merliny: 9x 490kg = 4410kg, ťah 9x 654kN = 5,886MN,
Na prvý stupeň jeden RD-171: hmotnosť 9750kg, ťah 7,88MN (+28% hmotnosť stupňa)
Na druhý stupeň jeden RD-120: hmotnosť 1125kg tah 833kN (+20% hmotnosť stupňa)
-> nosnosť 11267kg -> zisk 1361kg, takže aj napriek najmenej dva krát ťažším motorom som v pluse.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Stalo se ... Kosmos
Sonda Rosetta se opět pokouší spojit s přistávacím modulem Phillae, který je na kometě 67P. Všechny pokusy byly dosud neúspěšné...
http://spaceflightnow.com/2015/03/13/ro ... et-lander/
http://spaceflightnow.com/2015/03/13/ro ... et-lander/
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Stalo se ... Kosmos
Alchy, ty výpočty dopadnou ještě líp ve prospěch Ruských motorů - předpokládám, že ty RDéčka jsou po Ruském způsobu počítána i s rozvody paliva a včetně "silových struktur? U Falcona ten "bordel" mezi motory a nádrží údajně váží jeden a půl tuny...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1920
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Nezdary a selhání v roce 2014: Ohnivé divadlo rakety Antares (část 6.)
15.3.2015 – Michael Voplatka
15.3.2015 – Michael Voplatka
http://www.tajemstvi-vesmiru.cz/nezdary ... res-cast-6Raketa, která měla vynést zásoby a vědecké experimenty na ISS, skončila v plamenech. Příčinou byly nespolehlivé ruské motory

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Stalo se ... Kosmos
V ktorých sa americký neználkovia pred štartom hrabali.El Diablo píše:Michael VoplatkaPříčinou byly nespolehlivé ruské motory



Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Stalo se ... Kosmos
Nehrabali, prováděli "modernizaci"Alchymista píše:V ktorých sa americký neználkovia pred štartom hrabali.El Diablo píše:Michael VoplatkaPříčinou byly nespolehlivé ruské motory

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2 ... m-modelem/Na základě dostupných videozáznamů padlo hned podezření na dva motory AJ-26 na prvním stupni rakety. Následné vyšetřování pak domněnku potvrdilo. Motory AJ-26 představují modernizovanou verzi sovětských NK-33 vyrobených v 60. letech (!), které měly původně sloužit pro lunární supernosič N-1, ale po zrušení zmíněného projektu skončily ve skladišti a v 90. letech byly nabídnuty k prodeji. Americká firma Aerojet Rocketdyne jich koupila necelé tři desítky a modernizovala je do dnešní podoby, tedy AJ-26.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Stalo se ... Kosmos
Přistávací bárka už je trochu vylepšená...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Stalo se ... Kosmos
Tak jsem narazil na zajímavý článek...
http://www.kosmonautix.cz/2013/12/princ ... -nejmensi/
Zaujala mě tahle část...
"Raketový motor na vodu?"

Docela zajímavá technologie, napadlo mě, jestli by to šlo udělat ve větší velikosti - třeba pro cestu na Mars
Edit: jinak jeden z výrobců....
http://www.tethers.com/index.html
http://www.kosmonautix.cz/2013/12/princ ... -nejmensi/
Zaujala mě tahle část...
"Raketový motor na vodu?"

Docela zajímavá technologie, napadlo mě, jestli by to šlo udělat ve větší velikosti - třeba pro cestu na Mars

Edit: jinak jeden z výrobců....
http://www.tethers.com/index.html



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: Stalo se ... Kosmos
Kde vezmou tolik elektrické energie potřebné pro rozklad vody na H a O? Z jaderného palivového článku? Nebylo by pak jednodušší ho rovnou použít jako zdroj pro iontový motor? Více otázek, než odpovědí. Pro CubeSaty to vidím z prostorového hlediska, jako dost nereálné 10x10x10cm je dost omezující. Zatím mi to spíše připadá jako tahák na prachy ze státního rozpočtu :-)kopapaka píše:Docela zajímavá technologie, napadlo mě, jestli by to šlo udělat ve větší velikosti - třeba pro cestu na Mars...
No, uvidíme, kam to dotáhnou...
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Stalo se ... Kosmos
Iontové motory sa používajú pomerne hojne už dnes - napríklad v stabilizačných a orientačných systémoch geostacionárnych družíc. Mizerný ťah a relatívne veľká spotreba elektrickej energie tam príliš nevadí - ťah majú tak do jedného newtonu a spotrebu v desiatkach až stovkách watt. Ale geostacionárna družica má energie relatívne dostatok - solárne panely jej dodávajú rádovo kilowatty (je tam pomerne veľká rezerva pre vykrytie následnej neodvratnej degradácie solárnych článkov). Omnoho dôležitejšie je vysoké Isp a s tým spojená malá spotreba paliva z veľmi obmezených zásob na družici (plánovaná životnosť družice je typicky desaťročie a viac). Nízky ťah je kompenzovaný možnosťou plánovať motorické manévre dlho vopred a ostatok času na potrebné manévre.
Dali by sa samozrejme použiť aj hydrazínové motorčeky - ale v typickej oblasti ťahu ~0,01-1N sú hydrazínové motorčeky pomerne neefektívne - majú veľké tepelné straty a teda ich Isp klesá výrazne pod hodnoty typické pre väčšie motory (100N-1kN hydrazínový motor má Isp ~2500Ns/kg, 0,1-1N má Isp i výrazne menej než 1500Ns/kg, mikromotorčeky s ťahom ~0,01N dokonca pod 1000Ns/kg)
petrp - voda ako palivo zasa nie je celkom beznádejný prípad - voda je totiž najjednoduchší možný spôsob dopravy a skladovania zásob kyslíku a vodíku.
Je to vlastne o "stratégii a taktike" použitia kyslíkovodíkového kvapalinového motoru. Tekutý kyslík a hlavne tekutý vodík vyžadujú veľké a ťažké kryogénne nádrže a udržať v nich palivo dlhodobo je veľký problém. Ale predstav si misiu, v ktorej budeš tri alebo štyri krát potrebovať urobiť razantný motorický manéver, ale s intervalom medzi manévrami niekoľko mesiacov. Oplatí sa potom vybaviť loď kryogénnymi nádržami veľkými práve na jeden manéver, nádržou na vodu a elektrolytickou a skvapalňovacou jednotkou. Z vody (ktorú vezieš v jednoduchej a ľahkej nádrži) si počas preletu vyrobíš dostatočnú zásobu skvapalnených plynov - času je na to pomerne dosť, takže energeticky to nijak šialené nebude. Môže to byť systém i výrazne ľahší, ako viesť celú cestu zásoby skvapalneného plynu, pre ktorý tak či tak potrebuješ skvapalňovaciu jednotku, pretože inak prinajmenšom vodík dlhodobo kvapalný neudržíš...
Dali by sa samozrejme použiť aj hydrazínové motorčeky - ale v typickej oblasti ťahu ~0,01-1N sú hydrazínové motorčeky pomerne neefektívne - majú veľké tepelné straty a teda ich Isp klesá výrazne pod hodnoty typické pre väčšie motory (100N-1kN hydrazínový motor má Isp ~2500Ns/kg, 0,1-1N má Isp i výrazne menej než 1500Ns/kg, mikromotorčeky s ťahom ~0,01N dokonca pod 1000Ns/kg)
petrp - voda ako palivo zasa nie je celkom beznádejný prípad - voda je totiž najjednoduchší možný spôsob dopravy a skladovania zásob kyslíku a vodíku.
Je to vlastne o "stratégii a taktike" použitia kyslíkovodíkového kvapalinového motoru. Tekutý kyslík a hlavne tekutý vodík vyžadujú veľké a ťažké kryogénne nádrže a udržať v nich palivo dlhodobo je veľký problém. Ale predstav si misiu, v ktorej budeš tri alebo štyri krát potrebovať urobiť razantný motorický manéver, ale s intervalom medzi manévrami niekoľko mesiacov. Oplatí sa potom vybaviť loď kryogénnymi nádržami veľkými práve na jeden manéver, nádržou na vodu a elektrolytickou a skvapalňovacou jednotkou. Z vody (ktorú vezieš v jednoduchej a ľahkej nádrži) si počas preletu vyrobíš dostatočnú zásobu skvapalnených plynov - času je na to pomerne dosť, takže energeticky to nijak šialené nebude. Môže to byť systém i výrazne ľahší, ako viesť celú cestu zásoby skvapalneného plynu, pre ktorý tak či tak potrebuješ skvapalňovaciu jednotku, pretože inak prinajmenšom vodík dlhodobo kvapalný neudržíš...


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Stalo se ... Kosmos
Alexej Leonov na dobovej snímke
Pred 50 rokmi sa prvý človek vydal na "vesmírnu prechádzku"
Pred polstoročím, 18. marca 1965, vyslal Sovietsky zväz do vesmíru loď Voschod 2. Jeden z členov jej posádky, kozmonaut Alexej Leonov, vystúpil ešte v ten istý deň ako vôbec prvý človek do voľného kozmického priestoru. Takzvanú vesmírnu prechádzku umožnila nafukovacia prechodová komora namontovaná na jeden z dvoch poklopov lode. Potom, čo Leonov s pomocou svojho kolegu Pavla Beljajeva opustil relatívne bezpečie kabíny, pútalo ho s loďou iba päťmetrové bezpečnostné lano.

Pred polstoročím, 18. marca 1965, vyslal Sovietsky zväz do vesmíru loď Voschod 2. Jeden z členov jej posádky, kozmonaut Alexej Leonov, vystúpil ešte v ten istý deň ako vôbec prvý človek do voľného kozmického priestoru. Takzvanú vesmírnu prechádzku umožnila nafukovacia prechodová komora namontovaná na jeden z dvoch poklopov lode. Potom, čo Leonov s pomocou svojho kolegu Pavla Beljajeva opustil relatívne bezpečie kabíny, pútalo ho s loďou iba päťmetrové bezpečnostné lano.

- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Na druhou stranu byl ten let plný problémů. Alexej Leonov musel při svém výstupu do kosmu řešit opravdu krizovou situaci. Ukázalo se totiž, že konstruktéři skafandru příliš netušili, co s oblekem na kosmonautovi udělá otevřený vesmír, a tak se Leonovův oblek nafoukl tak, že se jeho nositel po výstupu nevešel zpět do vstupu lodi. Řešení, které zvolil, bylo sebevražedně jednoduché – prostě si vypustil ze skafandru vzduch, a ani to nesdělil řídící věži, protože operátory nechtěl stresovat. Tím jeho potíže ovšem neskončily, protože Voschod 2 měl ještě problém s uzavřením kabiny, rozbil se mu autopilot, orbitální modul se odmítl oddělit, takže shořel v atmosféře, a navíc zbytek lodi s kosmonauty přistál v době říje medvědů a vlků kdesi ve zmrzlé divočině, kde oba muže našli až po dvou dnech.
Ovšem nic to nemění na skutečnosti, že to zvládl a patří mu prvenství...
Ovšem nic to nemění na skutečnosti, že to zvládl a patří mu prvenství...

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Stalo se ... Kosmos
http://www.tyden.cz/rubriky/veda/vesmir ... 36555.htmlLeťte s námi v naší nové lodi, nabídly USA Rusku
Sním,či bdím...?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1920
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Z havárie Protonu byla obviněna žena
17. Březen 2015 Dušan Majer
17. Březen 2015 Dušan Majer
http://www.kosmonautix.cz/2015/03/z-hav ... nena-zena/Vypadá to, že případ havárie ruské rakety Proton, která v srpnu 2013 jen pár sekund po startu udělala otočku o 180°, aby se za chvíli proměnila v ohnivou kouli, dospěl do závěrečné fáze. Podle zprávy ruské tiskové agentury Izvestia ze 13. března, byla z porušení bezpečnostních pravidel obviněna Diana Gudkovová ze společnosti Chruničev. Havárie byla způsobena instalací senzorů vzhůru nohama, k čemuž muselo být využito síly. Senzory totiž disponují mechanickými překážkami, které mají zajistit správnou orientaci. Gudkovová senzory neinstalovala, ve firmě byla zaměstnána jako nadřízený pracovník v oddělení kontroly kvality (senior assembly manager). Podepsala ale listiny, kde tvrdila, že raketu, která měla vynést tři navigační družice Glonass, prohlédla a vše je v pořádku. Podle zprávy jsou kromě ní obviněny další dvě blíže nespecifikované osoby – pravděpodobně může jít o dělníky, kteří prováděli nesprávnou instalaci.

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1920
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Šlo o život v každém okamžiku. První muž ve volném kosmu málem uhořelAaron Goldstein píše:Na druhou stranu byl ten let plný problémů. Alexej Leonov musel při svém výstupu do kosmu řešit opravdu krizovou situaci. Ukázalo se totiž, že konstruktéři skafandru příliš netušili, co s oblekem na kosmonautovi udělá otevřený vesmír, a tak se Leonovův oblek nafoukl tak, že se jeho nositel po výstupu nevešel zpět do vstupu lodi. Řešení, které zvolil, bylo sebevražedně jednoduché – prostě si vypustil ze skafandru vzduch, a ani to nesdělil řídící věži, protože operátory nechtěl stresovat. Tím jeho potíže ovšem neskončily, protože Voschod 2 měl ještě problém s uzavřením kabiny, rozbil se mu autopilot, orbitální modul se odmítl oddělit, takže shořel v atmosféře, a navíc zbytek lodi s kosmonauty přistál v době říje medvědů a vlků kdesi ve zmrzlé divočině, kde oba muže našli až po dvou dnech.
Ovšem nic to nemění na skutečnosti, že to zvládl a patří mu prvenství...
18. března 2015
Zdroj: http://technet.idnes.cz/leonov-prvni-mu ... clanek-boxPřed půlstoletím člověk poprvé vyšel ven z kosmické kabiny a prošel se ve vesmíru. Vypadalo to jednoduše, ale ruskému kosmonautovi Alexeji Leonovovi šlo o život. Kvůli nafouklému skafandru se nemohl vrátit zpátky do lodi, uvnitř lodi byla třaskavá atmosféra a když přistál na Zemi, nikdo je na Sibiři nemohl najít.
Intriky, lži, hrdinství a úžasné plány sovětského kosmického programu
18. března 2015
Zdroj: http://technet.idnes.cz/leonov-prvni-mu ... vesmir_kuzExkluzivně Co předcházelo prvnímu výstupu člověka do volného kosmu? Nejprve musely zkrachovat plány Rusů na přistání na Měsíci. Odklady byly způsobeny i neustálým intrikováním proti šéfkonstruktérovi Koroljovovi. Nakonec se však odvážný a velmi riskantní kousek Sovětům povedl. Zde je celý příběh podrobně od Pavla Toufara.

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Stalo se ... Kosmos
Jen taková drobnost...
Mimochodem - kompletní postup výroby Falconu
To možná není tak zajímavé, ale tohle už ano - první stupeň Falconu by v tomto případě měl přistát na pevnině. Prozatím to není oficiální...Start F9 s oceánografickým satelitem Jason-3 by měl podle aktuálních informací proběhnout 22.7. v 9:27 SELČ z Vandenbergovy SLC-4E.
Mimochodem - kompletní postup výroby Falconu




"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Což není tak úplně pravda... Ruský měsíční program byl plánován na lodi Sojuz... Zkrachoval tedy až havárií Sojuzu-1 a smrtí Komarova... A to bylo až dva roky po Voschodu-2....El Diablo píše:
Intriky, lži, hrdinství a úžasné plány sovětského kosmického programu
18. března 2015
Zdroj: http://technet.idnes.cz/leonov-prvni-mu ... vesmir_kuzCo předcházelo prvnímu výstupu člověka do volného kosmu? Nejprve musely zkrachovat plány Rusů na přistání na Měsíci.

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Stalo se ... Kosmos
Ruský mesačný program nebol realizovaný z viacerých príčin:
- smrť Koroljova v roku 1966
- raketu N1 nestačili naučiť lietať a kvalitné motory NK-33 do nej neboli nikdy namontované. Navyše bola N1 za hranicou technických možností tej doby (píliš veľká, príliš komplikovaná, príliš veľa motorov)
- vnútorné boje konštrukčných kancelárií a politické boje v zákulisí, šibeničné, politicky motivované termíny, ktoré nedávali možnosť urobiť poriadne pozemné testy
- ekonomické problémy štátu a z toho vyplývajúce podfinancovanie ambiciózneho programu.
------------------------------------------------------------------------------
Technet sa takýmito článkami mení na propagandistickú žumpu.
V pilotovanej kozmonautike totiž z prvenstiev len jedno patrí američanom - práve to pristátie na Mesiaci. Ostatné prvenstvá historické a rekordy patria ZSSR.
- smrť Koroljova v roku 1966
- raketu N1 nestačili naučiť lietať a kvalitné motory NK-33 do nej neboli nikdy namontované. Navyše bola N1 za hranicou technických možností tej doby (píliš veľká, príliš komplikovaná, príliš veľa motorov)
- vnútorné boje konštrukčných kancelárií a politické boje v zákulisí, šibeničné, politicky motivované termíny, ktoré nedávali možnosť urobiť poriadne pozemné testy
- ekonomické problémy štátu a z toho vyplývajúce podfinancovanie ambiciózneho programu.
------------------------------------------------------------------------------
Technet sa takýmito článkami mení na propagandistickú žumpu.
V pilotovanej kozmonautike totiž z prvenstiev len jedno patrí američanom - práve to pristátie na Mesiaci. Ostatné prvenstvá historické a rekordy patria ZSSR.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stalo se ... Kosmos
Ale koukám, že titulek zní
Takže buď si ho El Diablo pozměnil (a tím mu tam vznikla ona nepřesnost) a nebo (což je pravděpodobnější) to v technetu někomu došlo a titulek opravil...Co předcházelo prvnímu výstupu člověka do volného kosmu? Nejprve byly na řadě plány Rusů na přistání na Měsíci. Odklady byly způsobeny i neustálým intrikováním proti šéfkonstruktérovi Koroljovovi. Nakonec se však odvážný a velmi riskantní kousek Sovětům povedl. Zde je celý příběh podrobně od Pavla Toufara.

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...