V první části článku o tancích KV jsem se zmínil o základním modelu těžkého tanku označovaného jako KV-1. Ten byl vyzbrojen na svou dobu skvělým kanonem ráže 76,2 mm. Ale tím byl vyzbrojen i skvělý T-34 který byl výrobně jednodušší a měl i lepší takticko-technické parametry (hlavně lepší průchodnost terénem). Pro těžký tank se přece jen hodila účinnější vyzbroj než kanon 76,2 mm. Zde je popis několika typů KV s účinnější výzbrojí.
KV-2 – lehký křižník na pásovém podvozku?
Již Zimní válka ukázala nemožnost ničení zodolněných cílů běžným tankovým kanonem. Bylo proto rozhodnuto vyrobit na podvozku KV tank schopný ničit zodolněné stavby (železobeton). Vývoje se ujala osvědčená dvojice Kotin - Duchcov. Tank měl být vyzbrojen houfnicí ráže 152 mm. První prototyp nové věže pod označením MT-1 byl dokončen koncem ledna 1940. Věž byla usazena na podvozek prvního prototypu KV-1 a tank byl označen jako „KV s velkou věží“. 10.2.1940 dochází ke zkouškám na střelnici, posléze jsou tanky označované U a číslem odeslány na testy proti překážkám na frontě. Houfnice ráže 152 mm se ukázala jako velmi účinná proti bunkrům i protitankovým překážkám.
Tank KV-2 vycházel z tanku KV-1, je použit stejný podvozek i trup. Existovaly dvě verze věží, u prototypy byla použita věž která měla čelní desku zkosenou. Síla pancíře činila 75 mm u čela věže, 60 mm u boků. sériová věž měla všechny stěny kolmé na korbu, věž je nižší než u prototypu. Síla pancíře se nemění.
Hlavní výzbroj tanku KV-2 tvořila houfnice M-10 ráže 152 mm. V čelním panelu trupu byl instalován kulomet DT ráže 7,62mm, stejně tak i na zadní stěně věže. Palebný průměr činil 36 střel ráže 152 mm a 3087 nábojů 7,62 mm.
Osádku tvořilo 6 můžu. Celkem bylo vyrobeno cca 334-340 strojů. Ve své době se jednalo o ojedinělé vozidlo, bohužel však provoz nebyl bez chyb. Velká hmotnost rozhodně nepřidala už tak namáhanému pohonu a převodům, vozidlo trpělo častými poruchami. K tomu si přidejme nemohoucnost zajistit odpovídající týlové zabezpečení a dojdeme k poznání, že efektivního využití v boji se asi nekonalo. Tank nebyl používán proti svým prvotním cílům a v boji proti tankům se jeho výzbroj zrovna nehodila. Houfnice sice dokázala zničit německé tanky na velkou vzdálenost, rychlost palby dělenou municí byla velmi malá. Většina tanků KV-2 byla ztracena během ústupových bojů v roce 1941, většinou v důsledku nesprávného nasazení nebo mechanických poruch.
technická data KV-2:
hmotnost – 52 t
délka s houfnicí – 6,8 m
šířka – 3,35 m
výška – 3,2 m
výkon motoru – 600 HP
max. rychlost silnice – 25 km/h
dojezd silnice – 160 km
osádka – 6
Přezbrojení tanku KV kanonem ráže 85 mm
Kanon ráže 85 mm byl do tanku KV pokusně instalován po bitvě u Kurska, Jednalo se o upravenou verzi pojmenovanou KV-1 S-85 s kanonem 85 mm (S-31?). Ve věži však bylo málo místa, proto tank nebyl přijat do výzbroje.
Do výzbroje se však dostal tank označovaný jako KV-85. Při přestavbě byla využita již hotová věž z tanku IS-1, takže sériová výroba mohla začít už v září 1943. Celkem bylo vyrobeno 130 (146?) vozidel.
Tank se od série KV-1 liší úpravou trupu pro osazení větší věže, v místě osazení je rozšířen do stran. Čelní kulomet je osazen pevně a není tudíž ovládán. Dochází tak k úspoře jednoho muže posádky.
Věž je odlévaná, síla pancíře kromě vrchní části je 100 mm. Na věži je umístěna velitelská věžička. Ve věži je umístěn kanon D-5T ráže 85 mm a vedle něj se zabudován spražený kulomet DT ráže 7,62 mm.
Osádku tvoří 4 muži – řidič/mechanik + tři muži v věži.
technická data KV-85:
hmotnost – 46 t
délka s kanonem – 8,6 m
šířka – 3,35 m
výška – 2,9 m
výkon motoru – 600 HP
max. rychlost silnice – 34 km/h
dojezd silnice – 230 km
osádka – 4
Kromě výše uvedených verzí se seriově vyráběl ještě plamenometný tank KV-8. Podvozek i věž jsou použity z KV-1, místo kanonu ráže 76,2 mm je použit kanon ráže 45 mm a vedle něj vpravo je umístěna hlaveň plamenometu. Celkem bylo vyrobeno 42 strojů.
A teď něco o prototypech
Tanky KV-1 měl nahradit výkonnější a větší tank KV-3 označovaný taky jako Objekt 220, 222 a 223. Objekt 220 byl tank s prodlouženým podvozkem o jedno pojezdové kolo (celkem 7), o hmotnosti cca 63 tun. Jako pohon měl být použit motor o výkonu až 850 HP. Jako hlavní výzbroj měl být použit kanon ráže 85 mm (F-30, F-39) nebo 107 mm (F-42, ZIS-6). V červenci 1941 byl však projekt KV-3 zastaven. Lze také narazit na označení KV-3 jako tanku s kanonem 85 mm, KV-4 s kanonem 107 mm.
Objekt 222 měl být vylepšený tank KV-1 s výkonnějším motorem (700 HP) a lepším pancéřováním (90 mm). Nebyl přijat do výzbroje.
V tanku KV byla vyzkoušena i další výzbroj, např. houfnice ráže 122 a 152 mm, byly též projektovány samohybné děla s kanony ráže 76 a 45 mm (KV-7), které byly umístěné vedle sebe.
Stalinův oblíbenec – kanon ráže 107 mm
Mezi oblíbence samotného Stalina se dostal protitankový kanon ráže 107 mm. Stalin si na kanony ráže 107 mm vzpomněl jako na osvědčené kanony z době občanské války (bitva u Carycinu?) a dal pokyn pro vývoj kanonu této ráže a následné vyzbrojení těžkých tanků tímto kanonem. Tankový kanon nesl označení F-42 a jeho konstruktérem byl Grabin. F-42 byl zamontován do tanku KV-2 v létě 1940. Z kanonu F-42 byl vyvinut speciálně pro tanky kanon ZIS-6 který měl být zabudován do tanku KV-3 (KV-4). Měl být i ve výzbroji supertěžkého tanku KV-5 o hmotnosti 100 tun...
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
I.Pejčoch S.Spurný - Obrněná technika 4
http://armor.kiev.ua
http://rkkaww2.armchairgeneral.com/index.htm

KV-2 prototyp (U4)

sériový KV-2 v zimní kamufláži

nákres KV-2